Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukt vs ny i3 samt mulig spec på ny

Startet av DaTwister, torsdag 22. oktober 2015, klokken 10:27

« forrige - neste »

DaTwister

Leverte bilen til service idag. Da ble jeg gjort oppmerksom på at siden jeg hadde "uorginale felger" så mistet jeg garantien på alt innenfor felgen, dvs. bremser, oppheng osv osv.. Flere som var klar over dette? Da er det jo plutselig ikke så billig å kjøpe 3. parts felger likevel, kanskje?

krister461

Det er selvsagt bare tull. :)

Så sant de ikke kan påvise at det var felgen som forårsaket en evt. feil så gjelder garantien fortsatt.

HelectriC

ja, det er bare tull. De prøver seg alltid på slikt. På min bil ville de ikke feilsøke vibrasjoner fordi bilen hadde tredjeparts felger. Etter lit diskusjon gikk det fint.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

DaTwister

Ja, jeg syntes dette var litt for "amerikansk". Men han sa det sto i kjøpskontrakten. Må vel innrømme at jeg ikke kan den på rams :)

RonnyØ

Honda (aldri eid) har hatt sånn møl i en årrekke..
Husqvarna Automower 320

mj

Fikk det samme. Måtte signere på at alt uoriginalt montert som kan hindre Tesla i å gjøre jobben sin og være årsak til feil osv ikke ville bli dekket av garantien. I tillegg risikerer man å måtte betale for ekstra medgått tid pga dette.

Listen min ble som flg.:
Folie ???
Uorginale felger
Ledlys i frunk/trunk
Ledpærer i skiltlys

Forferdelig amerikansk. Så man må nok passe på litt hvis de prøver seg her. Men selvfølgelig. Hvis noe som vi har ettermontert medfører merarbeid og til feil så må vi dekke det selv. Bare håper at de kan være klare og tydelige på dette og ikke prøve seg med noe vissvas hvis det skulle komme til noen slike tilfeller.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

fonberg

Bare tull, uoriginale felger skal være OK så lenge de er innenfor spek ang. diameter, bredde og innpress. Jeg har hatt bilen inne på garantifiks av både bremser, hjuloppheng og DU, og også fått hjulstillingskontroll, alt mens bilen sto på uoriginale felger (men med spek som er innafor).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

jazzwheel

Hvilket servicesenter var det snakk om?

HelectriC

For att Tesla skal kunne nekte deg garanti på f.eks. bremser så må de bevise att felgene dine er årsak til feilen med bremsene. Hvordan kan man bevise det, hvordan kan en felg være årsak till bremsefeil? Nei, det går ikke og da har de ikke noe sak. Det er ikke du som skal bevise att felgene dine ikke er årsak! Bevisbyrden ligger på den som yter garantien. Konsumentkjøpsloven.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

DaTwister

Takk for gode svar. Da trenger jeg ikke legge om til vinterhjul hver gang jeg skal på service :) Dette var på Grorud service senter

cowboyroy

Spør dem for morro skyld hva de gjør med ALLE de bilene som de ikke klarte å levere to hjulsett til i 2013?
Vi ble fortalt at vi ikke kunne montere andre hjul på bilen MEN vi måtte gjøre det fordi dem ikke hadde hjul.
Hele greia er så uproff at de personene som får seg til å si sånt burde jo egentlig bare bynne å NAVe isteden!

Trustno1

Ingen problem for Tesla å ta vekk garantien dersom de har en disclaimer i kontrakten for uorginalt utstyr.

Derimot reklamasjonsretten som forbruker er det nok værre å komme rundt, så jeg hadde ikke bekymret meg så lenge bilen er handlet som privat kunde.

Er den derimot handlet inn som bedrift er jeg noe mer usikker på hvordan saken stiller seg.

jazzwheel

Man kan fritt velge hvor man gjør arbeid på bilen samt hva slags deler som brukes så lenge de holder "tilsvarende kvalitet som originaldeler" uten at produsenten har lov til å fjerne garanti.

Mippen

Garantien er en ting. Det er produsenten som stiller garanti for sine produkter. Derfor har noen produkter for eksempel bare et års garanti, eller har ikke oppgitt noe garanti. Reklamasjon er en annen ting. Den bestemmes av Norsk lov, og der kan ikke bilprodusenten vike fra loven.
Fremtiden er elektrisk.

satheesh.net

#14
Jeg (TOCN) har nå vært i kontakt med Tesla ledelsen og fått følgende svar på om man mister garantien på bremser, oppheng, etc. ved bruk av uoriginale hjulsett:

"Hei,
Nei, det stemmer ikke helt.
Kan si det slik at vi ikke tar ansvar for hva som måtte hende i forbindelse med bruk av uoriginale hjul, at de faller av osv.
Skraper opp karosserideler eller liknende.
Ellers, nei man mister ikke garantien slik du beskriver hvis det ikke direkte kan påvises at skader er fremkommet grunnet feil hjul og innpress.

Best regards,
xxxx | Regional Service Manager
"

Så man mister altså ikke garantien ved normal bruk av uoriginale hjulsett.

"Hei igjen,
Bare en liten ting som vi har sett på noen av disse felgene, de har ikke ut sparring til bolter/skruer til bremseskive. Da vil felgen stå i spenn og det er faktisk fare forbundet med dette. Felg kan sprekke, bremseskive kan sprekke grunnet dette.
Bare som en OBS!"


Ekstra informasjon til orientering.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA