Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7.0

Startet av bjaolsen, søndag 25. oktober 2015, klokken 07:28

« forrige - neste »

ZOE

Skal prøve å sjekke i morgen. Har 58% på tanken nå, så jeg bør få ett greit resultat

OleBno

Testet nu i kveld med flgende resultat:

02. Oktober - Fortum - Kiwi Melløs 22Kw AC lading

Ladestart 16:44   SOC 21% 29 Km - I epost fra My.ZE Online
Ladestopp 17:36 SOC 99% 152 km - I epost fra My.ZE Online
Nesten 30 minutter pause før nytt ladeforsøk.


Ladestart 18:05 SOC 97% 149 km - I epost fra My.ZE Online
Ladestopp 18:32 SOC 99% 164 km - I epost fra My.ZE Online

Overvåkning av ladingen som indikert på CAN-Bus.

Lading fra 16:44 20KW frem til 17:28

Lading 17:30  18KW  Batteritemp 24 grader
Lading 17:31  17KW  Batteritemp 24 grader
Lading 17:32  15KW  Batteritemp 25 grader
Lading 17:33  14KW  Batteritemp 25 grader
Lading 17:34  12KW  Batteritemp 25 grader
Lading 17:35  12KW  Batteritemp 25 grader

Lading 18:05  14KW  Batteritemp 25 grader
Lading 18:06  13KW  Batteritemp 25 grader
Lading 18:07  12KW  Batteritemp 25 grader
Lading 18:08  11KW  Batteritemp 25 grader
Lading 18:09  10KW  Batteritemp 25 grader
Lading 18:10  9KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:11  8KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:12  7KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:13  7KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:14  6KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:15  6KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:16  5KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:17  5KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:18  4KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:19  4KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:20  3,6KW  Batteritemp 25 grader
Lading 18:21  3KW   Batteritemp 25 grader
Lading 18:22  2,5KW  Batteritemp 25 grader
Lading 18:23  2,5KW  Batteritemp 25 grader
Lading 18:24  2,5KW  Batteritemp 25 grader
Lading 18:25  2,5KW  Batteritemp 25 grader
Lading 18:32  1,7KW  Batteritemp 25 grader

Så på videre lading etter 30 minutter pause går det ombord en hel del energi til....


2015 Renault Zoe Intense 29/06/2015
3,6 Kw hjemmelader.
Kjørt 10.000km pr 1. November 2015
Våler i Østfold.

bjaolsen

Så det ser ut for at R240 ikke viser sååå feil nivå når man avslutter ladingen.. 2% på 30 minutter er jo ikke så ille.

bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

zbk

Lader man til 99% og ikke stopper straks man når dette vil tiden på 99% brukes til å ta igjen etterslepet, slik at man får en lavere differanse enn det som er maks under ladingen. Stopper man akkurat idet man når 99% burde differansen være maksimal.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

OleBno

Hei

Det er greit og vite, da skal jeg være raskere med å koble fra heretter,  denne gangen stod den vel sikkert ett helt minutt
på 99% før jeg rakk og komme meg ut av bilen og koble i fra.  Skal prøve å stå klar på utsiden heretter så blir det vel
et mer korrekt resultat.. :)

2015 Renault Zoe Intense 29/06/2015
3,6 Kw hjemmelader.
Kjørt 10.000km pr 1. November 2015
Våler i Østfold.

Speeder

Takk for informative tall!  Jeg tolker det slik att du koblet fra lader så fort den kom til 99%.
Det ser ut til att det ble levert rund 2,3kWh andre gang du koblet til laderen? 6,88KW i snbitt over 20minutter.
Dette skulle vel egentlig tilsi 10% av tilgjengelig batteri? ikke kun de 2% som ble indikert i tap til andre lading startet?

Zoe 43kW

aronesen

Sitat fra: Speeder på lørdag 03. oktober 2015, klokken 08:45
Takk for informative tall!  Jeg tolker det slik att du koblet fra lader så fort den kom til 99%.
Det ser ut til att det ble levert rund 2,3kWh andre gang du koblet til laderen? 6,88KW i snbitt over 20minutter.
Dette skulle vel egentlig tilsi 10% av tilgjengelig batteri? ikke kun de 2% som ble indikert i tap til andre lading startet?
Jeg tror bilen hadde vist mindre kapasitet hvis han hadde ventet noen timer i stedet for bare 30 minutter. Prøv å lade til 99% om kvelden og la stå til dagen etterpå før du plugger i.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

bjaolsen

Har sjekket litt på andre Zoe-forum, og på det franske forumet hadde de en "fin analogi" - det er akkurat som skummet på Øl/Champagnen (velg det du foretrekker)..... ::)
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

erik e

Det er jo greit og ha noe og gjøre/ bekymre seg over.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

hsa77

Sitat fra: Speeder på lørdag 03. oktober 2015, klokken 08:45
Takk for informative tall!  Jeg tolker det slik att du koblet fra lader så fort den kom til 99%.
Det ser ut til att det ble levert rund 2,3kWh andre gang du koblet til laderen? 6,88KW i snbitt over 20minutter.
Dette skulle vel egentlig tilsi 10% av tilgjengelig batteri? ikke kun de 2% som ble indikert i tap til andre lading startet?
Nå forutsetter du at all energi levert til bilen går inn på batteriet. Når vi ser at batteritemperaturen ligger konstant på ca 25grader må det nok brukes en del energi på ac for å kjøle/varme batteriet. Det er også en del tap i selve ladeprosessen, dette tapet er helt sikkert ikke lineært. Å skulle måle dette helt nøyaktig krever nok en lab med avansert måleutstyr...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Magne St

Fant en video på YouTube som er en god oppsummering av forskningsstatus pr. juni 2014.

Her er lenken:   

Videoen er vel vert å se og ette 46 min og 50 sek så er en spørsmålsstiller inne på problemet med hurtiglading og kapasitetstak. 
Kort oppsummert så er problemet: "Hvor fort kan man innføre litiumioner inn i det mottakende (hybrid)metallet."   Forholdet er at litiumioner følger etter elektronene til den negative polen på batteriet.  Mens elektronene går via laderen, så går ionene gjennom elektrolytten.
Svaret synes å være at man når kapasitetstaket ved en lavere fyllingsgrad ved hurtiglading enn ved normallading.
Så det som er erfart har en fysisk årsak, som det så langt ikke ser ut til å være mulig å gå rundt.

Problemet har da bare to løsninger.
1)  Dette må man ta hensyn til når man kjører langt og hurtiglader.
2)  Legg opp en rute der man bruker kapasiteten i batteriet mellom 20 og 80%.  Da synes kapasitetsmåleren i batteriet å være mest riktig.

Tror ikke vi kan holde Renault ansvarlig for dette, imidlertid så kan vi oppfordre dem til å bruke mer penger på batteriforskning.
Kewet i perioden 1998 til 2015 (Ca 180 000 km)
ZOE (43)

zbk

#26
Sitat fra: erik e på søndag 04. oktober 2015, klokken 21:10
Det er jo greit og ha noe og gjøre/ bekymre seg over.

Dette er et reelt problem om man er på langtur når man vil lade akkurat nok til neste stopp. I det daglige er det ikke noe problem. Jeg har selv vært "farlig" nær å gå strømtom pga denne feilvisningen.

Dersom bilen viser 99% ladet og realiteten er 85% kan dette fort være forskjellen som gjør at man ikke kommer fram til neste destinasjon. En sommerdag kan det være snakk om så mye som 20-25km forskjell på det man antar ut fra %-visningen og det man reelt klarer.

Jeg synes det er rart at Renault ikke klarer å få dette i nærheten av riktig. Slik det virker nå ser det ut som om % vist i display under lading en direkte funksjon av batterispenningen som av naturlige årsaker "blåses" opp ved lading. Dersom man hadde brukt strømmåling i tillegg burde det vært mulig å estimere dette mye bedre. Forventer ikke at det stemmer på millimeteren, men at det i alle fall stemmer godt nok til at tallet kan brukes til å regne ca forventet kjørelengde videre. Det går ikke på min bil pr i dag og jeg må basere meg på det laderen sier den leverer til bilen (og trekke fra litt svinn).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

TM

Det var vel denne feilvisningen som førte til at min prøvetur med R240 ble en veldig utrivelig tur. Klarte med et nødskrik 128 km uten varme i bilen og ekstrem øko-rally kjøring. Så da kjøpte jeg en Soul istedet, som så langt har overrasket like mye når det gjelder rekkevidde....men i positiv retning. Så Renault burde ha en viss egeninteresse i å løse denne feilvisningen. Når jeg lader en bil til 99 % og enda nesten en halv time ekstra, så er det rimelig å anta at rekkevidden er 99 % av 240 km NEDC. Da burde 128 km landeveiskjøring være godt innnenfor rekkevidde for en erfaren elbil-sjåfør.

bjaolsen

#28
Nå i kulden ser jeg at problemet muligens er enda mer fremtredende.

Gikk tom for spylervæske på vei til jobb i dag. Kjørte innnom på Kiwi for å kjøpe meg en ny pose, og koblet til laderen mens jeg var der...

6 minutter, 9% ... Lærdom / bekreftelse nr 1 - Kaldt vær og AC43KW tilførsel betyr lite når batteriene ikke klarer å motta.

Lader rapporterte 1,8kWh levert... Lærdom / bekreftelse nr 2 - En relativt stor "optimisme" med tanke på mottatt energi.

bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA