Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7.0

Startet av Kim Kim, fredag 23. oktober 2015, klokken 16:49

« forrige - neste »

Kim Kim

Vurderer å kjøpe en brukt Tesla Model S, men har en utfordring i forståelsen av resonnementet til Tesla-eieres vurdering av verdien på deres bil.

Her er to eksempler av mange du kan finne på Finn.no

- Model S 2014 gått 12 000 km selges for 10% under nybilpris
- Model S 2014 gått 4000 km selges for nybilpris ( ink siste prisøkning )

Generelt sett uavhengig av nypris så legges Teslaer ut med et verdifall på 10% og mindre det første året med ca 15 000 km, dette er jo fantastisk sett i forhold til alle andre bilers verdifall i bilhistorien. Hva gjør at Tesla eiere tror at deres bil ikke synker i verdi uavhengig av prisøkning?

Tesla satt opp prisen på sine modeller tidligere i år, og etter dette har prisen på bruktbiler steget, selv for modeller kjøpt lenge før prisstigningen (les 2013)

Tesla har sagt at de vil sette ned prisen igjen om den norske kronen styrker seg, noe den historisk sett en dag vil.

Dette reulterer i disse tankene for en potensiell ny elbilsjåfør

- Jeg betaler for en bil utifra en nypris som ligger opp mot 80 000 mer enn jeg vet hva selger betalte for ny bil
- Tesla kan sette ned prisen på på sine biler i løpet av de neste to årene, og man har da virkelig kjøpt katta i sekken



Hadde du betalt en høyere bruktpris for en Iphone 6 fordi apple har gitt ut 6S og satt opp prisen?  Noen av de eldre bilene mangler jo mye av den nye teknikken. Jeg forstår det handler om tilbud etterspørsel, men noen annonser på finn er så håpløse at jeg måtte bare skrive det av meg et sted.

Så burde jeg instedet bare kjøpe en splitter ny, fordi denne mentaliteten  gjør meg faktisk forbannet ?
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Olemann

Dette finner du svar på i minst 2 tråder på Tesla delen av forum, bl.a. Tesla på FINN.  Diskutert siden 2013 om jeg husker rett.
Prisoppgangen på nye er noe alle eiere synes er kult, de som enda ikke har kjøpt er ikke så happy med det.
Når kronen en gang styrker seg blir det vel motsatt.

Espen Hugaas Andersen

#2
Kursen Tesla bruker i dag er i området av 7,7, så ikke forvent noen prisnedgang før dollaren går under ~7,5.

Utover det så er det tilbud og etterspørsel som gjelder. At prisene ikke går mer ned tyder på at det er et underskudd på brukte Teslaer. (Og der bilene er helt urealistisk priset er det ikke sikkert selgeren er veldig lysten på å selge. Det kan f.eks være noen som vurdere å bytte til Model X, men bare om de får en god pris for Model Sen.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kim Kim

Det vil vel kanskje også si at om prisen settes ned vil vel ikke folk som har betalt mer ha for stort tap og prisen holdes kunstig oppe.

Jaja, takk for svar uansett, skal sjekke de andre trådene
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kim Kim på tirsdag 22. september 2015, klokken 17:09
Det vil vel kanskje også si at om prisen settes ned vil vel ikke folk som har betalt mer ha for stort tap og prisen holdes kunstig oppe.

Jaja, takk for svar uansett, skal sjekke de andre trådene
Et annet moment er at i ca 2018 vil det innføres avgifter på Model S. Om ny Tesla da blir 25% dyrere vil bruktbilprisene kunne gå opp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OlavEmil

Dette er slett ikkje eksklusivt for Tesla. Eg synst generelt bruktprisen på elbil er høg. Billigaste "skikkelege" elbil som ligg ute no, er ein 2011 modell trilling gått nesten 50 000km, til 90 000,-. Spytt i 50 000,- ekstra, så har du splitter ny bil frå fabrikken.

Skal du ha Leaf, må du opp i 140 000 for ein 2011 modell gått 80 000km.

For ikkje å snakke om Kia, der folk legg ut eitt år gamle bilar gått rundt 20 000km, til 30 000 MEIR enn bilen kosta ny.

Så lenge folk faktisk kjøper desse bilane, har jo ikkje dei som skal selje noko grunn til å prise dei lågare.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

elektrolux

Vi ser det samme med båter og andre biler som er attraktive.

F.eks så jeg nylig en Lanci Delta Integrale Spesial Edition Verde York lik den jeg kjøpte for 100 000 kr og solgte for 220 000 kr bli annonsert for 50 000 Euro.

Og Porsche 911 Carrera som jeg solgte for 15 år siden koster fremdeles mer enn det jeg solgte den for.

Legg også merke til hva som skjer i Danmark. Syke avgifter innføres på nye elbiler, og de brukte følger etter. Vi har nå 60 000 Elbiler i Norge og kort tid til fare for endringer i avgiftsregime. Det betyr opp til 1 000 000 potensielle kjøpere på noen gangske få biler. Kan lett bli at prisnedgang snur til prisoppgang. Tipper dette VIL skje på såkalte 4 hjuls motorsykler den dagen bompenger innføres på bilregistrerte EV.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

K S

Fatter ikke folk kjøper brukte forbruksvarer uten prisavslag.
Fatter heller ikke at folk kjøper overprisede tre år gamle bruktbiler hos merkeforhandler. Da er det etter min mening bedre å kjøpe ny bil med mindre utstyr.
Synes garanti er et fint ord....5 år er bra, 7 år er 40% bedre.

OlavEmil

Heilt einig. Eg har ein studiekamerat som funderar på bil / elbil, som vil ha litt råd og rettleiing, og slik eg ser det vil det beste for han truleg vere ein ny trilling, eller kanskje til og med ny 2015 Leaf, om han får god pris på denne. Eg slit litt med å anbefale han å kjøpe ein 4 år gamal bil (nesten) utan garanti og med det eldste av teknologi (på den nye generasjon elbil) for å spare 50 - 60 000.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

K S

Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 22. september 2015, klokken 19:30
Heilt einig. Eg har ein studiekamerat som funderar på bil / elbil, som vil ha litt råd og rettleiing, og slik eg ser det vil det beste for han truleg vere ein ny trilling, eller kanskje til og med ny 2015 Leaf, om han får god pris på denne. Eg slit litt med å anbefale han å kjøpe ein 4 år gamal bil (nesten) utan garanti og med det eldste av teknologi (på den nye generasjon elbil) for å spare 50 - 60 000.

Galskap!

OlavEmil

1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

evole

Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 22. september 2015, klokken 17:34
Dette er slett ikkje eksklusivt for Tesla. Eg synst generelt bruktprisen på elbil er høg. Billigaste "skikkelege" elbil som ligg ute no, er ein 2011 modell trilling gått nesten 50 000km, til 90 000,-. Spytt i 50 000,- ekstra, så har du splitter ny bil frå fabrikken.

Skal du ha Leaf, må du opp i 140 000 for ein 2011 modell gått 80 000km.
Jeg er helt enig i at bruktprisene generelt er urimelige høye sammenliknet med prisen på en helt ny bil. Men akkurat Leaf og trilling mener jeg det er mulig å få kjøpt til noenlunde overkommelige priser brukt.

Selv betalte jeg 85k for en 2011-modell, som hadde gått 31k. Ikke spesielt billig ift. nypris, men personlig vurderte jeg det i alle fall til å være et bedre alternativ enn å kjøpe en ny i-Miev.

K S

Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 22. september 2015, klokken 19:37
Galskap med ny bil, eller galskap med gamal bil?  :P

Galskap å kjøpe fire år gammel bil for å "spare" 50000!

v-i-c

Vi lever i samfunn som er markedsstyrt.

Hvorfor kan ikke tilbud og etterspørsel sette prisen for en kjøp mellom privatpersoner også.

Det virker på meg ikke spesielt lurt å betale mer for en brukt bil enn en ny, men selfølgelig om nå må ha en bil og ikke vil vente xx antall dager på at Tesla kan levere en til deg. ....... så kan jo noen være villig til å betale for "tjenetsten" rask tilgang på bil.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

arthur

Så lenge man lever i en markedsøkonomi så vil en vare alltid være verdt hva noen er villig til å betale for denne, hverken mer eller mindre. Hvis dette oppleves problematisk må man vurdere om andre steder i verden passer en bedre, enkelt og greit.
Når det gjelder Tesla speiselt tror jeg det bare er et tidsspøsrmål før bruktverdiene vil se helt annerledes ut, men trolig vil det ta litt tid fortsatt. Har selv fulgt dollaren over lengre tid og den har svingt mellom 4.50 og 10 kroner, men med amerikansk økonomi i god vekst (sett i forhold til det meste av den øvrige verden) og lav pris på oljen så vil det ta nokså lang tid før dollaren faller betydelig, tror jeg! At det vil skje er jeg helt sikker på, enten det betyr sterkere kroner og/eller svakere dollar.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA