Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: DC hurtiglader for hjemmebruk/kontor

Startet av phnuxen, fredag 23. oktober 2015, klokken 05:34

« forrige - neste »

PokerFjes

Psst - dere som vurderer LED erstatningspærer... jeg vil anbefale de nye utgavene med passiv kjøling istedenfor de med vifte. LED-driveren er også mye  mer kompakt enn de første variantene jeg kjøpte.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Beckern

Hvordan lyser disse? Ser noe begrenset ut med en liten led brikke på hver side.
Har du reelt watt forbruk?


PokerFjes

#32
Sitat fra: Beckern på mandag 01. februar 2016, klokken 09:55
Hvordan lyser disse? Ser noe begrenset ut med en liten led brikke på hver side.
Har du reelt watt forbruk?
Jeg lover deg, dette er ikke begrenset. De lyser mye bedre enn halogen ihvertfall! Aldri målt forbruket på dem, men vil vel tro at de skryter på seg litt lysstyrke de som selger disse. Jeg har ihvertfall tatt watt og lumens med en klype salt.
Jeg har kjørt med 2.gen H4 LED-pærer i Caravella et års tid, og det lyste en god del bedre enn orginalt. Det var helt klart noe strølys a'la xenon uorginalt, men ikke så ille som xenon.
Så byttet jeg til angel-eyes DEPO hovedlykter med separate pærer for nær- og fjernlys. Selve reflektorene på de nye lampene var også bedre. Dette gjør at lysbildet tegnes bedre enn før - og man kan faktisk se den rette kanten i toppen på nærlyset - slik som man skal :).
Jeg har også LED-pærer i landcruiseren, men jeg har dessverre ikke tatt før og etter bilder. Skal se om jeg finner noen på nett.
Her er lyset fra else med 2.gen H4. Lyktene mine er kanskje litt lavt stilt, men de lyser opp de første metrene foran bilen mye bedre enn halogen.

edit: nå var dette en fjernlysdiskusjon - så jeg legger ved et par bilder til.. ett med fjernlys H4 led, og ett når jeg har slått på NBB Alpha'ene (xenon 100w ;))
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Beckern

Jeg vet ikke med andre men de bildene sa meg veldig lite bortsett fra at du har et par bra 100w xennon hva nå enn det skal bevise.
Jeg trenger en referanse mot originale H11 fjernlys. Først da får jeg et bilde av forbedringen.
Jeg skal uansett ikke ha 100W xenon i min bil.

Klykken

#34
Opplever ingen forskjell ved bytte av fjernlys fra halogen til ebay-ledlys. Om så har lysene blitt dårligere. I tillegg opplever jeg dugg på innsiden av lyktehuset, sikkert fordi LED-lysene ikke genererer (nok) varme.

Å ta bilde av lys er vanskelig og innstillingene i kameraet vil gi et skjevt bilde av forholdene. Ofte vil også kameraet kompensere for endrede lysforhold automatisk.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Torodd Stangeland

Har montert Osram Night Breaker. Det var verdt bryet  :)
Nå er lyset iallfall ikke irriterende dårlig lenger.
Bmw I3 2015

PokerFjes

Sitat fra: Klykken på torsdag 25. februar 2016, klokken 08:17
Opplever ingen forskjell ved bytte av fjernlys fra halogen til ebay-ledlys. Om så har lysene blitt dårligere. I tillegg opplever jeg dugg på innsiden av lyktehuset, sikkert fordi LED-lysene ikke genererer (nok) varme.

Å ta bilde av lys er vanskelig og innstillingene i kameraet vil gi et skjevt bilde av forholdene. Ofte vil også kameraet kompensere for endrede lysforhold automatisk.
Man setter da kameraet på manuell innstilling :). Problem solved.
Er det på i3 du ikke ser forskjell på halogen og LED? Reflektoren har mye å si. Eldre reflektorer strør mye, nyere reflektorer (ikke linse) lager et bedre lysbilde.

High-perf halogen lyser nok lengre enn LED, men LED har bedre lystemperatur og styrke. De dyreste halogenpærene har kort levetid pga høy effekt. Jeg har på det verste byttet nightbreaker to ganger på ett år. Slikt koster.

En liten sammenligning av LED og Halogen på en MC.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Torodd Stangeland

Jeg satte inn Nightbreaker med samme effekt som stod originalt.
Har de kortere levetid uansett?
Jaja, kjører ikke så ofte med fjernlysene på, så de varer vel en stund.
Bmw I3 2015

TM

Jeg satte inn Nightbreaker for både nærlys og fjernlys i en Mercedes i 2011. De lyste like fint etter 4 år og 45000 km. Så det holder nok ikke kortere enn standard-pærene.

Beckern

Sitat fra: TM på fredag 26. februar 2016, klokken 08:02
Jeg satte inn Nightbreaker for både nærlys og fjernlys i en Mercedes i 2011. De lyste like fint etter 4 år og 45000 km. Så det holder nok ikke kortere enn standard-pærene.

Jo det gjør det så absolutt. Det er bare å sjekke deres egne sider det. Høyeffekt pærene brenner på høyere temperatur og holder vesentlig kortere.
Årsaken ligger nok i at Mercedes har sytråder som strømtilførsel til lyktene med dertil spenningsfall så du hadde nok rundt 12V mot 13-13,5V som er normalt. Det gjøre en veldig stor forskjell. Bare 1,5V spenningsfall dropper effekten med mer enn 10W = ca20%
Det igjen gir vel omtrent 100% økt levetid. Så jeg tviler ikke på at pærene levde lenge, bare at det var gode grunner til det.

Torodd Stangeland

#40
Hvor mange watt er disse høyeffektpærene da?
Mine er 55 watt, samme som de originale.
Bmw I3 2015

Snart-i3

Høyeffektspærer er like mange watt (55W), men som det står over, de lyser bedre, er dyrere og varer kortere tid.
For fjernlys er normalt ikke levetiden noe problem.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

Torodd Stangeland

Akkurat.
Synes bare det var litt misvisende og kalle de høyeffekt pærer, når effekten er lik....
I gamle dager satte vi jo inn 55/100 H4 pærer. Det er høyeffekt ;-)
Bmw I3 2015

Olemann

Korrekt, det er samme effekt. Og de varer kortere, min erfaring er ca halv tid av "vanlige" Osram/Philips.

Både P Xtreme Vision og O Nightbraker lyser bedre, men lever kortere, enn standard pærene.

Minner om det også leveres long time pærer som lever det dobbelte av vanlige igjen, aner ikke om de da også lyser tilsvarende dårlig. Alle er 55W.

Sitat fra: Torodd Stangeland på lørdag 27. februar 2016, klokken 13:19
Akkurat.
Synes bare det var litt misvisende og kalle de høyeffekt pærer, når effekten er lik....
I gamle dager satte vi jo inn 55/100 H4 pærer. Det er høyeffekt ;-)

Beckern

Da tok jeg mot til meg og bestilte fra aliexpress. Etter mye somling på flyplassen kom omsider pærene i dag.
Det var en lyssterk åpenbaring. 55W LED (tror kanskje ikke det er fullt så mye men heller ca 40-45W.)
http://www.aliexpress.com/item/H8-H9-H11-3000K-4000K-5000K-6000K-Canbus-P6-LumiLEDs-LMZ-Canbus-55W-5200LM-Car-LED/32549636753.html

Pærene kan justeres både ved å dreie rundt festet og med flere omdreininger justere fokuspukt ca 3 mm ut og inn.
De har en relativt diger "driver" på størrelse med en HID slim balast. Men hvilket lys.
Den store begrensningen er selvsagt at dette egentlig er tåkelys plassering med fjernlys strålekastere i og sitter således alt for lavt, men på tross av dette gir disse et fantastisk lys. Sikten er vesentlig bedre enn originalt og jeg føler at jeg omsider har fullverdige fjern lys.
Montering var veldig rett frem. Det er en H11 kontakt med som passer og polaritet stemmer med originalplugg.
Det gjenstår å henge opp den ene driveren. Det fulgte med strips men det er trengt i lukene. Den får henge et par dager. Det er noe elektromagnetisk støy fra dem som slår gjennom litt på FM.
Alt i alt anbefales den varmt. Tenker det snart blir noen sammenlikningsbilder sammen med sungrazer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA