Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkeviddetest

Startet av ChroniX, lørdag 24. oktober 2015, klokken 12:00

« forrige - neste »

ChroniX

Hei,


vennligst gi meg eksempler på hvor det kan være fordelaktig med Type 2 ladekabel?
Jeg lurer på om jeg egentlig trenger dette som ekstrautstyr...

OlavEmil

Type 2-kabel er for saktelading på tur. Dei fleste nye ladepunkt som blir satt opp no (kjøpesentre, bysenter osv) er type 2. For å kunne nytte desse, må du ha kabelen.

Om du ikkje ladar når du er heimefrå, eller brukar hurtigladar, treng du ikkje type 2. Eg ser mange skriv at ein MÅ ha denne kabelen, eg er ikkje einig i det. Vi har på den eine bilen, kjekt å ha sidan kona køyrer langt, og då kan ta ein stopp på Åsane Senter eller IKEA og få litt ekstra buffer om ho skal noko. Men vi kjem neppe til å skaffe oss type 2 til den andre bilen (min bil).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

ChroniX

Ok, takk for en god forklaring. Da konkluderer jeg med at dette er kjekt å ha, kan faktisk få bruk for det en vakker dag:)

CitB59EL

Bruker selv kun type2 kabel på begge biler(B klasse og Berlingo). Vi har hjemme ladestasjon med mode3 dette anbefales! Kjørte 25000 km  med vanlig stikk kontakt ladning og dette gikk fint men egen ladestasjon (230V 16A) er raskere(1 time på berlingon) selv med justerbar ladekladd på 16A på stikk kontakt er min erfaring. 

Elbilgrossisten

Et utdrag fra teksten:

For å kunne bruke den nye elbilkontakten, må du da ha ladekabel med Type 2 støpsel for å plugge inn. Det er bare å dytte den gjennom lokket som splitter seg når ladepunktet er aktivert riktig. Da gjennomfører du såkalt Mode 3 lading (mer å lese her) hvor sikkerhets- og kontrollfunksjoner inngår i ladepunktet. Fordelen ved å bruke denne kontakten er at du har noe raskere ladefart (opptil 16A for elbiler som har kraftig nok lader), kabelen låses automatisk fast til kontakten når lading starter, og du slipper den klønete klumpen på ladekabelen. Men du må da sørge for at du har en slik ladekabel.

Ref: http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/praktisk/141-bruksanvisning-nye-oslo-ladepunkt-for-elbil
Elbilgrossisten AS
www.Elbilgrossisten.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA