Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7.0

Startet av boma, torsdag 22. oktober 2015, klokken 12:34

« forrige - neste »

boma

Dere som allerede har Tesla har nok regnet litt på kostnader vs besparelse. Tenkte å nytte meg av det, så slipper jeg :)

Jeg har flyttet med familien tilbake til bygda. I den forbindelse må jeg pendle til sammen 160km de dagene jeg må møte på jobben. (Har fleksitid, reiser litt offshore osv osv, så det blir ikkje hver bidige dag at jeg må ta turen.) I snitt 4 dager i uka utenom ferier tror jeg er et bra utgangspunkt.

Har regnet at det vil koste meg ca 150 kr dagen i drivstoff og bompenger(45kr pr dag) med vanlig bil. Det kommer på ca 3000 i mnd i rene pendlerkostnader. Så har du verditap, vedlikeholdsutgifter osv. Har tenkte på å kjøpe en bil i 100 000 kroners klassen for å kjøre den "ihjel". Totalt sett med vedlikehold (verkstedregninger) Så regner jeg med å måtte betale 4000kr i måneden gjennom året for å eie en slik type bil.

Så kommer vi til det interesanne. Vurderer en Tesla 70d. Har en leaf i dag, men den rekker ikke tur/retur uten å måtte lade. På jobben er det litt lotto om en har tilgang til lading. I tillegg ønsker jeg å kunne ta en tidlig dag uten å måtte vente på ladinga skal bli ferdig. Skal jeg kjøre så langt så gidder jeg ikke stå på en hurtigladestasjon som en tulling i 45minutter på vinteren når jeg skal hjem heller.

Har kommet frem til at drivstoffutgiftene vil i snitt ligge på 2 - 2.30 kr mila. Altså vel 35kroner dagen. Dette gir meg en total kostnad på 700 kroner i måneden for drivstoff og jeg slipper bompenger(inntil videre).

Så det jeg tenker er istendfor å bruke 3000 ut vinduet pr.mnd så vil jeg heller betale et lån på 3-4000 kr i måneden og spytte leaf verdien inn som egenkapital til en Tesla.

Lurer jeg meg selv med dette regnestykket, eller er det reelt basert på deres erfaringer? Har så inn i *** lyst å kunne cruise frem og tilbake i en Tesla fremfor en Golf tdi, men penger vokser jo ikke på trær så det må være fornuft inn i bildet også ::)

Hva vil dere i så fall anbefale? En brukt 2013 Tesla, eller smelle til på en ny 70d?
Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

cairnz

Hvis brukt, en som er såpass ny at du har autopilot-hardware, ikke en 2013, eller tidlig 2014-Tesla.

Kjøp bilen, og blir det vanskelig økonomisk så får du sikkert solgt uten særlig tap :)
Elbilist

Trustno1

Er ikke mulig å regne økonomien i dette 100% siden det er endel faktorer som er ukjente.

Skal du være mest mulig økonomisk er nok en brukt 2013/14 modell å foretrekke, men personlig setter jeg så mye pris på ACC(autopilot)/AWD at jeg hadde nok gått for dette. Du finner masse diskusjoner og meninger rundt dette, så ikke noe vits å gå mer inn på det.

Når det gjelder økonomien, så kan jeg sette opp ett enkelt regnestykke over en 10års periode:
To slitene biler i 100.000kr klassen, hver holder i 5 år(eller 1 stk som blir påkostet 100.000,- i vedlikehold) : 200.000,-
Drivstoffkostnader+bom 120 månder (10 år): 360.000,-
Sum: 560.000,-

Driftskostnad Tesla over 10 år:
Brukt Tesla : 550.000,-
Strøm 700/mnd i 10 år: 84.000
Restverdi etter 10 år: 100.000,-
Sum: 534.000,-

Dette er veldig forenklet og mye forbehold hvor lenge billigbilen varer osv. I tillegg så har man sparte utgifter på årsavgift, antageligvis billigere vedlikehold, men kanskje dyrere forsikring, noe mer forbruk av dekk osv.

Jeg tror nok ikke at du kommer økonomisk billigere ut av det med Tesla dersom du velger å kjøpe en veldig rimelig fossilbil, men her må man jo vurdere andre kvaliteter også. Uansett så ser ikke regnestykket dårlig ut når du kjører så mye som du gjør.
Personlig hadde jeg helt klart gått for en Tesla, mest sannsynlig en 70D

twinpeaks

Sitat fra: Trustno1 på mandag 21. september 2015, klokken 14:36
Er ikke mulig å regne økonomien i dette 100% siden det er endel faktorer som er ukjente.
....

Når det gjelder økonomien, så kan jeg sette opp ett enkelt regnestykke over en 10års periode:
To slitene biler i 100.000kr klassen, hver holder i 5 år(eller 1 stk som blir påkostet 100.000,- i vedlikehold) : 200.000,-
Drivstoffkostnader+bom 120 månder (10 år): 360.000,-
Sum: 560.000,-

Driftskostnad Tesla over 10 år:
Brukt Tesla : 550.000,-
Strøm 700/mnd i 10 år: 84.000
Restverdi etter 10 år: 100.000,-
Sum: 534.000,-
....

Jeg tror nok ikke at du kommer økonomisk billigere ut av det med Tesla dersom du velger å kjøpe en veldig rimelig fossilbil, men her må man jo vurdere andre kvaliteter også. Uansett så ser ikke regnestykket dårlig ut når du kjører så mye som du gjør.
Personlig hadde jeg helt klart gått for en Tesla, mest sannsynlig en 70D

Støtter absolutt konklusjonen, men jeg synes at det er muligens litt vel optimistisk å regne med at en 10 år gammel 70D har en restverdi på 100.000 kr. Jeg tror at akkurat denne tall er foreløpig mer eller mindre gjetting. I verste tilfelle er Tesla konkurs om 10 år, i beste tilfelle utvikler seg bilen såpass videre og batteriprisen faller såpass + at man velger å opprettholde politisk viljen for å subsidiere elbiler at man får  f.eks. en Model S 100D eller 100Q (da som "lille" alternative til 150D) for ca. 500.000 og da tror jeg ikke at en 10 år gammel 70D vil bli veldig lettsolgt (siste scenario er antakeligvis litt veloptimistisk).
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

Trustno1

Kan godt tenkes at en 2013-14 Tesla ikke har har noen særlig restverdi om 10 år, men isåfall så har nok så og si ingen brukte fossiler verdi i det heletatt.

Om valget om 10 år står mellom en brukt Tesla til 100k som kanskje fortsatt har 300km rekkevidde, eller en brukt fossil til 50k som har årlige drivstoffutgifter på 20-30k ved normal kjørelengde så vil nok regnestykket være ganske overlegent innlysende for selv den mest innbitte elbilhater :)

Personlig tror jeg at bruktverdien på elbiler med brukbar rekkevidde faktisk vil holde seg forholdsvis godt

Forbeholdt at bilene faktisk ikke blir ekstremt kostbare å vedlikeholde.

Line

En ting som du må huske på, som jeg fant ut i ettertid er at Tesla har mye dyrere forsikring og også dekk etc.
Så det kommer noen ekstra kostnader også, kan ikke regne all bomring og bensin som sparte penger.

Trustno1

Sitat fra: Line på mandag 21. september 2015, klokken 15:27
En ting som du må huske på, som jeg fant ut i ettertid er at Tesla har mye dyrere forsikring og også dekk etc.
Så det kommer noen ekstra kostnader også, kan ikke regne all bomring og bensin som sparte penger.

Dette stemmer nok til en viss grad, men veldig avhengig av hvor man bor og hvilke forsikringsvilkår man har, og ikke minst i forhold til hva som er alternativet

Personlig så opplevde jeg en økning på rundt 2000/år på min gamle P85 i forhold til bilen jeg hadde tidligere. Med en S85/70D så ville sikkert forskjellen vært enda mindre

P85D'n jeg har nå er vesentlig dyrere, men det blir ikke helt sammenlignbart

F_P

Siden jeg har praktisk erfaring i å ha en såkalt «billigbil» før Model S ble kjøpt inn, så vil jeg uheldigvis dra frem det faktum at på en slik bil vil det være rimelig å anta en høyst usikkert verkstedpost.

Min tidligere 2003 Passat TDI som ble kjøpt inn til den nette sum av 120.000,-, kostet meg en periode over 6mnd i overkant av 4500,- i reparasjonsutgifter, pr. mnd, og da fikset jeg mye selv. Nå er akkurat dette eksempelet kanskje noe spesielt, men fakta er at verkstedregninger er noe som må betales der og da, mens verditapet er noe du strengt tatt ikke trenger å forholde deg til før dagen du skal selge den. Verditapet på nevnte Passat var forøvrig på svimlende 84% over drøye 3 år (Drøyt 100.000,-). Bilen «måtte» selges når vindusruta satte en effektiv stopper for EU-godkjenning, noe i vakuumsystemet til turboen tok kvelden, og den startet å ruste. Alt dette hadde selvfølgelig en meget uheldig innvirkning på bilens salgsverdi  ::)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Undertegnede

Tipper kostnaden blir någenlude lik over 8-10 år og da blir det jo en "no brainer" på godt norsk :)

I tillegg får man jo en himmelsk forskjell i komfort, glede, fart, miljø, sikkerhet osv!

Livet er for kort til å ikke ha eid en Tesla  ;D

slumberjack

En annen "myk"(?) verdi kan være at det er tryggere å kræsje i en ny Model S (som i tillegg er uten motor fremme) mot f'eks en 2004 E-klasse til 99 000.  Har tenkt litt slik i jobbturer hvor jeg har heller brukt ny leiebil enn eget vrak hvor jeg kan dø momentant i frontkollisjon med lignende bil mens de i en ny bil vil ha blåmerker av sikkerhetsbeltet. 



Trustno1

Sitat fra: Undertegnede på mandag 21. september 2015, klokken 15:42
Tipper kostnaden blir någenlude lik over 8-10 år og da blir det jo en "no brainer" på godt norsk :)

I tillegg får man jo en himmelsk forskjell i komfort, glede, fart, miljø, sikkerhet osv!

Livet er for kort til å ikke ha eid en Tesla  ;D

Kort oppsummert: Helt enig :)

boma

Takk for svar!!

Det med sikkerhet er faktisk et veldig godt argument, og når det blir ca likt over 10 år så er det jo egentlig ikke så mye å lure på lenger.

Dere har vippet meg over kanten... Det blir Tesla  :D

Da gjenstår det bare å finne ut om jeg skal gå for en ny eller brukt. Kjenner at jeg begynner å helle mot en ny 70d med firhjulstrekk.... Blir vanskelig å bli enig med seg selv på hva som er lurt. Når en snakker 500 eller 650k i kostnader så virker det ikke så mye, men det er tross alt 150 000 galninger som er ca verdien på le leaf. 
Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

N00b

Bra valg!  Og ikke regne for nøye der, det lønner seg aldri med ny bil. 
Ei heller går det ann å sette en prislapp på den kjøreglede en Tesla gir!

Gratulerer!

jkirkebo

Sitat fra: twinpeaks på mandag 21. september 2015, klokken 15:05
Støtter absolutt konklusjonen, men jeg synes at det er muligens litt vel optimistisk å regne med at en 10 år gammel 70D har en restverdi på 100.000 kr.

Tja, jeg solgte jo en 9 år gammel Touran for 95.000, dette er en bil som var vesentlig billigere i innkjøp og vesentlig dyrere i drift enn en 70D.

I tillegg hadde den begynt å ruste, noe som ikke vil skje med en 70D.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Diravi

Det er jo mange måter å regne bilkostnader på, og enda flere måter å lure seg selv på slike regnestykker. Men hvis jeg forstår riktig så står du mellom å eie og holde to biler (Leaf og en eldre pendlerbil) og å kjøpe en ny(ish) Tesla.

Leafen koster jo noen kroner i strøm, verditap, dekk og service den også. Det er sikkert mange andre her inne som har bedre regnestykker på det, men hvis pendlerbilen vil koste deg 4000 i måneden og Leafen kanskje 3000, så kan det holdes opp mot en driftskostnad på minst 8-9000 for en 70D. Det ble i hvert fall mitt regnestykke med 16000 i kjørelengde hvert år. Du skal tydeligvis kjøre ca 12-13000 km/år bare i pendling, så det er mulig du må legge på litt.

Så spørs det hvor optimistiske beregningene dine er. Det er nevnt av andre, men i alle fall er vi flere som har fått smertelig erfare at en sliten bruksbil koster vesentlig mer enn 1000 kr i måneden i service og reparasjon. Bruktverdien på Leaf kan vel også være usikker. Så det kan fort hende at de til sammen koster deg like mye som Teslaen. Du må nok uansett leve med at du kan bomme noen tusen en eller annen vei. Vår nåværende bil skulle ifølge leasingeksperter tape seg ca 40 % i verdi på tre år; den har tapt seg nesten 50 % på to og et halvt. Slik er det.

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA