Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Software 7.0

Startet av Ketilwaa, onsdag 21. oktober 2015, klokken 21:57

« forrige - neste »

Ketilwaa

Dette har sikkert vært besvart før, og jeg beklager i så fall, men er dessverre like forvirret etter mye googling.
Vi har en Citroën C-Zero kjøpt brukt i juli, første gang registrert 2014, og lader primært hjemme i garasjen på ordinær stikkontakt på 10a. Har lest at slik lading er brannfarlig, og ønsker å ha dette sikkert. Vi er relativt nyinnflyttet inn i et hus fra 1978. Usikker på om kursen til garasjen er så gammel, men det kan meget godt hende. Sikringsskapet hadde kun automatsikringer fra den tiden.
Vi har ikke kjempebehov for å lade på 13a, men skader selvsagt ikke. Spørsmålet er hva vi burde velge for trygg men rimelig løsning. Har kun ladekabelen som fulgte med bilen, så kostnader til ny ladekabel må vi evt også legge til.
Tusen takk for enkle forklaringer :)

svingen

Personlig syns jeg det er rimelig overdrevet att det er farlig og lade på vanlig stikk kontakt eldre elbiler har gjort det I over 10 år.
Du har fremdeles lov til å lade på 10a på stikk kontakt.
Viktig og passe på att "kladden" ikke henger I stikk kontakten. Er kontakten slik att den er veldig varm etter noen timer lading? Det er I såfall ikke bra. Er det inoen varme er det ikke problem.
Skal du ha mulighet til å lade over 10a anbefaler jeg å kjøpe en lader som er type2 fra jkirkebo med den "nye" sikringen som kreves får elbil og montere opp den I garasjen. Nye krav krever egen sikring til elbiler og det er ikke alltid like lett å få til. Men blir vel fort 7 Tusen får det her.
Alternativet er og bestille eletriker sette opp et cce stikk og kjøpe en cce lader (blå industri kontakt) da kan du ta med deg laderen på tur. Eventuelt bytte til cce på laderen du har og bruke cce til schuko. Det er helt lovlig og kommer nok på 1000 lappen vil jeg tro.

Men er det ingen varm gang og ikke behov får å lade raskere ville jeg lat det Være :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: Ketilwaa på søndag 20. september 2015, klokken 21:49
Dette har sikkert vært besvart før, og jeg beklager i så fall, men er dessverre like forvirret etter mye googling.
Vi har en Citroën C-Zero kjøpt brukt i juli, første gang registrert 2014, og lader primært hjemme i garasjen på ordinær stikkontakt på 10a. Har lest at slik lading er brannfarlig, og ønsker å ha dette sikkert. Vi er relativt nyinnflyttet inn i et hus fra 1978. Usikker på om kursen til garasjen er så gammel, men det kan meget godt hende. Sikringsskapet hadde kun automatsikringer fra den tiden.
Vi har ikke kjempebehov for å lade på 13a, men skader selvsagt ikke. Spørsmålet er hva vi burde velge for trygg men rimelig løsning. Har kun ladekabelen som fulgte med bilen, så kostnader til ny ladekabel må vi evt også legge til.
Tusen takk for enkle forklaringer :)
Å ha ein fastmontert ladestasjon / kabel er svært praktisk. Å pakke ut / pakke ned ladekabelen kvar gong er tungvindt, gir slitasje på kabelen, og på stikkontakt.

Kan ikkje tenke meg å måtte gjere dette kvar gong - så eg har ein fast kabel som "heng klar".

I bilen har eg med meg justerbar kabel, den har nytt navn og farge no: http://charge-amps.com/spark

Ang. 10 A kurs i hus frå 1978 - det er ikkje uvanleg med 1,5 kvadrat mm2 kabel i litt eldre hus for 10 A sikring. Original ladekabel for C-Zero er 8 A, som bør gå greit, men å justere opp til 13-14 A som C-Zero maks kan lade på, samtidig som du har 1,5 kvadrat mm2 kabel KAN vere uheldig.

Hugs på - bakgrunnen til skriveri i media er at "folk flest" har liten kjennskap til å lade elbilar. Kursar til garasjer rundt om kring i landet er ikkje installert med tanke på denne typen belastning. Dermed er det ikkje utenkelig det vil oppstå hendelse der auka belastning som lading er framprovoserer feil og svake punkt.

For å unngå dette skjer er det smart å bruke litt tid, og resursar på ein god vurdering av det elektriske anlegget generelt. 

Ps: Du skriv "Sikringsskapet hadde kun automatsikringer fra den tiden" - bur sjølv i hus frå 1978, her var det satt inn automat sikring som erstatta porselens sikring. i 2006 bestilte eg via borettslag skifte av alle kursar med kombinert jordfeil og automat sikring. Dette var ikkje kostbart, og gir spesielt auka sikkerheit på kursar for våtrom og utendørs.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA