Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ombygging til LiFePO4

Startet av Caspar, mandag 15. mars 2010, klokken 20:49

« forrige - neste »

gbzdoc

#15
@commiesoft
Å stjele strøm vil neppe føre til annet enn negativt fokus mot elbilister. Foreslår heller du sender et vennlig brev til ledelsen på Norby og opplyser de om at de har en gylden anledning til å være i forkant og enkelt og billig kan kapre elbilkunder ved å sette opp en ladestolpe/ladeuttak.

Forøvrig er sammenlikningen med Bellona helt på jordet da de kjørte gjennom bommen vel vitende om at hver eneste passering ble loggført. Det er noe ganske annet å bare plugge inn bilen uten å spørre om tillstelse hos en tilfeldig privat butikk, og håpe at ingen tar deg på fersken.

Om du stjeler strøm for 3, 10 eller 15 kroner så er det like fullt tyveri, og kan sammenliknes med å putte en pakke Extra i lomma når du er i butikken.

hma

Hei,

Jeg syns vi (alle) bør forsøke å unngå personkarakterisering i innleggene.
Debater gjerne saken, men gjør det med fokus på trådstarters emne og de fakta/opplysninger man selv kan bringe fram.

Jeg har fulgt omtrent samtlige innlegg på dette forumet det siste halvannet år og synes bruk av store bokstaver (les; roping) har tiltatt litt det siste halve året.
Forstår behovet om å si i fra, men sett fra utsiden synes jeg det bryter med det nærmest "familievennlige" samholdet som preger forumet og miljøet for øvrig.

Jeg vil derfor komme med et godt tips:
Er man usikker på om ens tekst er passende, la den ligge en dag og les igjennom før sendknappen trykkes. Det gjør jeg rett som det er i min jobb :)

Jeg leser elbilforum for å lære mer om elbiler (og bidra der jeg kan), ikke for å få vite hvor lang nesa til naboen er :)


Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

Meget godt sagt. Enig i alt dette her.

La oss skjerpe oss litt så ikke også dette forumet blir ødelagt av slik kjekling.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Jeg tror også man kommer lenger med en vennlig tone og å spørre først. Å plugge i for så å gå å spørre om det er greit har jeg mer tro på enn at noen stadig ser set enkelte tar seg til rette. Det var slik jeg fikk lading i P-huset ved jobben. Fant en kontakt på veggen, sjekket at det var 230V og plugget i. Brukte noe tid på å finne noen som "hadde noe med det" (fant han som sjekker at alle har betalt og generelt overvåker plassen osv), og svaret var "ja, værsågod". :)

At mange nok tar seg til rette gjør det jo hverken mer lovlig eller mer riktig; se bare på de som "stjeler" film og musikk på nettet. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

"Men i all dager, hva var det Bellona drev med når de ga fan i å betale bompenger
for elbilen sin år ut og år inn i bompengeringen i Oslo?".

Jo, det skal jeg fortelle deg commisoft, Bellona understreket det som var bakgrunnen for å opprette bomringen rundt Oslo:

Å redusere eksosutslippene fra biler i Oslo!

Hvorfor skulle elbiler betale bomavgift hvis det var det som var hensikten?

De snakket et språk som politikerene forsto, og fikk gjennomslag for protesten.          Derfor er det fritt i bomringer for elbil nå.

Bortsett fra Svinesund, og det er derfor vi skal ta en organisert "harrytur".

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

commiesoft

#20
SitatSlutt å spør pent om allt mulig, sats på prinsippet om tilgivelse. Plugg den inn og håp på at de opptager ladestøpselet for sent

gbzdoc:
SitatEr det samme taktikk du tar når du handler i butikken? Legger det i lomma og håper ingen oppdager det før du er ute av butikken?

Beklager så mye. Om noen hadde plugget elbilen inn i stikkontakta mi for en time eller to uten å spørre om lov er det helt greit.

Samme med folk på jobben som surfer på internett noen minutter eller skravler ivei innimellom.

Eller hele Europris flyttepappkassa på loftet full av gamle kassetter med opptak av låter jeg aldri betalte for.

Sånn jeg ser det hadde jeg vært klin gæern i hue om jeg hadde tatt opp sånne problemer ved å beskylde folk for å være umoralske butikktyver. :)

Men som sagt, beklager. beklaaaager.  Nå skal jeg faste i et par dager som straff, så håper jeg vi blir venner igjen.  ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA