Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tips til nyttig ekstrautstyr

Startet av Taffelman, torsdag 22. oktober 2015, klokken 22:33

« forrige - neste »

morten69

Her ser man lade hastighet i Kw ved 230v 1 Phase og 400v 3 phase
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

bjaolsen

Sitat fra: morten69 på onsdag 23. september 2015, klokken 12:43
Her ser man lade hastighet i Kw ved 230v 1 Phase og 400v 3 phase

Ja, det er det som går inn i bilen, men hvor lang tid estimerer den ? Min opplevelse er at lading av Zoe på lave effekter er inneffektivt.

Husk at de effektene du ser i tabellen her er ved CosPhi = 1. Jeg har sett en cos phi så langt ned som 0,3-0,2 ved batteribalansering, det vil si at det "kun" går 0,3*400*10*1,73 = 2kW inn til laderen...
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

morten69

På 43Kw utgave er lading på lav effekt ineffektiv, det er forbedret på den nye r240 motoren. Jeg kan prøve neste gang jeg skal lade så kan du få resultater på 1 phase 6 10 og 16 samt 3 phase 6 10 og 16:)
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Barskog

Støtter det å få installert 11 kW lader hjemme, hvis det er mulighet for det. Men, det kommer også an på hvor aktivt liv man lever og trenger tilgjengelig bil. Vi hadde ikke klart oss med saktelading hjemme, da måtte vi ha en bensin/dieselbil i tillegg. Kommer hjem fra jobb så lades bilen mens middagen inntas og diverse. Kan så kjøre videre med fullt batteri resten av kvelden. Det blir en helt annen tilgjengelighet og bruksverdi når man kan semihurtiglade hjemme. Nå i september feiret vi 1 år som elbileiere med 11 kW lader hjemme og kjørt 39.000 km med vår ZOE på disse 12 mnd. Hadde ikke vært mulig med saktelading hjemme. Og det å kjøre bort til en hurtigladestasjon og sitte der for å fylle opp batteriet når den kan semihurtiglades hjemme? Nei, det er da mye bedre at den lader seg raskt hjemme mens man allikevel er innom en tur. Vi betalte jo litt ekstra for 11 kW lader, men det har vi allerede spart inn mange ganger ved at bilen "alltid" er tilgjengelig med strøm.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA