Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Plastidip eller folie på chrom?

Startet av Mende, torsdag 22. oktober 2015, klokken 09:36

« forrige - neste »

Mende

Hej

Kan nogen hjælpe med at tyde hvad de forskellige blink betyder på batterialderen?

Jeg har købt en Think som har stået stille i 2 år, der er 0% batteri på den ! 12 V batteriet er helt nyt nu !

1: Batteriladeren blinker 4 gange !

2: Kan nogen henvise til et sted hvor jeg kan købe software til fejludlæsning?

3: Hvordan kan batteriet "regenereres" det skal varemes op til 300gr.C, men kan det gøres manuelt ved at aktivere noget eller kun via software ?

Mange tak på forhånd.

VH
Mende (København)





Mende

Hej

Ingen som kan hjælpe her ?

Er der noget som har en manual til batterilader??

vh
Mende

Warlock

#2
Ladekladden går gjennom noen oppstartsprosedyrer før den er klar til lading.
Sørg derfor alltid å plugge den i veggen først og vent til laderen er klar til å koples til bilen. Jeg er dog usikker på hvilken lampe som blinker, og dersom det kun er 4 blink, hva det kan bety.

Det høres ut som om du har Zebra batteri i og med det må varmes opp. Dette gjøres fra strømnettet (gjennom ladekladden) og tar over ett døgn indikatorene inne i bilen vil da vise (lyse grønt) et lys med bide av en stikkontakt (dersom den kommuniserer med ladekaldden) og blinke på batteriikonet (for å indikere at den varmer opp batteriet). Etter batteriet er fullt varmet opp vil batteriikonet lyse konstant til batteriet har nådd full lading. Først når dette ikonet slukker er oppvarming og ladeprosessen over...

Mende

Hej

Tak for det. Jeg skal lægge mærke til hvad den blinker for, jeg mener den blinker ud for noget med "komunikation" ! Jeg prøver at lade den i 24 timer.

Jeg sender billeder af lysdioderne som blinker.

Tak for hjælp igen.

vh
Mende

Mende

Nu lykkedes det at få laderen til at lade (måske). Den blinker ca. 1 gang i sekundet under "car link" men den har stået til ladning i 24 timer og der er INTET udslag på batteriviseren på instrumentbrættet !

Bilen har stået stille i ca. 1½-2 år !!!!

Er der nogen der ved om batterier kan overleve så længe stilstand???



Warlock

Dersom det bliker (med lav frekvens) på batteriikonet i bilenvarmes batteriet opp. Det kan ta over 24 timer. Batteriet lades ikke opp under oppvarmingen, men etter at batteriet har nådd sin ønskede temperatur vil det begynne å ta til seg lading. Batteriikonet i bilen vil da lyse konstant.

Carlink-lyset på laderen blinker når den tilfører bilen strøm. forholdet mellom slukket og lysende sier hvilken strømstyrke den lader med 10A eller 16A. Det er vel anbefalt 10A uansett for Zebrabatterier så vidt jeg husker. Dersom du ikke trykker på "hurtigladeknappen" på laderen vil den automatisk lade med 10A.

Zebra-batterier er vel kjent for å kunne lagres lenge, da energibærerern "fryser" (blir til fast form) ved romtemperatur. Det er derfor du må forvarme batteriet, saltkrystallene må smelte, gå over til veskeform (og bli ioniserte).

Mende

Hej igen

Det ser udtil at batteriet er varmet op nu, nu lyser ladelampen konstant og laderen blinker ca. 1 gang/sek! Det må betyde den lader nu ! Hvor lang tid tager det at lade batteriet op? Der er efter ca. 12 timer intet udslag på batteriviseren i % på displayet ! Er det muligt at se hvor meget batterikapacitet der er mens den lader?
HVordan kan jeg kontrollere om batteriet er defekt eller iorden. Er det muligt at købe noget software så det kan udlæses gennem OBD stikket?

VH

Go-carter

Så lenge begge grønne lys på toppen av midtkonsollen/dashbord lyser fast, og "Car Link" på ladekabelen blinker i jevn takt, så skal den lade. Er den helt tom tar det 7-11 timer å lade fullt, avhengig av om man lader med "Powercharge" eller uten.

Hvis du tar ut lader, og prøver å starte bilen, vil det dukke opp eventuelle lamper som indikerer feil. Dette kan brukes for å diagnosere hva som er galt. Men det beste er å koble den opp mot en datamaskin via OBD-porten.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Mende

Hej Go Carter

Tak for din hjælp, jeg fandt fejlen på min bil. Nu er den opladt og kører rigtig godt.


Kender du et sted jeg kan købe reservedele? Jeg har brug for venstre forlygte, samt håndtag til motorklap åbneren?

Hilsner
Mende

Elmo

#9
Sitat fra: Mende på mandag 05. oktober 2015, klokken 08:47
Kender du et sted jeg kan købe reservedele? Jeg har brug for venstre forlygte, samt håndtag til motorklap åbneren?

Du kan vel kanskje kontakte noen som selger delebiler på finn.no ??
http://www.finn.no/finn/car/used/result?keyword=delebil&carmodelmake=0%2F6734&enginefuel=0%2F4&sort=9

PS: Den ene er solgt nettopp ser jeg, men selger kan kanskje formidle kontakt:
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Go-carter

Frontlys:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=64346966&searchclickthrough=true&searchQuery=think+city

Håndtak til panser/motorklap er en orignaldel fra Ford Mondeo mener jeg å huske. Kan se om jeg finner et delenummer.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA