Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7.0

Startet av boma, torsdag 22. oktober 2015, klokken 12:34

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: Line på mandag 21. september 2015, klokken 15:27
En ting som du må huske på, som jeg fant ut i ettertid er at Tesla har mye dyrere forsikring og også dekk etc.
Så det kommer noen ekstra kostnader også, kan ikke regne all bomring og bensin som sparte penger.

Min S85 rwd 2014 ble 300 kr billigere per år enn Audi A4, 2.0 TDI 2009 modell. Stavanger, 12.000 km per år.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

d386yv

mye kan endre seg på 10 år, f.eks. eksisterer denne tråden fordi trådstarters jobbsituasjon nettopp endret seg, så å regne med en gitt betingelse i 10 år for å få regnestykket til å gå opp kan fort slå feil.

ellers er det ingen som regner med vedlikehold på tesla her, over 10 år, selv om denne også har bremser, elektriske vinduer, støtdempere, foringer osv osv.

boma

#17
Jeg tenker i utgangspunktet langsiktig - 10 år der 8 av de er innunder garanti (deilig). Dersom jobbsituasjon endrer seg så tar jeg tapet og evt. selger.

Når det gjelder vedlikehold så har jeg forstått at Tesla har en fastpris på service? Dvs slitedeler skiftes til 4500kr uansett hvor mye som må skiftes på service? Stemmer det?
Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

Undertegnede

Sitat fra: boma på mandag 21. september 2015, klokken 22:49
Jeg tenker i utgangspunktet langsiktig - 10 år der 8 av de er innunder garanti (deilig). Dersom jobbsituasjon endrer seg så tar jeg tapet og evt. selger.

Når det gjelder vedlikehold så har jeg forstått at Tesla har en fastpris på service? Dvs slitedeler skiftes til 4500kr uansett hvor mye som må skiftes på service? Stemmer det?

Det stemmer. Alt unntatt dekk. Mange har planer om å ta service for hver 40-50k eller annethvert år. (Grantien gjelder uansett). Eventuelt kjøpe med forhåndsbetalt service om man vil inn hver 20k eller en gang per år.


pej

Det enkleste blir å nedbetale/avskrive  bilen til 0,- på 8 år. Da blir det en positiv overrskelse om bilen fortsatt har en verdi. Mitt regnestykke er da at en 85D koster meg ca 14.000,- pr mnd. inkl alle kostnader.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Line

Sitat fra: Trustno1 på mandag 21. september 2015, klokken 15:31
Sitat fra: Line på mandag 21. september 2015, klokken 15:27
En ting som du må huske på, som jeg fant ut i ettertid er at Tesla har mye dyrere forsikring og også dekk etc.
Så det kommer noen ekstra kostnader også, kan ikke regne all bomring og bensin som sparte penger.

Dette stemmer nok til en viss grad, men veldig avhengig av hvor man bor og hvilke forsikringsvilkår man har, og ikke minst i forhold til hva som er alternativet

Personlig så opplevde jeg en økning på rundt 2000/år på min gamle P85 i forhold til bilen jeg hadde tidligere. Med en S85/70D så ville sikkert forskjellen vært enda mindre

P85D'n jeg har nå er vesentlig dyrere, men det blir ikke helt sammenlignbart
Jeg gikk fra Leaf til Tesla, og endte med økning på 7000 ekstra pr år hvis jeg er snill med lavere kjørelengde.
Så for meg så ble det en betydelig ekstra kostnad jeg ikke hadde regnet med. Dette var med ringe runde til forsikringsselskaper og valg av det billigste.

Epleskreller

Sitat fra: Line på tirsdag 22. september 2015, klokken 08:19
Sitat fra: Trustno1 på mandag 21. september 2015, klokken 15:31
Sitat fra: Line på mandag 21. september 2015, klokken 15:27
En ting som du må huske på, som jeg fant ut i ettertid er at Tesla har mye dyrere forsikring og også dekk etc.
Så det kommer noen ekstra kostnader også, kan ikke regne all bomring og bensin som sparte penger.

Dette stemmer nok til en viss grad, men veldig avhengig av hvor man bor og hvilke forsikringsvilkår man har, og ikke minst i forhold til hva som er alternativet

Personlig så opplevde jeg en økning på rundt 2000/år på min gamle P85 i forhold til bilen jeg hadde tidligere. Med en S85/70D så ville sikkert forskjellen vært enda mindre

P85D'n jeg har nå er vesentlig dyrere, men det blir ikke helt sammenlignbart
Jeg gikk fra Leaf til Tesla, og endte med økning på 7000 ekstra pr år hvis jeg er snill med lavere kjørelengde.
Så for meg så ble det en betydelig ekstra kostnad jeg ikke hadde regnet med. Dette var med ringe runde til forsikringsselskaper og valg av det billigste.

Jeg har gått midlertidig motsatt vei, Model S 85 til Leaf Tekna, fra ca 8000,-kr til 4300,-kr i forsikring (75%bonus). Mine vinter og sommerdekk ville nok holdt en tredje sesong begge to.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

SurSnasen

Sitat fra: boma på mandag 21. september 2015, klokken 14:01
Hva vil dere i så fall anbefale? En brukt 2013 Tesla, eller smelle til på en ny 70d?

Jeg har ikke Tesla pr nå. Står derimot på "kjøpern" til våren. Regnestykket har jeg satt opp for meg selv. Det ser ut som følger:

Kjøp av brukt 85D: 650 000 kroner

Verditap fordelt over 3 år: 110 000 kroner pr år
Servicekostnad: 5000 kroner pr år
Strøm: 5000 kroner pr år
Dekk: 8000 kroner pr år (dekkdimensjonene til Model S er dessverre ikke de mest lommebokvennlige)
Forsikring: 8000 kroner pr år
Årsavgift: 500 pr år

Dette skulle vel stort sett være det jeg ser av hovedkostnader. Totalt 136 500 kroner pr år, dvs litt over 12 000 kroner pr måned.

boma

Nå må ikke dere ødelegge mitt optimistiske regnestykke!!  :o

Verditap - der velger jeg skylapper. Kjøper jeg en nny a4 tdi stasjonsvogn vil jeg tro at verditapet minst like høyt, om ikke mer.

Er det så jekligt dyrt med dekk til den bilen med 19" felger? 8000 i året er jo en god del mer enn hva jeg hadde sett for meg. jeg tenkte dekkskift etter to sesonger - ca 10 000,- for hvert skift.



Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

GOS

Sitat fra: boma på tirsdag 22. september 2015, klokken 17:23
Nå må ikke dere ødelegge mitt optimistiske regnestykke!!  :o

Verditap - der velger jeg skylapper. Kjøper jeg en nny a4 tdi stasjonsvogn vil jeg tro at verditapet minst like høyt, om ikke mer.

Er det så jekligt dyrt med dekk til den bilen med 19" felger? 8000 i året er jo en god del mer enn hva jeg hadde sett for meg. jeg tenkte dekkskift etter to sesonger - ca 10 000,- for hvert skift.

Du trenger ikke regn mye kost i dekk. Har nå kjørt 2 sommersesonger på mine og det er fortsatt mer enn 5-6 mm igjen, så at 19" sommerdekk holder mer enn 10.000 er sikkert med mindre du virkelig bruker kraften hele tiden. Mine sommerdekk har til nå rullet 14.000, så jeg tror de bør holde 25-30.000 km. Vinterdekkene (R2) var heller ikke særlig slitt etter 1 sesong, så de holder også flere sesonger for meg.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Leif1

De originale 19" sommerdekkene går ca to sesonger om du kjører pent.
Jeg har kjøpt to hjul nå på ca 46000km. Litt tung gassfot, og da spiser den bakhjul...
Vinterdekk, type Hakka 7 nekter plent å dø. Masse mønster igjen og alle piggene står rett vei.
Konvertitt fra S til X

Cobos

Jeg tror dekkforbruk er veldig opp til kjørelengde og ikke minst gassfot. Mine Goodyear har nå gått 2 gode sesonger og har masse igjen, selv med relativt aggressiv fot. Men jeg har jo bare S60 så er nok rimelig stor forskjell på bakdekk på en P85 av typen litt mykere sportsdekk og en S70 med helårsdekkene som sommerdekk.

Så med andre ord dekkkost er helt opp til hva slags dekk du skal ha og hvordan du kjører. Men 350hk spiser mer dekk enn 120hk hvis du bruker forskjellen noe særlig.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Diravi

#27
Sitat fra: StianSalG på tirsdag 22. september 2015, klokken 09:53
Sitat fra: boma på mandag 21. september 2015, klokken 14:01
Hva vil dere i så fall anbefale? En brukt 2013 Tesla, eller smelle til på en ny 70d?

Jeg har ikke Tesla pr nå. Står derimot på "kjøpern" til våren. Regnestykket har jeg satt opp for meg selv. Det ser ut som følger:

Kjøp av brukt 85D: 650 000 kroner

Verditap fordelt over 3 år: 110 000 kroner pr år
Servicekostnad: 5000 kroner pr år
Strøm: 5000 kroner pr år
Dekk: 8000 kroner pr år (dekkdimensjonene til Model S er dessverre ikke de mest lommebokvennlige)
Forsikring: 8000 kroner pr år
Årsavgift: 500 pr år

Dette skulle vel stort sett være det jeg ser av hovedkostnader. Totalt 136 500 kroner pr år, dvs litt over 12 000 kroner pr måned.

Jeg ville si at du har regnet romslig nok på både avskriving og strøm til at det er liten sjanse for at du blir negativt overrasket. Du går ut fra en avskriving per år på ca 21 %, og strøm for minst 25000 km/år med normal kjøring. Mulig det ligger inne et grisekjøringsbudsjett også da. ;-)

Jeg ville lagt til rentekostnader i totalregnestykket, enten på kapital som ikke forrentes eller på lån. Kostnader til dekk ser vel ganske forskjellige ut avhengig av om det er 19" eller 21, som andre også er inne på.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Anderwin

Jeg har faktisk ikke regnet(litt bare) på det, men jeg kjører cirka 30000 i året i Oslo området. Så jeg har vel regnet vel litt sånn cirka at jeg sparer vel 4-5 tusen bare på diesel.

Men merket at tesla er dyrere å forsikre, jeg må vel ut med cirka 5k ekstra per år. Men er det noen her som vet om noen som er rimeligere på forsikring enn dnb?

SurSnasen

Sitat fra: Diravi på tirsdag 22. september 2015, klokken 17:47
Jeg ville si at du har regnet romslig nok på både avskriving og strøm til at det er liten sjanse for at du blir negativt overrasket. Du går ut fra en avskriving per år på ca 21 %, og strøm for minst 25000 km/år med normal kjøring. Mulig det ligger inne et grisekjøringsbudsjett også da. ;-)

Jeg ville lagt til rentekostnader i totalregnestykket, enten på kapital som ikke forrentes eller på lån. Kostnader til dekk ser vel ganske forskjellige ut avhengig av om det er 19" eller 21, som andre også er inne på.

Kostnadene til dekk er nok estimert noe høyt, ja. Men ta i betraktning at jeg mest sannsynlig kommer til å kjøpe en bruktbil. Da har den fått ett års slitasje på dekkene. Regner med at det blir bytte av ett dekksett annethvert år. Kjøper ikke en 85D for å sneglekjøre. Da kunne jeg like gjerne klare meg med en 90-hesters TDI og sluppet unna med mindre enn 4000 kroner i måneden. Så svaret er "ja", det ligger inne et aldri så lite "grisekjøringsbudsjett" :)

Verditapet tror jeg faktisk ikke er så langt unna sannheten. Husk på at verditapet til nå har vært ekstremt lavt som følge av en, for kjøperne, særdeles gunstig utvikling av kronekursen, samt en enorm interesse. Nå stabiliserer kronekursen seg, og i årene fremover er det ikke umulig at kronen styrker seg. Flere konkurrenter kommer også på banen. Tyngdeloven vil dermed også ramme Model S i større grad. Det er også drøyt 9000 Model S som ruller på norske eiere i løpet av to år. Mange av disse kommer til å bytte bil når bilen blir 3-4 år gammel. Kjøperne vil også vise større skepsis til en bil som nærmer seg utløp av garantien, eller hvor garantien allerede har utløpt enten på år eller kilometer. Jeg kommer selv til å selge bilen ca ett år før garantien utløper.

Men det stemmer, jeg har tatt i litt for å være på den sikre siden (selv om man ikke kan bli helt sikker). Rentekostnadene skulle vært med, ja. Glemte de i forbifarten. Dersom jeg skulle hatt de 650000 stående i banken i tre år, kunne jeg netto (etter skattefradrag) lagt til ca 33000 rentekroner totalt, eller 11000 kroner i året. Alternativt hatt et gjennomsnittslån på 450000 kroner over perioden. Total netto rente (forutsatt huslåns-renten) vil da beløpe seg til ca 26000 kroner, eller 8700 kroner i året. Så det er jo ikke helt ubetydelig kostnad det heller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA