Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7.0

Startet av Panders, tirsdag 20. oktober 2015, klokken 13:56

« forrige - neste »

Panders

Idag tenkte jeg å sette bilen på en liten prøve. Jeg startet i sandefjord og skulle ende i Holmestrand (Kleiverud) via gamle E-18 så å si hele veien, samt et par andre småveier. Fartsgrensene var fra 40-70 km/t snitthastigheten lå på rundt 50. Jeg varmet opp bilen før jeg kjørte med bilen i laderen, batteriene var nettopp sluttet å lade. AC og Heat var skrudd av, det var 13 grader ute når jeg startet og rundt 17 ved slutt. På vei til Holmestrand starten den første halvdel med forbruk mellom 9-9,5. Denne steg til rundt 10 ved adkomst Holmestrand. Nå viste batteriet  66% og jeg hadde tilbakelagt 50,8km (Gulesider.no)

På hjemveien valgte jeg ei litt lengre rute over Fon og Kodal (67,3km), litt sikksakk. Forbruksmåleren lå på et snitt på ca 11,2-3 de siste 5 mil hjem. Vel hjemme viser nå  bilen 25% og ca 42km igjen å kjøre. Jeg har idag tilbakelagt ca 118km og hvis måleren i bilen stemmer med 42km, så vil det si totalt 160km.

Jeg har kjørt som en prest, med null akslerasjon i oppoverbakker, rullet i bakker hvor jeg kan unngå regen og ligget under fartsgrensen i 60-80 soner for å spare strøm i bakker og slikt. For å illustrere: hadde jeg kjørt bak meg selv denne turen hadde ethvert skudd i ei pumpehagle blitt benyttet... (på meg selv)

Dette er vel det jeg vil si er så optimale forholdene får blitt i Norge og lurer på hvordan i GRANSKAUEN jeg skal klare 199km under noen som helst omstendighet?
Prosjekt bil #1

Sort -14 Leaf Tekna 6,6kW
35000km
Kjøpt aug. 2015
32A Vegglader

Limbeck

Jeg kan ikke kriteriene Nissan må forholde seg til, men du får ikke 199 km. Ikke i nærheten en gang. Slik er det med alle produsenter. Det de oppgir som rekkevidde er helt urealistisk.  Og verre skal det bli når vinteren kommer. 160km er knallbra og jeg hadde stoppet lenge før det med min 2012 modell.

nr1rayner

Sitat fra: Panders på fredag 18. september 2015, klokken 16:22
Dette er vel det jeg vil si er så optimale forholdene får blitt i Norge og lurer på hvordan i GRANSKAUEN jeg skal klare 199km under noen som helst omstendighet?
Hvis du starter "langt pokker i vold" over granskogen og ender opp på havnivå, eller kanskje aller helst i en undersjøisk tunnel, har medvind og hjemlengsel hele veien skal du nok se at du klarer 199km ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Limbeck

Er det ikke slik at er helt nytt batteri yter litt mindre enn etter noen uker med mye bruk? Eller kanskje Nissan kjører inn batteriene.

PS! Når man da skal ut av den undersjøiske tunnellen og opp på butikken er halve batteriet borte før du ser dagslys.

Desverre er rekkevidden det største minuset og produsenter lyver. Det gjør de om batteriene  på laptopper og mobiler også. Rekkevidden de oppgir er sikkert gjort i en vindtunell i medvind.

Men det går seg til. Det er enorme summer som blir investert i utvikling av batterier. Verden vil ha lettere, billigere og bedre batterier og de kommer.

leafnor

En LEAF med "nytt batteri" kommer seg 199 km om den kjører på flat veg i 50 km/t.
Let frem til verdens flateste veg i Australia og simuler med dette verktøyet, så ser du det: http://www.jurassictest.ch/GR/

Men det er svært få LEAF-eiere å finne på den flatese veg i verden, og ingen plasser i Norge å kjøre 199km på flat mark i 50.

Hadde langtur her i august til Hamar fra Trondheim, og retur. Lærte mye om forbruk og topografi på den turen. Hypotetisk, om jeg startet med 100% batteri på Hjerkinn, og holdt maks 60 km/t, så skulle jeg ha klart å nå Stjørdal. Det er 20 mil.
Men motsatt veg, nope!.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

#5
Sitat fra: Limbeck på lørdag 19. september 2015, klokken 10:19
Er det ikke slik at er helt nytt batteri yter litt mindre enn etter noen uker med mye bruk? Eller kanskje Nissan kjører inn batteriene.

PS! Når man da skal ut av den undersjøiske tunnellen og opp på butikken er halve batteriet borte før du ser dagslys.

Desverre er rekkevidden det største minuset og produsenter lyver. Det gjør de om batteriene  på laptopper og mobiler også. Rekkevidden de oppgir er sikkert gjort i en vindtunell i medvind.

Men det går seg til. Det er enorme summer som blir investert i utvikling av batterier. Verden vil ha lettere, billigere og bedre batterier og de kommer.

Det er snakk om at batteriet yter mer etter noen ladinger ja.
Har merket det godt på noen mobiltelefoner, første 2-3 gangene kan den være tom på "et øyeblikk", men ordner seg etterhvert.

De lyver vel omtrent like mye om elbiler som de gjør på fossilbiler?
Det er vel normalt å ligge 10-20% over oppgitt forbruk..
Vel, nå kan man vel faktisk kjøre fossilbil både på og under oppgitt forbruk, men du skjønner poenget ;)

Her har vel forhandlerne skjerpet seg meget, de gikk vel høyt ut og sa at Leaf gikk 175km på 1.gen?
De sier vel 70-80km vinter og 120-130km sommer nå sånn ca?
Full rekkevidde er sjelden et tema for meg, så sjekker liksom aldri.. Skal man på langtur blir det mye klattlading hist og pist uansett, bilen går til den stopper  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AmocoCadiz

Nå har vel Panders en Leaf som har gått 35000km før han eide den, så bilen bør være optimal ang. innkjøring.
Ut i fra de erfaringene som de "nyere" gen elbilers eiere har postet på forumet er det blitt vanligere å kunne komme nært eller oppnå oppgitt kjørelengde ved streng økokjøring (som Panders testet) også på norske veier for disse bilmodellene.

Merker meg at det som jeg oppfatter som generasjon 1 elbiler ca 2010 type elbiler som Trilling og Leaf, at det nærmest umulig å komme nær maks rekkevidde på disse.
Selv om disse selges i 2015 ( og i grunn har 3-5år  gammel tek. noe som er mye i elbilverden) opprettholder bilprodusentene de overoptimistiske rekeviddetallene.
Har selv testet ut å kjøre samme kjørestrekning og ble overrasket av hvor mye mer effektive de nye modellene er.

Min teori er at gen 2 (eller heller gen1.5)  eGolf , i3, Soul har utviklet bedre og mer optimaliserte fremdrift, varmepumpe batterivarmer osv løsninger som rett og slett gir lavere effektivt forbruk, selv ved kupert terreng og kaldere temperaturer.

Panders

Jeg testet E-Golfen før jeg kjøpte Leaf´n og den taklet motorvei bedre med tanke på forbruk.

Så ny erfaring!

Idag kjørte jeg igjen fra Sandefjord til Holmestrand og tilbake.
Valgte nå å kjøre E-18!, tenkte i førsteomgang å holde javnt 90-95, men kom frem til at jeg skulle prøve å kjøre på 2 opplyste prikker på Powermeteret! (Prikk nr.1 er jo opplyst hele tiden) Forbruket la seg i starten på rett under 13, det er nok fordi det er en del nedoverbakke fra Fokserød til Stokke... Deretter krøp den litt over 14 og der lå den relativt javnt hele turen (13,9-14,4) Hastigheten lå da i hovedsak fra 75 og opp mot 110 i nedoverbakker, i et par overbakker på hjemturen var meteret nedenfor 60km/t og da bestemte jeg meg for å akslerere så jeg hadde 70 opp bakken. Det som ble overraskende for meg var at ved adkomst Holmestrand hadde jeg nå 65% igjen (kontra 66 igår?), samtidig som jeg hadde spart 10-15 minutter i kjøretid! På de 2-3 første km på hjemveien mistet jeg kjapt 3-4 prosent ut av boligfeltet, deretter bar det ut på E-18 i samme ånd (2 opplyste prikker). Når jeg så kommer hjem viser den 28% batteri (kontra 25% igår) Det vil for meg si at det er mer økonomisk å holde høyere javn fart på E-18 enn å kjøre småveier med rundkjøringer og kryss selv om hastighetene der er lavere.

Så mitt neste prosjekt (imorra? neh) blir å kjøre samme rute og prøve å plotte inn 90 på cruisekortrollen og se hvilket forbruk jeg får da. Eller hva om jeg prøver 3 eller 4 opplyste prikker? Det er litt slitsomt å holde gasspedalen på ett eksakt punkt for å ikke tenne neste prikk, så hvis 90 med CC ikke forbruker vanvittig mye mer enn det å holde 3/4 prikker så er det ingen tvil hva jeg velger.

Når man på skjermen i bilen blar opp bildet med forbruk av strøm motor/varme/annet og beveger seg til de 2 andre skjermbildene over forbrukshistorikk og aktuellt forbruk kontra snitt. HVA HAR NISSAN TENKT HER!!! Man får jo kun sett 1-2 søyler med VAGE data! Hele opplegget er jo en vits, I E-golf får man jo opp skjermbilder med meget intressante data og detaljer om kjøreadferd og historikk. (oi, glemte visste trærne i regnskogen i Speedodisplayet :P)

Det kan vel ikke være så vanskelig å komme med ett oppdatert system etter 5 år i produksjon. HELE skjermsystemet til Nissan i denne bilen ser jo ut til å være laget i 52 separate deler og deretter kastet sammen før de rullet ut av fabrikken i ?2011? og siden har ingen av teknikerne hos Nissan ofret en tanke på systemet de har laget.

1. Hvorfor må  jeg trykke 40 ganger for å finne frem TLF, deretter aktuelle kontakt for SÅ og trykke på ringknappen PÅ SKJERMEN. Det er jo heeelt ubrukelig.

2. Hvis jeg har skjermbilde med forbruket oppe go vil se hvilken radiokanal jeg er på så trykker jeg på (status), hvorfor hopper den ut av forbruksbilde for så å få full skjerm med radio og en rute i bunn med varmeapp. eller kjøreanvisninger?

3. Min neste bil blir en E-Golf eller Golf GTE. Dette er min første japsebil og det blir nok trolig min siste. Ikke missforstå, jeg er fornøyd med bilen i seg selv, meeeen bakerst i hode ropes det at det er andre merker som har fått det til enda bedre.

4. Setene i bilen er meget behagelige og jeg har jo alltid hørt kommentarer om korte japseseter. Etter en kjøretur på 30-40 min så kjenner jeg (liten spjæling på 60kg og 179) at det er ikke bare det at setet er 5-6 cm for kort, men de ytterste 10 cm på sete touch´er jo ikke beinet mitt. Jeg har stilt setet som jeg pleier, men denne bilen mangler jo muligheten til å vippe setet opp/ned i bakkant. Samtidig som rattet ikke er justerbart i lengde. Dette er visst features jeg ikke hadde ofret en tanke i mine foregående 10-15 VAG biler av den simple grunn at det var helt nturlig at det var en valgmulighet.

Sånn!, slutt på syting herfra, så får jeg håpe bilen klarer vinterens braser for meg og min familie. Vi har nemlig tatt et slag Yatzi her og prøver oss med LEAF som "the one and only", så får vi se om vi må krype til korset å kjøpe oss en bil nr.2 for hytta og langturer(2x5mil) på vinterstid eller bytte ut Leaf´n med en GTE ;)

- Panders

Prosjekt bil #1

Sort -14 Leaf Tekna 6,6kW
35000km
Kjøpt aug. 2015
32A Vegglader

Panders

ehh, idag... Samme turen til Holmestrand som fredag og lørdag. Idag holdt jeg 95 på CC og var vel fremme med 59% igjen på batteriet. Helt ok!

Så fikk jeg ett innfall med 2 barn i baksete på 1,5 og 3,5 år, at vi skulle plukke opp min kone som skulle busse fra Gøteborg til Gardermoen og tog videre ned til Sfj. Den beste plassen var jo da Østfold, der har jeg jo en søster med familie i Sarpsborg så tenkte 2 fluer i en smekk. Startet med ferjetur til 40kr :D Deretter ut på E6 mot Sarpsborg. Tenkte jeg skulle finne frem en hurtiglader på NAVI, men hvis ikke man er lommekjent på stedsnavn i området man befinner seg er jo hele systemet igjen en vits. Man får ikke opp en god oversikt over hvor ladepunktet er i forhold til destinasjonen, den foreslår:
1. en rekke ladepunkter med 16A Schuko
2. ladestasjoner med "Schukotegn" bak, som viser seg at de er hutigladere alikevel
3. Den foreslår selvsagt ikke en liten håndfull ladestasjoner den ikke har i systemet
som f.eks Fortums stasjon på KIWI Rabekkgata i Moss, eller fokserød sin nye stasjon eller på "kjøpesenteret" på Borgenhaugen.

Etter litt fikling med ElCharge Windows Phone App finner jeg ut at det er en ladestasjon på McDonalds rett før Glomma, der sitter det selvsagt en kompis å lader. Blar igjen opp appen og Nissan-forhandleren 500m borti gata har Fortum-lader. Denne er ledig!! Lader nå opp fra noen og tyve % til litt over 50. Kjører så noen km videre til min søster på Borgenhaugen.

Spiser middag og henting av kona-planer går i vasken. Setter igang på hjemturen med litt under 50% batt. FInner så laderen i Moss, men den har hengt seg når jeg ankommer på skjermbilde "synkroniserer med bil..." Akk og ve, drit å dra...Jeg raser videre, det er jo lader i Tønsberg 2-3 km fra E-18. Ny ferjetur og bilen varsler nå at det er jaggu ikke sikkert jeg kommer meg hjem! Min plan blir da å lade på Travbanen i TBG.

Jeg ankommer plassen og der står det en kar i tlf ved lader´n og hans grå Leaf ved siden av. Jeg forstår det er noe galt, over tlf restarter de laderen. Karen plotter inn 30min og starter lading (for han hadde jo BARE 35%) og jeg sto der med 8% Low batt warning og 2 skrikende overtrøtte unger i bilen og hadde syyykt behov for 3-4 minutter lading.... Jeg svinger rundt hjørnet på Nissanbygget og der er det en ledig plass foran dems 16A lader til demobilene. De står da oppført i ladekartet, så jeg plugger inn og DRAR til meg 2% ila. 15 min. Tenker at dette gidder jeg ikke, snur bilen og ser det har dannet seg KØ foran hurtigladeren. Jeg sier fortvilet til min 3,5 år gamle datter at vi kommer mest sannsynlig ikke hjem med VÅR bil ikveld.

Jeg begir meg så ut på en av de værste turen i mitt liv.... 18 km hjem og 16km på skjermen, kjører 2 km og vips der kom WLBW!!! på Sem. Jeg holder meg til 40 på Raveien sørover i alt av 50 og 60-soner, sender 14 tanker opp til han der oppe mens ungene skriker om kapp i baksetet. 2 rundkjøringer passeres i 40-50 med hjertet i halsen. Ved WLBW nullstilte jeg forbruket har har så langt klart under 10! Jeg svinger av i ei 40-sone på Fevang retning byen og klarer til min store overraskelse å trille 2,5KM!!! Jeg har nå bare 1,8km hjem og 2 stk oppoverbakker, far er nå i slik EKSTASE at begge barna har blitt smittet av all positiviteten i bilen, vi triller så inn i gårdplassen i Ringveien og ler alle mann :D Vi hadde jo ikke fått opp skilpadde en gang, leser på amerikanske forum at du kan kjøre på skilpadde i 0,7-1,7miles som blir ca 1-2,5km hvis man kjører SVÆRT pent. Siste gang jeg satser på siste lademulighet på ruta! Uggg
Prosjekt bil #1

Sort -14 Leaf Tekna 6,6kW
35000km
Kjøpt aug. 2015
32A Vegglader

Panders

Prosjekt bil #1

Sort -14 Leaf Tekna 6,6kW
35000km
Kjøpt aug. 2015
32A Vegglader

Silkefot

Hvis du har tenkt deg på flere slike turer anbefaler jeg deg en OBDII dongle og Leaf Spy...
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Powerflux

Sitat fra: Silkefot på søndag 20. september 2015, klokken 21:20
Hvis du har tenkt deg på flere slike turer anbefaler jeg deg en OBDII dongle og Leaf Spy...
Absolutt!! Har dog merket meg at de siste 2 kW``ene går latterlig mye fortere enn resten og har nær gått på en smell ved flere anledninger. Bittelitt buffer er greit å ha...........
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

mo73ro

Sitat fra: Panders på søndag 20. september 2015, klokken 20:24
Bilde fra Carwings...

Men Carwings web side fungerte, ikke dårlig bare det...  :P

Ellers bra beskrivelse av rekkeviddeangst. Uventet regnvær eller kø er heller ikke det morsomste når man har beregnet hjemturen med minimal margin.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

DannyRS

Panders, langdistansekjøring kombinert med små unger i baksetet ser jeg på som en ekstremsport ;)
Litt av noen turer du har gjennomført  ;D
'14 Nissan Leaf Acenta

Reka

Larvik - e-golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA