Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7.0

Startet av TheAgent, tirsdag 20. oktober 2015, klokken 17:43

« forrige - neste »

TheAgent

Har fått vite at borettslaget på en generalforsamling har bestemt at alle som eier en Tesla må betale kr 750 pr måned for strømforbruk (leaf kr 300)

Er dette virkelig lovlig. Jeg ønsker å installere strømmåler å betale for reelt forbruk.

Thor2014

Høres helt fjernt ut. Personen med Leaf kan jo kjøre mye mer enn han med Tesla.
Men når du undrar så mye skatter fra samfunnet har du sikkert fortjent det.

mrjalle

Om dette ble bestemt på en generalforsamling må det også ha stått i sakspapirene vedlagt innkallelse. Da burde jo alle med elbil vært tilstede på generalforsamlingen og fortalt hvordan lading av elbil fungerer (med et slikt vedtak kan det tyde på at ingen med elbil var til stede). Hva da med eGolf? Er det gratis for dem?

Hvorvidt det er lovlig er en annen sak....

erlanddf

Sykt borettslag... Har de laget noe ekstra rundt uttak, eller er det std gamle for motorvarmere? Hvis dere bare skal betale for strømmen så virker det urimelig.
2014 P85+

Muffinman

Med den prisen betaler du for nok strøm til å kjøre 50-55.000km i året, eller 14 mil om dagen.

Hva begrunner borettslaget differensieringen mellom biltyper med?

cirys1

Sitat fra: Thor2014 på fredag 18. september 2015, klokken 21:29
Høres helt fjernt ut. Personen med Leaf kan jo kjøre mye mer enn han med Tesla.

Hvordan kom du frem til det'?*

Rico

Sitat fra: cirys1 på fredag 18. september 2015, klokken 21:38
Hvordan kom du frem til det'?*

Tipper han mente at for alt borettslaget vet så kan jo han med Leafen ha et kjøremønster som tilsier langt mer kjøring pr. måned enn han med Teslaen.

Virker som om misunnelsen er total i dette borettslaget.

mvh
Rico

TheAgent

Alle biler i borettslaget har tilgang til motorvarmer. Jeg har selv betalt og innstallert 16A uttak etter tillatelse fra styret.

Jeg sa at jeg ikke var villig til å betale for eget strømforbruk og foreslo da at jeg på egen regning selvsagt skulle installere strømmåler. Fikk da beskjed om at det ikke var ok. 750,- var bestemt.

De hadde spurt infratek og fortum og mente de hadde sagt at 750,- pr mnd var ok for Tesla.

Leaf 300 og Tesla 750.

erlanddf

Lukt på 750 og 300... Det er 2,5 x. De har tenkt at Tesla kan kjøre ca 2,5 ganger så langt som Leaf og da bruker de sikkert 2,5 ganger så mye strøm. Da må Tesla betale 2,5 ganger så mye... hehe Lattis....
2014 P85+

sigurdi

Sitat fra: cirys1 på fredag 18. september 2015, klokken 21:38
Sitat fra: Thor2014 på fredag 18. september 2015, klokken 21:29
Høres helt fjernt ut. Personen med Leaf kan jo kjøre mye mer enn han med Tesla.

Hvordan kom du frem til det'?*
Eks han med leaf pender 10mil til/fra jobb hver dag. (Lader på jobb også)
(Kjører 40-50000km/år)

Han med Tesla sykler på jobb og kjører totalt 16 000km/år.

De fleste kjører jo bare 3-5 mil frem/tilbake på jobb uansett hva bil de har så størrelsen på batteriet kan ikke fortelle hvor langt vedkommende faktisk kjører.

Da burde de fordelt med at de som kjører 16 000km har en pris de som kjører 20 000km har en osv.

Men for allt vi vet kan de ha hatt en undersøkelse i forkant og funnet ut at de med Tesla kjører i snitt dobbelt så langt som de med Tesla og dermed har pris diefferansen blitt satt.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

TheAgent

Jeg i mitt tilfelle kommer til å kjøre 5 km til jobb og tilbake. Ladestasjon på jobb. I tillegg reiser jeg endel men da lader jeg på veien.

Jeg forstår ikke at det kan være lov å kreve 750,- pr mnd. Iallefall ikke når jeg tilbyr strømmåler.

750,- pr mnd gir ca. 750 kWh, er ikke det rimelig mye? Når jeg har lader på jobb og lader på veien når jeg er på reise.

Carl Anton Stenling

750 kr per måned er temmelig høyt. Kanskje du kan betale det en periode og samtidig måle forbruket ditt for så å legge frem et regnskap? Her er det smart å få en avtale med styret om at beløpet revurderes når du legger frem måleverdier.

En mulighet som nevnt ovenfor er at man betaler i forhold til årlig kjørelengde. Her kan forsikret kjørelengde (kopi av polise) brukes som dokumentasjon.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

erlanddf

Faen så mye tullball man skal måtte slite med rundtomkring... :(
2014 P85+

cirys1

Sitat fra: TheAgent på fredag 18. september 2015, klokken 22:11
Jeg i mitt tilfelle kommer til å kjøre 5 km til jobb og tilbake. Ladestasjon på jobb. I tillegg reiser jeg endel men da lader jeg på veien.

Jeg kan ikke engang skjønne at det er en sak, du har ikke behov for å lade hjemme hvorfor lage en sak da..??

TheAgent

#14
Sitat fra: cirys1 på fredag 18. september 2015, klokken 22:26
Sitat fra: TheAgent på fredag 18. september 2015, klokken 22:11
Jeg i mitt tilfelle kommer til å kjøre 5 km til jobb og tilbake. Ladestasjon på jobb. I tillegg reiser jeg endel men da lader jeg på veien.

Jeg kan ikke engang skjønne at det er en sak, du har ikke behov for å lade hjemme hvorfor lage en sak da..??

Kommer jo selvsagt til å lade mer en å kjøre 5 km, dette er jo ikke poenget.
Poenget er at jeg ikke forstår at de har lov til å kreve 750 pr mnd. Det står vel ikke i stil til et noenlunde forbruk. 3-4000 kWh på en elbil er vel gjennomsnitt?

750,- pr mnd på kr 1,- PR kWh betyr 9.000 kwh på et år. Høres mye ut når man lader på jobbing andre steder i tillegg til garasjen eller?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA