Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er Teslas hurtigladernettverk en egotripp?

Startet av pwb, fredag 23. oktober 2015, klokken 10:37

« forrige - neste »

pwb

Er det virkelig ingen kjørebegrensning på 5 års garantien? Så det er 5år/ubegrenset på bilen og 8år/ubegrenset på batteri og motor (S85).

aness

#1
100kkm mener jeg å ha sett ett sted?

Edit: "som oppstår under normal bruk i en periode på fire år eller 80 000 km (50 000 miles), det som kommer først." i følge side 4 av "Begrensede Nybilgarantien", men mener dette er endret til 5 år og 100k.

pwb

Men Tesla sier at det ikke er noen km begrensning.

Brede

#3
"Tesla" sier mye rart.. Mange enkeltpersoner og lite samkjøring.

5 år/100.000km gjelder.

(Men få det gjerne skriftlig fra kontaktpersonen din så ligger du jo godt an)  ;)

Edit:
(Klippet fra mail fra Tesla datert 17.februar 2014)
"Kjære Model S Kunde,

Våre kunder er høyt verdsatt, og Tesla ønsker å levere det beste produktet og den beste servicen til enhver tid. Vi har derfor valgt å utvide garantien på våre biler fra 4 til
5 år eller 100.000 km.*"

o.b.lix

I Norge gjelder garanti på 5 år / 100.000 km
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

mogu

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 22. september 2015, klokken 13:20
I Norge gjelder garanti på 5 år / 100.000 km

Det kan jo derimot utdypes at man har en reklamasjonsrett på 5 år som ikke har noe med kjørelengde å gjøre, men denne vil neppe dekke slitasjedeler som slites proporsjonalt med kjørelengden til bilen. Den vil derimot kunne dekke veldig mye andre ting, selv om garantien skulle ha utløpt.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Brede

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 22. september 2015, klokken 13:20
I Norge gjelder garanti på 5 år / 100.000 km

Det som er forvirrende er at i garantidokumentene til Tesla så fremgår det egentlig ikke at de har 5 år/100k km garanti.

Det som står spesifisert under "Norge" er utdrag fra forbrukerkjøpsloven:
"Med mindre annet fremgår av den begrensede nybilgarantien er selger er ansvarlig for å reparere
mangler på bilen som oppstår under normal bruk: (i) i en periode på fem år fra det tidspunkt du
overtok bilen, eller (ii) frem til det tidspunkt hvor bilen har kjørt 100 000 kilometer (avhengig av
hva som kommer først)."

Går en så tilbake og ser hva som står definert som nybilgarantien deres så står det følgende:
"Med forbehold om egen dekning for visse deler og de unntakene og begrensningene som er
beskrevet i denne begrensede nybilgarantien og eventuell minimumsperiode som kan kreves i
henhold til din lokale lovgivning, dekker den begrensede garantien for standardkjøretøy
reparasjon eller utskifting som er nødvendig for å rette opp feil i materialet eller utførelsen av alle
deler som er produsert eller levert av Tesla som oppstår under normal bruk i en periode på fire år
eller 80 000 km (50 000 miles), det som kommer først."

Dette kan faktisk tolkes som om bilen har 4 år/80k garanti.

Jeg er uansett ikke bekymret, 5år/100k får vi helt sikkert.  :)

olesb

Nå er det vel flere som har tilbakelagt 100 000 km med Model S i Norge allerede. Kunne vært interessant å høre om de har betalt for reparasjoner/utbedringer, og i tilfelle hva det har kostet.
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

pwb

#8
En fikk til svar på mail fra Tesla at det er "Garantitiden på batteri og drive unit er 8 år, mens det er 5 år på resterende." Ingen opplysninger om begrenset antall km. Han sendte en mail fordi han er litt bekymret siden bilen har vært inne så mye og det er så mye feil og han kjører nok fort 100.000 lenge før 5 år har gått.

Fornøyd

jazzwheel

Sitat fra: pwb på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:15
The content of this message is the proprietary and confidential property of Tesla Motors, and should be treated as such. If you are not the intended recipient and have received this message in error, please delete this message from your computer system and notify me immediately by reply e-mail. Any unauthorized use or distribution of the content of this message is prohibited.

pwb

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:22
Sitat fra: pwb på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:15
The content of this message is the proprietary and confidential property of Tesla Motors, and should be treated as such. If you are not the intended recipient and have received this message in error, please delete this message from your computer system and notify me immediately by reply e-mail. Any unauthorized use or distribution of the content of this message is prohibited.

Hvordan har du lov til å dele den?

Muffinman

Litt pragmatisme skader ikke folkens. Ingen som blir spikret på veggen for å offentliggjøre en klargjøring av garantivilkårene, disclaimer eller ikke :)

pwb

Rettet opp så Jazzwheel skal bli fornøyd. Kan ikke risikere å henge ut noen hos Tesla, fy og skam hva tenkte jeg på.

jazzwheel

Det var vel mest ironi til at du faktisk valgte å kopiere inn den disclaimeren som uansett var irrelevant for saken. Visste ikke at du hadde Tesla, godt å se at du er medlem av klubben :)

pwb

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 22. september 2015, klokken 17:59
Det var vel mest ironi til at du faktisk valgte å kopiere inn den disclaimeren som uansett var irrelevant for saken. Visste ikke at du hadde Tesla, godt å se at du er medlem av klubben :)

Neida, har ikke Tesla og kommer nok ikke til å ha det noen gang. Hvis jeg noen gang skal kaste bort så mye penger på en bil så blir det en Suburban eller Tahoe. Jobber sammen med en som har Tesla og han har jo hatt den en del på service så må man jo prøve å hjelpe han. Han spurte Tesla og fikk da til svar at det var 5år. Lurer jo litt på hva som skjer når bilen har passert 100.000km siden problemene jo ikke ser ut til å kunne løses. Men man skal vel faktisk ha ny reklamasjonsrett på ting som er fikset så det er vel en mulighet for at disse feilene som ikke lar seg løse bare må rettes opp så lenge bilen lever? Men ang. batteri/motor garantien, hva dekker den? Ser jo at noen har byttet kontaktor(er), er det f.eks en del av batteriet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA