Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tips til nyttig ekstrautstyr

Startet av Taffelman, torsdag 22. oktober 2015, klokken 22:33

« forrige - neste »

Taffelman

Hei

Ble positivt overrasket av Zoe, men etter en prøvehelg med kun type2 kabel så ser vi at relativ rask hjemmelading blir viktig for oss. Tilbudet med 11kw hjemmelader gjør Zoe til vårt førstevalg for å elektrifisere bil nr 2. Har nylig bestilt 2016 Outlander PHEV som bil nr 1, så nå forsvinner dieselbrennerne fra gårdsplassen før jul  :)

Men vi har 3-fase 230v IT nett med 3x50A inntak, noe jeg har fått inntrykk av at er minimum for å få 11kw lader på IT nett, da det må legges en ny 3-fase 230v 32A kurs til skilletrafo som omgjør kursen til 3-fase 400v 16A.

Fra før har vi en 20A kurs til komfyr, 8 stk 16A kurser, hvorav en går til garasjen og til slutt en 3-fase 32A kurs til jordvarmepumpe/vvbereder som kan trekke opptil 11kv tilleggsvarme ved behov. Er langt fra noen Elektriker men for meg ser det ut til at vi har for liten inntakksikring til å installere enda en 3-fase 32A kurs, så hvilke alternativer har vi hvis det stemmer?

Kan inntakksikring økes til en fornuftig kost? Ser det står max 80A på måleren. Anlegget er fra 2007.

Hvis vi må gi opp håpet om 11kw lader, hva er alternativene for å få til 7kw? Kan den omtalte zaptec laderen gi 7kw fra en 32A enfase 230v kurs? Eller er det mulighet for oppgradere easycharge veggboksen hvis vi får lagt inn en enfase 32A kurs,? PHEV'en skal også lades, men den kan vi vel bruke med vanlig kontakt på eksisterende 16A kurs i garagen. Med to ladbare biler så vurderer jeg å isolert garasjen og montere en luft/luft varmepumpe, men den trenger også strøm.

Det er mange spørsmål som har dukket opp den siste uken, og hos forhandleren har det ikke vært særlig informasjon å få annet enn at hvis montørene ikke kan montere 11kw lader så monterer han 3.6 kW lader. Men for oss er en avklaring rundt dette avgjørende for om vi skal velge Zoe. Hvis vi må ned på 3.6kw så blir det ikke Zoe, men med 7kw kan vi leve med den samtidig som den er en god del rimeligere enn konkurrentene.

Har dere med 11kw lader på IT nett hatt samme problemstilling? Og hvordan løste dere det? Evt. Har dere funnet gode alternativer for å lade hurtigere enn 3.6 kw hjemme?
X75D
TM3 LR AWD

Rio

Jeg er ikke sikker på om du har elbil nå, men la meg nevne at den vanligste misoppfatningen blant nye elbilister er at man trenger veldig rask lading hjemme. For de aller fleste bruksmønstre så holder det lenge med 3,6 kW hjemme. Det er ute på reise du trenger hurtigere lading. (For 99% av elbilister. Du kan selvsagt være i den siste 1%.)

Med 3,6 kW vil du ha fulladet bil hver morgen, med mindre du jobber nattskift. :) 
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Taffelman

Du har helt rett i at jeg ikke har elbil fra før. Har dieselbiler med godt over 1000 km rekkevidde som tankes opp ca 2 ganger pr mnd, så overgangen til elbil med litt for liten rekkevidde til å nå hjem fra jobb (uten å hurtiglade) blir ganske stor.

Vi vil ha PHEV'en som backup men pga besparelsene ved å pendle med ren elbil til Oslo vil jeg bruke den halve uken og da fungerer saktelading hjemme + 10-20 min på semihurtig type2 AC 22kw enten til eller fra jobb. Passerer 3-4 slike langs E6 nord og en kaffepause på veg hjem er helt greit.

Utfordringen er den andre halvdelen av uka og i helgene når frua kjører skytteltrafikk mellom jobb, hjem og div treninger. Det er dårlig med lademuligheter der så da trengs hjemmelader som "base" for å fylle på litt mellom hver tur når hver utflukt er på ca 3 - 5 mil t/r. Samt at når man bor "litt utenfor sentrum" så gir det litt trygghetsfølelse å ha en bil som alltid er klar.

Har estimert at ved 7kw lading vil det gi ca 25% - 30% batteri på en time, så det kan fungere. Men finnes det løsninger for 7kw til Zoe?
X75D
TM3 LR AWD

v-i-c

Sitat fra: Taffelman på tirsdag 22. september 2015, klokken 03:00
Du har helt rett i at jeg ikke har elbil fra før. Har dieselbiler med godt over 1000 km rekkevidde som tankes opp ca 2 ganger pr mnd, så overgangen til elbil med litt for liten rekkevidde til å nå hjem fra jobb (uten å hurtiglade) blir ganske stor.

Vi vil ha PHEV'en som backup men pga besparelsene ved å pendle med ren elbil til Oslo vil jeg bruke den halve uken og da fungerer saktelading hjemme + 10-20 min på semihurtig type2 AC 22kw enten til eller fra jobb. Passerer 3-4 slike langs E6 nord og en kaffepause på veg hjem er helt greit.

Utfordringen er den andre halvdelen av uka og i helgene når frua kjører skytteltrafikk mellom jobb, hjem og div treninger. Det er dårlig med lademuligheter der så da trengs hjemmelader som "base" for å fylle på litt mellom hver tur når hver utflukt er på ca 3 - 5 mil t/r. Samt at når man bor "litt utenfor sentrum" så gir det litt trygghetsfølelse å ha en bil som alltid er klar.

Har estimert at ved 7kw lading vil det gi ca 25% - 30% batteri på en time, så det kan fungere. Men finnes det løsninger for 7kw til Zoe?

Elverkene vil helst ikke at det lades med 32A enfase av hensyn til stbiliteten i elnettet.

Kjøper du en ZOE får du med på kjøpet en ladeboks til å ha i garasjen hjemme. Renault tilbyr 3,6kw eller 11kw med en "liten" prisdifferanse". Anbafaler at du dersom du velger ZOE velger den ladeytelsen som dekker ditt behov.

Mitt råd er ta så kraftig som du synes du har råd til. Altså er det nok strøm inn til ditt hus velg 11kw løsningen som følger med en ny ZOE.

Teknisk er det mulig å legge inn AC43kw i egen garasje om du har tilgjennelig 64A 400V TN-strøm. Ladeboksen som leverer AC43kw koster under NOK 20.000 plus mva levert i Norge. Elektrikkeren skal ha noe for å legge opp ledning etc.

Mange har 11kw sammen med ZOE og er godt fornøyd med det,
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

elektrolux

Sitat fra: Taffelman på tirsdag 22. september 2015, klokken 03:00
hver utflukt er på ca 3 - 5 mil t/r. Samt at når man bor "litt utenfor sentrum" så gir det litt trygghetsfølelse å ha en bil som alltid er klar.

Har estimert at ved 7kw lading vil det gi ca 25% - 30% batteri på en time, så det kan fungere. Men finnes det løsninger for 7kw til Zoe?

Grovt regnet trenger du å lade i underkant av 2 kWt for hver mil du kjører. Zoe kommer med 14-16 realistiske mils rekkevidde og har ca 22-24 kW batteri. Med 16A / 3,6 kW lading vil batteriet fylles på med nesten 2 mil / time.

Så starter du til jobb om morgenen med fullt batteri og kommer hjem etter 5 mil trenger du altså under 3 timers lading før batteriet er fullt igjen. Men mer viktig: Du har fremdeles 10 mils rekkevidde, + 2 mil/t du lader, så neste utflukt etter middag starter med 12 mils rekkevidde, og neste med 9 mils rekkevidde ( Legger til grunn 5 mils utflukter med 1 times lading mens du pakker til neste tur ) Det betyr at du med 3,6 kW lading rekker 5 stk av disse 5 mils turene hver dag, og da er vel dagen over skulle en tro.

I ditt og vil tro de fleste andre sitt tilfelle vil det være lurt å ta med Zapcharger Portable ladekabelen og kjøpe en 3 fase 230V til 400V trafo på Finn.no til 3000-10 000 kr: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=28962183&searchclickthrough=true&searchQuery=skilletrafo og supplere med en 3 fase Superportabel ladestasjon til 8000 kr: http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html#3_fase_semiportable_ladestasjoner

Da er du sikret raskest mulig lading overalt for minst mulig penger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

THE

Jeg har Zoe med 11kW hjemmelading. For meg var det egentlig bare Zoe som var aktuell som elbil pga mulighet for rask lading hjemme. Selv om "alle" sier at det ikke er nødvendig,og at jeg bare innbiller meg at jeg har behov for 11kW hjemme, så vet jeg selv at det er tull. Mye av den kjøringen jeg gjør med Zoe på ettermiddagene og kveldene nå kunne jeg ikke kjørt med 3,6 kW lading, eller enda verre 2,2kW som eGolf med original ladekladd har.

Jeg lånte en egolf før jeg kjøpte Zoe, og det tok en og en halv evighet før bilen var ladet opp på 10A kladden. I en del tilfeller vil jeg ikke klare å lade bilen opp på 10A lading i løpet av natta. Bilen blir av og til parkert med lav batteriprosent rundt midnatt, og jeg reiser på jobb litt over 6 med behov for tilnærmet fullt batteri (i alle fall på vinteren). 

Jeg har 230V IT, men har 3x63A inntak. Varmepumpen er kun luft/luft på en vanlig 16A kurs, men induksjonstoppen trekker jo en del effekt når den varmer opp vann o.l. Det er likevel få minutter at koketoppen trekker noe særlig effekt, så det er ikke noe problem med 11kW lading på 3x63A.

For deg med 3x50A inntakssikring må du nok ha god kontroll på annet forbruk for å unngå å ta ut for mye effekt. Regner med at når du har behov for 11kW lading, så gjør det at bilen kanskje må lades samtidig som middagen lages, og da får du en kraftig effekttopp.

Har du sjekket hvilken kabel du har inn til inntaket ditt? Hvis du har 3x16 Cu, så kan det kanskje være mulig å enkelt bytte inntak til 3x63A uten store kostnader. I så fall må du høre med e-verket om det er mulig.

For meg er det helt avgjørende å kunne lade opp bilen raskt hjemme. Flere ganger i uken kommer jeg hjem etter 100 km kjøring, etter 1-2 timer må jeg ut å kjøre 70-100 km igjen. Uten hurtiglademulighet langs kjøreruten, så er det helt avgjørende å kunne lade raskt hjemme i løpet av middagen. Det er i løpet av vinterhalvåret disse lange ettermiddagsturene er hyppigst, og også da rekkevidde på bilen er lavest. I løpet av sommeren har jeg en reell rekkevidde på "gamle" Zoe på ca 160-170 km med normal kjøring, så da er ikke hurtig hjemmelading så viktig for meg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

asgeirn

Jeg bestilte også 11kW.  Overbelastningsvern var 40A, så dette fikk jeg elektriker til å øke.  Ettersom stikkledningen bare er 3x25+25 Al, var 50A maks jeg fikk.

Du bør uansett kontakte netteier for å høre om de har tilstrekkelig kapasitet slik at du kan øke.  Dersom ny stikkledning må til, må du jo vurdere hvor lett det er å få trukket / lagt ny ledning inn til sikringsskap.

Med PodPoint og Zoe kan du ikke justere ladestrøm, derfor er jkirkebos forslag med egen skilletrafo, 16A 400V stikk og B3200RD kanskje et godt alternativ.  Med denne kan du stille strømmen ned til 10A.  Dette gir 6.9kW.

Har du mulighet for effektregulering eller tidsur på jordvarmepumpen?  Zoe kan stilles inn med ladekalender, slik at den bare lader innenfor bestemte tidsrom.

En av de dumme tingene med Renaults 3.6kW løsning er at de bruker en skilletrafo med ganske stort tap, faktisk er tapet i denne høyere enn på 11kW-løsningen.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

morten69

Jeg fikk levert Zoe i mai med 3,6Kw lader. Kjørt ca 12000 km siden mai og har funnet ut at jeg trenger høyere lading. Siden jeg er heldig og har 400V TN net fikk jeg installert en 400V industri kontakt og kjøpte en lader fra Kirkebo. den kan lade med 6, 10 eller 16A 400V. Kan man installere 11Kw lader hjemme gjør det, kanskje man ikke trenger det idag, men du verden hvor deilig det er de gangene man trenger det. 11kw lader er også fremtidsrettet. Kanskje man bytter bil om 2-5 år og da er batteriene garantert mye større.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Taffelman

Her var det mye bra info, takker for svarene så langt.

Håpet om 11kw lader lever videre :)

Jeg har 3x50mm2 inntakskabler som jeg antar er ALU, og måleren tåler 80A, så da antar jeg at inntaket er dimensjonert for inntil 80A. Hvis jeg får oppgradere inntakssikring til 80A så er problemet løst, men hvis vi kun får oppgradere til 63A så må vi nok se på løsninger for å unngå at boblebading og hurtiglading skjer samtidig (da trekker VP + boblebad opp mot 14Kw i et par timer.)

Går det greit å plassere skilletrafoen i garasjen? da kan effekttapet fra den hjelpe til med oppvarming samtidig som vi slipper evt støy fra den i huset.
X75D
TM3 LR AWD

morten69

Skille trafo i garasjen går veldig bra, etter det andre skriver her på forumet så får man en lav taps trafo med 11kw løsningen. Altså en mye bedre trafo en den man får sammen med 3,6kw løsningen.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

THE

Sitat fra: morten69 på tirsdag 22. september 2015, klokken 12:28
Skille trafo i garasjen går veldig bra, etter det andre skriver her på forumet så får man en lav taps trafo med 11kw løsningen. Altså en mye bedre trafo en den man får sammen med 3,6kw løsningen.

Jeg har trafo for 11kW, og det er knapt lunk i den på full belastning. Når den står på tomgang er den iskald. Tomgangstapet på 12,5kVA trafoen som jeg har er oppgitt til 45W. Til sammenligning er tomgangstapet på 4kVA trafo for 3,6 kW Pod point ca 150W i følge opplysninger jeg har klart å få tak i. Trafo for 11kW lading vil dermed bidra minimalt til oppvarming, omtrent samme bidrag til oppvarming som ei god gammel 60W lyspære. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

asgeirn

Jeg tror trafoen er IP20, så den kan stå i garasje, men bør ikke stå et sted hvor den utsettes for sprut eller støv.

Det finnes IP66 utgaver av samme trafo, så andre monteringer er mulig.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

bjaolsen

Sitat fra: morten69 på tirsdag 22. september 2015, klokken 10:02
Jeg fikk levert Zoe i mai med 3,6Kw lader. Kjørt ca 12000 km siden mai og har funnet ut at jeg trenger høyere lading. Siden jeg er heldig og har 400V TN net fikk jeg installert en 400V industri kontakt og kjøpte en lader fra Kirkebo. den kan lade med 6, 10 eller 16A 400V. Kan man installere 11Kw lader hjemme gjør det, kanskje man ikke trenger det idag, men du verden hvor deilig det er de gangene man trenger det. 11kw lader er også fremtidsrettet. Kanskje man bytter bil om 2-5 år og da er batteriene garantert mye større.

Har du ladet på 6A? Hvor  "fort" går det ?
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

ladov

Ta så kraftig lader du har mulighet og råd til. :)

Jeg har 11kW lader og IT-TN trafo. Sånn på det jevne så kunne jeg nok klart meg med 3,6kW men av og til har jeg virkelig bruk for 11kW og på sånne dager er en kraftig lader gull verdt. Om ikke annet gjør den underverker for husfreden. :D


En annen ting..burde det ikke *egentlig* vært mulig å stille maks ladeeffekt fra bilen? Jeg tenker at på noen vinter-ettermiddager så er kraftsituasjonen så anstrengt at du bør lade med lav effekt så sant du har muligheten.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

morten69

Sitat fra: bjaolsen på tirsdag 22. september 2015, klokken 17:16
Sitat fra: morten69 på tirsdag 22. september 2015, klokken 10:02
Jeg fikk levert Zoe i mai med 3,6Kw lader. Kjørt ca 12000 km siden mai og har funnet ut at jeg trenger høyere lading. Siden jeg er heldig og har 400V TN net fikk jeg installert en 400V industri kontakt og kjøpte en lader fra Kirkebo. den kan lade med 6, 10 eller 16A 400V. Kan man installere 11Kw lader hjemme gjør det, kanskje man ikke trenger det idag, men du verden hvor deilig det er de gangene man trenger det. 11kw lader er også fremtidsrettet. Kanskje man bytter bil om 2-5 år og da er batteriene garantert mye større.


Har du ladet på 6A? Hvor  "fort" går det ?

den lader med

400v 6A   4.1 Kw
400v 10A  6,9 Kw

Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA