Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøp av 70d

Startet av rsa, torsdag 22. oktober 2015, klokken 13:48

« forrige - neste »

rsa

Når vi nå etterhvert får bygget ut hurtigladere langs hovedveiene så burde de fleste kunne kjøre el-bil også på lengre turer. Men en ting mangler, og det er veiskilting som gjør det enkelt å finne en hurtiglader når man kjører langs hovedveiene. Vi trenger et skilt som viser avkjøring til hurtiglader, og et skilt som angir avstand til neste hurtiglader. Er det noen som vet om noen planer for dette? Må vi vente i årevis?

e-curious

Det hadde vært en begynnelse at fks VW la inn oppdaterte lister over hurtigladerer i navigasjonen ved levering.  Har trolig mer nytte av å ha norske/skandinaviske hurtigladere inne enn Tyske

OlavEmil

No har det jo ikkje vore tradisjon for å skilte til drivstoff (i praksis bensinstasjonar) langs hovudvegane i Noreg, slik det er nedover i Europa. Tvilar på at det vil endre seg drastisk med det første, sjølv om vi får fleire typar drivstoffstasjonar.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

v-i-c

Sitat fra: OlavEmil på mandag 21. september 2015, klokken 16:57
No har det jo ikkje vore tradisjon for å skilte til drivstoff (i praksis bensinstasjonar) langs hovudvegane i Noreg, slik det er nedover i Europa. Tvilar på at det vil endre seg drastisk med det første, sjølv om vi får fleire typar drivstoffstasjonar.

Jeg synes Norge burde følge med hvordan Tyskland nå gjør det når de plaserer ut 400 "universielle hurtigladere" med ca 30 km avstand langs hovedveiene i Tyskland.

1 Sytematisk utbygging av "universielle hurtigladere"
2 Hvordan dette merkes langs autobahn

I Norge vil man ikke lengre bygge ut med flere "universielle hurtigladere" og man ser heler ikke nødvendigheten av skiltung av de "universielle hurtigladere" som finnes. Dette til trods for at Norge har en relativ høy tetthet av elbiler
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

ThomasEL

Trodde dette skulle være en tråd om skilting - ikke nok en tråd om manglende 43kW AC-ladere for de 1% av elbileierne som kjører Zoe med denne ladenuligheten. Kan vi ikke holde oss til skilting?

Har tidligere sendt mail til elbilforeningen angående skilting. De sier det er noe de vil jobbe for fremover. Men helt sikkert lurt om flere maser litt/minner de på det
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Panduck

Kan det bli litt skiltkaos? Tanken er god men det kan bli vanskelig å vite hva som går hvor, hvor skilt skal stå, hva som skal skiltes for. Alna. Et skilt i hver retning, eller skal man ikke skilte dersom laderen kun er en chademolader, som den er på BNH? Minnesund, etter avkjøring peker skilt i begge retninger. Kommer man nordfra finner man et skilt som man tror går til Statoil med 2 hurtigladere, og havner på KIWI med bare en hurtiglader.

En av miner hobbier er å finne små bokser gjemt rundtomkring i verden. De er ofte godt gjemt, med så nøyaktige GPS koordinater som mulig lagt ut på en nettside som hjelp for å finne boksen. Selv med GPS koordinater som peker 3-4 meter unna boksen, er det en utfordring å finne de. Hurtigladere er store, ikke vidre vanseklige å finne når man først er 3-4 meter unna de. Jeg er imponert over hvor feilplassert laderen er på kart i forhold til virkelig posisjon. Om jeg skal klare å finne en boks på mindre enn en kubikkcentimeter gjemt på et gjerde ved hjelp av GPS koordinater, bør det gå ann å finne hurtigladere basert på GPS koordinater.

Vi har et krav om registrering i en felles database for å få penger til hurtigladere. Det bør være av interesse for de som setter opp lader UTEN penger, å også havne i samme database, for at kundene skal finne laderen. Det bør være et krav, for å få støtte, å angi KORREKTE koordinater til ladestasjonen. Når fortum faktisk klarer å sette hurtigladeren på FEIL kiwibutikk, virker ting ganske håpløst uproft.

Skilting er mindre og mindre viktig. Det jeg mest bruker skilt til nå, er å se at skiltet GPS'en sier jeg skal følge, stemmer med det som står på veien. Hva som faktisk står på skiltet er ikke så veldig relevant.

Det er bare så utrolig viktig å ha en korrekt database, med korrekt info. Hva Nissan bruker som base for sine ladere på kartet i bilen min vet jeg ikke, men de 2 hurtigladerene på Kløfta står registrert som sakteladere, samtidig som det er hurtigladere i Oslo (i følge kartet mitt) som definitift ikke er hurtigladere. Har sluttet å bruke Leafie sin database.

Sitat fra: ThomasEL på mandag 21. september 2015, klokken 21:30
Trodde dette skulle være en tråd om skilting - ikke nok en tråd om manglende 43kW AC-ladere for de 1% av elbileierne som kjører Zoe med denne ladenuligheten. Kan vi ikke holde oss til skilting?

Alle tråder kan på en eller annen måte vris til 43kW lading...

erikf

Mulig vi bør gå inn i fremtiden uten fysisk skilting. Nå har vi teknologi, som hvis den blir brukt fornuftig, kan fortelle oss hvor lademulighetene er, både bedre og vakrere enn skilting kan.

Sitat fra: Panduck på mandag 21. september 2015, klokken 23:08
Sitat fra: ThomasEL på mandag 21. september 2015, klokken 21:30
Trodde dette skulle være en tråd om skilting - ikke nok en tråd om manglende 43kW AC-ladere for de 1% av elbileierne som kjører Zoe med denne ladenuligheten. Kan vi ikke holde oss til skilting?
Alle tråder kan på en eller annen måte vris til 43kW lading...
Heretter kjent som Paanducks v-i-c-anske postulat. Jeg tror på, og all erfaring så langt, tilsier det.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

ThomasEL

Absolutt med på tanken om at det kan diskuteres om fysiske skilt er det beste.

Vi som bruker hurtigladere jevnlig allerede i dag har ikke problemer med dette. Vi har apper og koordinater og hele kostebinderiet som trengs for å finne de trange smug og de bortgjemte streder.... :P
   Men folk flest er ikke der.. Det finnes fortsatt utrolig mange nordmenn som tror at man må ha med seg en kabel, og ringe på ei tilfeldig dør og spørre pent om litt strøm hvis man går tom på langtur.. Og derfor tenker at elbil ikke er noe for dem. På en eller annen måte må det synliggjøres at det nå faktisk finnes hurtigladere langs de fleste større veier i Sør-Norge. En bensinstasjon er stor og enkel å se. Selv om det ikke alltid er skiltet til disse fra hovedveien, så ser man stasjonen likevel... En stakkars liten hurtiglader bak et skur får man IKKE øye på uten at man leter...

Jo synligere hurtigladerne er for "folk flest", dess større blir bevisstheten om at de finnes... Tenker jeg... ???
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Panduck

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 22. september 2015, klokken 08:46
Jo synligere hurtigladerne er for "folk flest", dess større blir bevisstheten om at de finnes... Tenker jeg... ???

Er ikke i mot at det skal kunne gå ann å skilte. Er mer usikker på om det bør være et krav. Og ja, jeg er overrasket over hvordan folk skaffer seg elbil og legger ut på tur som om det var en vanlig bensinbil.

goggo

Jeg har sett et offentlig skilt for hurtiglader ett eneste sted, og det er på motorveiavkjørselen ( Exit 86, Brenningmyrkrysset) mot YX stasjonen i Lillesand. 
NB! Jeg lurer på om skiltet bare er i retning fra Kristiansand, tror ikke jeg har sett det når jeg kommer andre veien.

Jeg er i Oslo et par uker framover nå, men jeg kan ta et bilde når jeg er tilbake på Sørlandet. Hvis noen kjører forbi der før det så legg gjerne opp et bilde.


Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

ThomasEL

Jepp!
Jeg har i andre tråder "reklamert" for den stasjonen. Jeg mener det er et skoleeksempel på hvordan hurtigladere bør plasseres.

- På en energistasjon (bensinstasjon)
- Integrert i selve stasjonen, under tak
- Kort vei til pølser  :P :P ???
- Skikkelig skilt på motorveien (E18)
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Panduck

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 22. september 2015, klokken 15:33
Jepp!
Jeg har i andre tråder "reklamert" for den stasjonen. Jeg mener det er et skoleeksempel på hvordan hurtigladere bør plasseres.

Vet ikke. Må kjøre inn, rygge ut. Hvordan køe til denne laderen? Hvor skal de plassere neste lader om de får en til? Statoil Minnesund har "kjør frem, kjør ut", mer som bensinpumpe. Kan enklere stille seg i kø. To ladere side om side. Den burde selvfølgelig være under tak. Ikke sett noen "skoleeksempel" på lader enda :) Statoil Majorstua var skoleeksempel på hvordan det IKKE skulle gjøres. Men den er (heldigvis) borte.

v-i-c

#12
Sitat fra: Panduck på tirsdag 22. september 2015, klokken 19:35
Statoil Majorstua var skoleeksempel på hvordan det IKKE skulle gjøres. Men den er (heldigvis) borte.

Gjennoppstått i Sandvika i Bærum.

Ta en titt om du synes at kømuligheten er bedre der :)

Såvitt jeg husker så er dette en "universiell hurtiglasder" som har tilbyr alle tre hurtigøladerstandardene, la oss håpe at det kommer flere slike.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Vollis47

Det finnes så mange slags info-skilt langs veiene allerede. Noen skilter som viser hvor en kan finne hurtigladere burde absolutt komme også. Det er ikke alle som er like dyktige med data. Og som noen allerede har sagt, slike skilter vil være god el-bil-reklame.

Men kanskje viktigst av alt, både skilting og databaser må være korrekte. Vi har ennå ikke kjørt vår el-bil utenfor Kristiansand. Og bare her har jeg funnet et par feil og mangler (som jeg har meldt inn).
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

automat



Ved grønn kontakt sin stasjon ved sirkel k Rygge er det skiltet fra motorveien
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA