Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forberede kuldesesongen

Startet av Amigo, mandag 19. oktober 2015, klokken 20:03

« forrige - neste »

Amigo

Kjøper min første elbil imårra, BMW i3. Kjører fra Oslo direkte til bryllupsfeiring i Sverige i helgen. Søndag skal vi hjem igjen til Kristiansand.

Jeg lurer på om vi må gjøre noe spesielt i forkant for å kunne lade på Combo-stasjonene? Noen snakker om et kort, andre sier de bruker en app. Folk kjører jo forskjellige biler og det er flere systemer der ute. Hva er det enkleste/beste ift. betaling? Jeg har lastet ned en app som heter GoCharge, der finner jeg Combo hurtiglading f.eks. i Kongsvinger, som er halvveis til reisemålet og 10 mil fra Oslo. Når jeg så velger "Betaling" i denne appen, kommer en liste med stasjoner, men ingenting i Kongsvinger... Ikke noe her i Kristiansand heller, nærmeste er Byrkjedal, ca 12 mil unna. Ikke lett å bli klok på dette. Har dere med BMW noe tips vedr. apper og ladestasjoner? Og - kan jeg betale med VISA eller MasterCard?

Electrix

Du er lovlig sent ute med å spørre om dette hvis du skal på langtur allerede imorra (men slik er det med veldig mange som kjøper seg elbil). I de områdene du tenker å kjøre bør (må) du ha brikke fra Fortum og Grønn Kontakt. Alternativt kan du registrere brikken fra elbilforeningen hos begge disse operatørene. Brikke er billigst og mest driftsikkert, husk at de aller fleste stasjonene er ubetjente, men om det skulle være problemer kan du kontakte kundeservice på nummer som er oppgitt. Holder du deg til Fortum og Grønn Kontakt får du uansett de laveste prisene, vær obs på Arctic roads eller Ishavsveien som de het tidligere, disse koster 240 kr pr lading.

Grønn Kontakt har egen app der du kan betale også tror jeg, tror fortum også har det samme, men bruker alltid brikke selv.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Et par råd til:

Ser at Grønn Kontakt sin App gir samme pris som rfid, vil derfor anbefale å laste ned denne og registrere deg som kunde, det koster ingenting, og om det er noe problem har du allerede et kundeforhold så de kan lettere sette i gang lading ol over telefon om det er noe problem. Jeg har ikke testet appen ennå, men tror den har kart over alle deres stasjoner.
www.gronnkontakt.no

Fortum har egen kartside med hurtigladere, her kan du også huke av for ande hurtigladere:
map.chargedrive.com/
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Amigo

Takk for gode tilbakemeldinger. Tenkte å oppdatere litt. Er nå i Sverige, etter to "etapper" á 10 mil. Har kjørt på "medium" effekt. Det har gått greit, men har kjørt pent og benyttet mye cruisecontrol. Da vi kom fram til hotellet igår kveld, sto det 10 km igjen på rekkeviddeindikatoren. Hurtigladet midtveis på turen, det gikk greit etter et par telefoner til Grønn Kontakt, som hadde utmerket service. Ladingen tok 15-20 min og det sto da 101 km i rekkevidde, forøvrig samme som da vi startet i Oslo. Et spørsmål, er Combo = hurtiglading og Type 2 = semihurtig? Og hvor lang tid tar sistnevnte (til 80%)?

OlavEmil

BMW har berre vanleg ladar i bilen (6,6kW?), og kan ikkje nytte "semihurtig" på full effekt. Ladetida på Type 2 blir det same som på ein 32A ladeboks heime, ca. 20% i timen.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

TorS

Sitat fra: Amigo på lørdag 19. september 2015, klokken 08:38
Et spørsmål, er Combo = hurtiglading og Type 2 = semihurtig?
Korrekt. Type 2 på i3 gir teoretisk maks på 7,4kW (1 fase 32A) fra en 22kW (3 fase 32A) lader. i3 bruker bare den ene fasen av tre. Mange vil hevde at dette ikke kan kalles semihurtig, men litt raskere vanlig lading.

Sitat fra: Amigo på lørdag 19. september 2015, klokken 08:38
Og hvor lang tid tar sistnevnte (til 80%)?
Det er selvsagt avhengig av start %, men også temperatur og programvareversjon i bilen. Det er godt forklart her
http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading. Tabellen viser fra 0-80% på 32A Type 2 tar mindre enn 3 timer.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

v-i-c

Sitat fra: TorS på lørdag 19. september 2015, klokken 11:08
Sitat fra: Amigo på lørdag 19. september 2015, klokken 08:38
Et spørsmål, er Combo = hurtiglading og Type 2 = semihurtig?
Korrekt. Type 2 på i3 gir teoretisk maks på 7,4kW (1 fase 32A) fra en 22kW (3 fase 32A) lader. i3 bruker bare den ene fasen av tre. Mange vil hevde at dette ikke kan kalles semihurtig, men litt raskere vanlig lading.

Sitat fra: Amigo på lørdag 19. september 2015, klokken 08:38
Og hvor lang tid tar sistnevnte (til 80%)?
Det er selvsagt avhengig av start %, men også temperatur og programvareversjon i bilen. Det er godt forklart her
http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading. Tabellen viser fra 0-80% på 32A Type 2 tar mindre enn 3 timer.

Type 2 = semihurtig

Tytpe 2 er en EU standard for lading av elbil med vekselstrøm. EU dekker standarden alt fra 6A enfase 230V til 64A 400V, dvs. fra ca 1kw til 43kw. Om elbilen støtter det kan du kjøpe en hurtiglader til under 20.000 og sette i din egen garasje og få ut AC43kw gitt at du har/kjøper en type2-type2 kabel som tåler 64A (5x10mm2).

Svært mange elbiler som selges i dag kan i standard utgave kun lade med fra 2 til 3,6 kw fordi bilen er blitt designet slik. En liten "ekslusiv" gruppe elbiler i Norge kan lade på AC43kw.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: OlavEmil på lørdag 19. september 2015, klokken 09:50
BMW har berre vanleg ladar i bilen (6,6kW?), og kan ikkje nytte "semihurtig" på full effekt. Ladetida på Type 2 blir det same som på ein 32A ladeboks heime, ca. 20% i timen.
Hvordan får du det regnestykket til å gå opp? Om bilen henter ut 7,3kW effekt (230V 32A) og skal lade ca 19kWh, hvordan skal den bruke 5 timer på det?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

olegregert

Hvordan får du det regnestykket til å gå opp? Om bilen henter ut 7,3kW effekt (230V 32A) og skal lade ca 19kWh, hvordan skal den bruke 5 timer på det?


Han tar feil I3 tar kun å henter ut 3,6 KW og det ca 5 timer å lade opp fra bunnen av.


TorS

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. september 2015, klokken 07:53
Sitat fra: OlavEmil på lørdag 19. september 2015, klokken 09:50
BMW har berre vanleg ladar i bilen (6,6kW?), og kan ikkje nytte "semihurtig" på full effekt. Ladetida på Type 2 blir det same som på ein 32A ladeboks heime, ca. 20% i timen.
Hvordan får du det regnestykket til å gå opp? Om bilen henter ut 7,3kW effekt (230V 32A) og skal lade ca 19kWh, hvordan skal den bruke 5 timer på det?
OlavEmil svarte veldig greit på dette. "semihurtig" på full effekt (vanligvis) = 3 fase 32 A 400 V = 22kW. BMW i3, som tråden handler om(!), kan bare bruke den ene fasen = 7,4kW, mao. den kan ikke utnytte 22kW fullt ut. I snitt lader den fra 0-100% med 20% i timen på 7,4kW. Regnestykket går opp siden det er ingen biler som klarer å lade med full effekt fra 0-100%. Iflg. http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading tar dette mindre enn 4,5 timer. "ca. 20% i timen" stemmer bra.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

TorS

Sitat fra: v-i-c på søndag 20. september 2015, klokken 07:09
Type 2 = semihurtig

Tytpe 2 er en EU standard for lading av elbil med vekselstrøm. EU dekker standarden alt fra 6A enfase 230V til 64A 400V, dvs. fra ca 1kw til 43kw. Om elbilen støtter det kan du kjøpe en hurtiglader til under 20.000 og sette i din egen garasje og få ut AC43kw gitt at du har/kjøper en type2-type2 kabel som tåler 64A (5x10mm2).

Svært mange elbiler som selges i dag kan i standard utgave kun lade med fra 2 til 3,6 kw fordi bilen er blitt designet slik. En liten "ekslusiv" gruppe elbiler i Norge kan lade på AC43kw.
Nå omhandlet denne tråden BMW i3 og en TS (trådstarter), som har hatt denne bilen i 3 dager (2 dager i går). Hvorfor blande inn helt irrelevant informasjon om gammel utgave av Zoe?
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

Øyvind.h

Sitat fra: TorS på søndag 20. september 2015, klokken 09:57
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. september 2015, klokken 07:53
Sitat fra: OlavEmil på lørdag 19. september 2015, klokken 09:50
BMW har berre vanleg ladar i bilen (6,6kW?), og kan ikkje nytte "semihurtig" på full effekt. Ladetida på Type 2 blir det same som på ein 32A ladeboks heime, ca. 20% i timen.
Hvordan får du det regnestykket til å gå opp? Om bilen henter ut 7,3kW effekt (230V 32A) og skal lade ca 19kWh, hvordan skal den bruke 5 timer på det?
OlavEmil svarte veldig greit på dette. "semihurtig" på full effekt (vanligvis) = 3 fase 32 A 400 V = 22kW. BMW i3, som tråden handler om(!), kan bare bruke den ene fasen = 7,4kW, mao. den kan ikke utnytte 22kW fullt ut. I snitt lader den fra 0-100% med 20% i timen på 7,4kW. Regnestykket går opp siden det er ingen biler som klarer å lade med full effekt fra 0-100%. Iflg. http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading tar dette mindre enn 4,5 timer. "ca. 20% i timen" stemmer bra.
Ouch! Dobbelt så lang tid fra 0-100 som effekten skulle tilsi var sjokkerende.
Trodde den slags avvik var forbeholdt hurtiglading.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Ferry

De øverste prosentene går alltid tregt, uansett lademetode. Hvis en har dårlig tid så er det en kjempefordel å kunne unngå å lade til 100%. 7,4 kW på type 2 tilsvarer å fylle batteriet på 18,8 kWh på ca. 2,5 t, (18,8 kWh/7,4 kW = 2,5 t.) Ca. 40% pr. time Så fra start går ladinga fort, men på et eller annet tidspunkt reduseres effekten. Akkurat når reduksjonen starter med 7,4 kW lading vet jeg ikke, men kanskje ved 80-85% ? Jeg velger heller å se det positive i at en time ladepause med 7,4 kW gir 5-6 mil rekkevidde ekstra.

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på søndag 20. september 2015, klokken 13:04
De øverste prosentene går alltid tregt, uansett lademetode. Hvis en har dårlig tid så er det en kjempefordel å kunne unngå å lade til 100%. 7,4 kW på type 2 tilsvarer å fylle batteriet på 18,8 kWh på ca. 2,5 t, (18,8 kWh/7,4 kW = 2,5 t.) Ca. 40% pr. time Så fra start går ladinga fort, men på et eller annet tidspunkt reduseres effekten. Akkurat når reduksjonen starter med 7,4 kW lading vet jeg ikke, men kanskje ved 80-85% ? Jeg velger heller å se det positive i at en time ladepause med 7,4 kW gir 5-6 mil rekkevidde ekstra.

Jeg tviler på at man får noen reduksjon før godt oppe på 90-tallet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA