Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trenger lengre ladekabel

Startet av Softblue, onsdag 21. oktober 2015, klokken 00:37

« forrige - neste »

moonbuggy

http://www.spiegel.de/auto/aktuell/volkswagen-skandal-wie-die-us-behoerden-vw-auf-die-spur-kamen-a-1053972.html
Forskerne ved Virginia University testet 2 biler fra VW, en Jetta fra 2012, en Passat fra 2013. I tillegg testet man en X5 fra BMW.

De testet flere tusen miles med virkelige målinger, og det var slett ikke småting de fant med VW og NOX. BMW X5 holdt seg i grove trekk innenfor NOX begrensningene, mens Jetta ga 15 - 35 gangers høyere NOX utslipp enn det tillatte. Passat fra 5 til 20 ganger det tillatte. Utrolige tall.

hovik

Sitat fra: hottentott33 på mandag 21. september 2015, klokken 22:01
Som det bl.a. står i den linken over, så utgjør menneskeskapt forunrensing ingen forskjell fra eller til på miljøet, men det er ikke penger i slike funn, så da spørs det om sannheten kommer for dagen med det første. Dette er da ingen personlig mening da dette er mer logisk enn global oppvarming (eller klimaforandringer det kalles etter at de fant ut at gjennomsnittstemperaturen hadde sunket de siste 10-15 årene), det er da mange som tør stå frem og ikke være politisk korrekt da dette er det mest logiske. For når de må bytte navn fra global oppvarming til klimaforandringer fordi de tok feil, så burde jo det tale for seg selv :)

La oss proeve aa holde oss til saken.

VW er beskyldt for aa jukse med NOx utslipp. Det har ingenting med global oppvarming aa gjore. ( http://www.miljostatus.no/Tema/Luftforurensning/Sur-nedbor/Nitrogenoksid-NOx/ ). NOx paavirker primaert lokal luftkvalitet.

Amerikanerenes strenge utslipskrav til partikler og NOx er grunnen til at storbyene der har levelig luftkvalitet, ofte mye bedre enn hva vi har i Europa. VW har med overlegg solgt biler som har foraarsaket oekt helseplager i USA, kun med tanke paa egen profitt.

Personlig mener jeg de fortjener en j.... saftig bot.
2019 Tesla Model 3 - verdens beste drittbil
2016 Volvo XC90 - traktor fuel

Råde

Helt enig. Dette er ikke bare pinlig for selskapet. Det er regelrett utspekulert og sier noe om moralen... So be it at det har kommet ut et par ekstra noxer. En bot kan ikke gjøre noe med det. Det kan derimot gi en saftig signaleffekt.
e-Golf | X75D

gamer73

Personlig så kan jeg ikke si jeg bryr meg...dette gjelder jo ikke E-golf, og jeg er jo egentlig ingen tillenger av VW biler. Jeg er mer BMW fan. Men på generell basis vil jeg si.....Alle skal holde seg innenfor regelverket:)

hottentott33

Sitat fra: hovik på tirsdag 22. september 2015, klokken 09:45

La oss proeve aa holde oss til saken.

VW er beskyldt for aa jukse med NOx utslipp. Det har ingenting med global oppvarming aa gjore. ( http://www.miljostatus.no/Tema/Luftforurensning/Sur-nedbor/Nitrogenoksid-NOx/ ). NOx paavirker primaert lokal luftkvalitet.

Amerikanerenes strenge utslipskrav til partikler og NOx er grunnen til at storbyene der har levelig luftkvalitet, ofte mye bedre enn hva vi har i Europa. VW har med overlegg solgt biler som har foraarsaket oekt helseplager i USA, kun med tanke paa egen profitt.

Personlig mener jeg de fortjener en saftig bot.

Bot er greit nok, men det er størrelsesordenen på boten som blir galt, samt at det blir galt og kun henge ut 1 enkelt fabrikant, for alle bilfabrikanter er noen luringer.
Men som sagt, for dette er ikke snakk om å lure kunder med mindre effekt enn oppgitt, kun litt ekstra utslipp, så da er dette ikke noe store greier. Greit nok at de må holde seg til reglene og må få en smekk på fingrene, men størrelsen det var snakk om her er jo helt hinsides i forhold til hva som i utgangspunktet er saken.

Hele saken minner litt om hvor galne amerikanere kan være med saksøking for hver minste ting som f.eks. for varm kaffe, angrepet av hund under innbrudd etc.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Rio

Sitat fra: hottentott33 på mandag 21. september 2015, klokken 22:01
Som det bl.a. står i den linken over, så utgjør menneskeskapt forunrensing ingen forskjell fra eller til på miljøet, men det er ikke penger i slike funn, så da spørs det om sannheten kommer for dagen med det første. Dette er da ingen personlig mening da dette er mer logisk enn global oppvarming (eller klimaforandringer det kalles etter at de fant ut at gjennomsnittstemperaturen hadde sunket de siste 10-15 årene), det er da mange som tør stå frem og ikke være politisk korrekt da dette er det mest logiske. For når de må bytte navn fra global oppvarming til klimaforandringer fordi de tok feil, så burde jo det tale for seg selv :)

I tillegg til det du skriver er klimahysterisk vås (klimaendringene er selvsagt godt dokumentert), så handler dette om NOx, og ikke CO2.

NOx handler om LOKAL forurensning, og har en særdeles stor påvirkning.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: hottentott33 på tirsdag 22. september 2015, klokken 18:18
Sitat fra: hovik på tirsdag 22. september 2015, klokken 09:45

La oss proeve aa holde oss til saken.

VW er beskyldt for aa jukse med NOx utslipp. Det har ingenting med global oppvarming aa gjore. ( http://www.miljostatus.no/Tema/Luftforurensning/Sur-nedbor/Nitrogenoksid-NOx/ ). NOx paavirker primaert lokal luftkvalitet.

Amerikanerenes strenge utslipskrav til partikler og NOx er grunnen til at storbyene der har levelig luftkvalitet, ofte mye bedre enn hva vi har i Europa. VW har med overlegg solgt biler som har foraarsaket oekt helseplager i USA, kun med tanke paa egen profitt.

Personlig mener jeg de fortjener en saftig bot.

Bot er greit nok, men det er størrelsesordenen på boten som blir galt, samt at det blir galt og kun henge ut 1 enkelt fabrikant, for alle bilfabrikanter er noen luringer.
Men som sagt, for dette er ikke snakk om å lure kunder med mindre effekt enn oppgitt, kun litt ekstra utslipp, så da er dette ikke noe store greier. Greit nok at de må holde seg til reglene og må få en smekk på fingrene, men størrelsen det var snakk om her er jo helt hinsides i forhold til hva som i utgangspunktet er saken.

Hele saken minner litt om hvor galne amerikanere kan være med saksøking for hver minste ting som f.eks. for varm kaffe, angrepet av hund under innbrudd etc.

Dette er ikke bare at en bil ikke helt lever opp til det de lover, dette er utspekulert software skrevet ene og alene for å jukse mot myndighetene, og å påføre uskyldige mennesker langt mer NOx enn påstått.

Det er helt hinsidiges at et internasjonalt firma vil risikere ryktet sitt på noe slikt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Dannyboy

Interessante synspunkter her inne :)
Min reaksjon er sjokk over at VW har satt sitt renommé over styr på ren og skjær svindel. Hvem så det komme? >:(
E-Golf Intro Night Blue m/vp levert 16.1.15

hottentott33

Sitat fra: Rio på tirsdag 22. september 2015, klokken 23:49

I tillegg til det du skriver er klimahysterisk vås (klimaendringene er selvsagt godt dokumentert), så handler dette om NOx, og ikke CO2.

NOx handler om LOKAL forurensning, og har en særdeles stor påvirkning.



Nja, det jeg skrev er da ikke klimahysterisk vås, dette er vel så godt dokumentert (om ikke bedre dokumentert), men siden det ikke er så mye penger i dette, så blir det helst klimaskeptikere som får taletid i media o.l. For hvor mange millioner sløser ikke bare lille Norge vekk rundt dette...

Men, jeg har da aldri nektet for at det er klimaendringer, men poenget er at det alltid har vært klimaendringer (lenge før menneskeskapte utslipp begynte), og det vil det alltid være, uavhengig menneskapte utslipp.

Sitat fra: Rio på tirsdag 22. september 2015, klokken 23:52

Dette er ikke bare at en bil ikke helt lever opp til det de lover, dette er utspekulert software skrevet ene og alene for å jukse mot myndighetene, og å påføre uskyldige mennesker langt mer NOx enn påstått.

Det er helt hinsidiges at et internasjonalt firma vil risikere ryktet sitt på noe slikt.

Det har jo nærmest blitt en kultur å oppgi forbrukstall etc. som en aldri klarer å oppnå i virkeligheten, dette gjelder langt i fra kun VW. For forbruk på bensin/dieselbil er det vel snaut noen som klarer å oppnå. 190 km i rekkevidde på en e-Golf er det vel de færreste som klarer å oppnå. The list goes on. Så sånn sett har VW i dette tilfellet ikke lurt noen kunder da de faktisk har fått den effekten og motorstørrelsen de har betalt for. Så sånn sett er jo hele denne saken kommet helt ut av proporsjoner. I en uoffisell avstemming på "Tekniske spørsmål om Volkswagen-Audi"-gruppen på Facebook mener 87 personer at dette ikke har noe å si, mens 21 personer mener noe annet. Så jeg tenker nok at flesteparten også mener dette, men i en elbilgruppe vil nok de fleste være litt "allergiske" mot utslipp :)

Spørsmålet mitt er heller hvor mange andre som ikke er blitt tatt i og ha tatt ymse snarveier, jeg vil nok tro at dette er en liten sak sammenlignet med andre som ikke har blitt tatt :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Øyvind.h

Sitat fra: hottentott33 på torsdag 24. september 2015, klokken 14:51I en uoffisell avstemming på "Tekniske spørsmål om Volkswagen-Audi"-gruppen på Facebook mener 87 personer at dette ikke har noe å si, mens 21 personer mener noe annet. Så jeg tenker nok at flesteparten også mener dette, men i en elbilgruppe vil nok de fleste være litt "allergiske" mot utslipp :)
Det er klart eiere gjerne vil bagatellisere flere titalls ganger høyere utslipp fra bilene enn tillatt. De sitter jo med svarteper bokstavelig talt :) Røykere vil jo gjerne heller ikke forholde seg til hvor skadelig røyken er. Og i gamledager så man ikke konsekvensene. Akkurat som med eksos.

For øvrig er alle mennesker allergiske mot utslipp i den forstand at utslipp tar liv og påfører folk helseplager. NOx er svært kreftfremkallende. Videre er dieseleksos linket til autoimmune sykdommer, og nyere forskning viser også sammenheng mellom eksos og demens.
Det bør i 2015 ikke komme som noe sjokk at eksos er svært giftig. Det er såpass veldokumentert at man må ha skjulte motiver for å bagatellisere det.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: hottentott33 på torsdag 24. september 2015, klokken 14:51
Sitat fra: Rio på tirsdag 22. september 2015, klokken 23:49

I tillegg til det du skriver er klimahysterisk vås (klimaendringene er selvsagt godt dokumentert), så handler dette om NOx, og ikke CO2.

NOx handler om LOKAL forurensning, og har en særdeles stor påvirkning.



Nja, det jeg skrev er da ikke klimahysterisk vås, dette er vel så godt dokumentert (om ikke bedre dokumentert), men siden det ikke er så mye penger i dette, så blir det helst klimaskeptikere som får taletid i media o.l. For hvor mange millioner sløser ikke bare lille Norge vekk rundt dette...

Men, jeg har da aldri nektet for at det er klimaendringer, men poenget er at det alltid har vært klimaendringer (lenge før menneskeskapte utslipp begynte), og det vil det alltid være, uavhengig menneskapte utslipp.

Sitat fra: Rio på tirsdag 22. september 2015, klokken 23:52

Dette er ikke bare at en bil ikke helt lever opp til det de lover, dette er utspekulert software skrevet ene og alene for å jukse mot myndighetene, og å påføre uskyldige mennesker langt mer NOx enn påstått.

Det er helt hinsidiges at et internasjonalt firma vil risikere ryktet sitt på noe slikt.

Det har jo nærmest blitt en kultur å oppgi forbrukstall etc. som en aldri klarer å oppnå i virkeligheten, dette gjelder langt i fra kun VW. For forbruk på bensin/dieselbil er det vel snaut noen som klarer å oppnå. 190 km i rekkevidde på en e-Golf er det vel de færreste som klarer å oppnå. The list goes on. Så sånn sett har VW i dette tilfellet ikke lurt noen kunder da de faktisk har fått den effekten og motorstørrelsen de har betalt for. Så sånn sett er jo hele denne saken kommet helt ut av proporsjoner. I en uoffisell avstemming på "Tekniske spørsmål om Volkswagen-Audi"-gruppen på Facebook mener 87 personer at dette ikke har noe å si, mens 21 personer mener noe annet. Så jeg tenker nok at flesteparten også mener dette, men i en elbilgruppe vil nok de fleste være litt "allergiske" mot utslipp :)

Spørsmålet mitt er heller hvor mange andre som ikke er blitt tatt i og ha tatt ymse snarveier, jeg vil nok tro at dette er en liten sak sammenlignet med andre som ikke har blitt tatt :)

1) Menneskeskapte klimaforandringer er vitenskap, og ikke en "tro". Dokumentasjonen er så overveldende, og selv Exxon har sagt at de har sluttet å betale klimafornekterne. Exxon har hatt dokumentasjon på dette siden 1981, så når de innrømmer det er det jo bare tull at andre skal fortsette sjaraden.

2) Joda, kjøperne har fått hestekreftene, men de har ikke fått den renheten de ble lovet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

eivhelle

Problemet med jukseprogrammet til VW er at de ikke både klarer lavt CO2 utslipp og lave utslipp av NOx på samme tid. Siden kundene først og fremst bryr seg om egen økonomi vil de helst prioritere lavt forbruk som igjen gir lavest CO2 utslipp. Derfor er standard programmet optimalisert for lavt forbruk.

Sånn sett er ikke juksingen til VW problematisk i forhold til global oppvarming. Derimot blir de lokale utslippene, som direkte påvirker folks helse, langt høyere enn det som er lovlig.

Ellers så gikk det nylig et interessant program på NRK2 om hvordan det forskes på global oppvarming. Det kan være verdt å få med seg hvis man er skeptisk til det man leser rundt på nettet.
https://tv.nrk.no/program/KOID22005015/vitenskapens-verden-klimaendringer-tallenes-tale
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

timingbeltkiller

Sitat fra: eivhelle på torsdag 24. september 2015, klokken 19:36
Ellers så gikk det nylig et interessant program på NRK2 om hvordan det forskes på global oppvarming. Det kan være verdt å få med seg hvis man er skeptisk til det man leser rundt på nettet.
https://tv.nrk.no/program/KOID22005015/vitenskapens-verden-klimaendringer-tallenes-tale
Klimabenekterne er stort sett fundamentalister/kreasjonister som vitenskapelige fakta ikke biter på.
Og derfor sannsynligvis heller ikke dette TV programmet.

De pukker på at klimaet i tidligere tider har endret seg helt uten menneskelig påvirkning.
Og feiltolker dette som om menneskapt påvirking er umulig.
Og det igjen betyr de må benekte det påviste faktum klimaet har blitt varmere
i en periode det i følge solsyklusene skulle ha blitt kaldere.

BTW
At vi møter klimabenektere på et forum som er et av de minst sannsynlige du burde finne de på,
er et nytt bevis på at miljøhensynet er langt fra hovedmotivet til å skaffe seg elbil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

eivhelle

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 24. september 2015, klokken 20:48
Sitat fra: eivhelle på torsdag 24. september 2015, klokken 19:36
Ellers så gikk det nylig et interessant program på NRK2 om hvordan det forskes på global oppvarming. Det kan være verdt å få med seg hvis man er skeptisk til det man leser rundt på nettet.
https://tv.nrk.no/program/KOID22005015/vitenskapens-verden-klimaendringer-tallenes-tale
Klimabenekterne er stort sett fundamentalister/kreasjonister som vitenskapelige fakta ikke biter på.
Og derfor sannsynligvis heller ikke dette TV programmet.

De pukker på at klimaet i tidligere tider har endret seg helt uten menneskelig påvirkning.
Og feiltolker dette som om menneskapt påvirking er umulig.
Og det igjen betyr de må benekte det påviste faktum klimaet har blitt varmere
i en periode det i følge solsyklusene skulle ha blitt kaldere.

BTW
At vi møter klimabenektere på et forum som er et av de minst sannsynlige du burde finne de på,
er et nytt bevis på at miljøhensynet er langt fra hovedmotivet til å skaffe seg elbil.

Det som skaper skeptikere, er ofte at man blir presentert for konklusjoner som ikke er begrunnet på en forståelig måte.

Vi blir fortalt at FN's klimapanel sier så og så og tror at de tar tallene ut i fra lufta fordi problemstillingen blir for kompleks til å forstå for menig mann. Derfor blir det fristende å lytte hvis noen kommer med en enkel teori som forklarer hele problemstillingen uten at man må ta stilling til kompleks matematikk og statistikk.

Derfor er det viktig med programmer tilsvarende det som gikk på NRK som forklarer noe om historie, metoder og hvor enormt stort apparat som skal til for å gjøre de nødvendige beregningene som skal til.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Gordon Retriever

Sitat fra: hottentott33 på mandag 21. september 2015, klokken 00:06
Og det er ikke noe mirakuløst triks å slippe adblue, for vi har nå blitt straffet med adblue på lastebiler i mange år allerede, men det finnes da lastebiler som ikke trenger det. Bl.a. Scania har f.eks. en 470 hk motor som slipper det sølet.

Siden VW er største eier i Scania er det kanskje ikke så rart at de "slipper" AdBlue.  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA