Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7.0

Startet av bjaolsen, søndag 25. oktober 2015, klokken 07:28

« forrige - neste »

bjaolsen

Det har vært nevnt i flere tråder at når lading stoppes før 100% blir SOC(batteri%) feil.

Tenkte at vi kunne bruke denne tråden til å samle litt erfaringer og kanskje også sammenligne 240 og 210.

Personlig har jeg erfart at jeg stort sett "mister" 7-10% dersom jeg stopper ladingen før bilen er "fornøyd" (100%)

Måten jeg har testet dette på er å lade hjemme (11kW) med timer, samt å lade med hurtiglader i lunsjen på jobben (et steinkast unna) og så se hvor mye som er "borte" etter en time eller to.

Foreløpige resultater for min 210 :
11kW
1 time : 42% - 79%, ventet 30 minutter, lading startet på 72%
1 time 15min : 44% - 93%, ventet 4 timer 30 minutter, lading startet på 87%
38min  : 28%-52%, kjørt 4 km, 50%

22kW
34 min : 42%-95%, kjørte 4-5 km, stoppet 10 minutter 82%

43kW
19 min : 47%-90%, kjørte 500m, stoppet 3-4 timer 83%


bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

zbk

Disse tallene stemmer bra med mine erfaringer også. Jeg har i tillegg inntrykk av at feilvisningen er relativt lineær med ladetid, så om man lader 10-90% er feilvisningen til slutt større enn om man starter på 40%.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bjaolsen

Sitat fra: zbk på onsdag 23. september 2015, klokken 23:07
Disse tallene stemmer bra med mine erfaringer også. Jeg har i tillegg inntrykk av at feilvisningen er relativt lineær med ladetid, så om man lader 10-90% er feilvisningen til slutt større enn om man starter på 40%.

I disse tider med avsløringer av programvare som leverer de resultatene en ønsker og ikke de som er reelle kan nesten begynne å tro at det er med overlegg, hvis en har anlegg for slik.
Det er jo også litt rart at laderådet til Renault er å alltid topplade og ikke legge opp til å kunne lade til en lavere % eller med lavere effekt.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

v-i-c

Dette kan bli en meget nyttig tråd.

Tror det er viktig at vi går frem de fysiske tallene som faktisk blir målt.
Nå skal det jo finnes måle oppsett som gjør dette, Disse må bli reelt tilgjennelig for en lit støre gruppe om vi skal få stort nok grunnlag  til å luke ut eventuelle særegenheter ved en enkelte bil.

Har ennå ikke skaffet meg den pluggen som må til for å hente ut info fra bilen egen datamaskin.
Dersom det er mulig bør en så gjøre en del logginger på en del biler

Dette betyr at flere må skaffe seg ritig plugg og programvare for mobil/PC som brukes som logger.
Håper å kunne bidra på litt sikt
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Øyvind.h

Så da stemmer ikke 0-95% på 30 minutter? Antakelig 0-87% eller noe lavere på 30 min.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bjaolsen

Sitat fra: v-i-c på torsdag 24. september 2015, klokken 06:50
Dette kan bli en meget nyttig tråd.

Tror det er viktig at vi går frem de fysiske tallene som faktisk blir målt.
Nå skal det jo finnes måle oppsett som gjør dette, Disse må bli reelt tilgjennelig for en lit støre gruppe om vi skal få stort nok grunnlag  til å luke ut eventuelle særegenheter ved en enkelte bil.

Har ennå ikke skaffet meg den pluggen som må til for å hente ut info fra bilen egen datamaskin.
Dersom det er mulig bør en så gjøre en del logginger på en del biler

Dette betyr at flere må skaffe seg ritig plugg og programvare for mobil/PC som brukes som logger.
Håper å kunne bidra på litt sikt

I denne tråden tenkte jeg at vi bare bruker det som viser på dashboard / ZE-services, altså hva bilen (Renault) forteller oss.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

bjaolsen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. september 2015, klokken 09:04
Så da stemmer ikke 0-95% på 30 minutter? Antakelig 0-87% eller noe lavere på 30 min.

Det kan nok stemme det
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

v-i-c

Jeg har følgende data

31 minuter 20,1kwh fra lader
fra bil tom rødt lys 10km igjen ved start ved slutt 95%

For meg er dette full tank på 30min

Men jeg vet ikke energimende i batteri ved start
jeg vet ikke energimengde ved slutt
jeg vet ikke hvor mye energi 100% er

Kort sakt så ønsker "fysikkeren" i meg tilgang til reele hardcore måledata

Batteriet i zoe hvor stort er det egentlig? 22kwh, 23kwh eller 24kwh?
Hvor stor del av batteriet kan jeg som bruker egentlig benytte?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

zbk

Sitat fra: v-i-c på torsdag 24. september 2015, klokken 09:54
Jeg har følgende data

31 minuter 20,1kwh fra lader
fra bil tom rødt lys 10km igjen ved start ved slutt 95%

For meg er dette full tank på 30min

Men jeg vet ikke energimende i batteri ved start
jeg vet ikke energimengde ved slutt
jeg vet ikke hvor mye energi 100% er

Kort sakt så ønsker "fysikkeren" i meg tilgang til reele hardcore måledata

Batteriet i zoe hvor stort er det egentlig? 22kwh, 23kwh eller 24kwh?
Hvor stor del av batteriet kan jeg som bruker egentlig benytte?

Tilgjengelig batteri på R210 ble oppgitt til 22kWh. Faktisk størrelse inkl reservert i topp/bunn vil ikke Renault gå ut med offisielt. R240 utnytter litt mer av dette og oppgis til 23.3kWh, men har såvidt jeg vet samme batteripakke. (Stemmer dette har vi ca 5% mer å gå på før vi vil se kapasitetsreduksjon på den gamle modellen).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

morten69

Jeg sliter også med en annen ting. Feil visning på rest etter kjøretur.

Starter med 100% batteri, hvis jeg kjører ca 80 km får jeg bedskjed at det er igjen 38% batteri og 54 km.
Bilen står stille i ca 2-3 timer setter meg inn og så er batteri 52% igjen og 78 km.

Kjører 125 km bilen sier rest 28%, etter 1 time stopp er rest blitt 42%.

Er det andre som har det samme problemet, jeg har R240 og ikke byttet likeretter enda. lader masse på hurtigladere.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Elhanen

Jeg også opplever dette.
Setter fra meg bilen på jobb, med ca. 61 % batteri, 88 km kjørelengde. Når jeg tar den igjen har jeg 71 % med 102 km. Kommer hjem med f.eks. 38 % og ved en tur på kvelden har det også økt med ca 10 % på batteriet.
Min Zoe har byttet kortet i motoren og har ny ladeboks, den var på samme måte forut for reparasjonen.
Jeg lader en del på hurtiglader og "topper" batteriet på natta hjemme.
Synes ikke dette er noe problem, må bare bli vant til det.
Antar at det har å gjøre med at batteriet er varmt etter kjøring og at det lader seg opp igjen.

bjaolsen

Sitat fra: morten69 på torsdag 24. september 2015, klokken 14:27
Jeg sliter også med en annen ting. Feil visning på rest etter kjøretur.

Starter med 100% batteri, hvis jeg kjører ca 80 km får jeg bedskjed at det er igjen 38% batteri og 54 km.
Bilen står stille i ca 2-3 timer setter meg inn og så er batteri 52% igjen og 78 km.

Kjører 125 km bilen sier rest 28%, etter 1 time stopp er rest blitt 42%.

Er det andre som har det samme problemet, jeg har R240 og ikke byttet likeretter enda. lader masse på hurtigladere.

Jeg har R210 "får" stort sett 10% igjen hver dag på jobben... (30km en vei)
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

ZOE

Testet litt idag på jobb, kom inn med ca30% og ladet I ca 45 min, da viste bilen 99%. CanZE viste det samme og den ladet med 1750W.  Når jeg fem timer senere skulle kjøre så hadde jeg 89%!!

bjaolsen

Sitat fra: ZOE på mandag 28. september 2015, klokken 19:51
Testet litt idag på jobb, kom inn med ca30% og ladet I ca 45 min, da viste bilen 99%. CanZE viste det samme og den ladet med 1750W.  Når jeg fem timer senere skulle kjøre så hadde jeg 89%!!
Dette stemmer bra med min erfaring også. Hvis en stopper på 98-99% så "mister" en ca. 10% etterpå. Samtidig går det kanskje 1-2 timer med "balansering" mellom 99 og 100, og hele tiden mens bilen trekker 10A, men under 2kW -> Altså både elendig cos phi OG omtrent 2kWh (eller opp mot 10% av publisert batteristørrelse) ekstra....

Akkurat som om det ved 99% EGENTLIG er bare ca. 90%...
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

bjaolsen

#14
Sitat fra: v-i-c på torsdag 24. september 2015, klokken 09:54
Jeg har følgende data

31 minuter 20,1kwh fra lader
fra bil tom rødt lys 10km igjen ved start ved slutt 95%

For meg er dette full tank på 30min

Men jeg vet ikke energimende i batteri ved start
jeg vet ikke energimengde ved slutt
jeg vet ikke hvor mye energi 100% er

Kort sakt så ønsker "fysikkeren" i meg tilgang til reele hardcore måledata

Batteriet i zoe hvor stort er det egentlig? 22kwh, 23kwh eller 24kwh?
Hvor stor del av batteriet kan jeg som bruker egentlig benytte?

Spørsmålet her er : Hva viser bilen dersom du gir den en pause på 30-40 minutter etter at du har ladet til 95% på 31 minutter ?
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA