Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Driftskostnader på elbiler

Startet av Muffinman, onsdag 21. oktober 2015, klokken 09:23

« forrige - neste »

petersv

#1
Bytte til LED-skiltlys
Sist oppdatert 2016.01.20: Nye bilder av pærer fra lightinthebox.

Den enkleste (og billigste) DIY-en du kan gjøre på en Tesla er å bytte skiltlys. Det originale lyset består av to stk. halogenpærer i en annen fargetone enn alle andre lys på bilen, så en oppgradering hever inntrykket.

Utstyrsliste

  • 2 stk. 36mm Festoon LED-ledpærer (jeg bruker selv og anbefaler disse fra lightinthebox Sencartpærene av bra kvalitet og rett lengde, se bilder. De sprer lyset godt, og er rimelige og holdbare. De kommer i par av 2 stk.
  • God Phillips-stjernetrekker i korrekt størrelse (prøv deg frem, skruene er skjøre, så du må ha rett verktøy for å ikke skade de)

Tips

  • LED-pærene er retningsbestemte, så hvis de ikke lyser må du snu polariteten på pæren, lurt å teste dette før du skrur til skruene
  • Ikke skru til for hardt pga. skruene (de er skjøre) og plasten

Fremgangsmåte

  • Skru ut skruene og dra ut plaslyset, pæren holdes fast i denne
  • Bytt pærer til LED
  • Sett holder med nye LED-pærer tilbake
  • Test lyset
  • Skru til skruene


Muffinman

#2
Bytte til sterkere lys i i frunk og trunk - original plassering

Dette er en guide basert på tips fra P85_Norway her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11342.240.html
Og nortrahof her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11342.270.html


Utstyrsliste

  • Et sett av disse lampene (mange som selger dem på ebay, 100-130kr): http://www.ebay.co.uk/itm/321568752545
  • En flat skrutrekker å vippe ut originallysene
  • En tapetkniv eller grov flat fil
  • Valgfritt: en tube Shoe Goo eller annen fuskelim om man er uheldig og lager hullet litt for vidt


Fremgangsmåte

  • Vipp ut originallyset med skrutrekkeren.
  • Koble kontakten fra lyset. Pass på at du har kontroll på ledningen slik at den ikke forsvinner inn i hullet.
  • Utvid hullet med tapetkniv eller fil. Hvis du ikke jobber etter mål må du bare ta litt av gangen, og prøve om det uoriginale lyset passer ofte.
  • Når hullet passer, plugg kontakten i det nye lyset og sett det på plass i hullet du nettopp utvidet.
  • Hvis du har vært litt uheldig og utvidet så mye at det ikke sitter kan du bruke en dæsj av ett eller annet som fester godt nok til at det sitter, men ikke så godt at det ikke lar seg demontere. Shoe Goo er genialt i så måte, det kan brukes til nesten alt.
  • Enjoy!

Disse lysene gir et kraftig hvitt lys fra 18 LED``s i forhold til originalens ene.


Original vs uoriginal



Bakside



Kontakter. Den uoriginale lampa har to kontakter. Den minste er kompatibel med original plugg.



Shoe Goo (fås rimelig på ebay)



Resultat frunk - bakhjulsdrevet bil



Resultat bakluke - copyright nortrahof



Resultat frunk dual motor bil - copyright nortrahof


Tips: De originale lampene du får til overs kan brukes til ettermontering av lys under bakdører eller i fotbrønner bak om du har bil fra før ca oktober 2014 uten lyspakke.

Muffinman

#3
Støydempe hjulbuer bak

Denne guiden er utført på en 2013 P85 og gav umiddelbar merkbar effekt på hjulstøyen bak. Selv har jeg fått kommentarer fra baksetepassasjerer at det hørtes ut som det var hull i bilen før jeg gjorde dette. Av alle tiltakene jeg har gjort på min bil er dette det enkelttiltaket gav størst effekt.

Forbehold om at nyere biler har fått lignende demping fra fabrikk, da vil ikke effekten være like god. Min nye 85D skal dempes til våren, og oppdaterer denne guiden da hvis ingen tar seg bryderiet med å sjekke før den tid.


Utstyrsliste

OBS: Dette bør gjøres når bilen er kjørt noen dager i tørt vær. Er skitten som skal fjernes bak innerskjermene fuktig blir den ekstremt vanskelig å få vekk, og resultatet kan bli dårlig.


Fremgangsmåte

  • Plasser jekken ut mot kanten av jekkepunktet og jekk opp bilen
  • Smett støttebukken inn slik at også den treffer jekkepunktet. Dette fungerer greit med de fleste garasjejekker om anlegget på jekken ikke er for stort og man tar punkt 1 på alvor
  • Senk jekken slik at bilen hviler på støttebukken, men la jekken stå slik at den fremdeles beholder kontakten med jekkepunktet under bilen. Da blir det lettere når du skal jekke opp og fjerne bukken etterpå.
  • Ta av hjulet. Parkeringsbremsen gjør at det ikke er nødvendig å løse mutrene mens hjulet står på bakken.
  • Popp ut klipsene bortsett fra det som sitter helt nederst i bakkant
  • Skru ut mutter/skrue som holder innerskjermen. To stykker tilsammen om jeg ikke husker feil - lett å finne.
  • Forsiktig lirke løs innerskjermen og brett den ut og bakover. Den sitter fast i det ene klipset som ikke er løsnet helt bak og nederst, men skjermen tåler fint å bli brettet bakover på utsiden mens jobben gjøres (innen rimelighetens grenser)
  • Bruk rikelig tid på å børste løs sand og skitt. Bruk trykkluft for å fjerne løst støv. Her blir det nok rot, kanskje ikke så lurt å gjøre dette i en lukket garasje  ;)  Ikke gi deg før du er sikker på at alt er gullende rent og tørt. Ikke glem trakten oppover som leder til innfesting for støtdempertårnet.
  • Påfør tykt med masse. Prioriter flater som ser ut som tynnmetall. Solide deler som rammevanger osv er ikke like viktig. Legg innsats i å dekke trakten oppover langs støtdemperene! Disse er nesten rett bak ørene til baksetepassasjerene, og sannsynligvis kilde til en god del støy. Pass godt på å ikke smøre på diverse leamikk eller innfestinger til bremserør. Vi vil jo både ha garantien intakt, og unngå at en stakkars mekaniker får en dårlig dag på jobben en gang i framtiden. Bruk hele boksen, og smør TYKT på flater som ser tynne ut! Massen er svært tykk, slik at dette blir tungt arbeid.
  • Monter innerskjerm
  • Monter hjul
  • Jekk opp og frigjør støttebukk
  • Jekk ned
  • Tykkmassen kan i følge bruksanvisningen brukes øyeblikkelig, men jeg tenker at det likevel er smart å la bilen stå i litt varme en stund før bruk, og helst ikke kjøres rett ut på våte veier
  • I tilfelle det kommer en klatt eller to ned igjen før massen herder er det lurt å ta hensyn til hvor du parkerer de første dagene.

Jeg vurderer å gjenta behandlingen etter et år, både for å vurdere tilstanden og kanskje forbedre litt. Det er lettere å legge et tykt lag til når første laget er størknet. Billig er det ihvertfall.






HeJo

Nye skvettlapper ble bestilt på skruvat.se (går og med *.no) artikkelnummer 484100. Med "s-lappene" var det 6 karosseriskruer og 6 clips (som eg ikkje brukte). (Bilde Skvettlapper små).

Jeg bestemte meg for å feste s-lappene med tykk dobbelsidig tape og skruene.  Da eg holdt de mot bilen så eg en glipe mellom øvre del av s-lappen og karosseriet. Der festet eg en liten ekstra stripe med tykk dobbelsidig tape.  (Bilde Dobbelsidig tape fyller ut)

Så la eg samme tape langs hele siden som kom mot karosseriet. (Bilde Ny dobbelsidig... hele siden).

Deretter rengjorde eg festeområdet med aceton og festet de med tapen. (Bildene Rengjort m aceton & Tapet fast).

Da første, øvre skrue, etter forborring, ble satt så eg en glipe nederst ved nedre, indre skruehull. (Bilde Første skrue...glipe nederst).

Nedre del av s-lappen ble presset opp og på plass, hull ble forborret og skrue satt i. Så ble siste hull forborret og "midt-skruen" satt på plass. (Alle forborringer tas ved "indre kant" til skruehullet så skruen, når den settes i, drar s-lappen innover).  (Bilde Siste skrue forborres).

Hvordan det ble får andre bedømme (Bilde Ferdig montert 1+2).

Nytt: Die Rote Dame har nå byttet navn til Die Rote Freude. Viktig informasjon!!  ;-)




S70D Alt utom interiør/komfortbaksete/barn
Juli levering (Tesla-time?)
100715 Utleveres Drammen
200515 In Transit
100515 Tildelt VIN 5YJSA...
070515 Bekreftet & Skaffer deler
290415 Bestilt

lunitiks

#5
Lys opp trunken (uten lyspakke)

Vanskelighetsgrad: Lett!
Tidsforbruk: Jeg brukte mer tid på dette innlegget, for å si det sånn.

La det bli månelyst i trunken! Slik gikk jeg frem på min H2015-modell 70D - uten lyspakke.

Dette er en 2-delt jobb. Du kan velge å gjøre én eller begge deler:

Del I) Retrofit av kraftige LED-lamper nøyaktig der hvor Teslas lyspakke normalt har (svakere) lamper, med bruk av Teslas egne ledninger og plugger. Lampene slår seg automatisk på/av ved åpning/lukking av bakluka (evt. aktivering/deaktivering av domelights).
Del II) Montering av LED-lamper under hattehylla, motion sensor-styrt.

Jeg er superfornøyd med resultatet!

VERKTØY

1. Tapetkniv (vanlig mellomstor)
2. Stjerneskrujern (du må bare prøve deg frem med ulike bits)
3. Svart tusj ("permanent" marker), eller elektrikerteip

Du får selv vurdere om du trenger en lommelykt, samt Biltemas plastikk-verktøy "Pry bar" hvis du er redd for å bruke nevene eller metallredskaper som flatjern e.l. for å ta av listverk fra Teslaen.

MATERIELL

1. LED-lampene som The Muffinman anbefalte tidligere i denne tråden., ca. 130,- for 2 stk inkludert i forsendelsen
2. To stk. av Biltemas bevegelsessensorstyrte skap-LED-lamper, ca. kr 70,- pr stk. NB: Disse gir en varmere fargetone enn LED-lampene nevnt i punkt 1. Jeg syntes ikke dette gjorde noe, da de monteres dypere inn i trunken, under hattehylla.
3. Batterier til Biltema-lampene, 2 x 4xAAA (8xAAA)

DEL I) RETROFIT "LYSPAKKE"-LAMPER

1.1 Fjern bunnlista i bakdøråpningen. Den er klipset. Bruk litt, men ikke for mye kraft.
1.2 Fjern høyre og venstre sidelister i bakdøråpningen. Samme prinsipp her - ikke lek "Hulken". (Tips: Løsne litt på den plastikklista som holder hattehylla også, det gjør det lettere å få ut det øverste klipset i sidelistene.)
1.3 Skubb/skyv frem teppefiltet, slik at du kommer til bak hvor finner du noe lydisolasjon + ledningsopplegg. Både på høyre og venstre side i trunken finner du en ledning som ligger klar til Teslas "lyspakke", og som har en sort plugg som er ment for å kobles til lyspære. Ledningen er teipet sammen med noen andre ledninger. Kutt FORSIKTIG i teipen, slik at du får løsnet "lyspakke"-ledninga, uten å treffe andre ledninger med kniven. Alternativt snurr teipen av (uten å bruke kniv) hvis du klarer.
1.4 Skjær ut de forhånds-omrissede firkantene (utstemplingene) i filtet som Teslas originale lyspakke-pærer skal sitte i. Skjær fra BAKSIDEN, slik at du ikke kommer i skade for å skjærer andre ledninger/karosseri. Hvis du bruker de samme lampene som jeg har brukt, må du utvide firkant-hullene med ca. 2-3 mm. med tapetkniven. Prøv deg litt frem.
1.5 Stikk lampene inn i hullene FØR du kobler til ledningen.
1.6 Plugg ledningen i den minste kontakten i pæra. Vær obs på at kontakten er veldig trang. Du bør derfor bruke et verktøy (flatt skrujern e.a.) for å presse inn pluggen med, ellers kutter du opp fingrene. (Jeg fikk blodfinger på første forsøk.)
1.8 Tilbakefør alt av filt og listverk.

Ta-daa! Lys.

DEL II) HATTEHYLLE-LYS

2.1 Hvis du bruker Biltema-lampene som jeg har brukt: Med svart tusj, flekk over lyssensoren. Eller legg litt elektrikerteip over. Ellers vil ikke lampene reagere på bevegelse så lenge trunklysene (Del I) er påslått.
2.2 Bruk medfølgende dobbeltsidig teip, eventuelt et hjemmelaget borrelås-opplegg. Borrelås funker klart best.
2.3 Plasser lampene med 5-10 cm avstand fra hverandre, på undersiden av hattehylla. Jeg valgte å plassere lampene på den bakre delen av hattehylla (den delen som ligger i ro). Hvis du velger å plassere lampene på den fremre delen (den som vippes opp) kan du bruke lampene som et slags arbeidslys i skulderhøyde ved behov. Du mister imidlertid da litt av poenget som er å lyse opp indre del av trunken.

(Disclaimer: These instructions assume knowledge of motor vehicle and high voltage electrical components. Procedures are done solely at the user's own risk.)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

F_P

#6
Lys opp trunk enda mer (the even more lazy way)  ;)

Vanskelighetsgrad - meget enkelt
Tidsbruk - 10-20min

NB! Denne løsningen kobles til bilens eksisterende ledningsnett i bilen. Ingen batteri nødvendig Kan brukes til biler med og uten utvidet lyspakke

Verktøy
Demonteringsverktøy ala biltema - http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Karosseri/Demonteringsjern-av-plast-2000022426/

Optional - Torxskrujern T27 (om du ønsker å ta dekslene som holder hattehyllen helt løs)

Materiell / Varer

4x Norskproduserte LED-striper med plug&play ledningsnett

Disse kan p.t. kjøpes hos:
www.teslabutikken.no (produsent)
www.fleslandauto.no
www.bilkomponenter.no

Pris ca. 800,- (pr. 18.12.2015)

Nå skal jeg ikke legge ut en kjempelang monteringsanvisning siden produsent (sigurdi her på forumet) allerede har laget en meget bra en. Linker heller til den, en video og et bilde av lyset, og kan fortelle at dette er en meget overkommelig jobb uansett om bilen er utstyr med lys i trunk fra før eller ikke.

Monteringsvideo - http://teslabutikken.com/Ledlight.Trunk.No.Extended.Sound.mp4
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

#7
Ettermontering av lys under dører bak - for biler uten lyspakke

Høsten 2015 tok jeg levering på en 85D uten lyspakke (bestilt høsten 2014). Manglende lyspakke innebærer blant annet at det ikke er lys under dørene bak. Imidlertid ligger utsparinger og fungerende kabler klare til bruk (takk til bl.a F_P for tips).

Verktøy:

  • Torx TX30 + forlenger
  • 10mm koppnøkkel + forlenger
  • Alternativt: et eller annet plastverktøy til å bryte løs dørtrekk om du ikke har krutt nok i nevene...
  • Tapetkniv
  • Lite skruhjern, plastverktøy eller lignende

Anbefaler noe å sitte på. Biltemas verkstedkrakk er fin - den er i bruk på videoen under. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bilverkstedutstyr/Arbeidskrakk-med-hjul-2000023474/

Deler - 2 stk lamper i original størrelse
Sistnevnte gir kraftigere lys enn originallampene, så om du går for disse bør du kanskje bytte i fordørene også. Jeg har brukt de originale og de holder greit. Alternativt kan du jo kjøpe to av de kraftige og bytte i frunk og trunk og benytte de to du tar ut under dørene.

Framgangsmåte

  • Åpne bakdøren
  • Fjern gummideksel nederst i håndtakshullet (kom ikke på bedre ord). Bruk f.eks. et lite skrujern til å vippe opp kanten, og trekk det rett ut med fingrene
  • Fjern deksel under dørhendelen. Hold hendelen åpen mens du vipper det ut med et lite skrujern. Stikk redskapen inn helt foran i glipen nederst. Når det løsner kan det vippes og trekkes forover og ut.
  • Skru ut en bolt med 10mm under gummidekselet, og de to torx-boltene bak hendelen. Hendelen holdes ute mens du jobber.
  • Så skal dørtrekket tas av. Det kan gjøres ved å brekke løs de første klipsene med (plast)verktøy, eller med håndmakt. Min erfaring er at det ryker et og annet klipset om man begynner andre steder enn oppe ved vinduet - her oppe er klipsene av metall og tåler det meste. Jeg løsner alltid øverst først, og bruker håndmakt. Har til gode å ødelegge klips på den måten. Alternativ i video 2.      
  • Utsparingen og ledning er nå synlig. Skjær vekk trekket fra utsparingen, og løsne kabelen. Sistnevnte er festet til andre kabler med to blå tapebiter. Kapp disse med tapetkniven. Dette kan fint gjøres uten å ta løs kablene som allerede er tilkoblet trekket, det er plass nok mellom - om dørtrekket holdes noenlunde i posisjon mens du jobber
  • Press inn lampa i utsparingen.
  • Koble til kabelen
  • Sjekk at kabler ikke kommer i konflikt med klips, sikt deg godt inn og styr dørtrekket på plass
  • Når det er i posisjon kan du presse det inn, eventuelt banke litt bestemt med neven rundt kanten slik at det klikker på plass
  • Skru på plass de tre boltene du tok ut, og sett på plass dekslene
  • Gjenta på andre siden

Dette bør fungere uten videre, men det kan være greit å teste at det lyser før man klikker dørtrekket på plass. Det kan gjøres ved å hekte dørtrekket på døren, lukke den forsiktig og deretter åpne den igjen. Da skal det lyse om alt er ok.







Kvark

Hei. Supert med en DIY-tråd.

Det ville vært vanvittig mye bedre med en sticky tråd som linker til alle prosjektene fremfor å ha alle prosjektene i én tråd. (Slik det har vært gjort i alle år på omtrent alle bilforum)
Det er også lettere å vedlikeholde.

Da er det også mulig å diskutere de forskjellige prosjektene i separate tråder, noe jeg skulle ønske jeg kunne gjøre nå.
S85D

Tarjenk


P85D

Hvis sidevinduene i dørene ikke lukker 100%, prøv å kalibrere vinduene.

Prosedyre:
- Åpne vindu helt, fortsett å holde vindu-bryteren nede i minimum 10 sekunder etter at vinduet er åpnet 100%
- Lukk vinduet helt, fortsett å holde vindu-bryteren oppe i minimum 10 sekunder etter at vinduet er lukket 100%

Etter dette bør vinduene virke som normalt igjen.

Problemet jeg fikk med sidevindu:
Jeg fikk problemer i vinterferien da fører vindu hadde frosset og jeg ikke fikk opp døren. Jeg forvarmet bil, skrapet bort all is, men i prosessen holdt jeg antakelig knappen inne i over 10 sekunder og feilstilte vindu systemet. Feilen opplevdes slik at når døren ble åpnet rullet vinduet litt ned som vanlig, men det gikk aldri opp igjen ved lukking.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Tarjenk

Kroker til bæreposer i trunk. Veldig praktisk, hindrer at varene slenges rundt i bagasjen når man kjører.

Tidsbruk cirka 1 time fra start til slutt, veldig enkel jobb.

Jeg har gjort dette selv og fulgte denne DIY'en fra det amerikanske forumet: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/581083/

Jeg kjøpte krokene på ebay, bare å søke etter "VW bag hooks" også sortere med billigst først. Da bør du finne noe tilsvarende dette:  https://www.ebay.com/ulk/itm/200979265996

Slik blir det (bilder hentet fra DIY'en):






lunitiks

#12
Kraftigere fotbrønn-lys

Erstatt de pinglete fotbrønn-lysene med AOs "Ultra-Bright LED Interior Light"'s!

Vanskelighetsgrad: Superlett!
Tidsforbruk: 15-30 min. (litt knot å pirke ut de gamle pærene).

Verktøy:
Materiell:
Fremgangsmåte:

       
  • Skap arbeidsrom - skyv forsetene helt bak
  • Lirk ut originalpærene fra plastpanelene. OBS: De sitter veldig godt. Bruk litt kraft, uten å knekke noe!
  • Bruk et lite flatjern til å "klikke" ned "pinnen" i pluggene/innfestingen til pærene, trekk ut pærene. Insert new ones!
Jeg synes dette ble en vesentlig oppgradering! De originale fotbrønn-lysene var så svake at man knapt la merke til lyset (kunne like gjerne vært foruten). Nå er det blitt skikkelig opplyst og fint. Nyttig? Tja, kanskje ikke til daglig men veldig greit hvis man er uheldig og mister noe ned i fotbrønnen eller tar frem støvsugeren en mørk kveld!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

#13
Magnetisk mobiltelefonholder

Montér en kul, magnetisk mobilholder til dashbordet!

Tidsforbruk: 5 min.
(NB: Ventetid før mobil/vekt kan påføres: 24 t.)

Materiell:
Fremgangsmåte:

       
  • Rengjør bakside mobiltelefon
  • Fjern 3M-teip fra medfølgende metalldisk, klistre disken på mobil
  • Rengjør dashbord (monteringssted)
  • Fjern 3M-teip fra medfølgende metallkule, klistre kula på dash
  • Vent 24 timer
  • Plassér medfølgende magnetfeste på metallkula. Heng på mobilen
Jeg valgte å plassere metallkula på venstre side av rattet, under ytterkant hjørne lufteventil. Like fullt mulig å ha den på høyre side av rattet, enten på førerside eller på passasjersiden (kanskje særlig aktuelt ved stor mobiltelefon).
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Stig O

Noen som har byttet diffusoren bak. Hadde vært fint med noen gode råd før jeg begynner og skru for mye selv.( Send gjerne en PM)
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA