Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukt vs ny i3 samt mulig spec på ny

Startet av DaTwister, torsdag 22. oktober 2015, klokken 10:27

« forrige - neste »

jazzwheel

Takk, det var veldig fint å få klarhet i den saken!

TeslaSvein63

Personlig ville jeg være ekstremt forsiktig med å kjøpe uorginale felger til bilen. Foretningene buler av billige piratfelger fra Kina som selges dyrt. Disse felgen tåler ikke de krefter som en bil av type Tesla  utsetter dem for og vil sprekke / ryke etter en stund. Det har vært flere eksempler på dette allerede. Det er et fåtall som tør å annonsere at det har skjedd uhell med slike felger. De som eier slike, bør inspisere felgene sine grundig.

HelectriC

Sitat fra: TeslaSvein63 på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:00
Personlig ville jeg være ekstremt forsiktig med å kjøpe uorginale felger til bilen. Foretningene buler av billige piratfelger fra Kina som selges dyrt. Disse felgen tåler ikke de krefter som en bil av type Tesla  utsetter dem for og vil sprekke / ryke etter en stund. Det har vært flere eksempler på dette allerede. Det er et fåtall som tør å annonsere at det har skjedd uhell med slike felger. De som eier slike, bør inspisere felgene sine grundig.

hadde det ikke vart for Tesla sine stygge 19" så hadde nok ferre valgt tredjepart.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

jazzwheel

Sitat fra: HelectriC på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:02
Sitat fra: TeslaSvein63 på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:00
Personlig ville jeg være ekstremt forsiktig med å kjøpe uorginale felger til bilen. Foretningene buler av billige piratfelger fra Kina som selges dyrt. Disse felgen tåler ikke de krefter som en bil av type Tesla  utsetter dem for og vil sprekke / ryke etter en stund. Det har vært flere eksempler på dette allerede. Det er et fåtall som tør å annonsere at det har skjedd uhell med slike felger. De som eier slike, bør inspisere felgene sine grundig.

hadde det ikke vart for Tesla sine stygge 19" så hadde nok ferre valgt tredjepart.

Hadde i alle fall gjort seg med bedre utvalg... Med tanke på antall Tesla'er så må vel den felgen snart være den vanligste blant samtlige biler på østlandet.

SunSeeker

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 22. september 2015, klokken 12:04
Jeg (TOCN) har nå vært i kontakt med Tesla ledelsen og fått følgende svar på om man mister garantien på bremser, oppheng, etc. ved bruk av uoriginale hjulsett:

"Hei,
Nei, det stemmer ikke helt.
Kan si det slik at vi ikke tar ansvar for hva som måtte hende i forbindelse med bruk av uoriginale hjul, at de faller av osv.
Skraper opp karosserideler eller liknende.
Ellers, nei man mister ikke garantien slik du beskriver hvis det ikke direkte kan påvises at skader er fremkommet grunnet feil hjul og innpress.

Best regards,
xxxx | Regional Service Manager
"

Så man mister altså ikke garantien ved normal bruk av uoriginale hjulsett.

"Hei igjen,
Bare en liten ting som vi har sett på noen av disse felgene, de har ikke ut sparring til bolter/skruer til bremseskive. Da vil felgen stå i spenn og det er faktisk fare forbundet med dette. Felg kan sprekke, bremseskive kan sprekke grunnet dette.
Bare som en OBS!"


Ekstra informasjon til orientering.

Hei satheesh.net.

Er det mulig å få navnet på denne personen som uttaler dette? Dette fordi, akkurat dette svaret, kan være greit å få skriftelig for flere. Har også blitt "truet" med dette garanti bortfall saken. All logisk henvisning til forbruker rett og bevisrett/plikt, ble feiet av bordet.

TeslaSvein63

Smaken er som baken. Jeg synes felgene 19" er flotte. 19" turbin også. Nå var det ikke den enkeltes smak jeg formidlet. Har stor forståelse at enkelte vil skille seg ut for å være mer hippe en andre. Man bør imidlertid tenke seg om.

Muffinman

Sitat fra: P85TMS på tirsdag 22. september 2015, klokken 18:04
Kjører med tredjepartsfelger laget til Tesla Model S montert med originale hjulbolter.
No socket to remove.. Skal man le eller gråte?

Dette er garantert en tabbe. Man har nok antatt at dette var original mutter som man sikkert har fått beskjed om å ikke røre, og skylde på at de ikke hadde riktig pipe.

Jobben de ikke fikk til å gjøre var å ta av hjulet, og klippe vekk litt av innerskjermen da den kan ta bort i bremseslangen og skade denne.

HelectriC

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. september 2015, klokken 20:42
Sitat fra: P85TMS på tirsdag 22. september 2015, klokken 18:04
Kjører med tredjepartsfelger laget til Tesla Model S montert med originale hjulbolter.
No socket to remove.. Skal man le eller gråte?

Dette er garantert en tabbe. Man har nok antatt at dette var original mutter som man sikkert har fått beskjed om å ikke røre, og skylde på at de ikke hadde riktig pipe.

Jobben de ikke fikk til å gjøre var å ta av hjulet, og klippe vekk litt av innerskjermen da den kan ta bort i bremseslangen og skade denne.

Et verksted som ikke har forskjellige piper? Fantastisk! Finnes det? Jeg vil tro alle seriøse verksted har "alle" størrelser på piper. I min beskjedne verktøykasse har jeg piper til i stort sett alle størrelser på bolter.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

jazzwheel

Mine felger trenger annen pipestørrelse enn Tesla sine, og de må også være ekstra tynne, med gummi utenpå slik at de ikke riper felgene. Jeg regner egentlig med at Tesla også har flere forskjellige senterringer på plass i tilfelle de skulle trenge det. Det har aldri vært noe problem (så langt) på mitt servicesenter. Dumt det skal være så stor forskjell.

krl

Spesielt. Det er også flere som har blitt fortalt at montering av Dashkamera i frontruta og LED-bar foran på bilen vil føre til at garantien forsvinner.

Er det i det hele tatt lov å nekte montering av godkjent ekstrautstyr? Jeg har aldri hørt at dette er problematisk på andre biler. Vi snakker selvsagt om kvalitetsprodukter (Rigid eller Hella), montert på profesjonelt verksted, ikke billige dingser av ymse kvalitet.

cirys1

Sitat fra: krl på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 20:10
Spesielt. Det er også flere som har blitt fortalt at montering av Dashkamera i frontruta og LED-bar foran på bilen vil føre til at garantien forsvinner.

Er det i det hele tatt lov å nekte montering av godkjent ekstrautstyr? Jeg har aldri hørt at dette er problematisk på andre biler. Vi snakker selvsagt om kvalitetsprodukter (Rigid eller Hella), montert på profesjonelt verksted, ikke billige dingser av ymse kvalitet.

De kan ikke si ifra seg garantien, men de vill mest sannsynlig ikke utbedre ting som kan ha en sammenheng med utstyret. Og det holder jeg med dem i, de kan ikke gå for tmps sensorene i bilen din visst felgene er uoriginale, da må du henvende deg til dekkeverkstedet som installerte de, det er der du også har reklamasjon på jobben.

Følgefeil eller muligens følgefeil er noe uklart (for meg ihvertfall), har du koblet deg inn på lyskretsen og det skjer noe feil  med de orginale så kan det bli vanskelig for de og fjerndiagnostisere, også og utbedre.

TRM

Ble nylig bedt om å signere skjema hvor jeg sier ifra meg garantirettigheter pga uoriginale felger (19" PH Turbin). Nektet selvsagt å signere. Trodde de hadde sluttet med dette?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Muffinman

Det skjemaet er ikke verdt papiret det er skrevet på uansett. Du har fremdeles reklamasjonsretten, og det eneste i garantien til Tesla som er bedre en de lovfestede rettighetene er varigheten for batteri og driveunit.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA