Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor kjører elbiler over fartsgrensen i kollektivfelt?

Startet av Lillelolle, tirsdag 20. oktober 2015, klokken 16:01

« forrige - neste »

Lillelolle

Hei
Her i våres var jeg på leting etter en ny EL bil, og tilbudet Renault hadde på zoe virket fristende. Jeg valgte å kjøpe en zoe med sommer og vinterdekk som er "påbudt" her i Norge, dersom man ønsker og bruke bilen hele året.
Alt fungere slik jeg forventet helt til vinterdekk står på bilen og jeg begynner å kjøre. Da kommer det opp feilmeldinger på innstrument panelet om at dekk tykk sensorene på vinterdekkene ikke fungerer. Tar derfor kontakt med min lokale forhandler som kan forklare at bilen er utstyrt med en soft ware som kun kan lese av fire dekk, slik at bilen må kodes om hver høst og vår hvis bilen skal være i forsvarlig stand etter ny regler.
Dette er noe forhandleren tar seg betalt for, og jeg forstår det, da de utfører en programerings jobb på bilen.
Det er her Renault må komme på banen!
Slik jeg ser det finnes det to valg. Enten oppgradere bilen slik at den kan lese åtte koder, slik det er behov for i Norge (sommer/vinter dekk) el at utgiftene på å omprogramere hos forhandler foregår vederlagsfritt.
Slik jeg forstår det er vel Norge ett av landene Renault har solgt mest slike biler i senere tid.  Og en oppgradering av soft ware i 2015 burde vel ikke by på store utfordringer.
Det er ikke veldig god reklame å påføre alle zoe eiere en ekstra utgift på 8-1200 kr i året for dekkskift.
Den lokale forhandleren min var veldig hyggelig og helt enig i min frustrasjon, og jeg slapp og betale denne gangen. Fikk inntrykk av at de har gitt tilbakemeldinger til Renault, men uten særlig respons.
Renault hva skjer??

Rav4_EV

Jeg har fått beskjed at det ikke stemmer. Bilen skal klare 2 sett dekk i programvaren. Gjenstår å se om det faktisk virker om en måneds tid.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Sele

Forhandler forsikret meg om at det bare var og gå inn i meny slik at bilen leser av de nye dekksensorene når jeg skiftet dekk. Han sa og at de hadde hatt problemer med at dette enkelte ganger ikke virket og da måtte de de koble på pc for og få orden på det.

THE

Sitat fra: Sele på fredag 18. september 2015, klokken 20:02
Forhandler forsikret meg om at det bare var og gå inn i meny slik at bilen leser av de nye dekksensorene når jeg skiftet dekk. Han sa og at de hadde hatt problemer med at dette enkelte ganger ikke virket og da måtte de de koble på pc for og få orden på det.

Snakket med tekniker hos Renault i vår, og han bekreftet at bilen klarer kun 4 sensorer. Han håpet det skulle komme en sw oppdatering som fikser problemet, men kunne ikke si noe om når. Jeg avbestilte vinterhjul, og kjøper med universal tpms-sensorer som kan klones hos en dekkforhandler nå før vinteren. Det er uaktuelt for meg å kjøre 200 km til Renault verksted for å skifte til vinterhjul,  og deretter 200 km hjem,  og så gjenta samme prosedyre til våren igjen. Stoler ikke på at Renault kommer med noen fix for dette noen gang heller.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jabj

Jeg fikk beskjed fra min forhandler, Motorforum Kristiansand, at bilen måtte omprogrammeres etter dekkbytte, men dette samt dekkbytte gjorde de gratis for kundene.
Renault ZOE R240 Intens Easycharge 2015

Sele

Sitat fra: THE på lørdag 19. september 2015, klokken 00:05

Snakket med tekniker hos Renault i vår, og han bekreftet at bilen klarer kun 4 sensorer. Han håpet det skulle komme en sw oppdatering som fikser problemet, men kunne ikke si noe om når. Jeg avbestilte vinterhjul, og kjøper med universal tpms-sensorer som kan klones hos en dekkforhandler nå før vinteren. Det er uaktuelt for meg å kjøre 200 km til Renault verksted for å skifte til vinterhjul,  og deretter 200 km hjem,  og så gjenta samme prosedyre til våren igjen. Stoler ikke på at Renault kommer med noen fix for dette noen gang heller.

Snakket og med tekniker hos min Renault forhandler og jeg synes det er merkelig at de kan gi så forskjellige svar. Får se når vinterhjula skal på jeg kommer forøvrig aldri godta en så grov pris for noe sånt. Hallo vi er i 2015..

Einride

Sitat fra: jabj på lørdag 19. september 2015, klokken 15:24
Jeg fikk beskjed fra min forhandler, Motorforum Kristiansand, at bilen måtte omprogrammeres etter dekkbytte, men dette samt dekkbytte gjorde de gratis for kundene.

Eg fekk same beskjed hos Motorforum Bergen. Heldigvis ikkje så lang  tur for dekkskifte for min del.

THE

Sitat fra: Einride på lørdag 19. september 2015, klokken 21:59
Sitat fra: jabj på lørdag 19. september 2015, klokken 15:24

Eg fekk same beskjed hos Motorforum Bergen. Heldigvis ikkje så lang  tur for dekkskifte for min del.

Jeg må også til Bergen for å bytte. Selv om jeg får det gratis, så regner jeg ikke med at Renault dekketr en dag tapt lønn og 3 hurtigladinger for å bytte om til vinter/sommerhjul. Da er det enklere å kjøpe tredjepart produkt som fungerer uten omprogrammering.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Einride

Ser definitivt problemet for dei som bur langt i frå forhandler...

Apropos dekktrykksensor, på bilen min står det alltid "learning tyre pressure", er det normalt? Har prøvd å nullstille ved å holde inne ein av knappane på ratthendelen, og får beskjed om at den nullstiller og vil "lære" dekktrykk på nytt, men skjer ikkje så mykje meir enn førstnemnde melding.

zbk

Sitat fra: Einride på søndag 20. september 2015, klokken 21:23
Ser definitivt problemet for dei som bur langt i frå forhandler...

Apropos dekktrykksensor, på bilen min står det alltid "learning tyre pressure", er det normalt? Har prøvd å nullstille ved å holde inne ein av knappane på ratthendelen, og får beskjed om at den nullstiller og vil "lære" dekktrykk på nytt, men skjer ikkje så mykje meir enn førstnemnde melding.

Irriterende nok er denne teksten det som står hele veien. Det er et menyvalg for å nullstille og ikke en beskjed fra bilen. Med andre ord: normalt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Einride

Veldig forvirrande tekst, ja. Takk for svar! :)

ladov

Hvor vanskelig kan det være å omprogrammere bilen til å huske 8 i stedet for 4 dekk? Det *høres* jo overkommelig ut..

Dette er jo selvfølgelig et prioriteringsspørsmål. Renault passer nok på denne koden ganske godt og slipper ikke til hvemsomhelst. Ikke noe open-source greier her altså.. Hvor viktig skal det være før Renault gir sine egne programmerere beskjed om å ta jobben?

Noe av grunnen til at jeg lurer er at jeg fikk en kjempeide til utvidet funksjonalitet for Zoe som kun krever omprogrammering. Finnes det en Renault-representant som kan ta imot ideer, eventuelt fortelle meg at dette er vurdert og forkastet allerede? (ideen er ikke Renault-spesifikk)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Jævla Hippie

Sitat fra: THE på lørdag 19. september 2015, klokken 00:05

Snakket med tekniker hos Renault i vår, og han bekreftet at bilen klarer kun 4 sensorer. Han håpet det skulle komme en sw oppdatering som fikser problemet, men kunne ikke si noe om når. Jeg avbestilte vinterhjul, og kjøper med universal tpms-sensorer som kan klones hos en dekkforhandler nå før vinteren.

Hvor kjøper du disse sensorene, og er det innvendige eller utvendige? Kjøper du også klone-verktøyet selv?

Lokal dekkforhandler sa de skulle ordne til meg og komme med prisoverslag på dekk + klonede sensorer, men når jeg kommer tilbake så sier de at de må vente på svar fra Renault som skal finne ut av hvordan de skal klone sensorer for forhandler. Eller noe i den duren. Dette høres ut som et prosjekt som kommer til å enten feile eller bli dyrt. Har lang vei til forhandler, omprogrammering er ikke veien å gå.

Kan man evt kjøpe iCarsoft i907 og omprogrammere selv?
Renault Zoe 240 Life

Jævla Hippie

Ville bare fortelle hva som ble løsningen på dette.

Dekkforhandlerne Fagdekk og Vianor (antageligvis) kan klone sensorer til Zoe. Betalte 850,- pr stk for sensorer på Fagdekk på Lillehammer, men folk har fått det billigere andre steder. Hjelper sikkert om du kjøper dekk samtidig, men de prøvde å prakke på meg Yokohama-dekk og hadde ikke Nokian. Uansett så funket det kjempefint.

Kjøpte forøvrig Nokian Hakka 8 piggdekk, og det ser ut som om det er lavere forbruk med disse enn med sommerdekkene som fulgte med bilen.

Edit: Skrev Autodekk, mente Fagdekk
Renault Zoe 240 Life

v-i-c

Sitat fra: Jævla Hippie på mandag 02. november 2015, klokken 15:10
Kjøpte forøvrig Nokian Hakka 8 piggdekk, og det ser ut som om det er lavere forbruk med disse enn med sommerdekkene som fulgte med bilen.

Jeg opplevde også lavere energiforbruk ved overgang til vinterdekk fra Nokia (piggfrie)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA