Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"

Startet av hma, lørdag 06. mars 2010, klokken 09:50

« forrige - neste »

Lynet

Da fant jeg svaret selv, med IR-kamera ser man at tempen i blokka er 10 grader varmere enn toppen på blokka der jeg målte tempen.
Det vises også at tempen i cella nærmes plusspolen er varmere enn resten av cellene. Dette greier jeg ikke å kjenne med fingrene....
Den varme cella er nok svak da den reversere tidlig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Ser ut som en grei ( men dyr ) måte å avsløre svake celler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: Lynet på søndag 28. november 2010, klokken 20:28
Da fant jeg svaret selv, med IR-kamera ser man at tempen i blokka er 10 grader varmere enn toppen på blokka der jeg målte tempen.
Det vises også at tempen i cella nærmes plusspolen er varmere enn resten av cellene. Dette greier jeg ikke å kjenne med fingrene....
Den varme cella er nok svak da den reversere tidlig.
En tanke: er det nok vann på denne cella?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hma

Har tatt ut pakken i min Think Classic og kjører en kontroll på batteriene.

Følger "Nasa-prosedyren" som 'Think' lenker opp tidligere i tråden og ser temmelige interessante resultat.
Prosedyren er:
1. Utlading ned til 4,5V @70A
2. Utlading ned til 0,5V @10A
3. Oppladning med 10A i 15 timer (150Ah)
4. Kapasitetstest (umiddelbart etter 15 timer opplading) ved 70A utlading ned til 4,5V

Det interessante er å se hvor uhyre synkrone batteriene blir etter denne prosedyren. Etter 90Ah er avviket ikke større enn ca 0,03V. Det blir også spennende å se om batteriene vil holde seg bra under bruk, eller om de vil falle tilbake til "gamle synder"

Se vedlagt bilde for 4 batterier - før og etter:
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

En klar forbedring både på utladekurve og spenning under utlading.

Hvordan var blokkene ladet før første testen?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hma

#35
Sammenligningsgrunnlaget er nok ikke 100% fordi oppladning har foregått ulikt.

Før den første testen ble hele batterikassen fulladet mens den stod i bilen. Så gikk det ca 2-3 dager før kassa ble tatt ut og batteriene ble testet. Hvert batteri ble ladet med 20Ahr før utladingstest (70A til 4,5V). De ble tatt en etter en (i rekkefølge batteri nr 1 - 19) i løpet av en ukes tid. Derfor vil nok batteri med høyere nummer ha rukket å selvutlade noe mer enn batteri med lave nummer.

Når de testes for andre gang skjer dette innbyrdes med eksakt lik prosedyre. Hvert batteri blir først tømt med 10A ned til 0,5V. Deretter ladet med 150Ahr (10A) og uladet umiddelbart med 70A ned til 4,5V. Jeg har testet 7 batteri så langt på runde to, og det er oppsiktsvekkende hvor lik utladingskurvene blir.

Når jeg ser på samtlige utladingskurver samlet, treffer noen batterier 4,5V-linja slakt, mens noen andre treffer den bratt. Jeg antar at de som går slakt ned er de beste.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Svesa

Holder på med 20 blokker fra en PSA. 14 av de hadde recon på fra 5-15Ah mens 5 av de lå på henholdsvis 28-35-50-60 og 61Ah recon. Det siste batteriet var så og si helt ferdig og må kasseres uten testing.

Har nå testet litt med CBA3 med en forsterker og kjøpt meg en Cellpro Powerlab8. Skal igang med cycling og vil bare høre deres mening om hva som er best. Har kjørt alle batteriene ned til 0,1V med 5A og deretter kortsluttet de helt.

Hva anbefales nå da av strømstyrke på ladingen og hvor lenge (antal Ah) før jeg lader ut igjen?

Hvor mange cycler er ok?

Er det ok å cycle helt ned til tilnærmet 0V med lyspære (45W/12V billys) ? Eller bør jeg stoppe på 2V som tidligere beskrevet eller 0,5V som noen nå hevder?

Ser at NASA anbefaler lading med 5A da i 40timer før neste kapasitets test, mens andre her sier 10A i 13,5 og 15 timer. Hva er best for batteriene?

elektrolux

Sitat fra: Svesa på mandag 16. juli 2012, klokken 13:23
Ser at NASA anbefaler lading med 5A da i 40timer før neste kapasitets test, mens andre her sier 10A i 13,5 og 15 timer. Hva er best for batteriene?

Bruker selv 13,5t med 10A etter mange års erfaring. Bruker også 40t/5A som en siste test før kassering.

Cycling har lite for seg. Blokker som trenger det er uansett dårlige, og kan i beste fall brukes videre i 1 år og med batteriovervåkning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Svesa

Men om man ønsker cycling, hva er da best? Er det ok å lade opp med 5A i 5timer (25Ah) for så å lade ut med lyspære(45W/12V) ned til tilnærmet 0V eller bør man stoppe ved 2V eller 0,5V? Antall cyclinger?

Hva bruker dere som lader? Min nyinnkjøpte Cellpro Powerlab8 kan maks lade 4 blokker (maks 21celler) om gangen og slår seg automatisk av etter 4 timer som er noe irriterende.

Hadde jeg bodd i Stavanger området skulle du heller fått oppdraget Electrolux... :-) Har nå 5 "eldre" PSA biler med dårlige batterier...

elektrolux

Det rare er at en Saft celle kan teste OK selv med 100A utladetest, uten at den fungerer sammen med en pakke i en bil.

Sliter akkurat nå med et kjent problem, ( har sett det samme før ) der en 2008 blokk tester hel fint, men reverserer i vanlig bruk og gir alerm på Robometeret.

Ved benktest er eneste avvik noe redusert utladespenning. Det vi ser i vanlig bruk i bilen, er at blokken ikke makter å levere mye strøm over lengre tid.

Har kjørt en Cycle med 10A ned til 0,5V for å se om det hjelper, men forventer at denne blokken dør helt innen 1 år.

Uten battteriovervåkning ville cellen blitt reversert, og ødelagt av det eller av tørrkjøring som følge av gassing ved reversering. Nå sliter eier med en syk celle som holdes kunstig i live ved å ta hensyn til dens spesielle behov for hvile mellom øktene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Torn

  4 sykluser med rekondisjonering av de 14 friske batteriene. Det er totalt 168 manuelle operasjoner som hver tar ca 30 minutter (avhengig av kapasitet). Så kommer kapasitets test i tillegg, samt test og verifikasjon av erstattingsbatterier. For min del er dette ca 3-4 uker med kontinuerlig jobbing i all ledig fritid.


Sitter og lurer på om man kan forenkle hele prosessen med kondisjonering?

Jeg har fått beskjed om at jeg må kurses på labview, som vi bruker iforbindelse med test av utstyr på jobb.

Ser da for meg at man kan anskaffe ett rele & interfacekort som styres av programmet. Lager en kontrollboks med rele/kontaktorer og diverse innganger for å måle spenning/temperatur.     

Hvis det fungerer kan man bruke flere rele'er og koble inn/ut flere batterier.   

Tilslutt kan man da kjøre hele sekvensen på eks. 5 batterier automatisk......

Noen som tror dette kan være en praktisk løsning???
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA