Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ujevne dør- og panel gaps, ny bil

Startet av Avh, søndag 18. oktober 2015, klokken 13:04

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: Kalle Klovn på torsdag 17. september 2015, klokken 09:56
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 16. september 2015, klokken 21:40
Sitat fra: cairnz på onsdag 16. september 2015, klokken 20:41
ca 375 tkm ved 100% etter 108.500 km. 401 tkm ved utlevering. Restkapasitet cirka 93,5%. Lader som regel til 80-82% og kjører ca 200km daglig. av og til litt lading etter ca 100km, av og til ikke. Lader stort sett på 25A 230V.
Reduksjonen fra 401 til 375 skyldes endring i beregningsmåten i software siden du fikk bilen, og har ikke noe med batteridegradering å gjøre.  Jeg har også ca 380 ved 100% lading, og har kjørt ca 20 000.

Tror jeg ikke noe på, er bare noe trøste greier for å prøve å ikke innse at man mister km med tiden.
Å joda, det forsvant bl.a. et betydelig antall typical km ved oppgradering til v5.11, fra over 400 til 385 - 388 ved 100%.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. september 2015, klokken 09:36
Sitat fra: cairnz på torsdag 17. september 2015, klokken 09:09
Uansett om det er software eller noe annet, så er det det eneste tallet forbrukeren har å forholde seg til. Bilen indikerer en restkapasitet etter 108000km til å være ca 93% av det den var når den var ny. Om det skjer gradvis, trinnvis eller plutselig har ingenting å si.
Og det er faktisk sakens kjerne. Min bil har dermed 90,8% restkapasitet etter ca 22 måneder og 87.000km om man ser på indikerte tkm, og 90,1% restkapasitet om man legger til grunn at ny bil skal ha 76kWh 100-charge now og at min nå gir 68,5. Det er et større kapasitetstap enn en Leaf fra 2011 får over 100.000km, selv med mye dypere og langt flere ladesykluser.

Nesten 10% reduksjon er svært mye med tanke på batteriets størrelse, temperaturstyring, sikkerhetsmekanismer og det faktum at jeg har vært pedantisk mtp å unngå at batteriet blir utsatt for tilstander som øker degraderingen unødig.
Her er det omtalt en nederlandsk undersøkelse:

http://www.greencarreports.com/news/1096801_tesla-model-s-battery-life-how-much-range-loss-for-electric-car-over-time

Man kan forvente 94% restkapasitet ved 80 000 km.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

#17
Sitat fra: OleJA på torsdag 17. september 2015, klokken 10:28
Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. september 2015, klokken 10:05
Sitat fra: OleJA på torsdag 17. september 2015, klokken 09:58
*masse klokt*
Dette er faktisk en teori jeg kan kjøpe. Var ikke sikker på at balanseringen på disse skjedde på cellenivå, men at cellene var paralellkoblet i "banker" som ble balansert mot hverandre. Er vi dermed sikre på at balansering skjer på enkeltcellenivå, slik du beskriver?
Nei, dette var bare en forenkling fra min side. Hver enkelt bank av (76?) parallellkoblete celler blir ballansert som en gruppe. Hele banken har en kapasitet på ~200Ah, og ballansering over 100mA tar da relativt lang tid....
Sånn i området 100 timer for å rette opp 5% gjennomsnittlig ubalanse, eller tenker jeg feil?

Sånn ser det ihvertfall ut innvendig (kilde: hackdaycom):

OleJA

Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. september 2015, klokken 11:29
Sånn i området 100 timer for å rette opp 5% gjennomsnittlig ubalanse, eller tenker jeg feil?

Sånn ser det ihvertfall ut innvendig (kilde: hackdaycom):

Ja, det skal vel omtrent bli noe slik. Men så er det en hel rekke med ukjente faktoren ang hvordan Tesla har implementert dette: Pågår den f.eks kontinuerlig etter fullladning så lenge batteriet er i ubalanse, eller skjer den kun i den siste fasen under lading? I såfall må man saktelade til 100% flere ganger på 5Ah. Er f.eks. balansering avhengig av at bilen ikke går i dvale? (Husker i farten ikke Tesla terminologien.)
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

fonberg

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 17. september 2015, klokken 10:45
Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. september 2015, klokken 09:36
Sitat fra: cairnz på torsdag 17. september 2015, klokken 09:09
Uansett om det er software eller noe annet, så er det det eneste tallet forbrukeren har å forholde seg til. Bilen indikerer en restkapasitet etter 108000km til å være ca 93% av det den var når den var ny. Om det skjer gradvis, trinnvis eller plutselig har ingenting å si.
Og det er faktisk sakens kjerne. Min bil har dermed 90,8% restkapasitet etter ca 22 måneder og 87.000km om man ser på indikerte tkm, og 90,1% restkapasitet om man legger til grunn at ny bil skal ha 76kWh 100-charge now og at min nå gir 68,5. Det er et større kapasitetstap enn en Leaf fra 2011 får over 100.000km, selv med mye dypere og langt flere ladesykluser.

Nesten 10% reduksjon er svært mye med tanke på batteriets størrelse, temperaturstyring, sikkerhetsmekanismer og det faktum at jeg har vært pedantisk mtp å unngå at batteriet blir utsatt for tilstander som øker degraderingen unødig.
Her er det omtalt en nederlandsk undersøkelse:

http://www.greencarreports.com/news/1096801_tesla-model-s-battery-life-how-much-range-loss-for-electric-car-over-time

Man kan forvente 94% restkapasitet ved 80 000 km.

Stemmer bra med min erfaring: Mitt gamle D-batteri gått 50.000 km hadde ca. 96% av kapasiteten til tilsvarende nytt D-batteri som det gamle ble bytta ut med.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

sondell


OleJA

Sitat fra: sondell på torsdag 17. september 2015, klokken 16:44
Ikke balansering på cellenivå? Hvordan blir det med tanke på noen av slidene her

http://elithion.com/pdf/ElithionBatteryPower10.pdf

Vet ikke hvilken slide du spesifikt tenker på, men ved å parallelkoble alle cellene i samme 'bank', så fremstår de som en enkelt celle for BMS'en. Dvs batteriet er internt koblet som i slide 3.

Slide 17 og utover, illustrerer ikke 'innmaten' i et enkelt batteri, men sammenligner tilstanden i 3 forskjellige batterier som har varierende grad av ubalanse.

Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

sondell

Sitat fra: OleJA på torsdag 17. september 2015, klokken 16:59
Sitat fra: sondell på torsdag 17. september 2015, klokken 16:44
Ikke balansering på cellenivå? Hvordan blir det med tanke på noen av slidene her

http://elithion.com/pdf/ElithionBatteryPower10.pdf

Vet ikke hvilken slide du spesifikt tenker på, men ved å parallelkoble alle cellene i samme 'bank', så fremstår de som en enkelt celle for BMS'en. Dvs batteriet er internt koblet som i slide 3.

Slide 17 og utover, illustrerer ikke 'innmaten' i et enkelt batteri, men sammenligner tilstanden i 3 forskjellige batterier som har varierende grad av ubalanse.

Aha. Er man da garantert at alle cellene har samme spenning i en bank fordi de er parallellkoblet? Så lenge de ikke er døde da... Litt OT kanskje.  Men er nysgjerrig ;-). 

GOS

Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. september 2015, klokken 10:01
SitatJeg tror (merk: tror) ikke at man kan bruke kWh-indikasjonen i bilen på faktisk dratt energi fra hovedbatteriet. Den måler såvidt jeg vet ikke energien som forsvinner til 12V-batteriet (dc-dc-konverteren), og trolig også endel andre ting. Den viser nok stort sett energi pr km for framdrift og HVAC.
Skal ikke være påståelig i noen retning her, men jeg har forstått det slik at den måler forbruk så lenge bilen kjøres/står i drive. Står man i park og fyrer/kjører AC telles ikke forbruket. Uansett er det mange som får ut 75-76kWh ved å bruke samme metode som i min måling på nye biler. Samtidig mistet jeg jo de 20km i oppdatering, og da begynte det øyeblikkelig å gå med flere % for å kjøre kjente strekninger. Så jeg er fremdeles ganske overbevist om at ca. 4kWh er gjort utilgjengelig og at resten skyldes normal degradering. Tenker at jeg skulle fått ut 72-73kWh.

Slik jeg fikk svar fra Tesla forrige uke, så tolker jeg det slik at lading av det lille batteriet ikke er med i Total Energy forbrukt.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Muffinman

Da har jo forbruksmålingene i bilen noe begrenset verdi på vinteren med varme i seter, varme på bakrute/speil + alt det andre som går på 12v. Når det i tillegg ikke telles når bilen står i park kan man nesten lure på om dette er konstruert slik med overlegg, eller om det bare endte sånn til slutt...

GOS

Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. september 2015, klokken 20:40
Da har jo forbruksmålingene i bilen noe begrenset verdi på vinteren med varme i seter, varme på bakrute/speil + alt det andre som går på 12v. Når det i tillegg ikke telles når bilen står i park kan man nesten lure på om dette er konstruert slik med overlegg, eller om det bare endte sånn til slutt...

Tesla sa "....the car will only display energy that went to the battery on the IC, not energy that went to auxiliary systems. The vehicle has its 12V rails powered while charging, and it consumes a relatively constant ~100 W for the various 12V systems. "   dette var riktignok  spørsmål knyttet til lading og hva som da kunne gi tap, men utfra svaret så tolker jeg at dersom bilen holdes våken, som den er når den kjører, så vil disse systemene ikke blir målt under kjøring heller, men det er mulig jeg tolker det feil. (Har ikke fått svar på mine oppfølgingsspørsmål)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

toppi

Nå har man jo lang erfaring med Roadsteren, og der har det vist seg at snittreduksjon på batteriet har vært 10% pr 100 000 km. Så mener jo mange at Model S har bedre styring/ teknologi på batteriet, og skal således holde bedre...
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Cowboystrekk

Batterikjemien i TMS er også bedre enn i Roadster og man har mulighet til å sette lading til 50% noe som øker levetid betraktelig!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 18. september 2015, klokken 12:18
Batterikjemien i TMS er også bedre enn i Roadster og man har mulighet til å sette lading til 50% noe som øker levetid betraktelig!
Og det rimer jo relativt dårlig med 8-10% degradering på TMS før 100.000km og 2 år....

Cowboystrekk

Sitat fra: Muffinman på fredag 18. september 2015, klokken 12:38
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 18. september 2015, klokken 12:18
Batterikjemien i TMS er også bedre enn i Roadster og man har mulighet til å sette lading til 50% noe som øker levetid betraktelig!
Og det rimer jo relativt dårlig med 8-10% degradering på TMS før 100.000km og 2 år....
har du balansert batteriet? Jeg opplevde å få endel ekstra km etter å ha fullada et par ganger i sommer. Jeg har 20-60% SOC hele tiden og bruker range mode (mindre varme/kuldesykluser vinterstid), mitt ble tydeligvis ganske ubalansert over tid.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA