Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"

Startet av hma, lørdag 06. mars 2010, klokken 09:50

« forrige - neste »

elektrolux

#15
Interresante kurver, og greie å se på når pakken bygges opp igjen slik at en fordele jevnt antall spenningssterke blokker på hver side av center.

Enig i at recond godt kan dras lengre ned enn 2 volt, da 2 volt i praksis ikke recondisjonerer de 2 sterkeste cellene. Spørsmåler er bare om disse trenger recond i det hele tatt?, og på bekostning av ytterligere reversering av de svakeste cellene.

På den annen side så har jeg jo bevist at gode celler tåler 10A i revers i lang tid, så Think sin metode med 10A ned til 0,5V kan jo forsvares ut fra det. Det vil også redusere testtiden/blokk betydelig.

Montering av Robometer har vært både en velsignelse og en plage, da det gjerne har medført både en og to "korrigeringer" etter at pakken skulle vært OK. Det antas likevel at når pakken tilslutt fungerer, vil den holde lenge da en med full oversikt over ballanse spenning og strøm, kan unngå unødvendig belastning av batteriene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Think

#16
Hensikten med dyp uttlading er fjerning av områder som vanligvis blir aldri uttladet hvor  det kan  blir stor krystaller med nedsatt spennings potential. Hvis vi klare å fjerne dette kan det blir bedre plass till nye oppladings krystaller.

Guideline No. 7 - Charged batteries should not stand on open circuit for more than 14
days. Charging should be initiated only after implementing Guideline No. 3.
When cells are on open circuit "self discharge" occurs which results in the formation of large
cadmium crystals. Controlled tests have shown capacity loss of just under 1% per day at 23o C
and about 1.5% at 35 oC. The self discharge rate of each cell is not identical, consequently after
extended periods of open circuit, there can be an appreciable capacity loss and capacity diver-
gence between cells in a battery.


Ser vedlegg beklager på Engelsk...
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

svein

Hei jeg trenger hjelp til å rekondisjonere batteripakken til min Pegout 106. Jeg fikk problemer med kjørelengde i fjor høst og det førte til at bilen har stått parkert i vinter. Nå har jeg montert ut alle batteripakkene og skulle kjøre dem til et firma i Trondheim for rekondisjonering, men til min fortvilelse har firmaet sluttet med denne tjenesten. Batteripakken ble byttet ca 1 år før jeg kjøpte bilen, og jeg har den gamle batteripakken. Mitt håp er at det skal gå an å sette sammen de beste batteriene fra begge batteripakkene slik at man får til en god en.
Håper noen kan hjelpe meg. Ta gjerne kontakt på e-mail: sadahl@online.no eller ring meg på tlf 95273058 hvis dere vet hvor jeg kan finne hjelp

hilsen svein
Peugot 106 EL 1997 mod

elektrolux

Sitat fra: svein på onsdag 23. juni 2010, klokken 12:30
skulle kjøre dem til et firma i Trondheim for rekondisjonering, men til min fortvilelse har firmaet sluttet med denne tjenesten.

Det kan ha vært en velsignelse, mer enn grunn til fortvilelse.

Tror det er Lynet i Trondhjem som har skikkelig utstyr for recondisjonering. Han tar sikkert kontakt snart.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hma

#19
Jeg har aldri hørt om noe batteriverksted i Trondheim som kan utføre rekondisjonering og kapasitetstest etter anbefalt standard. Som Elektrolux nevner kan det snarere være en velsignelse for batteriene å bli skånet for mishandling av "såkalt" rekondisjonering.

En kjenning med Think leverte sin bil til reparasjon hos Ford i Trondheim for noen år siden pga "batterifeil". Han fikk satt inn 4 nye (2007) batteri og de gamle tok han vare på. I vinter fikk han utført rekondisjonering av pakken samt på ett av de gamle batteriene, og gjett hva - batteriet som Ford tok ut var i topp stand og kunne erstatte et annet svakere batteri fra pakken. Jeg lurer nå bare på hvordan Ford "påviser" dårlige batteri? Ved å måle hvilespenning kanskje? Og hvordan målte de kapasiteten til de "ødelagte" batteriene? Kunden fikk aldri se noe testdokument, ble vel bare presentert for en regning ...

Batteripakken i min Think ble dessverre torturert av Mantena (tog-batteriverksted som Think-fabrikken har brukt til service) rett før jeg kjøpte bilen. Det krystalliserer seg (bokstavelig talt) nå om dagen. Jeg må stadig skifte tilsynelatende gode blokker som brått reverseres eller blir ødelagte.

Trønderbataljonen (vi har ikke noe formell elbilforening her) kan nok komme til unnsetning, Lynet og jeg har spleiset på WMR CBA III  :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Ken

Ikke glem overvåking ved remontering. Dårlige blokker blir lettere å luke bort og du vil etterhvert ende opp med en god pakke.

West Mountain CBA 111 med en amplifier kan trekke 70 A kontinuerlig eller 500W som betyr 100A mot slutten av kapasitet. 50 A strømtrekk er for snill synes jeg og tilsynlatende gode blokker sliter etter montering i bilen.
Ikke forvent like mye kapasitet
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Det Ken sier, stemmer med mine erfaringer også.

Bassert på ren spenningsmåling har man gjerne 80% suksess med en reperasjon.

Med Elektrolux/Boogie/West mountain type recondisjonering gjerne 98% suksess.

For å ha full kontroll med at alt er OK, samt forhindre reversering av ev. svake blokker er batteriovervåkning uunnværlig.

Når det er sagt vil en godt utført jobb på en PSA normalt ikke kreve batteriovervåkning. Dette i motsettning til Think, som alltid trenger det grunnet for lavt satt stoppspenning og konstant fare for reversering.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Her kommer et bilde av noe jeg ikke helt skjønner. Men først litt historie:
Jeg har kjøpt en Think med en sprengt rekke, og to rekker som jeg har begynt å teste. Blokkene er fra 2004 og kjørt bare ca 10000km. Jeg kjørte først en fullstendig tømming og kortslutning va blokkene i to uker.
Ladet med 140Ah og fylte vann. Tok deretter en 50A utlading til 4,5V og fikk ut 102,3Ah  :)
Men recond ga 16Ah, ny opplading mad ca 30Ah og påfølgende recond ga 20Ah!
Hvorfor høyere recond på utlading 2? Og se alle Ah under 2V!!!
Det positive er at spenningen har økt på utlading 2.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Om du hadde ladet opp 115 Ah før test 2 kunne du har fått en bedre sammenligning.
Jeg ser at utgangs spenning er høyere ved test 2 og holdes høyere hele veien ned.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Baltor

Sitat fra: Lynet på onsdag 15. september 2010, klokken 19:18
Hvorfor høyere recond på utlading 2? Og se alle Ah under 2V!!!
Det positive er at spenningen har økt på utlading 2.

Legg merke til at den røde starter høyere opp, enten ble ikke kap testen fullført eller så fikk batteriet hvile lengre før recond denne gangen.
Jeg mener det er feil fokus å beklage seg over høy recond, problemet er at en av cellene er dårlig (faller i spenning tidlig), det at de andre er gode og kanskje har blitt enda bedre skal vi vel være glade for? 
Trinnene på kurven indikerer at celler går tomme.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Recond er  kapasitet som ligger igjen i cellene, etter at cellespenningen har falt under en gitt grense under kjørestrømsutlading.

Dårlige blokker har høy recond fordi at de ikke klarer å opprettholde spenningen under belastning. Dette varierer mellom forskjellige blokker, og kan forklare hvorfor noen blokker i en pakke reverserer, tross samme kapasitet på en gitt utladestrøm.

Drar vi tanken lenger kan en forestille seg en pakke som dras ned med stadig høyere strøm. Til slutt vil nødvendigvis svakeste celle gi seg, og dermed reversere. Tror Think sitt maks trekk på 250A og ingen ampermeter er med på å forsterke dette problemet i forhold til PSa der vi forsøker å kjøre med 100A trekk.


Får du 102 Ahr + ca 20 Ahr uttav denne blokken er den nok helt OK.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

#26
Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. september 2010, klokken 09:25
Recond er  kapasitet som ligger igjen i cellene, etter at cellespenningen har falt under en gitt grense under kjørestrømsutlading.
I og med at du ikke måler spenning på cellenivå er vel dette bare en antagelse? Jeg har ikke funnet støtte for dette andre steder enn her på forumet.
Min oppfatning er at størstedelen av recond er helt normal kapasitet i friske celler etter at den svakeste cellen har blitt tømt.
De tydelige trappetrinnene (med 1v høyde) indikerer at cellene gir opp etter tur. For å teste om dette henger sammen på den ene eller andre måten kan en måle recond på enkeltceller.
Etter at de passerer 1 v på vei ned er de tilnærmet tomme (eller ca 0,9 ved stor belastning)

Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. september 2010, klokken 09:25
Dårlige blokker har høy recond fordi at de ikke klarer å opprettholde spenningen under belastning.
Men er det ikke recond på de samme blokkene også når de belastes forsiktig, for eksempel med 5A?

Det er grunnstoffene som er valgt i anode og katode som gir et spenningspotensiale på 1,2V.
Hvis Elektrolux sin teori skulle stemme må opptil 15-20% av overflaten på katode/anode i enkelte celler ha fått en annen kjemi, med et lavere spenningspotensiale.

En liten del av recond kan nok ha sammenheng med krystaller/uønskede forbindelser/forurensing, dårlig sirkulasjon/ujevn fordeling osv, men etter å ha sett at disse trappetrinnene er så vanlige tror jeg altså at så mye som 95% av recond er helt vanlig kapasitet i friske celler.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Lynet

Jeg holder på med testing men temperaturen i rommet ligger på ca 5 grader. Ved lading vil ikke blokkene bli særlig varme. Kjører 10A i 15 timer uten at det blir noe mer enn ca 10 grader i blokka!
Har også kjørt med 60A opp til 8,2V +10A i 3 timer uten særlig tempøkning (ligger da på 8,8V etter 3 timer, og det gasser friskt på alle celler).

Men ved 70A utlading øker tempen til ca 20 grader.
Jeg har en mistanke om at den lave tempen gjør innvirkning på måleresultatet. Har noen testet dette? Vil recond øke ved lavere temp?
Bør jeg bruke ett system for å varme blokkene til ca 20 grader?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rav4_EV

SitatEn liten del av recond kan nok ha sammenheng med krystaller/uønskede forbindelser/forurensing, dårlig sirkulasjon/ujevn fordeling osv, men etter å ha sett at disse trappetrinnene er så vanlige tror jeg altså at så mye som 95% av recond er helt vanlig kapasitet i friske celler.
Recond == balansering i bunn !
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Think

5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA