Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er Teslas hurtigladernettverk en egotripp?

Startet av mo73ro, søndag 18. oktober 2015, klokken 23:30

« forrige - neste »

mo73ro

Fant noen interessante tall nå:

Ved utgangen av 2014 var det totalt 1.588 bensinstasjoner i Norge. http://www.np.no/om_bensinstasjoner/

Ladestasjoner i Norge 17.09.2015: http://info.nobil.no/

CHAdeMO hurtigladere: 257
Combo hurtigladere: 195
AC Type 2 hurtigladere: 94
Tesla superladepunkt: 162

Har bare tatt med hurtigladere da det er det eneste som kan sammenlignes med bensinpumpe. Nå er det ut i fra disse tallene ikke mulig å vite nøyaktig hvor mange lokasjoner dette er da lokasjonene har flere ladepunkt og kombinerer ladeteknologier.

Men er det feil å gå ut i fra at det dreier seg om ca. 300 lokasjoner?

Det vil jo si at hurtigladerdekningen allerede er ca. 19 prosent av dekningen av bensinstasjoner. Siste tallene jeg så utgjør elbiler ca. 2 prosent av bilparken.

Men siden rekkevidden er begrenset til mellom 80 til 140 kilometer om vinteren på biler for massemarkedet, kreves det jo større tetthet for ladelokasjoner i perioden hvor behovet for hurtiglading er størst. Nå ligger det vel an til at elbiler har tilnærmet samme rekkevidde om 10 år som småbiler har idag (500 - 600 km) og dermed så kan man gå ut i fra at behovet etter hvert ikke er større enn dekningen bensinstasjoner har i dag.

Er det realistisk at alle som har elbil om 10 år kan lade hjemme der man må parkere i gatene? Vil bedrifter være villige til å sørge for ladepunkter til ansatte når behovet for ladepunkter øker? Virker som om mange må dele på ladeplasser på arbeidsplassen allerede.

Eller vil disse måtte lade bilene slik vi fyller bensin i dag, på hurtigladere?
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

cra

Vi vil sikkert aldri komme dithen at 100% av brukerne kan lade hjemme, men med større batterier og forhåpentligvis bedre hurtigladerdekning vil de som ikke kan saktelade hjemme om natta likevel kunne kjøre elektrisk ved å lade på hurtigladere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elbil-1

ca 1000 ladestasjoner spredt rundt i landet, vil være innenfor 100km avstand mellom dem.

så vil konkurransen og flere tilbydere gjøre at det blir større tetthet og mindre avstand noen steder og også fløere tilbydere på hver sin side av gata...

så om noen år vil vi nok ha 1500 ladestasjoner også tenker jeg..

Bilene kan gå opp til 1000km på en tank, og allikevel er det 1500 bensinstasjoner.. noe tilsvarende vil vi nok se på ladestasjoner også

automat

Det store problemet vil bli ladetoppene fredag kveld og søndag ettermiddag, når "alle" har vært på hytta på Sørlandet. Siden de fleste vil lade hjemme i det daglige, vil det være svært mye ubenyttet hurtigladerkapasitet på ukedagene. Alternativet er massive ladekøer på utfartsdager.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Olatho

Sitat fra: elbil-1 på torsdag 17. september 2015, klokken 20:21

Bilene kan gå opp til 1000km på en tank, og allikevel er det 1500 bensinstasjoner.. noe tilsvarende vil vi nok se på ladestasjoner også

Men de færreste kan fylle "gratis" bensin hjemme hver natt, eller fra en hvilken som helst stikkontakt på hytta eller hos svigermor eller på jobben...

Panduck

Bensinstasjoner vs ladestasjoner er ikke veldig sammenliknbart. Uansett hvor langt en bensinbil kan gå før den fyller tanken, så MÅ den fylle tanken med bensin på et dertil egnet sted. En elbil med en rekekvidde på 400km og mulighet for lading på jobb eller hjemme vil veldig, veldig skjeden trenge en hurtigladestasjon. Så mens bensinstasjoner må ligge slik at de fleste enkelt kan nå de uten å kjøe omvei vekk fra "normal kjørerute", vil ikke dette nødvendigvis være nyttig for elbiler, spesielt når batteriene får høyere kapasitet.

Da er jo et spredt hurtigladenett der folk kan stoppe og lade den gangen de er på langtur, og skal lengre enn batteriet tar dem.

Men... Hva skjer på de store utfluktsdagene? Hva skjer når alle skal på påskeferie, rekkevidden redusert p.g.a kulde og fullpakket bil, og alle peiler seg inn på den samme ladestasjonen for å få den ekstra strømmen til å komme seg til hytta? Vi har noen dager der vi trenger 10 ganger så mange hurtigladere som andre dager. Hva gjør vi med dette? Vi må iallefall snart begynne å få ladere som deler tilgjengelig kapasitet.

mo73ro

Sitat fra: Panduck på lørdag 19. september 2015, klokken 10:05
En elbil med en rekekvidde på 400km og mulighet for lading på jobb eller hjemme vil veldig, veldig skjeden trenge en hurtigladestasjon.

En slik elbil har vi en del av på veien allerede. Hva er erfaringene til Tesla eiere? Dekker dagens SuperCharger nettverk og andre hurtigladere de kan benytte behovet 100% eller føler de at det burde være flere av dem?
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Panduck

Sitat fra: mo73ro på lørdag 19. september 2015, klokken 10:11
En slik elbil har vi en del av på veien allerede. Hva er erfaringene til Tesla eiere? Dekker dagens SuperCharger nettverk og andre hurtigladere de kan benytte behovet 100% eller føler de at det burde være flere av dem?

... og hvordan blir det dersom f.eks 10% av alle bilene i Norge skulle lade på superladernettet? Hvor lange ladere vil kreves, og vil de fleste laderene stå ubrukt på "vanlige dager"?

Olatho

Sitat fra: Panduck på lørdag 19. september 2015, klokken 10:22
Sitat fra: mo73ro på lørdag 19. september 2015, klokken 10:11
En slik elbil har vi en del av på veien allerede. Hva er erfaringene til Tesla eiere? Dekker dagens SuperCharger nettverk og andre hurtigladere de kan benytte behovet 100% eller føler de at det burde være flere av dem?

... og hvordan blir det dersom f.eks 10% av alle bilene i Norge skulle lade på superladernettet? Hvor lange ladere vil kreves, og vil de fleste laderene stå ubrukt på "vanlige dager"?

Denne debatten begynner jo å bli en gjenganger (det er en annen tråd like under her om "hurtiglading er bærekraftig").

Men som Tesla-eier må jeg jo si at det begynner å nærme seg med antall superlader-lokasjoner.  Burde vel vært en til like nord for Oslo, noen til når du kommer et godt stykke nordover, og kanskje et par-tre andre steder, men generelt er dekningen på landsbasis ganske god.
Det som derimot er et problem er disse utfartsdagene som er nevnt.  Nå har Tesla nylig utvida et par av de mest populære med flere ladeplasser, men jeg vil gjette at f.eks. Gol kommer til å være ganske stappa ved en del anledninger til vinteren.  Samtidig har vi ofte vært der helt alene, så normalt er det jo båser nok.

Men for oss, som er en ganske vanlig familie, og som bruker bilen som en ganske vanlig familiebil, fungerer det helt glimrende å kun ha en Tesla, selv med dagens hull i ladenettverket.  Vi var f.eks. på bilferie i sommer, og bortsett fra at det krevde bittelitt mer planlegging så vi var sikre på å kunne lade på overnattingsplassene var det null rekkeviddeangst og ingen problemer.
Å kjøre kystriksveien fra Trondheim til Bodø gikk uten problemer, selv om det måtte noen kreative ladeløsninger til med ledning ut av vinduet på campinghytter og sånt.
Å kjøre E6 ned fra Bodø til Oslo igjen var _helt_ bekymringsløst. 

Så den tettheten de har av superladere på hovedveiene er god nok (med unntak for de stedene jeg har nevnt allerede), vil jeg si. Det vi savnet var bedre mulighet for destinasjonslading på hoteller og overnattingssteder.   

jkirkebo

Sitat fra: mo73ro på lørdag 19. september 2015, klokken 10:11
Sitat fra: Panduck på lørdag 19. september 2015, klokken 10:05
En elbil med en rekekvidde på 400km og mulighet for lading på jobb eller hjemme vil veldig, veldig skjeden trenge en hurtigladestasjon.

En slik elbil har vi en del av på veien allerede. Hva er erfaringene til Tesla eiere? Dekker dagens SuperCharger nettverk og andre hurtigladere de kan benytte behovet 100% eller føler de at det burde være flere av dem?

For min del dekker ikke SC-nettverket noe særlig av kjøringen (det er for få lokasjoner, og galt plassert i forhold til der jeg kjører mest), men CHAdeMO-nettverket sør for Trondheim er godt nok for min bruk. Så det blir i hovedsak det jeg benytter. Nordover er det nok litt flere utfordringer ennå, vi får se hvordan det blir til neste sommer da vi kanskje drar nordover igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: Olatho på lørdag 19. september 2015, klokken 11:04
Men som Tesla-eier må jeg jo si at det begynner å nærme seg med antall superlader-lokasjoner.  Burde vel vært en til like nord for Oslo, noen til når du kommer et godt stykke nordover, og kanskje et par-tre andre steder, men generelt er dekningen på landsbasis ganske god.

Jeg er ikke i tvil om at livet med Tesla er ganske beskymringsløst. God rekkevidde og mange ladere pr lokasjon. Man kan lure på hva Tesla gjør når andre hurtigladeleverandører sier "det finnes knapt strøm til en 50kW lader her" og Tesla setter opp en rad med 120kW ladere.

Mitt problem er at man bruker mye penger nå på å sette opp et ladenett som overhode ikke er fremtidsrettet. Det er jo fint at Nissan betaler for ladere som settes opp hos Kiwi og driftes av Fortum, disse enslige 50kW laderene bidrar til at man kan kjøre lengre. Men skal Enova spytte inn en del penger bør det kreves at ting kjøres litt mer "tesla-aktig".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA