Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vedlikeholdslading Think

Startet av hma, onsdag 17. mars 2010, klokken 06:55

« forrige - neste »

hma

Har noen tips om hvordan man kan tilkoble ekstra ledninger til batteripolene på framdriftsbatteriet?

Jeg skal legge opp en kabel til batterikassa. Den skal ha 20 ledere (på 0,5mm2 eller 0,75mm2) som termineres til hver sin batteripol. Systemet skal brukes til batteriovervåking.

Prinsippet er det samme som Baltors skriver om i post #19 i tråden http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1539.15.

Utfordringen er altså å terminere en ekstra leder til batteripolen samtidig som den oransje isolasjonen oppretholdes mest mulig intakt. Har testet gule ringkabelsko (med 8,5mm innvendig diameter), men blir nødt til å skjære et spor i den oransje isolasjonen for å få det pent og tett.

Om noen har erfaringer (f.eks fra PakTrakr, Robometer, etc) ville det vært supert å høre hva som er gjort, evt hvilke kabelsko som er benyttet.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Ken

Du må gjøre som min venn Øystein har gjort. Han laget et hull gjennom oransje plasten og trådte kabelen fra pol ring ut igjennom. Bruk et kort ledning og monter en sikring før ledingen går videre. Jeg selv har kuttet spor i polhetta og hetta sitter ikke like fast lenger.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hma

Å bore hull i den oransje plasten og føre inn kabelen høres ut som en god idè.  :)

Hvordan terminerte Øystein kabelen på polringen? Ved bruk av kabelsko? Ved å legge lederene rett på polringen (evt på hvilken side, mot mutteren eller mot batteri-bolten)? Loddet han?

Jeg har kjøpt 20 sprutsikre sikringsholdere fra Biltema (35-648) http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Sikringsholder/
Disse leveres med 18 cm innstøpt rød 2,5 mm2 kabel. Jeg skal monterer en slik til hver oransje batterisløyfe med strips.

Videre benytter jeg en 300V multikablel (m/20 ledere) for innføring til kupèen og terminere dene i en tett elektroboks med biltemas sikringerholder 35-646/35-644 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Sikringsholder4/. Boks plasseres enten inne i dash eller i det lille rommet i bagasjerommet og vil fungere som fysisk grensesnitt for 3. parts batteriovervåking.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Think

#3
Eg har nettopp montert Paktrakr i min Think 21. Likte ikke ide om ha ekstra kablesko under samme mutter som holder traksjons kobling på plass, i tilfella dårlig kobling og varmgang. Eg valgte å bruke 2 halve mutter i rustfritt stål, en som ha full moment 12 Nm på traksjons kobling og en som fungerer som lås mutter og holder på plass paktrakr koblingen. (Ektsra kable sko) Eg har laget en liten åpning i plast lokken og nedre del av gummi beskyttelse som paktrakr ledning går gjennom. Lokken sitter forsatt ok.
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

El rayo

Sitat fra: hma på mandag 08. februar 2010, klokken 10:23
Ved å legge lederene rett på polringen (evt på hvilken side, mot mutteren eller mot batteri-bolten)?
Unngå å montere noe mellom den tykke strømkabelen og batteripolen; det fører til økt elektrisk motstand. Husk at det går 250A her. Momentnøkkel må brukes ved tiltrekking av mutterne på batteripolene, momentet skal være 11 Nm (newtonmeter) +- 1 Nm. Skru til for hardt og du kan ødelegge blokken. Skru til for løst og det blir dårlig forbindelse, varmgang og blokken kan smelte ved polen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Jeg brukte en tapetkniv og lagde horisontale snitt inn i siden på den oransje isolasjonen, her stakk jeg inn kabelskoene, rett under mutrene. Lokkene sitter fint. Dette trenger ikke være så tett, psa bilene har f.eks. helt usiolerte strømskinner inne i kassene.
Jeg valgte å droppe sikringsholderne, 2 isolerte kabelsko kan settes rett på en flatsikring. De bør da klemmes sammen slik at de holder ekstra godt.
Multikabelen må gå ut av kassen helt oppe i hjørnet hvis den skal bakover, dette er eneste stedet den ikke kommer i klem når kassen løftes på plass. Bruk et rommelig elrør slik at kabelen blir løs og ledig når kassen skal ned neste gang.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hens

#6
Momentet skal riktignok være 11+- 1 Nm.  Dette gjelder de originale glatte mutterene som ble levert med batteriene. Think har brukt noen muttere med en riflet flens som stjeler noe av momentet, og dette kan forårsake dårlig kontakt og varmgang i kabelskoene.
Jeg vil derfor anbefale at en holder seg til maksimal spec, 12 Nm.
Vanlige muttere er litt lavere enn Thinkmutterene, og det bør da være mulig å benytte en lav "Halvmutter" og en 1.5 x8 mm kabelsko på toppen av primærmutteren. Så kan kabelen føres ned i en liten sløyfe, og ut gjennom et lite hull i toppdekselet.

En annen mulighet er å benytte en liten kabelsko og punktere kabelen med en rustfri 8mm lang parkerkrue og isolere med vulketape og silikon/sikaflex.

Hvis det er snakk om en range extender med grov kabel, lar det seg gjøre å benytte en original orange kabelsko på toppen med en halvmutter i mellom, og fullmutter på toppen. Plusspolen kan trekkes ut ca 10 cm bak høyre skinne for passasjersetet. Nøyaktig mål (og bilde) kan oppgis for interesserte.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

#7
På Robometeret bruker jeg kabelsko og liten skrue rett inn i kabelen. Som sikring brukes 1 ohms motstand.

Enkelt og greit, og går ikke ut over forbindelsen til blokken.

Prosjektet med å legge ut forbindelse fra hver enkelt blokk har sine ulemper og fordeler.

Ulempene er økt risiko for overledning og isofeil, og forvansket tilgang til batteriene.

Fordelen er muligheten for individuell overvåkning og intervensjon. Når det er sagt, er det ikke så mye en kan gjøre likevel om en har en dårlig blokk i pakken. Det nytter ikke å lade mer og cycling bør heller gjøres før en setter sammen pakken, enn etterpå.

Grunnet overstående fikk jeg i sin tid Robometeret utviklet. Det krever minimalt med inngripen i pakken, og gir all den info en trenger.  

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: Baltor på mandag 08. februar 2010, klokken 18:27
Dette trenger ikke være så tett, psa bilene har f.eks. helt usiolerte strømskinner inne i kassene.
Husk at PSA har plastkasser som omslutter batteriet på alle sider. I Th!nk classic er det stålplate rett over batteriet (under og på sidene også). Hvis bilen havner på taket er det greit å ha isolasjon på batteripolene og forbindelsene imellom.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Her er du fått litt å fordøye, hma. Øystein loddet leddningen til polsko.
Jeg liker Think sin løsning med to halvmuttere. Den mot polen bør være tykkere.

Primær forbindelse er mellom pol og kabel og er best smurt med polfett som beskyttelse mot korrosjon.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Baltor

Sitat fra: elektrolux på mandag 08. februar 2010, klokken 21:39

Ulempene er økt risiko for overledning og isofeil, og forvansket tilgang til batteriene.
Fordelen er muligheten for individuell overvåkning og intervensjon. Når det er sagt, er det ikke så mye en kan gjøre likevel om en har en dårlig blokk i pakken. Det nytter ikke å lade mer og cycling bør heller gjøres før en setter sammen pakken, enn etterpå.
Hvis en gjør dette ryddig kan jeg ikke se at det skulle skape problemer. Men det er viktig å tenke seg om!!
Fordelen med individuell overvåking er at jeg nå vet nøyaktig hvilke blokker som er svake og hvor mye dårligere de er enn de andre. Jeg kan gjennomføre målinger med ulik belastning, med varmeapp eller for eksempel 2A last med en panelovn. Hvis en celle skulle ta kvelden er det også lett å avsløre. Jeg kan også logge, cycle eller tømme pakka hvis jeg vil. Og jeg kan hente ut spenning til en lader som kan vedlikeholdslade 12v batteriet på en mer effektiv måte enn det bilens dc-dc gjør. Et Robometer eller andre instrumenter kan også kobles til i denne boksen. Jeg mener dette er lurt. :)
Til El rayo: Takk for omtanke, alt er fortsatt godt isolert, hettene sitter med denne metoden godt på, det er bedre enn å lage hakk i kanten øverst.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Betacar

Slik gjør jeg det:

Kjøp batterikabelskofett fra biltema og gni inn batteripolen og kabelskoene.
Redd for for mye fett? Nei, overflødig fett blir presset ut når du skrur til, samt det holder vann og oksygen unna (så slipper du korrosjon i kabelskoen).
Du ser fort hva som er riktig mengde fett.   I alle fall når det er formye  ;)


Legg kabelskoen i mellom mutteren og kabelskoen som nevnt over, og dra til med riktig moment (også nevnt over).

Korrosjon er hyppigste årsak til varmgang (blir dårlig kontakt).  Se over kabelskoene på Thinken før du remonterer.  Til meg var enkelte sorte/korrodert.  Jeg skrapet de rene med en kniv.
Ulempen med å skrape de rene, er at en fjerner antikorrosjonsbelegget de er behandlet med, og det er derfor ekstra viktig med polfett.
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

elektrolux

Desverre er det ikke bare utvendig på kabelskoen Think kablene korroderer. De korroderer også inni kabelskoen, og skaper unødig stort spenningstap.

I forhold til PSA sine skinner snakker vi om 10 ganger så stort spenningsfall, eller tilsvarende 2 cellers spenning på en bil.

Kan måles ved å lade eller dra strøm mens en måler mV mellom blokkene. PSA gir ca 0,5 mV på 20A, mens Think typisk gir 5mV. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Chr

Hej
Jeg er som andre også nået til det punkt hvor jeg ønsker at kunne monitorere blokkene i traktionsbatteripakken enkeltvist.
Er der nogen af Jer som allerede har monteret monitoreringsledninger der har taget billeder af processen og/eller resultatet?
Jeg vil være taknemmelig for enhver form for fotodokumentation der kan hjælpe mig med den mentale forberedelse af projektet  :)
Think City '01 som ikke vil lade.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA