Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fjernlys på TMS

Startet av F_P, tirsdag 20. oktober 2015, klokken 21:02

« forrige - neste »

kaiat

Sitat fra: Sverre_E på torsdag 24. september 2015, klokken 15:51
Har denne Orkelbog, som stadig sammenlikner utslippene fra Tesla med Golf, vært på banen i det siste?
Eller har han gravd seg ned nå?  :-X

Han har en Golf GTE til salgs nå: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=62111685

Tar e-Golf i innbytte... "Omvendt" kanskje? ;)

stefse

Det som er kjipt med dette er at VW får en diger bot, som de må ta fra R&D budsjettet for å betale.
Staten får sikkert sine penger, mens folket må slite med NOx'en fra disse bilene som før.
For jeg tviler på at de kommer til å ettermontere rensing på 10 millioner biler, da er det billigere å betale boten, eller?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Amoss

Sitat fra: stefse på fredag 25. september 2015, klokken 18:02
For jeg tviler på at de kommer til å ettermontere rensing på 10 millioner biler, da er det billigere å betale boten, eller?

De får neppe noe valg. Bilene de har solgt skal holde de utslippskrav de er solgt under betingelsen at de holder. Men er jo ikke noe som skal "ettermonteres", de bare oppdaterer programvaren, slik at bilen alltid oppfører seg slik den fra før gjorde kun under testene - dette i tillegg til evnt. bot. Deres problem da er alle klagene de får fra eierne om at bilene ikke yter det som de har betalt for - så det blir nok noen milliard-søksmål fra kundene i tillegg...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

Sitat fra: Amoss på fredag 25. september 2015, klokken 18:45
Sitat fra: stefse på fredag 25. september 2015, klokken 18:02
For jeg tviler på at de kommer til å ettermontere rensing på 10 millioner biler, da er det billigere å betale boten, eller?

De får neppe noe valg. Bilene de har solgt skal holde de utslippskrav de er solgt under betingelsen at de holder. Men er jo ikke noe som skal "ettermonteres", de bare oppdaterer programvaren, slik at bilen alltid oppfører seg slik den fra før gjorde kun under testene - dette i tillegg til evnt. bot. Deres problem da er alle klagene de får fra eierne om at bilene ikke yter det som de har betalt for - så det blir nok noen milliard-søksmål fra kundene i tillegg...

De kan ikke bare tune ned motorene med lavere ladetrykk og senere innsprøytning. Da blir det høyere brennstoff-forbuk og CO2 utslipp i daglig bruk, fordi motorene ellers ikke er bygd for dette mtp. kompresjonsforhold og ventiltider. For ikke å snakke om at kundene vil klage på latere motorer.
Så ad-blue er eneste reelle alternativet med dagens teknologi.

Men, som jeg sa, frykter det bare blir noen mrd til staten også får bilene forpeste oss med NOx og svineri som før, for da har de jo liksom gjort opp for seg med det universelle virkemidlet mijøavgift.  :(
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Muffinman

VW kunne snudd dette noe positivt ved å lansere at de går all in på elbiler når den verste stormen har lagt seg. Men det skjer vel neppe.

Amoss

Sitat fra: stefse på fredag 25. september 2015, klokken 20:42
De kan ikke bare tune ned motorene med lavere ladetrykk og senere innsprøytning. Da blir det høyere brennstoff-forbuk og CO2 utslipp i daglig bruk, fordi motorene ellers ikke er bygd for dette mtp. kompresjonsforhold og ventiltider. For ikke å snakke om at kundene vil klage på latere motorer.
Så ad-blue er eneste reelle alternativet med dagens teknologi.

Akkurat hva de gjør eller ikke gjør vet jeg nok mindre om, men så mye har jeg fått med meg fra medieoppslagene om skandalen: Når bilen detekterer at den blir testet, så går den inn i en "modus" som gjør at bilen tilfredsstiller utslippskravene. Jeg antar derfor i mitt innlegg over at alt som skal til, og den "kjappe måten", for å tilfredsstille myndighetene blir å endre programmeringen til å bruke "test-modus" uansett. Jeg forutsetter da at bilene vil yte mindre (men det er jo ikke myndighetenes problem), og at kundene i så fall vil klage slik du også påpeker.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

It's not just VWs - we need fewer cars, and less driving
QUOTES:
With all diesel cars failing EU clean air standards in real world driving, and the worst 22 times over the limit, there's only one real solution, write Steffen Böhm & Ian Colbeck: adopt sustainable transport strategies to keep cars off our streets and break our dependence on them.

Documents leaked to the Guardian reveal just four months ago the UK, France and Germany all lobbied to maintain loopholes from outdated car emissions tests.

In real world conditions, all new diesel cars break the limits.

Hopefully something good will come out of the VW scandal. Perhaps the UK and European public will become more aware of the threats of air pollution, not only by diesel engines, but by all car traffic.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Ingeniøren

De finner nok noe galt med E-Golfen og. Har man en jukse kultur så har man det hele veien....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Amoss

Sitat fra: Amoss på tirsdag 22. september 2015, klokken 15:21
En annen link kan være at VW (og evnt. andre som skulle bli tatt for samme type juks) nå vil få det tøffere med å oppnå det utslippsnivået det skal. Kan dette være med på å fremskynde/forsterke en elbil satsning fra fabrikantene?

Kan se ut til at jeg fikk rett :)
http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2015/10/VW_Effizienz.html
Sitat
Wolfsburg, 2015-10-13
Volkswagen Brand Board of Management takes strategic decisions

• Accelerated implementation of the efficiency program creates room for
  reorientation
• Streamlined processes leverage further cost-saving potential, including
  cuts in fixed costs
• Investments to be reduced by 1 billion euros per year compared with
  planning – combined with prioritization of projects for the future
• Product decisions formulated
• New Phaeton will be electric
• New Modular Electric Toolkit planned

...

Dr. Herbert Diess underscored: "The Volkswagen brand is repositioning itself for the future. We are becoming more efficient, we are giving our product range and our core technologies a new focus, and we are creating room for forward-looking technologies by speeding up the efficiency program."

...

MEB electric toolkit
An MEB electric toolkit for future use in compact segment vehicles is to be developed based on the experience gained with existing vehicle architectures. This will be a multi-brand toolkit suitable for both passenger cars and light commercial vehicles and will thus leverage synergies from other electric vehicle projects in the Group. The standardized system will be designed for all body structures and vehicle types, thus allowing particularly emotional vehicle concepts, and will enable an all-electric range of 250 to 500 kilometers.

Phaeton redefined – the future is electric
The Volkswagen Phaeton has embodied the brand's technological competence and brand ambition from the first generation onward. The future generation of the Phaeton will once again be the flagship for the brand's profile over the next decade. In light of this, the Board of Management redefined the current project. The specification features a pure electric drive with long-distance capability, connectivity and next-generation assistance systems as well as an emotional design.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

fredag

Sitat fra: Amoss på lørdag 26. september 2015, klokken 02:06
Sitat fra: stefse på fredag 25. september 2015, klokken 20:42
De kan ikke bare tune ned motorene med lavere ladetrykk og senere innsprøytning. Da blir det høyere brennstoff-forbuk og CO2 utslipp i daglig bruk, fordi motorene ellers ikke er bygd for dette mtp. kompresjonsforhold og ventiltider. For ikke å snakke om at kundene vil klage på latere motorer.
Så ad-blue er eneste reelle alternativet med dagens teknologi.

Akkurat hva de gjør eller ikke gjør vet jeg nok mindre om, men så mye har jeg fått med meg fra medieoppslagene om skandalen: Når bilen detekterer at den blir testet, så går den inn i en "modus" som gjør at bilen tilfredsstiller utslippskravene. Jeg antar derfor i mitt innlegg over at alt som skal til, og den "kjappe måten", for å tilfredsstille myndighetene blir å endre programmeringen til å bruke "test-modus" uansett. Jeg forutsetter da at bilene vil yte mindre (men det er jo ikke myndighetenes problem), og at kundene i så fall vil klage slik du også påpeker.

Kundene kan enten klage, eller de kan finne et noen som nedgraderer programvaren på bilen, slik at bilen får tilbake original ytelse og tilhørende forurensing. Men da er det jo ikke da lengre VWs problem.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

hovik

2019 Tesla Model 3 - verdens beste drittbil
2016 Volvo XC90 - traktor fuel

Amoss

Det kan se ut til at det ikke bare er på utslipp de har jukset:
http://www.nrk.no/nyheter/vw-etterforskes-for-skattejuks-1.12669932
SitatVW etterforskes for skattejuks

Tyske myndigheter innleder gransking av Volkswagen for skatteunndragelser i forbindelse med skandalen med å skjule høye utslipp. Etterforskningen retter seg mot fem VW-ansatte og dreier seg om unndragelse av millioner av euro i skatt.

Eller er dette en journalistisk missforståelse?  At de etterforsker avgiftsunndragelse ifm. utslippsjukset?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

e-curious


NegativeElectrode

Sitat fra: e-curious på onsdag 25. november 2015, klokken 10:23
Det ser ut som at det kan bli (veldig) lenge til den nye, hel-elektrikse Phaeton blir lansert...

http://www.carmagazine.co.uk/car-news/industry-news/volkswagen/vw-cans-100m-design-centre-as-part-of-1bn-cost-cutting-drive/

VW kutter i FoU men øker satsning på elektriske drivlinjer. Om de satser hardere på massemarkedet er vel det bare positivt
http://e24.no/bil/volkswagen/volkswagen-kutter-i-utviklingsbudsjettet/23566230
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA