Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ujevne dør- og panel gaps, ny bil

Startet av Avh, søndag 18. oktober 2015, klokken 13:04

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:07

1. Kjøremønster og lademønster henger sammen på typical med programmering


Hva mener du med dette?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

kjølholdt

Kalle klovn, det var mange nok på forumet som rapporterte om ca 20 km dropp i oppgitt antall km ved aktuell softwareoppdatering til at dette kunne være tilfeldig. Tesla ville ha en større sikkerhetsbuffer
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Tuxedo

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:25
Kalle klovn, det var mange nok på forumet som rapporterte om ca 20 km dropp i oppgitt antall km ved aktuell softwareoppdatering til at dette kunne være tilfeldig. Tesla ville ha en større sikkerhetsbuffer
Det var oppdateringen til 5.12, det.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

GOS

Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:33
Sitat fra: Kalle Klovn på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:08
Aldri opplevd at kjørestil har noen å si på hva man ser av km vising på typical eller rated. Hvor har du det fra?

Har du hatt bilen over en vinter - snakkes til sommeren. Prøv en aktiv kjørestil med høyt forbruk - hadde du giddet å høre på tesla forhandleren da du kjøpte bilen så opplyste han om det faktumet.

Tror det nå er tid for deg å komme med bedre dokumentasjon nå KOS. Tror også det kan være på sin plass at du utdyper, og gjerne med bilder, hva du egentlig legger i tkm (eller rated km) og hvordan du mener dette forandres med kjørestil, og hvor du tar det fra. Hilsen en og flere andre som har vært gjennom en og to vintre i Tesla Model S og som mener tkm ikke endres med kjørestil, kun med hvor mye energi Teslaen tror den har av energi igjen på batteriet.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

TR

#79
Jeg tror heller ikke tkm endrer seg etter kjørestil/kjøremønster, men noen hos Tesla har visst en annen oppfatning. Jeg fikk dette som svar første gang jeg henvendte meg ang tkm som forsvant:

"Kalkulasjonen av range er også adaptiv slik at den vil endre seg etter det forbruket som denne bilen i gjennomsnitt har brukt"

Og ja, det var spesifikt tkm jeg spurte om.

En annen litt rar ting er at i min bil så ligger tkm-streken på 215 (man ser når de sammenfaller i energy-appen), men medgåtte tkm ved kjøring tyder på at tkm egentlig ligger på 203-206, og varierer..

Så hvorfor tror jeg at den ikke endrer seg  ???

redigert; Jo, nå kom jeg på det. Fordi jeg har ganske god kontroll på hvilket forbruk jeg pleier å ha på de faste turene mine, hva jeg starter med og hva jeg har igjen. En eventuell "adaptiv" tkm er ikke adaptiv nok til å forklare tap av 40tkm.

Muffinman

En rimelig sur greie her er jo at om batteriet svikter får man et batteri med samme eller bedre restkapasitet som det gamle. Dermed kan det jo faktisk tenkes at den som er blitt  "frarøvet" utnyttbar kapasitet, får et like dårlig batteri tilbake selv om man har passet på det originale som en prest.

Tuxedo

#81
Sitat fra: Muffinman på torsdag 08. oktober 2015, klokken 19:37
En rimelig sur greie her er jo at om batteriet svikter får man et batteri med samme eller bedre restkapasitet som det gamle. Dermed kan det jo faktisk tenkes at den som er blitt  "frarøvet" utnyttbar kapasitet, får et like dårlig batteri tilbake selv om man har passet på det originale som en prest.
Vi to har vel hatt bilen omtrent like lenge, men jeg har kjørt mye mindre enn deg (har kjørt 25 000 km).  Hva har du på typical/rated når du lader 100%?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

kos

Sitat fra: GOS på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:42
Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:33
Sitat fra: Kalle Klovn på torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:08
Aldri opplevd at kjørestil har noen å si på hva man ser av km vising på typical eller rated. Hvor har du det fra?

Har du hatt bilen over en vinter - snakkes til sommeren. Prøv en aktiv kjørestil med høyt forbruk - hadde du giddet å høre på tesla forhandleren da du kjøpte bilen så opplyste han om det faktumet.

Tror det nå er tid for deg å komme med bedre dokumentasjon nå KOS. Tror også det kan være på sin plass at du utdyper, og gjerne med bilder, hva du egentlig legger i tkm (eller rated km) og hvordan du mener dette forandres med kjørestil, og hvor du tar det fra. Hilsen en og flere andre som har vært gjennom en og to vintre i Tesla Model S og som mener tkm ikke endres med kjørestil, kun med hvor mye energi Teslaen tror den har av energi igjen på batteriet.

Nå er det slik at jeg kun refererer til hvordan min bil oppfører seg og hva jeg er blitt informert av tesla.
Å dokumentere mine påstander har jeg ikke et sterkt behov for - bortsett fra det dere sier har et stort hul av logikk.

Samtidig så er det slik at " det er flere av oss som mener " betyr det samme at dere er en gjeng med sauer som søker en leder. Vi andre tenker selv.

Så kan du selv begynne å følge med på din egen bil - kanskje du ikke håndterer den korrekt ?

Muffinman

#83
SitatVi to har vel hatt bilen omtrent like lenge, men jeg har kjørt mye mindre enn deg (har kjørt 25 000 km).  Hva har du på typical/rated når du lader 100%?

Rated har jeg aldri sett på, men bilen holdt 394/395 typical gjennom den første vinteren og den første sommeren. Falt med 20 2. september 2014. Har deretter minket litt sånn etterhvert, men mistet plutselig 8-9tkm til med oppdatering i år. Var da nede i 355 fulladet. Begynte å minke øyeblikkelig ved kjøring, i motsetning til før denne versjonen hvor jeg kunne få ut ca. 3kWh før det begynte å gå nedover.

Noen fulladinger senere er jeg på 359, og det ser ikke ut til å øke mer. Det starter fremdeles å minke øyeblikkelig når kjøringen starter.

EDIT: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16529.msg400502.html#msg400502

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på torsdag 08. oktober 2015, klokken 20:35
SitatVi to har vel hatt bilen omtrent like lenge, men jeg har kjørt mye mindre enn deg (har kjørt 25 000 km).  Hva har du på typical/rated når du lader 100%?

Rated har jeg aldri sett på, men bilen holdt 394/395 typical gjennom den første vinteren og den første sommeren. Falt med 20 2. september 2014. Har deretter minket litt sånn etterhvert, men mistet plutselig 8-9tkm til med oppdatering i år. Var da nede i 355 fulladet. Begynte å minke øyeblikkelig ved kjøring, i motsetning til før denne versjonen hvor jeg kunne få ut ca. 3kWh før det begynte å gå nedover.

Noen fulladinger senere er jeg på 359, og det ser ikke ut til å øke mer. Det starter fremdeles å minke øyeblikkelig når kjøringen starter.
Det virker for lavt, ja.  Jeg har nå ca 385 typical etter noen fulladinger i det siste (hadde 376 i vår).  Hadde såvidt over 400 før 5.12 oppgraderingen kom.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Brede

For de som skulle mene at Typical forandrer seg etter eget forbruk (som det ikke gjør) så siterer jeg brukerveiledningen:

•     Rated – basert på ECE R101-
testing.
•     Typical - basert på US EPA-
testing.

kos

Sitat fra: Brede på torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:29
For de som skulle mene at Typical forandrer seg etter eget forbruk (som det ikke gjør) så siterer jeg brukerveiledningen:

•     Rated – basert på ECE R101-
testing.
•     Typical - basert på US EPA-
testing.

Det er helt riktig men om du ser etter på måleren din så skrives den i % eller Kmh. Og kjører du i bare oppoverbakker og de er bratte så kommer du ikke 354 km  - men langt mindre og det vil om du ser på måleren forandre seg med forbruket - om ikke må du få bilen din til service - samtidig er epa - testen en standard for å måle denne kjørestrekningen. - er dette vanskelig å forstå?. ta deg en tur opp en bratt bakke, så forstår du bedre.

Øyvind.h

Sitat fra: Brede på torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:29
For de som skulle mene at Typical forandrer seg etter eget forbruk (som det ikke gjør) så siterer jeg brukerveiledningen:

•     Rated – basert på ECE R101-
testing.
•     Typical - basert på US EPA-
testing.
Ja det stemmer vel. Tallet går ikke kraftig ned på vinteren og kraftig opp på sommeren. Dette er veldokumentert nå av mange.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tuxedo

Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:34
Sitat fra: Brede på torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:29
For de som skulle mene at Typical forandrer seg etter eget forbruk (som det ikke gjør) så siterer jeg brukerveiledningen:

•     Rated – basert på ECE R101-
testing.
•     Typical - basert på US EPA-
testing.

Det er helt riktig men om du ser etter på måleren din så skrives den i % eller Kmh. Og kjører du i bare oppoverbakker og de er bratte så kommer du ikke 354 km  - men langt mindre og det vil om du ser på måleren forandre seg med forbruket - om ikke må du få bilen din til service - samtidig er epa - testen en standard for å måle denne kjørestrekningen. - er dette vanskelig å forstå?. ta deg en tur opp en bratt bakke, så forstår du bedre.
Hva er dette for noe vrøvl?  For det første så viser indikatoren Wh/km, og ikke kmh.  Og for det andre er jo resten av inlegget ditt uforståelig sprøyt.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

kos

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:51
Sitat fra: kos på torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:34
Sitat fra: Brede på torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:29
For de som skulle mene at Typical forandrer seg etter eget forbruk (som det ikke gjør) så siterer jeg brukerveiledningen:

•     Rated – basert på ECE R101-
testing.
•     Typical - basert på US EPA-
testing.

Det er helt riktig men om du ser etter på måleren din så skrives den i % eller Kmh. Og kjører du i bare oppoverbakker og de er bratte så kommer du ikke 354 km  - men langt mindre og det vil om du ser på måleren forandre seg med forbruket - om ikke må du få bilen din til service - samtidig er epa - testen en standard for å måle denne kjørestrekningen. - er dette vanskelig å forstå?. ta deg en tur opp en bratt bakke, så forstår du bedre.
Hva er dette for noe vrøvl?  For det første så viser indikatoren Wh/km, og ikke kmh.  Og for det andre er jo resten av inlegget ditt uforståelig sprøyt.

Så kan du forklare enkelt hva som skjer om du kjører i slaps / 12 cm snø og bratte bakker over tid  - hvordan vil så det påvirke bilen. Ingenting skjer ? vrølp er kanskje svaret men antar at du bommer fulstendig på hvor langt du kommer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA