Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lengre rekkevidde fra 2017?

Startet av kodalse, torsdag 22. oktober 2015, klokken 10:13

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 24. september 2015, klokken 18:04
Håper vi ikke får en hydrogenmann som erstatning.

Da blir det i hvert fall røykeforbud på jobb! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Panders på torsdag 24. september 2015, klokken 17:34
Fant ikke den jeg refererte til, men her er vel noe av samme konklusjon.

http://www.greencarcongress.com/2011/06/lowcvp-20110608.html

Dette er data som kan være viktig i det store bilde.

http://www.economist.com/news/science-and-technology/21636715-why-electric-car-may-be-much-dirtier-petrol-one-cleaner-what

http://www.popularmechanics.com/cars/hybrid-electric/a3259/electric-cars-pollute-more-than-gasoline-cars-17535339/

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3151637/Are-electric-cars-damaging-region-Maps-reveal-EVs-WORSE-environment-gas-guzzling-vehicles.html


To av disse artiklene referer til samme rapport. Har ikke finlest alle, men den første - den som virker mest seriøs av disse, resten virker som rene tabloide propaganda artikler - påstår å ha sjekket livstidsutslippet for sammenlignbare biler med fossil- og elektrisk-drivlinje. Konklusjonen de trekker er ikke vanskelig å være enig i: "electric and hybrid cars have a higher carbon footprint during production than conventional vehicles, but still offer a lower footprint over the full life cycle". Men når man ser på tallene som presenteres så kan det virke som om det er en del de ikke har fått med seg. F.eks. dette:

Både rapporten og youtube-filmen diskuterer markedet i UK, så de bør henge godt sammen :)


Sitat fra: Panders på torsdag 24. september 2015, klokken 17:34
Mitt poeng er at man burde forstå kraftmarkedet, ...

Helt enig. Du kan starte med å sjekke denne linken:
http://elbil.no/elbilfakta/elbilmyter/3235-elbil-gir-hoyere-utslipp

Sitat fra: Panders på torsdag 24. september 2015, klokken 17:34
... hvis man ser bort ifra hva den forbruker av fosfor ...

Jada, så den tabloidoverskriften her for litt siden. Men de færreste elbiler bruker så vidt jeg har fått med meg fosfor i sine batterier? Uansett: fosfor i (bil)batterier kan gjenvinnes, det kan ikke - slik jeg har forstått det - det som blir brukt i landbruket, som jo er den store forbrukeren.

Sitat fra: Panders på torsdag 24. september 2015, klokken 17:34
Det finnes også det faktum som det står om i en av linkene her, at f.eks øst USAs befolkning vil lide av elbilbruken grunnet store utslipp fra kraftverkene.

Vel, så påstandene i disse linkene dine. Men som jeg påpekte over så var det noen "detaljer" de tydeligvis har oversett. Uansett så har jo Øyvind helt rett i det han sa:
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. september 2015, klokken 15:55
Selv om det uansett er en avsporing mtp at elbiler MÅ følges opp av videre utbygging av fornybar energi. Og dit er vi heldigvis på vei :)


Sjekk også litt mer rundt her:
http://elbil.no/elbilfakta/elbilmyter
http://www.elbilfakta.no/hjem/
Du finner her mange linker videre som underbygger de påstandene som fremkommer, dersom du ser på dem som "partsinnlegg".


Da håper jeg vi er ferdige med avsporingen om at elbiler er så fryktelig ille forurensere?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kodalse

Jeg må jo bare berømme både Panders og Amoss for gode innlegg her.

Vi vil nok aldri bli helt enig, men uavhengig av hvilke meninger man måtte ha er det rimelig klart at det er en ønsket vilje til å vri samfunnet i mer miljøvennlig retning. I den sammenheng vil jeg påstå følgende:


  • Kraftproduksjonen vil bli mer klimavennlig, bare se hva Tyskland har klart med sine insentiver til solkraft.
  • Batterier vil gå i retning av å bli mer miljøvennlig og ha høyere kapasitet.
  • Bensin og dieselmotorer har begrensede muligheter til å utvikle seg.
  • Elmotor og energilagring av elektrisitet vil få en rivende utvikling

Dette sier bare at å bygge videre på forbrenningsmotoren gagner kun den "gamle" industri, ikke nytenkning, miljø og innovasjon.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Porsgrunn

Håper det er ok at jeg legger til

5. Lett tilgjengelig olje av høy kvalitet er i ferd med å bli brukt opp. Det krever mer og mer energi å hente den opp, og tjæresand og andre tunge oljeprodukter brukes mer. Olje blir bare mer og mer skittent.

eivhelle

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 24. september 2015, klokken 18:04
Sitat fra: kodalse på torsdag 24. september 2015, klokken 15:38
Tre nye sjefer går i VW:
http://e24.no/bil/volkswagen/der-spiegel-tre-nye-volkswagen-topper-gaar/23530781

Litt skummelt hvis utviklingssjefen for drivlinjer dr. Heinz-Jakob Neusser forlater selskapet. Han har stått bak snuoperasjonen som innebærer massiv satsning på ladbare drivlinjer.

Håper vi ikke får en hydrogenmann som erstatning.
Nå kommer vel den tidligere Porsche sjefen inn som ny toppsjef og jeg vil vel anta at han har hatt litt å si for at Porsche har lansert diverse hybrider og en hel-elektrisk konsept bil. Tror ikke Porsche har noen hydrogen biler på gang.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

erikf

Sitat fra: Panders på torsdag 24. september 2015, klokken 17:34
...
Det finnes også det faktum som det står om i en av linkene her, at f.eks øst USAs befolkning vil lide av elbilbruken grunnet store utslipp fra kraftverkene.
...
Mulig de ikke har fått med seg det enorme strømforbruket i fossilindustrien? En fossilbil bruker mer strøm enn en elbil.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

elektrolux

#51
Sitat fra: kodalse på torsdag 24. september 2015, klokken 08:21
Til sist er det jo morsomt å se at min første bil, en Mazda 616 1600 med 75 hestekrefter brukte 0,7 liter reelt forbruk på blandet kjøring for over 30 år siden.
Litt mindre da jeg "Moddet" den med elektronisk tenning.
Hvor store fremskritt har det vært da?

Godt poeng. Og et poeng som burde være mer tankevekkende enn det tilsynelatende er.

Selvfølgelig er forbrenningsmotorene blitt mye bedre siden du kjørte Mazda 616 på reelle 0,7 og kameraten hadde samme forbruk på en Morris Marina. Selv klarte jeg akkurat å holde Volvo 142 under literen. Nøyaktig samme forbruk som jeg har i dag på MB Viano Camper med nesten dobbel vekt. ADAC kjørte en sammenligningstest mellom original diesel golf og den nye gjennom Berlin der den originale gikk av med seieren for minst forbruk, så trenden er klar. Ingen reell reduksjon i forbruk de siste 30 årene.

Helt siden 80 tallet har jeg tilstrebet et forbruk på maks 1 l/mil på bil og 0,5 l/mil på MC og klart det. Tipper mange med meg opplever at forbruket på kjøretøyene ikke har blitt redusert de siste 30-40 årene. Grunnen til det er selvfølgelig at omtrent all gevinst i effektivitet spises opp av tyngre og større kjøretøy og muligens litt friskere kjøring.

Så til moralen med det hele. Vianoen har nå kommet med redusert forbruk ( på Papiret ) Fantastisk!! Her ble ny bil vurdert, men skeptisk som jeg er har jeg undersøkt nøyere og snakket med eiere av disse nye bilene. Ganske riktig. Forbruket er over literen! Min bil som jeg stort sett klarer å holde under literen selv om den skal ligge på ned mot 0,7 l/mil bruker faktisk mindre enn den nye som skal ligge på rundt 0,65 l/mil. Bilfabrikantene klarer om igjen og om igjen å lure folk til å kjøpe nye biler bl.a ved å vise til bedre og bedre forbrukstall som ikke er reelle. 

Hvor mange har ikke nettop byttet ut en Mazda 616 som de kjørte på 0,7 l/mil med en SUV som skal bruke 0,65 l/mil. På papiret genialt. Flott ny bil, og enda mindre forbruk. Løp og kjøp. Vel hjemme og noen tankfyllinger senere ser en at forbruket er nærmere literen, men så har det jo vært mye riksekjøring. ( Men det var det før også med Mazdaen. ) Vel tur til sørlandet og der var forbruket såvidt over 0,7 l/mil. Dette blir behørig reklamert til alle som spør og selv lurer på om de også burde fått seg en ny bil..

Alt er bare løgn og bedrag, og resultatet ser vi på veiene i dag. SUV'er med 1 person på vei til jobb og butikk overalt. Livsfarlig for unger og andre veifarene som omtrent forsvinner i trafikkbildet, men trygt og godt for han som sitter beskyttet av 2 tonn stål. Myndighetene bifaller det hele med avgifter basert på oppgitt i stedet for reelt forbruk, og åravgift bom og parkering er likt om en kjører en Renault 5 eller en Audi Q7 så hvorfor ikke spandere på seg litt luksus? Det koster ikke så mye mer. I alle fall ikke på papiret.

Eneste effektive måte å komme dette til livs er reell økning i avgiftene for bruk. Se: http://www.tu.no/samferdsel/2015/09/25/ny-rapport-bensinprisene-ma-oke-med-50-prosent-om-man-skal-fa-ned-utslippene#cxrecs_s. Her nevnes 50% økning men jeg mener dobling av prisen på fossilt drivstoff på rask tid vill fått mange til regne litt på hva det egentlig koster å kjøre med "tanksen" sin til jobb og butikk, og kanskje parkert den til neste fjelltur. Selv er vi der. Faktisk har vi vært der siden ca 2003 da jeg kjøpte først en Suzuki Alto på ca 800 kg, så enda bedre en Daihatsu Diesel som gjennom 2 år gikk på gratis diesel fra en tank med diesel som uansett skulle tømmes før den ble fjernet. Daihatsuen spiste seg gjennom flere hundre liter gammel diesel fullt med dieseldyr. Merkelig nok tettet ikke filterene seg til. Motoroljen fra MC og Audi A3 som vi også hadde ble gjennbrukt i Daihatsuen som spedde på dietten av gammel diesel med litt motorolje via en sliten turbo. Her hadde vi gratis transport til vi endelig "kom i mål" og fikk oss Elbil. Siden da har utgiftene til transport blitt omtrent null, sammen med utslippene. Har selvfølgelig blitt noen batteribytter, men de gamle NiCd cellene er behørlig sendt til resirkulering og jeg håper og tror at de omformes til rustfritt stål, eller nye batteri. 

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

stefse

jeg håper også at VW snur skandalen til noe positivt. Det trengs ingen revolusjonerende teknologi for å senke forbuket ganske mye på hybridbiler. Men da må de kvitte seg med gearboksen for godt! Og det samme med produksjonslinjene for motorer større enn 30-40kW, ihvertfall til personbiler.

Bensin/diesel generator med ren elektrisk fremdrift, med stort nok batteri som også kan lades eksternt er svaret.
Generatormotoren kan ha kun 1 eller 2 innstillinger og fintunes ift NOx og CO2. ingen muligheter til å jukse, og det trengs heller ikke for man har fjernet den direkte linken mellom gasspedalen og fossilmotoren. Ber du om effekt tar du det fra batteriet. Har du brukt opp batteriet så får du effektbegrensning til det er tilstrekkelig ladet.
Det som er nærmest dette i dag er vel BMW I3 med range extender.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Rio

Nissan kommer nå med en Leaf med 30 kWh-batteri. Innen få år vil man ha det dobbelte som standard, og da er det ingen poeng verken med hybrid eller hydrogen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

stefse

Ja, elektrisk drivlinje vil forhåpentligvis overta som standard. Med range extender som opsjon.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

kodalse

#55
Saken ruller videre også Audi har 2,1 millioner biler med det samme jukseprogrammet.

Blant Audi-modellane som er rammet er A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 og Q5.

http://www.nrk.no/verden/audi_-2_1-millionar-bilar-er-omfatta-av-jukset-1.12575708

Da er det bare å vente på Seat og Skoda for å høre hvordan det står til med 2.0 TDI motorene derfra.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Tønsberg

Fully Charged tar også for seg saken.


Kongesitat:
"Don't give up smoking, just don't stand behind a VW"  ;D
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

Øyvind.h

Sitat fra: kodalse på mandag 28. september 2015, klokken 13:09
Saken ruller videre også Audi har 2,1 millioner biler med det samme jukseprogrammet.

Blant Audi-modellane som er rammet er A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 og Q5.

http://www.nrk.no/verden/audi_-2_1-millionar-bilar-er-omfatta-av-jukset-1.12575708

Da er det bare å vente på Seat og Skoda for å høre hvordan det står til med 2.0 TDI motorene derfra.

Hele essensen i VAG konsernet er gjenbruk-gjenbruk-gjenbruk. Selvfølgelig genialt for stordriftsfordeler, men det fører også til at alle rammes. Det er jo ikke slik at en motor i Passat på papiret plutselig har fått flere titalls ganger høyere utslipp når den settes i en Superb. Nei den har nok samme juksetall i alle konsernselskap.

Jeg ser tyskerne varsler kjøreforbud for alle berørte biler fra og med 7. oktober dersom konserneier ikke kommer opp med en troverdig plan for utbedring.

Må si jeg virkelig begynner å lure på VWs fremtid. Dette kan høyst sannsynlig ikke løses med sw-oppdatering. HW oppdatering av millioner av biler, søksmål, fare for ny beregning av avgifter, bøter fra offentlige myndigheter. Greit nok at VW har en god pengebinge, men omfanget her er virkelig enormt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ludo

Snakket med en tidligere utvikler av diesel motorer hos Volvo.
Han fortalte meg at det var motsatt sammenheng mellom lavt forbruk og utslipp..... Ikke helt sikker på om jeg forsto han riktig, men sikkert ikke så lett å fikse med software.

kodalse

Sitat fra: kodalse på mandag 28. september 2015, klokken 13:09
Da er det bare å vente på Seat og Skoda for å høre hvordan det står til med 2.0 TDI motorene derfra.
Da har også Skoda meldt seg på med 1,2 millioner biler. Next Seat...
http://e24.no/bil/volkswagen/1-2-millioner-skoda-biler-omfattet-av-utslippsjuks/23532981

Vi får inderlig håpe at den lokale reaksjonen på dette blir avgiftsregime etter reelle utslipsverdier, ikke lureutslipp i henhold til en fullstendig urealistisk test.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA