Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7.0

Startet av Mumitrollet, torsdag 22. oktober 2015, klokken 09:43

« forrige - neste »

Mumitrollet

Heisann!  Går nå den første vinteren som Leaf- eier i møte.  I den forbindelse lurer jeg på om noen har tips til hvordan man benytter varmeapparatet best mulig, for å få maks rekkevidde, i tillegg til å slippe nedbygging av ruter.
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

kodalse

Muligens ikke riktig for din 2015 modell, men jeg gjør som følger på min 2012:

1 Auto på klima
2 Temperatur på 25 grader (for å unngå at bilen blander inn ekstra kald luft utenfra)
3 Mode på klima slik at jeg får varme opp på frontrute og ned til fotene, slår av AC (Denne bør vel du ha på)
4 Viftehastighet på 2
5 Ser på energimeteret når bruken avtar fra 5,5kWh og slår vifte på fullt.
6 Slår av varmeelementet med bryter (ettermontert)
7 Regulerer viftehastighet ned til 1 eller 2 når det føles ok ut.
8 Om nødvendig på med varmeelementet korte perioder for å få vekk dugg.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

ThomasEL

Husk også at man kan trykke "Mode" og endre hvor lufta skal blåse selv om man har på auto. Riktignok vil autolyset slukke, men alt av viftehastigheter etc vil likevel reguleres automatisk.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

nr1rayner

Sett inn webasto  ;D
Nei, jeg har ikke det, men synes det er rart at det ikke er mulighet som tilvalg fra fabrikk..

Sitat fra: kodalse på mandag 21. september 2015, klokken 11:50
5 Ser på energimeteret når bruken avtar fra 5,5kWh og slår vifte på fullt.
Tror aldri jeg har sett den over 3kw på min.. Har forøvrig ikke kjørt i kaldere enn -5/7 C ca enda (kjøpte i mars 2015).

Står bilen plugget inn er det jo selvsagt med forvarming. Videre er det jo viktig med luftsirkulasjon for å hindre dugg (vifte på, vinduer på gløtt f.eks.), og selvsagt kle seg godt og holde tempen så lav som mulig.
Høy viftehastighet spiser forøvrig lite strøm, mens varme spiser mye..
Har ikke kommet dit at jeg har lagt på noe anti-dugg på vinduer enda, men det skal hjelpe godt.

Apropos dugging på ruter, ser at når man velger defroster (egen knapp opp mot ruta) går både varme og AC på. Det er da varmepumpe, så i mitt hode skal den da velge enten varme eller AC.. Så hva gjør den egentlig da??
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ThomasEL

AC har da den funksjonen at den avfukter lufta.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

nr1rayner

Sitat fra: ThomasEL på mandag 21. september 2015, klokken 12:40
AC har da den funksjonen at den avfukter lufta.
Men hvordan?
Såvidt jeg husker øker ikke forbruk hvis heat og ac står på samtidig..
I fossilbil går lufta over AC-radiatoren først. Lufta kjøles ned og fuktigheten kondenserer og renner ned og ut av bilen. Hvorpå luften videre går gjennom varme-radiatoren og sender tørr og varm luft inn i kupeen.

På -11-12 Leaf er vel varme/kjøling separat? Og da sikkert 2 radiatorer innvendig?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Panders

Man har elektrisk varmeelement i tillegg til varmepumpe.
Prosjekt bil #1

Sort -14 Leaf Tekna 6,6kW
35000km
Kjøpt aug. 2015
32A Vegglader

Carl Anton Stenling

#7
Slik bruker jeg varmeapparatet for å få lang rekkevidde på min 2015-modell:

  • På med varmesete og rattvarme
  • Still inn varme mot føtter og vindu
  • Glem auto-modus
  • Kun varme - ikke A/C
  • Resirkuler så lenge som mulig før dugg vises - viftehastighet 5
  • Ta inn litt friskluft akkurat lenge nok til at dugg forsvinner - viftehastighet 1 eller 2
  • Deretter resirkuler igjen
Viftehastighet når man tar inn friskluft har stor betydning. Ved høy viftehastighet blir forbruket høyt.

Er det noen som har en bedre prosedyre for 2014/15 Leaf?


Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

tomrh

#8
Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 21. september 2015, klokken 18:43

  • Resirkuler så lenge som mulig før dugg vises - viftehastighet 5
  • Ta inn litt friskluft akkurat lenge nok til at dugg forsvinner - viftehastighet 1 eller 2
  • Deretter resirkuler igjen
Resirkulasjon støttes! Energimessig billigere å varme opp lunken luft enn kald. Nå er jo forbruket til varme latterlig lavt på 2014-2015 mod i utgangspunktet, men for 2012-mod kan resirkulasjon utgjøre en vesentlig forskjell. Nå i morges var det 4 grader ute. Siden jeg startet med forvarmet bil kunne jeg resirkulere lenge med lav viftehastighet, kjører da i Eco med luftstrømmen rett opp mot frontruta for å forebygge dugg. Varmen trekker da bare 500-750W mot 1,5 - 1,75 kW med friskluft.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AppleKnocker

Triks nr 1  er å forvarme kupeen (opplagt..). Hvis man er tilkoblet strøm kan man gjerne forvarme i 2 timer.
Triks 2 er å time lading slik at batteriet blir mest mulig oppvarmet.
Triks 3 er å skru på AC hvis det dugger

Jeg har lite erfaring med å starte helt nedkjølt Leaf i streng kulde, men med forvarmet kupe og batteri blir rekkevidden knapt påvirket ned til ca minus 5. Jeg opplever faktisk at auto gjør en grei jobb med én person i bilen. Er det flere må viftehastigheten ofte økes manuelt.

Leaf med vp er en helt annet verden enn trilling og Leaf uten VP ved vanlig vintertemp mellom -10 og +10. Tesla som ikke er forvarmet, sluker også batteri ved oppstart fordi den skal varme opp batteriet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

3irikur

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 21. oktober 2015, klokken 12:49
med forvarmet kupe og batteri blir rekkevidden knapt påvirket ned til ca minus 5.

Vil batteriet også forvarmes om man setter på timer på klimakontrollen i bilen?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

kodalse

Batteriet forvarmes ikke med mindre utetemperaturen er ned mot -20 grader.
Derimot kan du si at egenforbruket av energi til kupeoppvarming og varmetap under ladeprosessen gir en oppvarmingseffekt.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

Sitat fra: kodalse på torsdag 22. oktober 2015, klokken 12:53
Batteriet forvarmes ikke med mindre utetemperaturen er ned mot -20 grader.
Derimot kan du si at egenforbruket av energi til kupeoppvarming og varmetap under ladeprosessen gir en oppvarmingseffekt.
Litt men ikke nok til f.eks. å løfte batteritemperatur fra 4 til 5 barer i typisk høsttemperatur. Under kjøring og hurtiglading er strømmen inn/ut fra batteriet mye sterkere og kan typisk heve temperaturen med en bar.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AppleKnocker

#13
Mulig jeg formulerte meg upresist. Jeg sikter ikke til batterivarmeren som slår til i -18 eller -20.

Min metode er å ta mest mulig lading rett før jeg skal kjøre. F.eks fra 40% til 100%. I tillegg til å forvarme kupeen så mye som mulig. Dette gir inntil 10 grader temperaturøkning i batteriet, målt med LeafSpy.

Edit: har ikke målt eksakt, men det virker som temperaturøkningen i batterier er større jo høyere effekt man lader med.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Einar_S

#14
På bil med kjølevannvarme kan man slå på både AC (tørke) og varme.
Men på disse løvene er vel varme bare AC i revers, og kan dermed ikke gjøre begge deler?
Ofte er jo lufta tørr når den er kald. Å oppgi fukt i % er ganske misvisende. Sjekk duggpunkt (*), det sier noe om hvor mye vann det er i et gitt volum luft når du kjenner % delen..

Altså: Få ruta varmere enn duggpunktet på omgivelsen ASAP.
AC tørker på samme vis. Den senker lufttemperatur til lavere enn duggpunktet og samler opp kondensatet.

(*) http://go.vaisala.com/humiditycalculator/vaisala_humidity_calculator.html
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA