Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Supercharger-plasser ikke bare for Tesla...

Startet av Fraberg1, søndag 25. oktober 2015, klokken 15:27

« forrige - neste »

Fraberg1

Har bestilt en 70D og lurer på om noen har erfaring med forbruk mellom Bergen og Geilo. Det er to veier som kan tas den veien og det er via supercharger i Aurland, eller ChaDemo i Eidfjord.

Kan ruten tas uten ladestopp? Det er jo en ChaDemo lader i Geilo også, så det er mulig å lade noe lunde raskt der sku en tro. Ruten via Aurland er på 279km og reisen via Eidfjord er på 242km (Google maps).
70D levert 4.12.15 - bekreftet 20.8.15

GOS

Sitat fra: Fraberg1 på torsdag 24. september 2015, klokken 11:39
Har bestilt en 70D og lurer på om noen har erfaring med forbruk mellom Bergen og Geilo. Det er to veier som kan tas den veien og det er via supercharger i Aurland, eller ChaDemo i Eidfjord.

Kan ruten tas uten ladestopp? Det er jo en ChaDemo lader i Geilo også, så det er mulig å lade noe lunde raskt der sku en tro. Ruten via Aurland er på 279km og reisen via Eidfjord er på 242km (Google maps).

Kan ikke tenkte meg at det er noe problem selv med en S70D. Hva får S70D i Typical km når du lader fullt?
Bruk EVtripplanner.com så får du velig godt estimat på hva energi som går med på strekket.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Jejl

Uten å ha sett alternativene på kartet vil jeg mene at hvis ruten på 242km er den raskeste, og du kan lade når du kommer frem velger du denne. 242km går nok fint, også på vinteren.

kjølholdt

Dette er helt uproblematisk med en 70 d
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Fraberg1

Flott. Det kan uansett være greit med en liten stopp i Eidfjord. Med snittforbruk på 220kwh/km skulle en jo tro at en rekkevidde på ca 308km er oppnåelig, men hvis forbruket øker til 290kwh/km på vinteren så snakker vi om ca 241km. Eller er jeg helt på vidden nå? Har tross alt ikke fått bilen enda og kjører enda fossilt dieseldyr.
70D levert 4.12.15 - bekreftet 20.8.15

Cowboystrekk

På lankjøring selv på vinteren skal 290 Wh/km være vanskelig å oppnå. På langturer i min S60 ligger alltid forbruket på 180-200 med 18C, R2 dekk med 50 pai og range mode. Kjøre i -5 med full bil, kraftig motvind, snø og slaps på vegen og full bil og endte da på 199 Wh/km. Snittfart ca 75 km/t.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Fraberg1

Det lover jo bra. Ser på forskjellige fora og andre tråder at noen klarer å dra det opp til 270-80kwh/km, men det virker da som om det nesten er snakk om køkjøring i -15(pendling om vinteren?). Men det er greit å ta utgangspunkt i worst case hvis vi snakker om hva som kan skje på en tur til fjellet vinterstid.

Med Aurland er superchargeren gratis (kontra CHAdemo), men da tar turen 30-40 min lengre pluss ladestopp.
70D levert 4.12.15 - bekreftet 20.8.15

oleredv

Det som er veldig greit for din del er at du har to alternativ. Skulle det knipe på vinterstid så får du heller ta turen som er 1 time lenger (inkl ladestopp) via Aurland. Men som det er nevnt her så bør du ha temmelig tung høgrefot ved å ikkje kunne klare 30 mil på vinteren.

Bjørn Nyland skreiv vel seinast i dag på FB at man kunne rekne med 65kWh tilgjengelig på 70D, så med det som utgangspunkt må du ligge over 260Wh/km i snitt for å gå tom om du køyrer kortaste vei. Det burde vere mulig sjøl om vinteren :)
Tesla Model S 75D i bestilling (bekr 01.08) - utlevering 13.12
Tesla Model S 70D - solgt

Fraberg1

Da er det bare å vente og se hvordan det går. Håper Highland Lodge får til bedre løsning på lading enn de har nå  (bare en skjøtekabel Schuko nå så vidt jeg vet). Hoteller slik som det hadde nok fått flere gjester i disse el-bil-tider om de hadde satt opp gode ladeløsninger for elbiler, spesielt Tesla som mange har etterhvert og bruker til og fra fjellet.
70D levert 4.12.15 - bekreftet 20.8.15

oleredv

Har hytte sjøl på Filefjell og skal heldigvis få opp 32A-kontakt der. Men når eg prata med elektrikaren så var det tydelig at dette var eit behov som var begynt å bli gjeldande rundt om. Han skullle i allefall sette opp fleire løysingar for lading av elbil rundt om i fjellheimen.
Tesla Model S 75D i bestilling (bekr 01.08) - utlevering 13.12
Tesla Model S 70D - solgt

zoom

Kjørte fra Os til Gol via Rolvsvåg og Norheimsund for ca 1mnd siden,kjørte da med en P85D med 21" hjul.
Brukte totalt i 49,8 kw/h og et snittforbruk på 178 wh/km.

nie

Vår/sommer/høst er vel dette uproblematisk. Om vinteren ville jeg  ha kjørt Aurland Hol evt Hemsedalsfjellet med superlading på veien.

Med tanke på fare for kolonne/stengt vei ville jeg iallfall ha fylt bra opp på chademoh i Eidfjord før jeg evt startet over Vidda vinterstid.


Teslavest

Snitt forbruk på den aktuelle distanse, sommerføre: 197. Opp Hardangervidda suger mye energi, og du ender mye høyere enn du starter. Vesentlig lavere forbruk hjem igjen.
P85D.  Mod X reservert

Snowroller

Havsdalsgrenda hotell har röda kontakter för elbilar. El ingår i priset.
Jag körde Bergen-Geilo i somras (riksväg 7) med en 85D och hade enkelt klarat mig till SC i Gol på en tank, men stoppade alltså i Geilo.
Grå 85D

d58palset

#14
Jeg har kjørt strekningen en rekke ganger sommer og vinter, først med s85 deretter med p85d.

Vinterstid bruker disse ca 60kw Bergen - Geilo Sentrum. Selv om 70d bruker litt mindre har man da (for) små marginer....(hva er tilgjengelig på en 70d? ca 63kw?)

Min vurdering:
Sommertid: Begge retninger er helt uproblematiske.
Vinterstid: Geilo- Bergen er helt uproblematisk. (Man bruker langt mindre denne veien. Uansett har man lademuligheter på veien)  Bergen-Geilo er knapt. Dersom det er noen som helst fare for stegning/kolonnekjøring (hvilket det ofte er) er dette ikke noe man bør begi seg ut på uten å lade litt før vidden.....Ellers er jo alternativet Hol-Aurland som ikke er mye lengre og har superlader på veien.....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA