Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7.0

Startet av TheAgent, tirsdag 20. oktober 2015, klokken 17:43

« forrige - neste »

SunSeeker

Hei.
Skjønner din frustrasjon fullt ut. Ja, de har lov til å kreve det de vil, men naturligvis innenfor realistiske grenser. Du bør få igangsatt en rask og seriøs dialog om hva og hvordan de har kommet frem til sine summer.
Du har selv stått for kostnader til å montere 16A uttak etter godkjenning av styret, men sier at du: "ikke var villig til å betale for eget strømforbruk" noe som virker litt rart, og kanskje provoserende. Skal ikke si at du har "trigget" dette selv, men fossil hoder har generelt lite forståelse for vår tilværelse som el-bilister.
Prøv å få en dialog og spør etter fakta.
Hva er alternativet? Kan de si opp din parkeringsplass eller er den "kjøpt"?

jkirkebo

Sitat fra: TheAgent på fredag 18. september 2015, klokken 22:34
750,- pr mnd på kr 1,- PR kWh betyr 9.000 kwh på et år. Høres mye ut når man lader på jobbing andre steder i tillegg til garasjen eller?

Jeg har brukt 3500kWh hjemme etter å ha kjørt 55.000km på to år...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallisman

750 kr i måneden fast kun for strøm høres veldig dyrt ut. Jeg kan ikke se noen grunn til å differensiere mellom bilmerker sånn. Det er ikke bilmerket som avgjør hvilket ladebehov man har hjemme, selv om potensialet er større med større batteri.
Hvis det er lovlig vedtatt på generalforsamlingen er det vel lovlig men du kan prøve å få vedtatt en mer rettferdig løsning på neste generalforsamling. Da bør du sende inn et konkret forslag til vedtak i god tid, og få med deg så mange som mulig på å stemme for det.

Til sammenlikning betaler jeg kr. 550,- pr. mnd. hvorav kr. 300,- er leie av ladepunkt med 32A enfas type 2-boks borettslaget har installert på min faste plass i fellesgarasjen, og kr. 250,- er for strøm. Strømmen avregnes mot egen måler en gang i året.
Dette ble ikke tatt opp i generalforsamling, men er et resultat av flere møter mellom styret og de som ønsket å lade i garasjen. Et alternativ som en del andre har gått for her er å leie en utendørs parkeringsplass med nyere 16A motorvarmerkontakt for kr. 400 pr. mnd., tror jeg, inkl. strøm. Det hadde jeg i vinter, før det ble installert noe i garasjen.
Det er ikke lov å lade elbil på motorvarmerkontaktene i garasjen her pga. gammelt anlegg og brannfare.
Har kjørt rød Model S P85, P15059, siden september 2013.
Venter P85D i juni.

cirys1

Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. september 2015, klokken 23:09
Sitat fra: TheAgent på fredag 18. september 2015, klokken 22:34
750,- pr mnd på kr 1,- PR kWh betyr 9.000 kwh på et år. Høres mye ut når man lader på jobbing andre steder i tillegg til garasjen eller?

Jeg har brukt 3500kWh hjemme etter å ha kjørt 55.000km på to år...
Dette er jo helt latterlig og argumentere med, så at du hadde betalt 2000kr på FB. På 10.000 km har jeg ca brukt 2000kWh. På 50k km så burde du hatt ca 10kWh egentlig mer 12-14kWh siden man har et tap på 10-12%.
Med ca 10-12kWh (for og holde oss edruelig) så har du brukt strøm for ca 9-ti tusen, noen har betalt for det kanskje ikke deg, men regnestykket ditt er helt utenomjordisk...  :P

Espen Hugaas Andersen

750 kr/mnd tilsvarer ca 45.000 km/år. For en Leaf blir 300 kr/mnd ca 20.000 km/år. Antatt 80 øre/kWh, 0,25 kWh/km for Model S og 0,22 kWh/km for Leaf. (Så klart antatt null bruk av hurtigladere, lading på jobb, o.l.)

Her er det nok noen som har tenkt at det er en mulighet for å tjene litt penger på de rike Tesla-eierne. Men det er kanskje ikke så mye å få gjort. Jeg ville fortsatt å argumentere, forsøke å få tatt det opp på neste generalforsamling, og inntil en akseptabel løsning forelå enten betale 750 kr/mnd eller lade andre steder. Heldigvis har Model S en veldig god rekkeviddebuffer, så det er mulig å klare seg uten lading hjemme.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på fredag 18. september 2015, klokken 23:30
Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. september 2015, klokken 23:09
Sitat fra: TheAgent på fredag 18. september 2015, klokken 22:34
750,- pr mnd på kr 1,- PR kWh betyr 9.000 kwh på et år. Høres mye ut når man lader på jobbing andre steder i tillegg til garasjen eller?

Jeg har brukt 3500kWh hjemme etter å ha kjørt 55.000km på to år...
Dette er jo helt latterlig og argumentere med, så at du hadde betalt 2000kr på FB. På 10.000 km har jeg ca brukt 2000kWh. På 50k km så burde du hatt ca 10kWh egentlig mer 12-14kWh siden man har et tap på 10-12%.
Med ca 10-12kWh (for og holde oss edruelig) så har du brukt strøm for ca 9-ti tusen, noen har betalt for det kanskje ikke deg, men regnestykket ditt er helt utenomjordisk...  :P
Latterlig argument? Synes det ser ut som en helt vanlig faktaopplysning? Han lader jo ganske mye hos bl.a. Fortum samt betalings-parkering med lademulighet. Usikker på hva du mener med "noen andre har betalt for det"....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Brede

Sitat fra: cirys1 på fredag 18. september 2015, klokken 23:30
Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. september 2015, klokken 23:09
Sitat fra: TheAgent på fredag 18. september 2015, klokken 22:34
750,- pr mnd på kr 1,- PR kWh betyr 9.000 kwh på et år. Høres mye ut når man lader på jobbing andre steder i tillegg til garasjen eller?

Jeg har brukt 3500kWh hjemme etter å ha kjørt 55.000km på to år...
Dette er jo helt latterlig og argumentere med, så at du hadde betalt 2000kr på FB. På 10.000 km har jeg ca brukt 2000kWh. På 50k km så burde du hatt ca 10kWh egentlig mer 12-14kWh siden man har et tap på 10-12%.
Med ca 10-12kWh (for og holde oss edruelig) så har du brukt strøm for ca 9-ti tusen, noen har betalt for det kanskje ikke deg, men regnestykket ditt er helt utenomjordisk...  :P

Trådstarter spør her om innspill på strømforbruk fra noen som lader mye på jobb, Kirkebø kommer med sitt eksempel. Må ikke lage problemer av ingenting her nå..  ::)

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. september 2015, klokken 23:53
Latterlig argument? Synes det ser ut som en helt vanlig faktaopplysning? Han lader jo ganske mye hos bl.a. Fortum samt betalings-parkering med lademulighet. Usikker på hva du mener med "noen andre har betalt for det"....
Når man arumenterer for 3500kWh med 55k km kjørt så er det JA nettopp LATTERLIG....
Nettopp fordi km stand har ingen sammenheng med verden ellers, selv lader jeg nesten ingenting hjemme, fordi det fins mange gratis 22kW. Men det er noe jeg ikke regne med i bilholdet ennå..

GOS

#23
Sitat fra: TheAgent på fredag 18. september 2015, klokken 21:25
Har fått vite at borettslaget på en generalforsamling har bestemt at alle som eier en Tesla må betale kr 750 pr måned for strømforbruk (leaf kr 300)

Er dette virkelig lovlig. Jeg ønsker å installere strømmåler å betale for reelt forbruk.

I vårt borettslag så hadde vi først egne målere og betalte etter forbruk. (Vi ladet da alle på hver vårt 'motorvarmerstøpsel', mens jeg nå bruker en 400V 32A kurs for det meste), etter 3/4 år så fant Styret ut at variasjonen var ikke stor blant el-bilene og de satt månedspris på 100 kr / el-bil. På det tidspunktet var det 2 Teslaer og 2 Leafer. Dette beløpet stemte bra med det jeg brukte. Av mine 14000 årlige km, så lader jeg ca 50 % hjemme i borettslaget, 21% på Tesla SC, 14% på hytta og 10 % andre plasser.

Nå er det 3 Leafer og 1 Tesla i borettslaget.

750 kr/ måned er talentløst om du ikke kjører sinnsykt mye og lader alt hjemme.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

ihlhaug

Etter jeg kjøpte bilen har jeg hatt ca 100-200 kr økning pr mnd.
Her i sameiet har de med elbil lagt opp egen kur fra eget sikringsskap, som alle har betalt for selv. Jeg sitter selv i styret og vi fant ut at dette var best, da det fort blir mye rot hvis man skal lade på "fellesn" og så finne ut av det i ettertid. Uansett, ta det opp med styreleder, legg frem bevis for forbruk etc og krev å få satt prisen til det du faktisk bruker, evt ned til det Leaf betaler siden ingenting tilsier at du skal kjøre med enn en Leaf kun fordi du har en Tesla.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Sirup

Problemet her er vel at mange (de på generalforsamlingen) tror at siden Tesla er stor og har mye større batteri enn andre elbiler, så "trekker" de mye mer strøm fra fellesnettet.
Kunnskapsmangel om hva elbiler faktisk forbruker er vel årsaken til denne absurde prisen for lading.

Du må nok lage en enkel oversikt over hvor mye strøm/kostnad Tesla og andre elbiler i snitt bruker pr. mil.
Selv om generalforsamlingen har vedtatt dette, så er det tvilsomt at man kan forskjellsbehandle ut i fra bilmerke. Ville hørt med boligbyggelagets juridisk avdeling.

Blir jo nesten rasisme dette her;-)
VW e-Golf
Tesla Model X75

Dag A.

#26
Sitat fra: SunSeeker på fredag 18. september 2015, klokken 23:03
Hei.
Skjønner din frustrasjon fullt ut. Ja, de har lov til å kreve det de vil, men naturligvis innenfor realistiske grenser. Du bør få igangsatt en rask og seriøs dialog om hva og hvordan de har kommet frem til sine summer.
Du har selv stått for kostnader til å montere 16A uttak etter godkjenning av styret, men sier at du: "ikke var villig til å betale for eget strømforbruk" noe som virker litt rart, og kanskje provoserende. Skal ikke si at du har "trigget" dette selv, men fossil hoder har generelt lite forståelse for vår tilværelse som el-bilister.
Prøv å få en dialog og spør etter fakta.
Hva er alternativet? Kan de si opp din parkeringsplass eller er den "kjøpt"?

De kan nok kreve hva de vil, men de kan ikke diskriminere !!

For meg så høres det ut som om de skulle ha en ganske dårlig case dersom du presser dem på det rent tekniske/juridiske på hva de holder på med.

Sitter selv som formann i et borettslag, hvor vi nettopp har sett på en ladeløsning fra Salto.
De skal ha ca 30.000 for en ladestolpe med 2 x 16A hvor man i tillegg har en RFID løsning á la elbilforeningen.

Da kan man koble denne RFID brikken opp mot strømleverandør og styret kan sette prisen selv slik at både forbruk og utgiftene som borettslaget har hatt ifm installasjonen vil nedbetales over tid.

Dette fremstår for meg som en mye smidigere løsning, da alle med abonnement da kan bruke stolpen, og i tillegg så faktureres de som lader mest for den økte bruken, ikke basert på hvilken bil de har.

Skal Generalforsamlingen lage en liste over alle elbiler på markedet og gruppere bilene inn i denne etterhvert som det kommer nye på markedet??

Høres litt ut som Narvestad og Tertitten Borettslag  ;D
https://twitter.com/roynarvestadd
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

boppus

Kjøp en eldgammel dieselbil som nærmest røyklegger garasjeanlegget, og si takk for sist.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

jkirkebo

#28
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. september 2015, klokken 23:53
Sitat fra: cirys1 link=topic=23791.msg401786#msg401786
Dette er jo helt latterlig og argumentere med, så at du hadde betalt 2000kr på FB. På 10.000 km har jeg ca brukt 2000kWh. På 50k km så burde du hatt ca 10kWh egentlig mer 12-14kWh siden man har et tap på 10-12%.
Med ca 10-12kWh (for og holde oss edruelig) så har du brukt strøm for ca 9-ti tusen, noen har betalt for det kanskje ikke deg, men regnestykket ditt er helt utenomjordisk...  :P
Latterlig argument? Synes det ser ut som en helt vanlig faktaopplysning? Han lader jo ganske mye hos bl.a. Fortum samt betalings-parkering med lademulighet. Usikker på hva du mener med "noen andre har betalt for det"....

Jepp, Fortum får nok en 4-5000 kroner fra meg i året. I tillegg bruker jeg SC littegrann,og lader ellers gratis på jobb de få gangene jeg må kjøre bil dit. Jeg bruker bilen i hovedsak til langkjøring så det blir mye lading andre steder. Kjørte jo over 8000km i ferien i fjor, det var ikke mye som ble ladet hjemme da ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#29
Sitat fra: cirys1 på lørdag 19. september 2015, klokken 00:17
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. september 2015, klokken 23:53
Latterlig argument? Synes det ser ut som en helt vanlig faktaopplysning? Han lader jo ganske mye hos bl.a. Fortum samt betalings-parkering med lademulighet. Usikker på hva du mener med "noen andre har betalt for det"....
Når man arumenterer for 3500kWh med 55k km kjørt så er det JA nettopp LATTERLIG....
Nettopp fordi km stand har ingen sammenheng med verden ellers, selv lader jeg nesten ingenting hjemme, fordi det fins mange gratis 22kW. Men det er noe jeg ikke regne med i bilholdet ennå..

Men du må da være enig i at det bør regnes med i forhold til hvor mye man skal betale for å lade i et borettslag? Er det rettferdig å betale 9000 kroner i året for f.eks 1750kWh synes du?

Måler er det eneste rette i slike saker etter min mening. En seriemåler koster ikke stort og er meget enkel å installere. Avregning en gang pr. år er heller ikke mye jobb.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA