Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ujevne dør- og panel gaps, ny bil

Startet av Avh, søndag 18. oktober 2015, klokken 13:04

« forrige - neste »

Muffinman

Fikk 1 tkm ekstra ved fullading i dag etter 100-0 kjøring for et par dager siden. Målte som skrevet et par andre steder 68,5kWh forbrukt.

toppi

Hva slags tall enkelte får opp på displayet sitt, er lite interessant.
Lad fult opp, kjør uavbrutt til 0, og les av forbruk. Det er det eneste relevante.

Vi trenger en side hvor folk som gidder å gjøre denne øvelsen, kan laste opp resultatet.
Da kan man etter hvert få et godt grunnlag på snittreduksjon av batteriet.

Og til dere som har gjort det, så må jeg si meg enig at reduksjonen er større enn ventet, men vi trenger større grunnlag for å konkludere...
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Boost

Bilen er en P85 2013 gått ca 67000 km.

Når lade grensen er satt på 90% kommer ikke bilen lenger enn 336 km typical. Tidligere har den bestandig ladet til 342 km, men plutselig over natten falt den til 336 km. Ser at den lader til 336 km og da står det 25 min igjen av ladetiden (13A/230V), men plutselig kommer "Ladding Complete" opp og bilen slutter å lade. 100% ladingen har også falt fra 384 til 374.
Bilen er ikke kjørt annerledes enn før i denne perioden, har ikke hatt økt forbruk.

Er det noen som vet hva dette er?
P85-des2013

wasted1980

Sitat fra: Boost på onsdag 07. oktober 2015, klokken 10:22
Bilen er en P85 2013 gått ca 67000 km.

Når lade grensen er satt på 90% kommer ikke bilen lenger enn 336 km typical. Tidligere har den bestandig ladet til 342 km, men plutselig over natten falt den til 336 km. Ser at den lader til 336 km og da står det 25 min igjen av ladetiden (13A/230V), men plutselig kommer "Ladding Complete" opp og bilen slutter å lade. 100% ladingen har også falt fra 384 til 374.
Bilen er ikke kjørt annerledes enn før i denne perioden, har ikke hatt økt forbruk.

Er det noen som vet hva dette er?

Har en P85 - 2013 gått ca 62000 km.

Når jeg setter ladegrensen til 90% så får jeg også 336 km typical. Jeg lader bestandig med 32A

Skal sjekke hva jeg får ved 100% lading.
TMS "P"75D Full pakke

TM≡ Reservert 01.04.16

P85 | Perlehvit | Panorama | Luft | Tech | Hi-Fi | Dobbeltlader | Vinterpakke | Skinn + Alacantara | Carbon | Spoiler | 7 seter | 20" Tomason TN9 | SOLGT

Boost

Hovedsaken her er at endringen fra 342 til 336 km skjedde over natten, samt at den viser 25 min igjen av ladding når den har kommet til 336 km. Ser jo ut som bilen fortsatt tror at den skal lade til 342 km, men plutselig kutter ut.
P85-des2013

Goku

Hvor mye må batteriet degraderes før det er "defekt" og en får nytt på garantien?
Grå s85d

Tuxedo

Sitat fra: Goku på onsdag 07. oktober 2015, klokken 12:40
Hvor mye må batteriet degraderes før det er "defekt" og en får nytt på garantien?
Man vil nok bare få nytt på garantien hvis det er noe feil med batteriet, dvs. at det degraderes mye mer enn andre batterier med samme kjørelengde og lademønster.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

cirys1

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 07. oktober 2015, klokken 13:02
Sitat fra: Goku på onsdag 07. oktober 2015, klokken 12:40
Hvor mye må batteriet degraderes før det er "defekt" og en får nytt på garantien?
Man vil nok bare få nytt på garantien hvis det er noe feil med batteriet, dvs. at det degraderes mye mer enn andre batterier med samme kjørelengde og lademønster.
Tror det er en grense, trodde den var på 70%. (men er ikke helt sikker). Det må nesten være en grense et batteri fungerer helt fint på 30% restkapasitet, men du kommer deg ikke mellom noen SC på det batteriet..

Tuxedo

Sitat fra: cirys1 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 13:40
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 07. oktober 2015, klokken 13:02
Sitat fra: Goku på onsdag 07. oktober 2015, klokken 12:40
Hvor mye må batteriet degraderes før det er "defekt" og en får nytt på garantien?
Man vil nok bare få nytt på garantien hvis det er noe feil med batteriet, dvs. at det degraderes mye mer enn andre batterier med samme kjørelengde og lademønster.
Tror det er en grense, trodde den var på 70%. (men er ikke helt sikker). Det må nesten være en grense et batteri fungerer helt fint på 30% restkapasitet, men du kommer deg ikke mellom noen SC på det batteriet..
Tesla har aldri skriftlig spesifisert noen slik grense  Derimot står det i garantidokumentene:

"Batteriet vil, i likhet med alle litiumionbatterier, oppleve et gradvis energi- eller effekttap med tid
og bruk. Tap av batterienergi eller effekt over tid eller på grunn av eller som følge av batteribruk,
dekkes ikke av denne begrensede garantien for batteriet og drivenheten."
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Amoss

Sitat fra: cirys1 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 13:40
Tror det er en grense, trodde den var på 70%. (men er ikke helt sikker). Det må nesten være en grense et batteri fungerer helt fint på 30% restkapasitet, men du kommer deg ikke mellom noen SC på det batteriet..

Som alt påpekt er det ikke satt noen grense i garantien fra Tesla. Men, på den annen side så mener jeg at alle "levetid tester" av batterier generelt opererer med "levetid" som "hvor mange lade-sykluser man kan ha før batteriet kun har 70% kapasitet igjen". Så i utgangspunktet kan du ha en sterk sak ved å hevde at batteriet er defekt dersom restkapasiteten er så lav som under 70% av originalkapasiteten.

Personlig tror jeg at grunnen til at Tesla ikke er villig til å garantere noen restkapasitet er fordi de har valgt "ubegrenset kjørelengde" på denne garantien. Har du f.eks. kjørt 1million km kan de hevde dette er normalt. Det å ikke spesifisere restkapasiteten gir dem også takhøyde for å peke på spesielle ugunstige lade-mønstre som alltid lade til 100% og kjøre til 0, og hevde at ved ett slikt lade-mønster er denne degraderingen regnet som "normal".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

RaBalder

Jeg håper også at Teslas batterigaranti som ikke spesifiserer forringelse ved bruk/alder også kan føre til at Tesla-eiere tar vare på sine batterier.

Uten å gå inn på de enkelte momenter, så er det mye Tesla-eieren kan gjøre selv for å få batteriet til å vare.

Vil være stor forskjell på batteriet hos en forsiktig eier og en som ikke er det. Kanskje ikke etter 1 år. Men etter 5 år, så er nok forskjellene betydelige.

timingbeltkiller

Tror vi trygt kan gå ut fra batteriet oppfører seg stikk motsatt av DU.
Batteriet er som den gode gamle uslitelige dieselmotoren.
DU er som den gode gamle RO80 hvor du skiftet wankelmotoren på olja i stedet for omvendt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.


Tuxedo

Sitat fra: Boost på onsdag 07. oktober 2015, klokken 10:22
Bilen er en P85 2013 gått ca 67000 km.

Når lade grensen er satt på 90% kommer ikke bilen lenger enn 336 km typical. Tidligere har den bestandig ladet til 342 km, men plutselig over natten falt den til 336 km. Ser at den lader til 336 km og da står det 25 min igjen av ladetiden (13A/230V), men plutselig kommer "Ladding Complete" opp og bilen slutter å lade. 100% ladingen har også falt fra 384 til 374.
Bilen er ikke kjørt annerledes enn før i denne perioden, har ikke hatt økt forbruk.

Er det noen som vet hva dette er?
Prøv å lade til 100% noen ganger, og la den stå noen timer der (samt at du kjører den ned til 20% mellom hver).  Det hjalp på min; systemet fikk åpenbart rebalansert og rekalibrert seg.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

kos

Dette er ikke en indikator på batteriet men hvordan du kjører- se forbruksmåleren din.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA