Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor kjører elbiler over fartsgrensen i kollektivfelt?

Startet av Lillelolle, tirsdag 20. oktober 2015, klokken 16:01

« forrige - neste »

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)


StigH

Sitat fra: v-i-c på mandag 02. november 2015, klokken 15:33
Sitat fra: Jævla Hippie på mandag 02. november 2015, klokken 15:10
Kjøpte forøvrig Nokian Hakka 8 piggdekk, og det ser ut som om det er lavere forbruk med disse enn med sommerdekkene som fulgte med bilen.

Jeg opplevde også lavere energiforbruk ved overgang til vinterdekk fra Nokia (piggfrie)

Tror dette kan stemme. Gamlebilen min (bensin) brukte mindre på mila med vinterdekk, 15" piggfrie sådan. Disse var en tomme mindre enn sommerhjul riktignok.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

StigH

Sitat fra: ladov på mandag 21. september 2015, klokken 23:18
Hvor vanskelig kan det være å omprogrammere bilen til å huske 8 i stedet for 4 dekk? Det *høres* jo overkommelig ut..

Dette er jo selvfølgelig et prioriteringsspørsmål. Renault passer nok på denne koden ganske godt og slipper ikke til hvemsomhelst. Ikke noe open-source greier her altså.. Hvor viktig skal det være før Renault gir sine egne programmerere beskjed om å ta jobben?

Noe av grunnen til at jeg lurer er at jeg fikk en kjempeide til utvidet funksjonalitet for Zoe som kun krever omprogrammering. Finnes det en Renault-representant som kan ta imot ideer, eventuelt fortelle meg at dette er vurdert og forkastet allerede? (ideen er ikke Renault-spesifikk)

Forhandleren min sa det var så enkelt som å velge "learning-modusen" i menyen. Så er det bare å kjøre noen km etterpå til bilen har lært inn den nye dimensjonen. Dette gjentas ved hver sesongbytte av dekk.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

zbk

Dette er ikke informasjonen jeg fikk og trikset du har fått beskjed om fungerte i alle fall ikke i fjor). Hvis noen klarer dette nå, så hurra. Foreløpig skifter forhandleren dekkene gratis for meg, så da er problemet ikke så prekart  8)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Jeg sjekket med teknikker hos Renault for noen uker siden, og han sa at det fremdeles ikke har kommet SW-fiks som løser utfordringen med at max 4 TPMS-ID kan lagres i bilen.

Foreløpig det to metoder som løser problemet.

1) originale TPMS og vekstedbesøk hos merkeverksted ved hver eneste dekkomlegging for reprogrammering av bilen.
2) klonede uoriginale TPMS-sensorer slik at vinter og sommerhjul har samme TPMS-ID, og bilen aldri oppdager at du legger om mellom sommer- og vinterhjul.

Den tredje "metoden" er å kjøre rundt med varsellys i dashbordet halve året. Det vil fungere for de som synes det er OK med varsellys i bilen. Når bilen er så gammel at den må inn til periodisk kjøretøykontroll (PKK, EU-kontroll), så må man passe på at det dekksettet man har på bilen under kontrollen er programmert til bilen. Varsellampe for TPMS vil gi 2'er feil ved PKK.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

qwertyasdf

Sitat fra: StigH på tirsdag 03. november 2015, klokken 07:58
Sitat fra: ladov på mandag 21. september 2015, klokken 23:18
Hvor vanskelig kan det være å omprogrammere bilen til å huske 8 i stedet for 4 dekk? Det *høres* jo overkommelig ut..

Dette er jo selvfølgelig et prioriteringsspørsmål. Renault passer nok på denne koden ganske godt og slipper ikke til hvemsomhelst. Ikke noe open-source greier her altså.. Hvor viktig skal det være før Renault gir sine egne programmerere beskjed om å ta jobben?

Noe av grunnen til at jeg lurer er at jeg fikk en kjempeide til utvidet funksjonalitet for Zoe som kun krever omprogrammering. Finnes det en Renault-representant som kan ta imot ideer, eventuelt fortelle meg at dette er vurdert og forkastet allerede? (ideen er ikke Renault-spesifikk)

Forhandleren min sa det var så enkelt som å velge "learning-modusen" i menyen. Så er det bare å kjøre noen km etterpå til bilen har lært inn den nye dimensjonen. Dette gjentas ved hver sesongbytte av dekk.

Ved å holde inne "opp" på den høyre spaken når den står på "learning tyre pressure", vil det endres til "pressure ref ongoing", varsellyset forsvinner og ikke komme tilbake før etter hele 10 km. Det må vel kunne kalles en veldig midlertidig løsning... Har noen meldt inn dette som en mangel? 

StigH

Sitat fra: qwertyasdf på tirsdag 03. november 2015, klokken 14:48
Sitat fra: StigH på tirsdag 03. november 2015, klokken 07:58
Sitat fra: ladov på mandag 21. september 2015, klokken 23:18
Hvor vanskelig kan det være å omprogrammere bilen til å huske 8 i stedet for 4 dekk? Det *høres* jo overkommelig ut..

Dette er jo selvfølgelig et prioriteringsspørsmål. Renault passer nok på denne koden ganske godt og slipper ikke til hvemsomhelst. Ikke noe open-source greier her altså.. Hvor viktig skal det være før Renault gir sine egne programmerere beskjed om å ta jobben?

Noe av grunnen til at jeg lurer er at jeg fikk en kjempeide til utvidet funksjonalitet for Zoe som kun krever omprogrammering. Finnes det en Renault-representant som kan ta imot ideer, eventuelt fortelle meg at dette er vurdert og forkastet allerede? (ideen er ikke Renault-spesifikk)

Forhandleren min sa det var så enkelt som å velge "learning-modusen" i menyen. Så er det bare å kjøre noen km etterpå til bilen har lært inn den nye dimensjonen. Dette gjentas ved hver sesongbytte av dekk.

Hvis dette er det som er fakta så må det være en klar mangel som bare skal fikses. Jeg har ikke lagt om enda og fått testet dette og ser an været fremover da jeg kan stå inne varmt og legge om selv. Men det må da jaggu gå an å klare å fikse en sånn feil i 2015 uten dyre kostnader og trøbbel for kunden. Jeg gidder iallfall ikke å fylle opp bilen med hjul og sette den på verksted for å legge om hver sesong bare for å få bort ei lampe.

Ved å holde inne "opp" på den høyre spaken når den står på "learning tyre pressure", vil det endres til "pressure ref ongoing", varsellyset forsvinner og ikke komme tilbake før etter hele 10 km. Det må vel kunne kalles en veldig midlertidig løsning... Har noen meldt inn dette som en mangel? 
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

Sele

Sitat fra: qwertyasdf på tirsdag 03. november 2015, klokken 14:48
Sitat fra: StigH på tirsdag 03. november 2015, klokken 07:58
Sitat fra: ladov på mandag 21. september 2015, klokken 23:18
Hvor vanskelig kan det være å omprogrammere bilen til å huske 8 i stedet for 4 dekk? Det *høres* jo overkommelig ut..

Dette er jo selvfølgelig et prioriteringsspørsmål. Renault passer nok på denne koden ganske godt og slipper ikke til hvemsomhelst. Ikke noe open-source greier her altså.. Hvor viktig skal det være før Renault gir sine egne programmerere beskjed om å ta jobben?

Noe av grunnen til at jeg lurer er at jeg fikk en kjempeide til utvidet funksjonalitet for Zoe som kun krever omprogrammering. Finnes det en Renault-representant som kan ta imot ideer, eventuelt fortelle meg at dette er vurdert og forkastet allerede? (ideen er ikke Renault-spesifikk)

Forhandleren min sa det var så enkelt som å velge "learning-modusen" i menyen. Så er det bare å kjøre noen km etterpå til bilen har lært inn den nye dimensjonen. Dette gjentas ved hver sesongbytte av dekk.

Ved å holde inne "opp" på den høyre spaken når den står på "learning tyre pressure", vil det endres til "pressure ref ongoing", varsellyset forsvinner og ikke komme tilbake før etter hele 10 km. Det må vel kunne kalles en veldig midlertidig løsning... Har noen meldt inn dette som en mangel?

Samme feil som jeg hadde på min bil måtte inn til forhandler og koble på pc for og få endret. Forhandler sa at det var og gjøre slik som du beskriver men at det ikke alltid virket og da må man inn til forhandler.

THE

Renault er klar over problemet, og det kommer kanskje en SW oppdatering en eller annen gang som fikser problemet. Da vil det bli den fremgangsmåten som forhandler sier at vi skal bruke med knappen på spaken ved rattet. Inntil videre fungerer ikke dette for noen, da bilen ikke har mulighet til å lagre mer enn 4 forskjellige TPMS-sensor ID'er. Hver eneste originale TPMS-sensor har sin unike ID, og så fort du bytter ut et hjul vil du få feilmelding i Dashboard siden bilen ikke vil finne sensoren på det nye hjulet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Jævla Hippie

Sitat fra: THE på onsdag 04. november 2015, klokken 08:12
Hver eneste originale TPMS-sensor har sin unike ID, og så fort du bytter ut et hjul vil du få feilmelding i Dashboard siden bilen ikke vil finne sensoren på det nye hjulet.

Snodig nok hadde alle fire dekkene mine samme ID.
Renault Zoe 240 Life

THE

Hadde 4 originale TPMS-sensorer en felles ID, eller har du fått klonet TPMS-sensorer på vinterhjul?

Hvis dekkforhandler kloner TPMS-sensor, så bør det være nok at han kloner en original sensor og bruker samme data på alle fire uoriginale sensorer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Jævla Hippie

Sitat fra: THE på onsdag 04. november 2015, klokken 09:44
Hadde 4 originale TPMS-sensorer en felles ID, eller har du fått klonet TPMS-sensorer på vinterhjul?

Hvis dekkforhandler kloner TPMS-sensor, så bør det være nok at han kloner en original sensor og bruker samme data på alle fire uoriginale sensorer.

Har fått klonet de fire originale. Jeg spurte om ID etter de var ferdige, de hentet det frem og ble da overrasket over at de var like. De sa at de hadde klonet hver enkelt hjul. De hadde også merket sensoreskene for meg med foran/bak/venstre/høyre siden jeg skulle få dem montert et annet sted.

Hvis du med vilje kloner én sensor fire ganger så har du jo ikke lenger peil på hvilket hjul som evt har lavt trykk. Og du risikerer muligens forvirret bil og softwareproblemer hvis du ikke har prøvd det før og vet det går bra?
Renault Zoe 240 Life

qwertyasdf

Sitat fra: THE på onsdag 04. november 2015, klokken 08:12
Renault er klar over problemet, og det kommer kanskje en SW oppdatering en eller annen gang som fikser problemet.

Nettopp. Vurderer å melde inn dette som en mangel, og la Renault få prøve å rette mangelen (dvs inn på verksted for å omprogrammere) to ganger. Dersom de ikke har klart å få til en varig løsning innen da, vil det utløse en del rettigheter relatert til forbrukerkjøpsloven, da mangelen vel bør kunne sees på som vesentlig. TPMS er nå en gang påbudt, og jeg regner med at dette er av trafikksikkerhetsårsaker.

Om ikke annet vil det muligens gi Renault et spark bak til å få til en softwarefix.

StigH

Jeg ble faktisk oppringt av forhandleren i dag. Han spurte om jeg hadde lagt om enda. Dette pga at jeg kunne forvente trøbbel med akkurat tpms da de hadde hatt tull med en annen bil.

Jeg har enda ikke gjort dette men da blir jeg iallfall ikke overrasket når dashbordet lyser opp som et juletre. Jeg fikk bare
beskjed om å stikke innom verkstedet så ordnet de dette på 2 min.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA