Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7.0

Startet av chiefoff, mandag 26. oktober 2015, klokken 10:58

« forrige - neste »

chiefoff

Hei

Eg vurdere å gå til innkjøp av en Elbil. Men stusser litt over rekkevidde på vinterstid. Min jobb ligger ganske nøyaktig 103 km fra der eg bor. Så trenger jo en bil som kan frakte meg så langt i vinterperioden. Eg bor i ca 40 min sør for Bergen.

Har noen tips til hva eg kan velge?


PokerFjes

Sitat fra: chiefoff på fredag 25. september 2015, klokken 09:06
Hei

Eg vurdere å gå til innkjøp av en Elbil. Men stusser litt over rekkevidde på vinterstid. Min jobb ligger ganske nøyaktig 103 km fra der eg bor. Så trenger jo en bil som kan frakte meg så langt i vinterperioden. Eg bor i ca 40 min sør for Bergen.

Har noen tips til hva eg kan velge?
Dette er i lengste laget for noe annet enn Tesla per idag.
Med alle andre biler må du ha muligheten til å lade fullt på jobb, og da på et 16A uttak.
Hva er gjennomsnittshastigheten din til jobb? Kjører du sørover eller nordover for å komme på jobb?
Er trolig ikke så mye motorvei i 90km/t+ hastighter?
Jeg har ikke erfaring med vinterkjøring enda, men jeg tror det tryggeste valget er enten nye Leaf med 30kW batteripakke, Soul eller Zoe.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

chiefoff

#2
Sitat fra: nime01 på fredag 25. september 2015, klokken 09:09
- hva er budsjettet ditt?
- hvilken strekning skal du kjøre?
- andre ønsker?

Budsjett: 250.000 til 350.000
Skal kjøre fra Halhjem, Os til Sæverøy Fergekai. En distanse på omlag 102 km.
Her kan eg lade bilen

Er en distanse eg skal kjøre i hovedsak 12 ganger i året da jeg jobber på fergen som trafikkerer strekningen. Kan da lade bil om natten ombord

Eg har tilgang til en del hurtigladere gjennom bergen.

Carl Anton Stenling

#3
Ny Leaf vil nok gi den tryggeste vinterkjøringen for ditt behov (stort batteri og lav luftmotstand), men også Soul, Zoe og Mercedes B kan være aktuelle. En bil med hurtiglader kan være greit for sikkerhets skyld når du har såpass lang vei. I så fall er Leaf og Soul mest egnet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Carl Anton Stenling

Sitat fra: nime01 på fredag 25. september 2015, klokken 20:14
Med mye vestlandsvær kan det være verdt å se på BMW i3, da denne neppe ruster bort med det aller første.

i3 vil ha litt knapp sikkerhetsmargin om vinteren - spesielt hvis det er en del motvind. Fraråder å velge i3 på denne strekningen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

chiefoff

Takker for gode svar. Har et tilbud på jobben gjennom tradebroker der vi kan få B-Klasse m range pluss til 299.000 også får vi tradebroker sin avtalerabatt på den summen. Litt usikker på hva den rabatten er men.

Kan lade via vanlig stikkontakt på jobb. Sikkert 10A, men når eg først er på jobb så er eg det i 14 dager og da vil bilen stå i ro ved et stikk  ;D

Frarådinga av i3 var som søren, er denne som frister mest :P

Carl Anton Stenling

Sitat fra: chiefoff på fredag 25. september 2015, klokken 21:09
Takker for gode svar. Har et tilbud på jobben gjennom tradebroker der vi kan få B-Klasse m range pluss til 299.000 også får vi tradebroker sin avtalerabatt på den summen. Litt usikker på hva den rabatten er men.

B-klasse er en fin bil, men vær obs på at den ikke har hurtiglader. Selv om B-klasse har grei oppgitt rekkevidde så trekker den mye strøm. Vil ikke forundre meg om du har problemer med B-klasse på strekningen de verste vinterdagene. Generelt anbefaler jeg ikke kjøp av bil uten hurtiglademulighet for såpass lange strekninger. Du vet aldri når du kommer til å behøve hurtiglading ...
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

OlavEmil

Eg ville iallefall ikkje vore redd for å bruke Kiaen til slik køyring. Vår eine Kia (kona si) pendlar mellom Hegglandsdalen og Gulen, 13 mil på mykje dei same vegane som du skal køyre. Ho har mellom 30 og 40% att når ho kjem fram, avhengig av kor travelt ho har hatt det, og kor mykje det regnar...

Skulle det plutseleg vere 20cm snøslaps og stiv kuling rett imot heile vegen, er det hurtigladar i Knarvik og på Danmarksplass.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

tutti

Dersom man kjøper bil med hurtiglader fordi man trenger å bruke denne så blir det dyrt i lengden (omtrent som å kjøre en dieselbil i rent forbruk). Dersom man vil holde kjørekostnadene nede bør man vurdere 3-fase dersom man har mulighet for å lade fra slike punkter. Det blir vanligvis mye billigere.

Det beste er uansett å ha så stort batteri og varmepumpe at man slipper lading underveis, eller et sted hvor det er vanskelig/dyrt.

OlavEmil

Tja. Med 100km på Vestlandet vil det vere ein gong i skuddåret at ein må lade for å kome fram. Då vil eg heller stå 5 minutt med hurtigladar enn 20 minutt på 3-fase (11kW).

Ein bil med hurtiglademoglegheiter blir dessutan udiskutabelt mykje meir fleksibel i bruk på generell basis.

Elles einig i at ein bør ha stort nok batteri og varmepumpe til at ein er dekkja for den daglege køyringa. Det er tilfellet med Kiaen til denne køyringa.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

chiefoff

Valget etter å ha lest her inne blir nok Soul... Den er jo litt tøff syns nå eg spess i rød farge :P

tutti

#11
Sitat fra: OlavEmil på lørdag 26. september 2015, klokken 10:17
Tja. Med 100km på Vestlandet vil det vere ein gong i skuddåret at ein må lade for å kome fram. Då vil eg heller stå 5 minutt med hurtigladar enn 20 minutt på 3-fase (11kW).
Her i Oslo-området må man først spille "bingo" om hurtigladeren fungerer. Deretter gjerne vente 10-50 min før du er først i køen og deretter betale blodpenger for å lade (etter gjerne å ha prøvd flere ganger å få maskinen til å fungere på sms, rfid eller telefon).

Totalt sett så kan derfor 3-fase være både billigere, raskere og mer komfortabelt enn "hurtigladere".

Unntaket er Tesla hvor vi vanlig dødlige ikke har tilgang. Med Tesla har du både 1-fas, 3-fase og superduper hurtigladere med høy oppetid, gratis og ingen kø; akkurat slik det burde har vært for alle i et sosialistisk demokrati.

Carl Anton Stenling

#12
Sitat fra: tutti på lørdag 26. september 2015, klokken 11:04
Her i Oslo-området må man først spille "bingo" om hurtigladeren fungerer. Deretter gjerne vente 10-50 min før du er først i køen og deretter betale blodpenger for å lade (etter gjerne å ha prøvd flere ganger å få maskinen til å fungere på sms, rfid eller telefon).

Høres nesten ut som vi ikke har prøvd de samme hurtigladerne det siste halvåret. Du kan selvfølgelig være misfornøyd med prisen, men laderne fungerer nå meget bra på Østlandet så langt jeg har erfart. Lading i Oslo-området er ikke så veldig relevant for denne tråden.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Carl Anton Stenling

Sitat fra: chiefoff på lørdag 26. september 2015, klokken 10:40
Valget etter å ha lest her inne blir nok Soul... Den er jo litt tøff syns nå eg spess i rød farge :P

Det vil nok være et godt valg for ditt kjøremønster. Morsom bil med god drivlinje.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

bromm

#14
Sitat fra: chiefoff på fredag 25. september 2015, klokken 21:09
Kan lade via vanlig stikkontakt på jobb. Sikkert 10A, men når eg først er på jobb så er eg det i 14 dager og da vil bilen stå i ro ved et stikk  ;D

Frarådinga av i3 var som søren, er denne som frister mest :P
Hei chiefoff, jeg går nå inn i min 3de vintersesong med min BMW i3 (33.000 km på telleren), og 103 km på relativt flat vei uten fjelloverganger, er nok aldri et problem - uansett årstid. Og hvis du kun trenger å kjøre strekningen sjeldnere enn hver 14de dag (!), samt har mulighet til hurtiglading på veien, så bør du IKKE være i tvil om å kjøpe i3 - hvis det er den du ønsker mest. Det er ingen av konkurrentene som er i nærheten når det gjelder teknologi (sjekk appen til Kia ;) ) og effektivitet (faktisk den mest energieffektive bilen, uansett drivstoff: 124 MPGe (iht. EPA). Selv tok jeg min på ferietur nå i august - 2.293 km (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23189.0.html) man kan jo bare undre på hvordan B-class ville ha vært på en slik tur (he-he) ;) PS! Enova har nylig utlyst at de skal støtte hurtiglading hver 50de km - rekkevidde er derfor ikke et problem når vi nærmer oss slutten på neste år :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA