Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøre med tre hjulbolter

Startet av jazzwheel, fredag 23. oktober 2015, klokken 18:20

« forrige - neste »

mogu

Jeg synes bl.a. Dette er interessant? Hva mener de som har bannet høyest her inne? Kalle? Newbie? Dansker?


"The motor shaft horsepower, when operating alone, is a more consistent rating. In fact, it is only this (single or combined) motor shaft horsepower rating that is legally required to be posted in the European Union.
"
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

691

Sitat fra: mogu på tirsdag 22. september 2015, klokken 19:27
Jeg synes bl.a. Dette er interessant? Hva mener de som har bannet høyest her inne? Kalle? Newbie? Dansker?


"The motor shaft horsepower, when operating alone, is a more consistent rating. In fact, it is only this (single or combined) motor shaft horsepower rating that is legally required to be posted in the European Union.
"
Det er den største gang BS jeg længe har læst, men i det mindste indrømmer Tesla nu at P85D ikke har 700 hk i den nuværende konfiguration med et 85 eller 90 batteri.

Hvis det er 'legally required to be posted in the European Union' så bryder de jo loven for alle de andre modeller. Faktum er jo at de ikke oplyser efter de samme principper for P modeller og andre modeller. Det er vel ikke lovgivningen i EU ?!?!?

Cookie Monster

Som jeg skrev i den andre tråden her:

SitatToyta/Lexus osv legger ikke sammen effekten av elmotor og bensinmotor og skriver det som maks effekt.
Feks Lexus IS 300h har en 140hk elmotor og 181 hk bensinmotor. Lexus oppgir ikke bilen med 321hk men 223 hk siden det er maks hva de yter peak sammen. Og det er eneste riktige metoden å måle på og er også det som er standarden.

Porsche gjør heller ikke det med flere. Så siden alle andre bilfabrikanter ikke bare slår sammen med effekten fra begge motorene regner jeg med at regelverket ikke tillater der. For da hadde de nok helt sikkert gjort det.
Sier egentlig seg selv at man ikke bare kan oppgi en motor med maks effekt hver for seg uten å ta hensyn til hva de faktisk yter maks sammen med batteri og utstyr bilen har.
2015 P85D

mogu

Jeg spør kanskje dumt, men disse motorene brukes vel ikke samtidig?
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km


HåkonE

Hvorfor har Tesla endret på måten de oppgir effekt på hvis alt var gjort iht. gjeldende lover?

Tesla skriver at de følger ECE R85. ECE R85 setter helt klare føringer for testingen som legges til grunn for denne type data.

Bilen trenger ikke være der, men drivlinjen skal være der. Enda viktigere, alt standard elektronisk utstyr bilen er utstyrt med i produksjonen skal være tilkoblet. Se appendix 6, tabell 1, punkt 4.

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2013/R085r1e.pdf

Verken sikringer, kontaktorer eller elektronikk/software som styrer motorene kan være benyttet i testen for å få et resultat på 700 hk.

Den eneste måten de kan oppnå slike tall på er om Tesla har satt opp en og en motorer i benk på en ekstern strømforsyning, uten nødvendig elektronikk slik beskrevet i tabell 4, og målt maks effekt i hver motor. Så legger de den effekten sammen på bakrommet, og får 700 hk. Selvsagt et tall som er 100% uoppnåelig for en forbruker, og som overhodet ikke representerer bilen slik den blir levert. 

Nå har Tesla fjernet henvisninger til ECE R85, og delt opp effekten per motor. Sikkert tilfeldig.





mrydningen

Er ikke effekten på Model S etter ECE R85 bare 69kW? det som står oppgitt på min P85  :)
P85+ (m/Autopilot, alt - 7seter) overtakelse fra Tesla 17. Juli

691

Sitat fra: mogu på tirsdag 22. september 2015, klokken 19:58
Jeg spør kanskje dumt, men disse motorene brukes vel ikke samtidig?
De bruges samtidig, men ikke max samtidig, da batteriet ikke kan give nok strøm. Derfor har den aldrig 700 hk.

nie

Sitat fra: Kalle Klovn på tirsdag 22. september 2015, klokken 19:42
Som jeg skrev i den andre tråden her:

SitatToyta/Lexus osv legger ikke sammen effekten av elmotor og bensinmotor og skriver det som maks effekt.
Feks Lexus IS 300h har en 140hk elmotor og 181 hk bensinmotor. Lexus oppgir ikke bilen med 321hk men 223 hk siden det er maks hva de yter peak sammen. Og det er eneste riktige metoden å måle på og er også det som er standarden.

Porsche gjør heller ikke det med flere. Så siden alle andre bilfabrikanter ikke bare slår sammen med effekten fra begge motorene regner jeg med at regelverket ikke tillater der. For da hadde de nok helt sikkert gjort det.
Sier egentlig seg selv at man ikke bare kan oppgi en motor med maks effekt hver for seg uten å ta hensyn til hva de faktisk yter maks sammen med batteri og utstyr bilen har.
Bmw summerer effektene for x5-hybriden.

P85D

Dette blir litt tullete fra Tesla.

Med Ludicrous oppgraderingen viser Tesla helt klart at P85D og P90D ikke klarer å yte oppgitt effekt uten oppgraderingen. Spesielt siden motorer og motorstyring er de identisk etter oppgraderingen.

MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

ELLP

De har av en eller annen grunn fjernet et avsnitt i blogg innlegget, lurer på hvorfor det. Leste det tidligere i dag og følte noe manglet når jeg skulle lese det på nytt for å prøve og forstå hva de formidler.

"When developing the 85D and the 70D dual motor vehicles, we maintained a consistent strategy of specifying the motor power using front + back methodology. In both of these vehicle variants the rear motor is of a very similar design to the front motor. The 70D motors deliver roughly 165 horsepower each, the 85D motors roughly 211 horsepower each and the front motor on the P85D delivers 221 horsepower. Although these motors are in the same family, their power electronics and control software are tuned differently."

Kilde: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:KEIKZlnca1YJ:www.teslamotors.com/blog/tesla-all-wheel-drive-dual-motor-power-and-torque-specifications+&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no

691

Sitat fra: ELLP på tirsdag 22. september 2015, klokken 22:38
De har av en eller annen grunn fjernet et avsnitt i blogg innlegget, lurer på hvorfor det. Leste det tidligere i dag og følte noe manglet når jeg skulle lese det på nytt for å prøve og forstå hva de formidler.

"When developing the 85D and the 70D dual motor vehicles, we maintained a consistent strategy of specifying the motor power using front + back methodology. In both of these vehicle variants the rear motor is of a very similar design to the front motor. The 70D motors deliver roughly 165 horsepower each, the 85D motors roughly 211 horsepower each and the front motor on the P85D delivers 221 horsepower. Although these motors are in the same family, their power electronics and control software are tuned differently."

Kilde: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:KEIKZlnca1YJ:www.teslamotors.com/blog/tesla-all-wheel-drive-dual-motor-power-and-torque-specifications+&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no
Klassisk Tesla - ever evolving documentation

Ændre og redigerer uden at fortælle hvad de ændre og redigerer, på samme måde i design studio

Cookie Monster

Nå ser det ut som de har fjernet hele den infoen.

Fant vel ut selv at det bare var tull det som sto der og at kommentarene ikke ble som ønsket.

2015 P85D

Teslanewbie

Morsom denne
Tesla innrømmer i prinsipp at bilen ikke kan levere de annonserte HK. Dessuten angir han rollout som en standard målemetode noe som er feil.
Skremmende at en sjefs ingeniør  synes at 5-60mph kan markedsføres som 0-60mph.

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA