Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger lengre ladekabel

Startet av prompt, mandag 19. oktober 2015, klokken 22:46

« forrige - neste »

prompt

Eg er ganske ny i bilverda, og har egentleg aldri hatt noko behov for bil før no. Sidan 2016 modellen blei lansert har jo prisane på 2015 modellane gått endå meir ned fram til 30.9 inkludert kampanjen ned straum frå Fortum, vinterhjul, etc. Eller tek eg feil der?

Sjølv om det freistar med større batteri er jo prisen på ein ny Nordic eller Tekna med 6,6kw veldig god no. Bilen vil hovudsakleg bli brukt til køyring mellom Gamlebyen og Nordstrand,samt ein tur til Moss i ny og ne.

Ein anna fordel er tilbodet om leigebil i 20 dagar då eg får meg nokre turar til vestlandet litt rimelegare enn vanleg.

Så kva trur de som er kyndige når det kjem til elbil? Vil det vere mest lønsamt med 2015, eller trur de bruktprisen på den vil gå på ein smell når 30kw blir lansert? Eg er ikkje skeptisk til å kjøpe brukt heller viss det blir anbefalt.

OlavEmil

Det med bruktbilprisane kjem jo heilt an på kor lenge du skal ha bilen. Hugs at du aldri kan tape meir enn du gav for bilen. Om prisen på ny Leaf no er veldig låg, du skal ha bilen lenge og du ikkje har bruk for dei 3-4 ekstra mila med rekkjevidde, kan det nok absolutt vere eit godt kjøp. Leaf er sikre, velutprøvde bilar.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

prompt

Eg tenkjer nok å ha den så lenge eg bur i Oslo, som iallfall blir 5-6 år til, om ikkje lengre. Eventuelt vil eg bytte den ut med ein hybrid i framtida når dei kjem med betre batteri. Takk for svar forresten.

Hansi

Personlig ville jeg ha valgt en av disse 3 alternativene (billig til dyrere):
1. Den rimeligste USA-importerte Leafen jeg fant på Finn med Leafspy batterirapport (men vær klar over problematikk rundt import, ingen Carwings, etc.)
2. Norsk facelift-modell noe ala denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=64525564&searchclickthrough=true
3. 2016 med 30 kWh batteri

Jeg er veldig usikker på hvilket alternativ jeg hadde gått for selv også, personlig venter jeg på "neste generasjon", men jeg blir ofte veldig fristet til å kjøpe en elbil med litt lenger rekkevidde enn i-MiEVen.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

prompt

Den du linka til på finn var jo ganske fornuftig prislagt. Den skal eg seriøst vurdere,  sjølv om kvit bil ikkje er heilt i mi gate  :) Det er jo snakk om 60'-70' tusen mindre enn ein ny. Kunne jo kanskje ha pruta litt på dei litt nyare som er i Oslo, men eg er diverre elendig til akkurat det.

Amerikansk import har eg vurdert, men premium modellane kostar jo rundt 169'-179', og då går eg heller for ein norsk bil. Verdifall kan jo vere større der sidan mange kanskje er meir skeptisk til import, meg sjølv inkludert.

Og ein heilt ny 2016 hadde jo vore topp, men eg tykkjer det er for lite ekstra rekkevidde til at det skal kunne rettferdiggjere eit eventuelt kjøp.

Hansi

Med punkt 1 mente jeg noe ala
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=63989402&searchclickthrough=true ,
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=63562567&searchclickthrough=true
etc. i prisklasse 120'-130', altså før facelift. Norske modeller før facelift syns jeg er priset i høyeste laget.

Enig i at den Norske facelift-modellen ser ut som et godt kjøp, vurderte den selv (selv om jeg er enig med deg vedrørende farge) :)

Jeg er litt usikker på hva prisen blir ferdig på veien for 2016-modell med 30kWh batteripakke, men tror 27% økning i rekkevidde merkes ganske så godt..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Olemann


Regn med mange billige Leaf'er på FINN når den nye blir levert. Noen vil nok selge straks de har bestilt, og være uten bil en periode, for å unngå rushet når alle skal ut døra samtidig og dermed prøve redusere sitt tap.

Forskjellen på reell rekkevidde på 15 og 25 mil er stor. Det betyr bl.a. at alle som har hytter 15 mil unna langs motorvei kan bruke bilen uten å pusle seg fram i 80 km/t i høyrefeltet med nesa i Guessometeret.  Når trafikken går i 110+ så er oppgitte tall for kjørelengde helt urealistiske.

prompt

Etter det eg les av svar så vil eg nok vente litt til med eit kjøp, eventuelt prøve meg på litt pruting. Som Olemann skriv, det vil nok kome ein del ekstra brukte på markedet no framover.

Og eg ser den at ei auke av rekkjevidde har mykje å seie for dei som har hytter eller pendlar. Hyttene som eg har tilgong til ligg 70 mil unna, så det blir nok ei stund før eg kan køyre elektrisk dit innanfor mitt budsjett :) Mine turar blir i hovudsak levering og henting i barnehagen, samt til og frå jobb. Ikkje meir enn 10-15km om dagen.

Eg er takksam for gode råd her. Rett og slett eit hyggeleg forum å bli kjend med.

OlavEmil

Sitat fra: Olemann på fredag 18. september 2015, klokken 13:58
Forskjellen på reell rekkevidde på 15 og 25 mil er stor.

Det har du heilt rett i. Det er faktisk ein auke på nesten 70%. Nye Leaf får ein auke på 25%.

Eg meiner framleis det kan vere lurt å kjøpe ny Leaf no, om den dekkjer behova. Då har du ein veldig god bil til ein veldig god pris. Det går nok ikkje veldig mange år før Nissan kjem med heilt nye batteri, då er ikkje nye Leaf veldig mykje meir attraktiv i bruktbilmarknaden enn gamle Leaf, dei vil begge vere i kategorien "gamle kortrekkjeviddeelbilar". Dermed betre å kjøpe gamle typen til vesentleg lågare pris / betre tilbod.

Hugs òg at det er håplaust om ein først byrjar med eit "vente til det neste store"-løp når ein skal ha elbil. Når nye Leaf kjem om eit års tid, er det berre eit års tid til Tesla kjem med småbilen sin, som vil knuse alt av dagens småbilar. Kven veit kva som kjem året etterpå?

Kjøp den bilen du treng, når du treng han ;) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Olemann


Ser at de "bare" har økt nominell til 25 mil og ikke 29.9 som jeg trodde.  Gammel var som kjent 19.9, men i praksis 15, derfor jeg regnet med 25 i praksis på ny. Men da er det bare snakk om ca 5 mil som likevel kan være kjekke å om man har hytte 12 mil unna og trives best i venstre felt i 110 km/t.

Og selvsagt; om 1 år kommer enda noe nytt.

Som gubben sa som ikke hadde bilder fra sin datters konfirmasjon; Jeg hadde ikke kamera fordi jeg ventet på ett med høyere oppløsning som kom måneden etter.  Synd, vil vel de fleste mene.

Mazzbot

Jeg sitter I samme situasjon som deg , har vurdert 2016 modell men tror den blir for dyr men igjen så får jeg bedre rekkevidde . Eller en 2015 modell til 60 000 kr mindre men dårligere rekkevidde . Med en lønn på 320 000 så er prisen vesentlig for min del .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

timingbeltkiller

Sitat fra: Olemann på mandag 21. september 2015, klokken 16:57
Men da er det bare snakk om ca 5 mil som likevel kan være kjekke å om man har hytte 12 mil unna og trives best i venstre felt i 110 km/t.
EPA rekkevidden for de to er 135 og 172 km.
Dette er en langt mer realistisk rekkevidde enn reklametallene som bygger på den helt
håpløse EU normen. Men også EPA bygger på lavere snittfart enn 110.
Tror derfor 12 mil i 110 skal ligge på grensen selv midt på sommeren.
Om vinteren har du ikke nubbesjangse.

Lang rekkevidde er bare mulig med langsomkjøring.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Olemann

Enig der, men du skal være god for å klare brenne mer enn 3 kW/mil i snitt selv i 110 km/t, (som det ikke er i mange mil av gangen) men sommer bør det være ja.  Oppfattet at den nye hadde 30 kWh, så da er det håp om å greie 10-15 mil på E18 uten å ligge i krabbefeltet. Men 20  mil kan man glemme.

Greiere med min gamle Reva sånn sett, man slapp valget å kjøre over 60 km/t.


Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 21. september 2015, klokken 19:35
Sitat fra: Olemann på mandag 21. september 2015, klokken 16:57
Men da er det bare snakk om ca 5 mil som likevel kan være kjekke å om man har hytte 12 mil unna og trives best i venstre felt i 110 km/t.
EPA rekkevidden for de to er 135 og 172 km.
Dette er en langt mer realistisk rekkevidde enn reklametallene som bygger på den helt
håpløse EU normen. Men også EPA bygger på lavere snittfart enn 110.
Tror derfor 12 mil i 110 skal ligge på grensen selv midt på sommeren.
Om vinteren har du ikke nubbesjangse.

Lang rekkevidde er bare mulig med langsomkjøring.

tutti

Bruker Leaf mye mer strøm enn eGolf?

Med 30 Kwh og vinterforbruk på f.eks. 25 Kwh/100 i 110-sonen så burde den klare 120 km. Det er et høyt forbruk selv midt på vinteren hvis bilen har VP.

Elmo

#14
Sitat fra: Mazzbot på mandag 21. september 2015, klokken 17:40
Jeg sitter I samme situasjon som deg , har vurdert 2016 modell men tror den blir for dyr men igjen så får jeg bedre rekkevidde . Eller en 2015 modell til 60 000 kr mindre men dårligere rekkevidde .

TROR ??  Prisene er da tilgjengelig. 30kWh koster "bare" 17.000kr mere enn 24kWh på alle modeller.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA