Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Andreas Noteng, onsdag 21. oktober 2015, klokken 09:12

« forrige - neste »

Andreas Noteng

Hei. Jeg har akkurat bestilt min første el-bil; en Nissan Leaf og får den levert fredag om en uke. Jeg bestilte tekna-modellen med 6,6KW-lader og behøver derfor egen ladestasjon hjemme. Jeg har null peiling på dette, men har funnet denne ladestasjonen og lurer på om den funker: http://gronnemil.no/collections/ladestasjoner/products/copy-of-schneider-electric-evlink-wallbox-7-4kw

Pris er definitivt en viktig faktor her, så om det finnes rimeligere løsninger så rop ut. Er det noe jeg må tenke på rundt valg av elektriker til installasjon? Antar det rimeligste blir å kjøpe laderen selv, og få elektriker til å komme og montere. Er så heldig å ha sikringsboksen rett på innsiden av der laderen skal stå, så jeg slipper heldigvis lange kabelstrekk.

OlavEmil

Den vil funke, men er ein av dei dyraste eg har sett. Dessutan er den utan kabel, så då må du ha det i tillegg.

Billigaste løysinga eg kjenner til, er jkirkebo sin ladeboks, som du finn her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

Den kostar 4200,-, pluss 150,- i frakt, med kabel til bilen, og med CEE-stikkontakt. Då må du berre få ein elektrikar til å montere 32A CEE-kontakt på veggen, så pluggar du i boksen sjølv når den blir levert :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Andreas Noteng

Det var jo definitivt mye rimeligere. Forhandleren forespeilet meg 12000+, avhengig av avstand fra sikringsskap.
Denne kommer altså med fastmontert kabel som passer i Leaf-en?
Og CEEE-kontakt er en vanlig "grisesnutekontakt"?

OlavEmil

Du berre sender ein epost til adressa som står i tråden og skriv at du skal ha 32A lading til Leaf, med CEE-kontakt, så fiksar han resten.

Dette er CEE:

Du må jo likevel ha elektrikar til å montere kontakt. Vi betalte 12 000,- for elektrikar, men då monterte vi to kursar (ein 32A til lading og ein 16A til høgtrykksspylar o.l.), og begge med 15 meter kabelstrekk. Bør jo bli vesentleg billigare i ditt tilfelle.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016

Mikrobil AS

Andreas Noteng

Ser bra ut, takk for tips. Har lagt ut jobben på mittanbud samt sendt epost om laderen, så får vi se hva totalkostnaden blir.

OlavEmil

Akkurat det same vi gjorde. Merk at nokre elektrikarar er skeptiske til 1-fase 32A-kurs. Ikkje gje opp om første elektrikaren seier at det ikkje går, eller vil installere trafo til 100 000,-, berre få inn ein annan elektrikar, så ordnar det seg nok :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016

Mikrobil AS

BEHA

Hei. Var gjennom samme problemstilling for 1 år siden. Valgte 10 kvadrat kabel og 3 fase CEE kontakt. Det var liten prisforskjell ved å overdimensjonere anlegget. Nå er det klart til neste EL bil med større batteri og bedre løsning en type 1 som LEAF en benytter i dag. Monter 3 fase CEE, så slipper du nye kostnader og spørsmål fra elektrikeren.

OlavEmil

Problemet er jo at Leaf ikkje kan bruke 3-fase.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016

Mikrobil AS

Electrix

Sitat fra: OlavEmil på lørdag 19. september 2015, klokken 19:05
det er ikke noe problem,  det er bare å sette på et trefase-støpsel på ladestasjonen istrdet for enfase,  evnt bruke overgang fra trefase til enfase.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

BEHA

Kjøp en Byggesentral fra JULA til kr 1390.- best.nr . 402392 så kan du benytte en og trefase fra 16 til 32A .

elektrolux

MÅ du ha 32A lademulighet hjemme i det hele tatt.

Eks: Du kommer hjem etter en tur på 100 km eller 50 km t/r. Bilen trenger da i underkant av 20 kWt lading for å bli full, men du har fremdeles 30-50 km rekkevidde igjen.

Det betyr at du med original ladekladd som lader med 2,2 kW kan kjøre samme tur igjen etter kun 3-4 timers lading.

Lader du med 16A klarer du samme turen igjen etter 2-3 timers lading, mens med 32A er du nede i 1-2 timer.

Som du ser vil de fleste klare seg med original ladekladd, og selv om 32A lading er 3 ganger raskere er det ikke så mange timene det er snakk om i praksis. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Andreas Noteng på lørdag 19. september 2015, klokken 16:25
Det var jo definitivt mye rimeligere. Forhandleren forespeilet meg 12000+, avhengig av avstand fra sikringsskap.
Denne kommer altså med fastmontert kabel som passer i Leaf-en?
Og CEEE-kontakt er en vanlig "grisesnutekontakt"?

Den kommer med 4.7m fast kabel som passer i Leafen ja. Du kan få den med 50cm tilførselskabel med CEE-støpsel (3-pins eller 4-pins) til 4200,- eller uten tilførselskabel (for fast kobling til kursen) for kr. 3950,-

Utgaven med CEE-støpsel har du lov å montere selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på lørdag 19. september 2015, klokken 19:20
Sitat fra: OlavEmil på lørdag 19. september 2015, klokken 19:05
det er ikke noe problem,  det er bare å sette på et trefase-støpsel på ladestasjonen istrdet for enfase,  evnt bruke overgang fra trefase til enfase.

Jepp, jeg leverer ladestasjonene med tilførselskabel og CEE-støpsel etter ønske, enten blått 3-pins, blått 4-pins eller rødt 5-pins.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panders

Sitat fra: OlavEmil på lørdag 19. september 2015, klokken 17:24
Akkurat det same vi gjorde. Merk at nokre elektrikarar er skeptiske til 1-fase 32A-kurs. Ikkje gje opp om første elektrikaren seier at det ikkje går, eller vil installere trafo til 100 000,-, berre få inn ein annan elektrikar, så ordnar det seg nok :) .

Det faktisk en del Netteiere som krever søknad ved oppføring av 32A stikk, så er nok ikke elektrikeren som er vanskelig. Har heller tro på at noen elektriker gjør dette ulovlig UTEN søknad, spørs jo om det lønner seg i lengden...
Prosjekt bil #1

Sort -14 Leaf Tekna 6,6kW
35000km
Kjøpt aug. 2015
32A Vegglader

Panders

Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. september 2015, klokken 19:40
MÅ du ha 32A lademulighet hjemme i det hele tatt.

Eks: Du kommer hjem etter en tur på 100 km eller 50 km t/r. Bilen trenger da i underkant av 20 kWt lading for å bli full, men du har fremdeles 30-50 km rekkevidde igjen.

Det betyr at du med original ladekladd som lader med 2,2 kW kan kjøre samme tur igjen etter kun 3-4 timers lading.

Lader du med 16A klarer du samme turen igjen etter 2-3 timers lading, mens med 32A er du nede i 1-2 timer.

Som du ser vil de fleste klare seg med original ladekladd, og selv om 32A lading er 3 ganger raskere er det ikke så mange timene det er snakk om i praksis. ;)

Kunne du utdypet hvordan jeg skal lade mitt batteri fra 20% til 100% på 3-4 timer med 10A lader? Min leaf bruker ca 9-10 timer på dette lade-scenariet.

Problemet oppstår når man har kommet fra jobb, vært hjemmom og spist middag for deretter å kjøre seg en tur på 6-8 mil. Da er hurtiglading eneste alternativ. en 6,6KW lader er tilfredstillende i mitt tilfelle (Leaf)
Prosjekt bil #1

Sort -14 Leaf Tekna 6,6kW
35000km
Kjøpt aug. 2015
32A Vegglader

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA