Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: iRemote oppdaterer ikke

Startet av ojolle, tirsdag 20. oktober 2015, klokken 21:59

« forrige - neste »

ojolle

Kjører i dag en 2014 Skoda Octavia som vi er godt fornøyde med, ingenting å utsette på bilen. Men vi står ovenfor et valg om vi skal gå over til å kun ha elbil istedenfor denne.

Vi er en familie på 4, med to barn som bruker barneseter (hvorav ett bakovervendt), det er kun jeg som kjører bil så vi har uansett ikke bruk for mer enn én bil i familien.

Grunnen til at vi vurderer dette, er at bilbruken vår nesten utelukkende begrenser seg til småkjøring / bykjøring. Kjører ca. 20.000 km årlig, men dette er som sagt nesten kun i "nærmiljøet". Til/fra barnehage, jobb og noe bykjøring i løpet av en arbeidsdag. Vi har hytte ca. 12 mil hjemmefra, og muligheten til å hurtiglade ca. halvveis dersom dette skulle bli på kanten rekkeviddemessig ved svært lave temperaturer.

Vi vurderer en Renault Zoe, men har ikke rukket å prøve den ennå. Innser jo at denne er betydelig mindre (og mindre praktisk for en barnefamilie?) enn bilen vi har i dag, men dette er kompromisser vi kan være villige til å ta for å spare ganske mye penger på billån, drivstoff, bompasseringer osv.

Har TN-nett hjemme, og dermed ingen problemer med 11 kW lading hjemme. Men på hytta er det IT-nett. Er det stress å dra med seg den gule "bøtta" hver gang man skal på hytta, tro?

Tanker om dette? Tips? Råd?

På forhånd takk  :D

Øyvind

v-i-c

Om bilen er stor nok til at dere får med det som er nødvendig er et viktig moment.

Dersom dere kjøper ZOE sørg for å få med "Zaptech" laderen inkludert i kjøpet. Så skal ikke IT-strøm på hytte bli noe problem. Går dere for "bøtte-løsningen" kan vel denne stå fast på hytta.

Sørg for å få med minimum et års gratis ladning fra Forum på kjøpet.

Med 11kw-ladning hjemme og ellers kun småkjøring i nærmiljet, vil all ladning skje hjemme (untatt hytte-tur da)

Ut fra slik som behovet deres forklares og gitt at det er nok plass i bilen vil ZOE kunne funke for dere.

Men prøvekjør den, gjerne om du har tid prøvekjør også f.eks Leaf som mange liker.
Det er viktig at man trives i bilen når den brukes. Det som passser for en passer ikke for en annen.

Anbefaler dere å teste ut at barnesetene dere har passer godt inn i ZOE slik at dere slipper å kjøpe nye.

Prøvekjør med hele familien også barna i barnesete.

Selv har jeg ZOE og er godt fornød, jeg var veldig bevist at ZOE er "sær" på strømmen, det er dere også ser jeg. 
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

ladov

Sånn umiddelbart tenker jeg at bagasjeplass blir en større utfordring enn rekkevidde og lading.. Dere kan jo, som v-i-c foreslår, bare la bøtta stå på hytta.

Ta en prøvetur dere, ta gjerne med noen tomme kofferter for testens skyld. :)

Skal dere ha med barnevogn(er)? Da trenger dere kanskje takboks? Sjekk med leverandør hva som finnes. Det skal være mulig å feste et lastestativ på zoen, enten med 'klemmer' i dørene eller med magneter på taket(tredjepartsutstyr).
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ojolle

Sitat fra: v-i-c på lørdag 19. september 2015, klokken 10:26
Dersom dere kjøper ZOE sørg for å få med "Zaptech" laderen inkludert i kjøpet. Så skal ikke IT-strøm på hytte bli noe problem. Går dere for "bøtte-løsningen" kan vel denne stå fast på hytta.

Har ikke lest meg opp særlig mye på denne Zaptech-laderen. Er denne for fast montering eller mobil slik som bøtteløsningen? Hadde vært greit å ha en mobil løsning så vi har muligheten til å lade på stikkontakt/IT-nett andre steder enn hytta også.

Hva er prisen på disse to alternativene? Tenkte uansett å kjøpe bilen uten wallbox, da jeg kan montere en Type2 11 kW lader hjemme selv for langt under prisdifferansen mellom Intens EasyCharge og Intens SuperCharge.

Griffel

#4
Sitat fra: ojolle på lørdag 19. september 2015, klokken 16:43
Har ikke lest meg opp særlig mye på denne Zaptech-laderen. Er denne for fast montering eller mobil slik som bøtteløsningen?
ZAPTEC portable, som zaptec kladden heter er portabel slik at en kan lade over alt.
En lader er det ikke men en kontroll kladd med en skilletransf. av små demmensjoner.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OlavEmil

Har ingen kommentarar ang. Zoe, men vil berre nemne at det å klare seg kun på (kortrekkjevidde) elbil er heilt problemfritt, og kan anbefalast til dei aller, aller fleste. Sjølv har eg og kona kvitta oss med alt av bensin / diesel, og har ein el-Kia kvar. Køyrer rundt 50 000 i året totalt, og ein god del relativt langt (kona pendlar 13 mil kvar veg til jobb), funkar knirkefritt :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

ojolle

Sitat fra: ladov på lørdag 19. september 2015, klokken 11:26
Skal dere ha med barnevogn(er)? Da trenger dere kanskje takboks? Sjekk med leverandør hva som finnes. Det skal være mulig å feste et lastestativ på zoen, enten med 'klemmer' i dørene eller med magneter på taket(tredjepartsutstyr).

Vi må ha med oss én barnevogn noen ganger. Når det gjelder kofferter, så erfarte vi i sommer da vi skulle til flyplassen med to store kofferter pluss barnevogn i Pram Pack, at det var håpløst å få til i Octaviaen også. Hadde vi ikke reist sammen med en annen familie som kunne ta en koffert for oss i sin bil, hadde vi fått problemer. Så vi må uansett bruke flytaxi e.l. når vi skal ut og reise.

ojolle

Sitat fra: Griffel på lørdag 19. september 2015, klokken 16:47
Sitat fra: ojolle på lørdag 19. september 2015, klokken 16:43
Har ikke lest meg opp særlig mye på denne Zaptech-laderen. Er denne for fast montering eller mobil slik som bøtteløsningen?
ZAPTEC portable, som zaptec kladden heter er portabel slik at en kan lade over alt.
En lader er det ikke men en kontroll kladd med en skilletransf. av små demmensjoner.

Dette så jo utrolig smidig ut i forhold til bøtta  :)
http://m.tu.no/industri/2015/01/21/norsk-selskap-loste-renaults-ladeproblem-med-oljeteknologi

ojolle

Sitat fra: OlavEmil på lørdag 19. september 2015, klokken 16:47
Har ingen kommentarar ang. Zoe, men vil berre nemne at det å klare seg kun på (kortrekkjevidde) elbil er heilt problemfritt, og kan anbefalast til dei aller, aller fleste. Sjølv har eg og kona kvitta oss med alt av bensin / diesel, og har ein el-Kia kvar. Køyrer rundt 50 000 i året totalt, og ein god del relativt langt (kona pendlar 13 mil kvar veg til jobb), funkar knirkefritt :) .

Høres jo bra ut. Så lenge man ikke er avhengig av å jevnlig kjøre veldig lange turer, bør jo dette gå greit. Det handler vel bare om å planlegge litt bedre.

Skal prøve Zoe til uka, så får vi se hva det blir til. E-Golf kan også være en mulighet, men har desidert mest lyst på Zoe  ;D

v-i-c

Sitat fra: ojolle på lørdag 19. september 2015, klokken 16:43
Sitat fra: v-i-c på lørdag 19. september 2015, klokken 10:26
Dersom dere kjøper ZOE sørg for å få med "Zaptech" laderen inkludert i kjøpet. Så skal ikke IT-strøm på hytte bli noe problem. Går dere for "bøtte-løsningen" kan vel denne stå fast på hytta.

Har ikke lest meg opp særlig mye på denne Zaptech-laderen. Er denne for fast montering eller mobil slik som bøtteløsningen? Hadde vært greit å ha en mobil løsning så vi har muligheten til å lade på stikkontakt/IT-nett andre steder enn hytta også.

Hva er prisen på disse to alternativene? Tenkte uansett å kjøpe bilen uten wallbox, da jeg kan montere en Type2 11 kW lader hjemme selv for langt under prisdifferansen mellom Intens EasyCharge og Intens SuperCharge.

Kjøper du Intens EasyCharge får du med en WallBox og trafo om nødvendig dette betyr at wallboksen fungerer helt fint på IT-strøm da trafoen gjør IT-strøm om til TN-strøm.

Hvis du tenker på å kjøpe en 11kw lader fra annet hold, vel da ber du om å få wallbox'en satt opp på hytta.

Nå var Hytta 12mil fra ditt hjem er du lur så kjøper du ZOE'en fra en butikk i nærheten av hytta slik at du får gratis instalert wallbox på hytta.

Hjemme ordner du med den ladeløsningen du ønsker (kjøp en enkel tredjeparts lader med Cee16A kontakt(ca 4000 er vel rimligste))

men som sakt få med deg zaptech lader og fri ladning hos Fortum på kjøpet sammen med vinterdekk på første faktura (den uten MVA)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

OlavEmil

Veldig lurt! Poenget med wallboksen frå Renault er vel nettopp å kunne lade bilen sjølv om ein ikkje har IT-straum. Heime er det vel ei smal sak å ordne lading.

Eit lite tips ang. eGolfen: Denne har såvidt eg har fått med meg berre 3,6kW ladar. Det vil seie at det går frykteleg lang tid å lade bilen når han først er tom (ca. 10-12% per time). Skal ein ha elbil som einaste bil, er det veldig kjekt å kunne lade relativt raskt, slik at ein ikkje er utan bil i eit halvt døgn om ein har køyrd mykje. Her er vel Renault best i klassen. 6,6kW, som Kia og BMW har, vil eg seie er minimum når ein skal basere seg på kun elbil.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

v-i-c

Sitat fra: OlavEmil på lørdag 19. september 2015, klokken 17:22
Eit lite tips ang. eGolfen: Denne har såvidt eg har fått med meg berre 3,6kW ladar. Det vil seie at det går frykteleg lang tid å lade bilen når han først er tom (ca. 10-12% per time). Skal ein ha elbil som einaste bil, er det veldig kjekt å kunne lade relativt raskt, slik at ein ikkje er utan bil i eit halvt døgn om ein har køyrd mykje. Her er vel Renault best i klassen. 6,6kW, som Kia og BMW har, vil eg seie er minimum når ein skal basere seg på kun elbil.

Jeg er helt enig, men eiere av f.eks Leaf hevder at dette ikke er et problem med den tetheten det er av hurtigladere i noen områder.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

OlavEmil

For del fleste er det ikkje eit problem. Det blir først eit problem når ein har elbil som einaste bil, og sjølv då er det sjeldan ein treng raskare lading. Men det er (iallefall for min del) heilt vesentleg å ha moglegheita til raskare lading, slik at ein ikkje plutseleg står utan bil den dagen ein faktisk må køyre unormalt mykje.

Når det er sagt, vil eg for min del heller aldri anbefale bil utan hurtiglading som einaste bil, men så lenge ein er klar over begrensingane, og faktisk likar Zoe, vil det nok funke fint til slik bruk som er skissert her. Om alternativa er Golf med sakte normallading og moglegheit for hurtiglading, og Zoe med rask normallading, men berre semihurtiglading, TRUR eg det er betre med Zoe som einaste bil.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

THE

Et alternativ er også å prøve å få byttet ut wallbox med zaptecnår du kjøper vil. Da har du en portabel løsning du kan bruke overalt, og så monterer du 11kW veggboks hjemme.

Som v-i-c sier må du prøve barneseter i bilen. Jeg har litt problem med å få plass til 15-36 kg sete fra Britax pga det blir smalt i hodehøyde, og får ikke trekt ut ryggen på setet i full lengde. Bagasjerommet er ganske stort, men ferieoppakking kjem nok bli et problem. Det finnes heller ingen fullgod løsning for takstativ til Zoe.

Jeg har nå kjørt ca 10000 km på knapt 5 mnd, og liker bilen veldig godt, men tror ikke vi hadde klart oss med Zoe som eneste bil pga bagasjeplass og mangel på takstativ. I tillegg har vi hatt flere kjøreturer i sommer der jeg ikke kunne kjøre Zoe pga mangel på lademuligheter.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ojolle

Takker for mange gode råd. Jeg tror nok ikke rekkevidde og lading vil være noen utfordring med vårt bruksmønster. Jeg er mer bekymret for bilens størrelse. Men jeg har hørt flere si at Zoe er mer romslig enn hva ytre mål skulle tilsi.

Kia Soul og Nissan Leaf er helt uaktuelle for oss, da design også betyr noe. Hver sin smak  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA