Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Car net

Startet av v-i-c, tirsdag 20. oktober 2015, klokken 21:50

« forrige - neste »

v-i-c

Zaptech er på trappene med en ny serie med AC ladere som skal være billigere å sette opp grunnet måten kablene utnyttes.

Vet noen om Zaptech på sikt vil komme med en modell som også dekker AC43kw?

Zaptech har solgt portable laderløsninger med "innebygget trafo" som nå snart skal leveres! (noget dyr)
Vet noen om det er på sikt vil komme trafase utgaver av denne? Hva vil prisen på disse i så tilfeldet bli?

Det finnes mange portable løsninger som tar 32A 400V TN-strøm og leverer AC22kw til biler med type2 kontakter.

Vet noen om utstyr som kan ta "vanlig norsk trefase IT-strøm blått stikk) og levere ut trefase TN-strøm til biler med type2 kontakt. Gjerne pakket i en hendig portabel-løsning?

Kommer Zaptech med komponenter som kan inngå i en hendig portabel løsning?

I en periode var det snakk om en boks som hadde 32A 230V IT-strøm som innput og ut skulle det komme 16A 400V TN-strøm. Vet noen om Zaptech vil komme med en "liten hendig portabel trafo" som ordner denne "biffen"?

Ja jeg har ikke noe i mot en liten hendig løsning som har IT-strøm som innput og gir ut 64A 400V TN-strøm levert i en type2 kontakt (AC43kw). Vet noen om Zaptech har planer for en slik løsning?

Det finnes tilgjennelig på markedet "rimelige" løsninger som tar TN-strøm (400V trefase) og leverer til elbil i form av type2 kontakter. Disse løsningene går opp til AC43kw. En kan få "små" portable løsninger som kan brukes både i egen garasje og på tur.

Dersom Zaptech har en løsning som også kan bruke "vanlig norsk trefase strøm (IT/TT)" som input og levere ut 400V TN-strøm, og disse produktene rimlig snart kommer på markedet er jeg interessert i teknisk info, pris og leveringstidspunkt.
Har noen teknisk info som kan deles ut her på forumet?
Har noen prisinformasjon som kan deles ut her på forumet?
Har noen info om når disse komponentene eventuelt kan leveres?

Ja jeg har kjøpt Zaptech portable for ZOE, men har ingen sikker teknisk info om den ennå.
Forsøker nå å få info om trefaseløsnigene fra Zaptech og om de er egnet for å ta med seg på ferie tur i Norge!

Selv har jeg TN-strøm i min garasje.

Grunnen til at jeg kommer med disse spørsmål er at det er sterke krefter som ikke ønsker å fortsette utbyggeing av "universielle hurtigladere" i Norge. Vinner disse kreftene frem, må vi som elbil eiere selv ta med oss våre egne hurtigladere når vi drar på ferietur i Norge.

I våre naboland blir det bygd ut et hurtigladernett med "universielle hurtigladere".

I Norge med stor elbiltetthet er det stor motstand mot å bygge ut et hurtigladernett med "universielle hurtigladere" blant enkelte toneangivende personer.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på lørdag 19. september 2015, klokken 09:21
Ja jeg har ikke noe i mot en liten hendig løsning som har IT-strøm som innput og gir ut 64A 400V TN-strøm levert i en type2 kontakt (AC43kw).

Og hvor har du tenkt å finne 125A 230V kontaktene du trenger? Disse gror ikke akkurat på trær, det eneste stedet jeg har sett de er på enkelte fergeleier på vestlandet.

Kabel for 3x125A er ikke akkurat hendige greier heller, vi snakker vel 4G35 eller noe sånt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Zaptec kabel skal koste 16.000 + mva.

En 11 kW løsning er i prinsippet 3 stykker at overstående enhet.
Trekker du fra noen kostnader som kabel, hus og felles styring tror jeg en slik enhet kommer på 40.000 + mva.
En 22 kW (6X) 80.000 og 43 kW (12X) 160.000 kroner.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Zaptec har jo planer om en 3 fase skilletrafo for bruk sammen med Smart, og selv om prisene er høye nå vil masseproduksjon diktere priser som blir konkurransedyktige med mekaniske transformatorer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

v-i-c

#4
Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. september 2015, klokken 14:57
Zaptec har jo planer om en 3 fase skilletrafo for bruk sammen med Smart, og selv om prisene er høye nå vil masseproduksjon diktere priser som blir konkurransedyktige med mekaniske transformatorer.

Dette var det info om på Zaptech sine web-sider før, finner det ikke nå, hvordan skal en tolke det?

Hva blir prisen på en Zaptech utgave av 32A 230V IT-strøm --> 16A 400V TN-strøm omformer?
Hvor stor blir en slik enhet?
Vil denne enheten bli "portabel" eller kun egnet til å skru opp på veggen?

Zaptech er ikke flinke til å offentliggjøre teknisk info, leveringstider, pris eller forventet leveringstid.

Det at produkter ligger på hjemmesiden for så å bli fjernet gjør en som kunde av firmaet "noget usikker .."

F.eks dersom et produkt skal leveres i sluten av oktober dvs om ca 6 uker finner jeg det merkelig at man ikke kan informere om teknisk spesifikasjon om nødvendig si at dette er spec pr dato så og slik, med forbehold om endringer som følge av testing som nå pågår....
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

elektrolux

Det er neppe aktuelt for Zaptec å utvikle utstyr som hjelper 100-200 Zoe biler med 43 kW lader å redusere ladetiden med 15 min.

Bare for å ta et MEGET grovt overslag vil utviklingen / Viderutviklingen av 22 kW utstyr koste 10 millioner. Av disse 100-200 bileierene vil neppe mer enn 10 kunne bruke 43 kW utstyr grunnet begrensninger i strømnettet sitt. Da blir det fort 1 million kr / enhet.

Selv det å legge opp til 22 kW lading er stort sett forbeholdt større borettslag og garasjeanlegg, men her er det fornuftig da rask lading raskere vil frigi kapasitet til neste bil.

Med Zaptec sitt patenterte fasefordeling i tillegg til lastfordeling vil en 22 kW kurs kunne utnyttes langt nærmere sin fulle kapasitet. Bare for å ta et tall 80% mot kanskje 60%. Det betyr igjen at en i løpet av at døgn får ladet inn 22 kWt x 24 t x 0,8 =  420 kWt eller godt over 200 elektriske mil fra hver 22 kW kurs. Kjører hver bil i snitt 4 mil mellom hver gang de lader vil en slik 22 kW kurs kunne støtte over 50 ladepunkt eller Elbiler.

Og det mest geniale er at disse alle disse ladepunktene kan settes opp kun forbundet med en felles 5x16mm strømkabel tilkoblet en 63A 3 fase automat. Det sier seg selv at dette gir betydelige besparelser i forhold til anlegg som krever egne fordelingskap med ledning(er) til hvert   
enkelt ladepunkt.

Fra Zaptec sine spesifikasjoner:

Key specifications

Robust IP54 ingress protection
IEC 62196 and CE compliance
RCD integrated (ground protection, type B)
230 Vac, 16A, 1-phase: 3.6 kW
230Vac, 32A, 1-phase: 7,2kW
400Vac, 16A, 3-phase: 11 kW
400Vac, 32A, 3-phase: 22kW
Dynamic load and phase balancing
Integrated AMS meter
Peak shaving capability
Over The Air upgradeable
Remote controllable via web service & app
Identity Management
Payment system ready
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA