Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forberede kuldesesongen

Startet av Amigo, mandag 19. oktober 2015, klokken 20:03

« forrige - neste »

OlavEmil

Sitat fra: olegregert på søndag 20. september 2015, klokken 08:35
Hvordan får du det regnestykket til å gå opp? Om bilen henter ut 7,3kW effekt (230V 32A) og skal lade ca 19kWh, hvordan skal den bruke 5 timer på det?


Han tar feil I3 tar kun å henter ut 3,6 KW og det ca 5 timer å lade opp fra bunnen av.

Ser eg har vore litt unøyaktig / teke litt feil her, ja. Beklager.

1: Eg trudde BMWen hadde same raske ladar som Leaf (ekstrautstyr) og Kia, 6,6kW. Ser no at standard berre er 3,7kW, med 7,4kW som ekstrautstyr.

2: Eg var ikkje klar over at BMWen hadde så lite batteri.


Då blir det vel rettare med ca. 40% i timen på type 2, om ein har 7,4kW-ladar i bilen, som Ferry så fint har rekna ut.

Poenget var iallefall at ein ikkje får utnytta dei 22kW som type 2-ladarane leverer. Heilt håplaust er det jo likevel ikkje med 40% i timen :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

v-i-c

Det som er viktig er at den første turen gikk bra og noen erfaringer ble høstet.

Det finnes nå en rekke ulike elbiler med tildes ulike tekniske løsninger, noe som betyr at om man bare klarer å beskrive sitt behov så finnes det stort sett en elbil som dekker behovet.

BMW i3 er en morsom bil som har et flott forhold mellom motorytelse og vekt.

Ut i fra denne tråden og andre tråder ser det ut til at mange anbefaler 32A ladeløsninger enten de er en eller trefase fremfor kun 16A løsninger.

Dette rådet bør man muligens formidle til potenselle nye elbilkjøpere, da 32A løningen ofte er ekstra utstyr hos de biler som satser på DC for hurtigladning. Slikt ekstrautstyr må ofte bestilles ved avtale om nykjøp.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Gliderman

Helt enig med v-i-c.
32A bør man absolutt ha med ved kjøp av ny bil. 32A er et godt supplement til hurtiglading og det dukker stadig opp nye 32A bokser på shoppingsenter og i parkeringsanlegg.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Amigo

#18
Puh, endelig hjemme i Kr.sand etter drøye 53 mil og tolv timer igår. Brukte syv timer fra ladestasjonen i Sandvika. Fredag kjørte vi altså kun 20 mil, siden vi kjøpte bilen i Oslo. Konklusjonen etter min første langtur med BMW i3 er:

Joda, det går an å kjøre langt - men det er ikke spesielt gunstig, hverken tidsmessig eller økonomisk. Til det er rekkevidden og "ladetilbudet" for dårlig. Det var kø på 3 av 5 stasjoner, men vi ventet ikke mer enn 30-40 min totalt sett, det må sies å være akseptabelt på en søndag ettermiddag/kveld. I tillegg treffer man hyggelige mennesker som gjerne slår av en el-prat. Selve ladingene tok mellom 15-30 min, greit nok. To Fortum-stasjoner i Vestfold var ute av drift, til tross for at de begge var grønne på hjemmesiden. Dette skapte endel plunder og bekymring, det gikk også en time ekstra. Telefonservicen hos leverandørene jeg benyttet (Grønn Kontakt og Fortum) var bra, med et ekstra pluss til førstnevnte. GPS-funksjonen på hjemmesia til Fortum henger etter og dermed blir km-angivelsen også feil (har Fortum forresten en app for ladestasjoner?). Bilen viste seg å klare ca 10 mil på motorvei (mellom 80-110 km/t) før lading måtte til, i Sandefjord sto det 3 km på indikatoren da vi endelig fant en stasjon som virket. Hadde vi lagt oss på 90 km/t ville marginene vært bedre. Ble tipset om dette av en tre uker gammel hyggelig i3-eier. En annen stakkar som skulle lade sin i3 etter oss, var hvit i ansiktet, med liten tass i baksetet og 0 km igjen. Han hadde kjørt i 70 på motorveien fra Holmestrand og defekt stasjon (også Fortum). Dette nettet må bli bedre, hvis man skal kunne bruke dagens elbiler som eneste bil i husstanden. At Tesla har 7-8 stolper ved siden av hverandre og Combo/Chademo har én stolpe (på deling), virker litt pussig, selv sett utifra prisforskjellen. De har vel betalt litt for bilen og...?

Noen ladere var plassert lett tilgjengelig, som f.eks. på Fokserød og ved Lillesand, begge langs E18. Noen ladere er basert på rebusløp, som f.eks. gjemt under ei bru i en smal bakgate i Sandvika, eller ved en liten Kiwi-butikk midt i et boligfelt i Sandefjord.

Vi brukte ca 300,- på lading totalt, noe mindre enn jeg ville brukt med min Honda Civic på samme strekning. Vi sparte ca 200,- i bomutgifter, dette gikk til delbetaling av pølser, brus, kaffe, bolle osv i alle pausene vi ble pent nødt til å ha. Man har vel høyere driftskostnader på en "fossil" bil, mens verditapet på nyere elbiler er uvisst. Jeg begir meg ikke nærmere inn på regnestykket, fremtiden vil gi svar på dette. Iflg SINTEF er elbil (foreløpig...) mindre miljøskadelig enn andre biler, men hvis de må dra igang noen gamle kullkraftverk fra gamle øst-Europa for å levere nok strøm til alle elbilene, er vel gevinsten høyst diskutabel. I likhet med frynsegodene våre...

Jeg skjønner at mange kan mye her inne, men alle disse begrepene går helt i surr for en enkel hjerne som min. Det kan nok delvis skyldes manglende teknisk interesse for emnet. For meg holder det foreløpig å skille mellom hurtig- og semihurtig lading. Jeg har også skjønt at det finnes flere typer hurtiglading, alt etter ampere. Og så har jeg lært at elbil-eiere er svært interessert i andres praktiske erfaring - og at de er særdeles hjelpsomme. Et sted dro en i3-eier brikken sin over skjermen på en semilader, sånn at jeg fikk nok strøm til å komme meg til nærmeste hurtiglader, noen km unna. Jeg fikk ikke til dette selv, grunnet misvisende knappeplassering på ladesøyla (Fortum). En annen i3-eier kunne enkelt fortelle meg hvordan jeg nuller ut triptelleren min...noe jeg hadde plundret med lenge (har ikke lest boka, bare sett filmen...). Jeg kommer nok til å skaffe en brikke fra elbilforeningen, det virker litt lettere når man først står der og fomler, dessuten sparer 50 øre pr min. Så får tiden vise om det blir noen flere langturer. Takk for alle svar folkens, jeg kommer garantert tilbake.

PS: Bilen skal være utstyrt med hurtiglading for AC og DC, om det forklarer noe. Jeg er ikke så bevandret i det teoretiske landskapet her, er ikke spesielt opptatt av det heller. Mer viktig hvordan det funker i praksis. Nå er vi hjemme og skal begynne å bruke elbilen til det den var ment til.

Øyvind.h

Interessant innlegg. Alltid artig å lese andres erfaringer og innspill fra elbil-langtur. Langtur i elbil med lite batteri vil for alltid være en øvelse for spesielt interesserte, men en morsom øvelse er det :)

Litt skummelt at laderen i Holmestrand var defekt og muligens grønn status. Den er jeg helt avhengig av om et par uker.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

v-i-c

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. september 2015, klokken 09:43
Interessant innlegg. Alltid artig å lese andres erfaringer og innspill fra elbil-langtur. Langtur i elbil med lite batteri vil for alltid være en øvelse for spesielt interesserte, men en morsom øvelse er det :)

Litt skummelt at laderen i Holmestrand var defekt og muligens grønn status. Den er jeg helt avhengig av om et par uker.

Laderen i Holmestand har hatt problemer med å lese ladebrikken.
Har måttet ringe fortum her noen ganger.

Det er det jo en "universiell hurtiglader" på Statoil stasjonen rett etter Homestand i retning Oslo som fyller tanken på 30 min.

Eller så finnes det to utmerkede Type2 AC22kw ladere på flykafen ved Tønsberg som fyller tanken på 60 min

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

tutti

Sitat fra: Gliderman på søndag 20. september 2015, klokken 22:55
Helt enig med v-i-c.
32A bør man absolutt ha med ved kjøp av ny bil. 32A er et godt supplement til hurtiglading og det dukker stadig opp nye 32A bokser på shoppingsenter og i parkeringsanlegg.

Mvh
Svein Erik
Hvorfor satse på noe som bare er litt bedre enn standard 16A? 3-fase og 400V nett er enda mer framtidsvennlig og kan redusere behovet for dyr og treg (mye feil, ladekø osv.)hurtiglading for mange.

Ferry

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. september 2015, klokken 09:43
Langtur i elbil med lite batteri vil for alltid være en øvelse for spesielt interesserte,

Du har dessverre rett!  :( Å ta unna småbilene på utfartsdager ser jeg litt mørkt på.

Fin rapport, Amigo!

v-i-c

Sitat fra: tutti på mandag 21. september 2015, klokken 10:28
Sitat fra: Gliderman på søndag 20. september 2015, klokken 22:55
Helt enig med v-i-c.
32A bør man absolutt ha med ved kjøp av ny bil. 32A er et godt supplement til hurtiglading og det dukker stadig opp nye 32A bokser på shoppingsenter og i parkeringsanlegg.

Mvh
Svein Erik
Hvorfor satse på noe som bare er litt bedre enn standard 16A? 3-fase og 400V nett er enda mer framtidsvennlig og kan redusere behovet for dyr og treg (mye feil, ladekø osv.)hurtiglading for mange.

Det virker ikke som det er interesse i Norge for å bygge ut en infrastruktur med "universielle hurtigladere" i Norge. Tyskland skal nå etter sigende sette opp "universielle hurtigladere" langs hovedveinettet med ca 30 km avstand (400 stykker)

32A er jo noe treigt i forhold til hurtigladning:
32A --> AC22kw betyr jo 60 min på og fylle en tank på 22kw
med hurtigladning fylles samme tanken på 30 minutter
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Gliderman

Hvorfor ikke satse på noe som er mer fremtidsrettet? Tja si det du.
Jeg synes nå det er ganske lurt å satse på det som markedet vil ha og kan bruke. Langt de fleste elbiler idag lader helt uten problemer på både IT og TN nett og vil ha glede av alle 32A type 2 bokser som popper opp, enten du får 6,6, 7,4 eller 11kW (230V). Om det er IT eller TN er for de fleste irrelevant.
32A en eller 3 fas gir langt de fleste et hyggelig påfyll mens man handler, spiser eller går på kino.

Sammenligne dette med hurtiglading blir helt feil. Dette er rask saktelading og et godt tilbud til elbilister som kan stå en stund, eller som kriselading.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

v-i-c

Sitat fra: Gliderman på mandag 21. september 2015, klokken 12:46
Sammenligne dette med hurtiglading blir helt feil. Dette er rask saktelading og et godt tilbud til elbilister som kan stå en stund, eller som kriselading.

Mvh
Svein Erik

Jeg er helt enig med deg. Men det er jo dessverre mange som mener at 32A trefase (AC22kw) er like godt som hurtigladning og derfor ikke vil bygge ut hurtigladning.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Gliderman

#26
Litt tatt ut av sammenheng, men er vel kun en håndfull biler som kan nyttegjøre seg mer enn 22kW AC?
Nå handler jo denne tråden om en brukers erfaring med elbil på lengre tur, så ikke la dette bli nok en tråd om 43kW AC vs røkla.
Lengre turer med dagens elbiler (eksl. Tesla) tar tid og krever planlegging. 3 uker siden kjørte jeg følgende rute uten problemer, tok bare litt tid og kaffe.
Mandag: Holmestrand-Kungälv-Nol-Jönköping. Tirsdag: Jönköping-Kungälv-Marstrand og Torsdag: Marstrand-Nol-Kungälv-Holmestrand. Rett under 1000km med noe småkjøring hit og dit. Lading i Sverige er fint. Mange steder er det dobbelt opp med hurtigladere og der er de også gratis! Fortum bygger ut langs hovedveiene og Clever er også i full gang. uppladdning.nu er nyttig og bra, sammen med Fortums kartside.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Øyvind.h

Sitat fra: Gliderman på mandag 21. september 2015, klokken 19:21
Litt tatt ut av sammenheng, men er vel kun en håndfull biler som kan nyttegjøre seg mer enn 22kW AC?

Mvh
Svein Erik
Noen hundre biler. Litt under 1% og synkende.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gliderman

En erfaring jeg har gjort på alle svensketurene i det siste er at hurtigladere står med ca. 70 - 80km avstand maksimalt. Det betyr stram wire og følg trafikken. Batteriet blir lunkent og lading går raskt. Sist kuttet jeg lading når den falt under 40kW. da var det mellom 70 og 80% på batteriet og det er nok til neste lader. Det varierer faktisk en del fra lader til lader og med batteritemp.
Skal dog sies at hadde jeg hatt med familie så ville jeg lagt det opp annerledes.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

evole

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. september 2015, klokken 09:43Langtur i elbil med lite batteri vil for alltid være en øvelse for spesielt interesserte, men en morsom øvelse er det :)
En øvelse som fungerer best alene. Familieturer frykter jeg kan ende opp på familievernkontoret.

I går var jeg på noe som for en trilling under tvil kan kalles langtur. Turen på ca. 22 mil inkluderte i hvert fall to stopp for hurtiglading.

På mitt første stopp fikk jeg problemer med å lade. Prøvde først å ringe Fortum, men så kom jeg på at Grønn Kontakt skulle ha en lader et par steinkast unna i luftlinje. Et rebusløp senere gjorde meg forholdsvis lokalkjent. Eneste uhyggen var at ruta gikk innom en kirkegård for elbiler. Jeg antar dette var biler som måtte gi opp i jakten på et velfungerende ladeuttak. Kjente en viss frykt for å lide samme skjebne.

Omsider ankom jeg en fullstappet parkeringsplass, hvor det åpenbarte seg en ledig åpning foran hurtigladestasjonen. Akkurat tilstrekkelig med plass til at jeg kunne lirke inn den smale rumpa til trillingen og senke skuldrene i en halvtime.

Jeg må ærlig innrømme jeg føler meg litt tulling når jeg er ute på lengre turer med elbil.  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA