Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bmw i3 vs Nissan Leaf vs e-Golf etc

Startet av Kapzx, søndag 18. oktober 2015, klokken 00:23

« forrige - neste »

Limbeck

#15
Jeg har hørt at batteriene aldri lades til 100% men at det som rapporteres som 100% er egentlig 80%

Dette gjelder alle batterier av denne typen

Powerflux

Hvor har du hørt dette?
Det medfører ikke på noen måte riktighet!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

muse

Har en US import 2012 leaf med 93% gjenværende  kapasitet på 14000 da jeg kjøpte den. Den passerer straks 40000 og har ifølge Leafspy nå 92%, altså svært lite redusering, noe jeg er fornøyd med. Lader den nesten daglig til 100%. Den står ikke spesielt lenge fulladet og brukes minst 6 mil hver dag. Hurtiglader brukes etter behov, sikkert 4-5 ganger pr måned. Virker som både bil og batteri liker å bli brukt og misliker å bli stående.

Første bil jeg hører om som er kjøpt ny i norge som har mistet en strek såpass tidlig i livsløpet sitt. Virker som de norske klarer nærmere 100 000 før første strek ryker.

Limbeck

Litt overalt egentlig. Kjøper du foreksempel en powerbank til å lade mobiler med så er det oppgitt to kapasiteter. En kapasitet total og en kapasitet som blir brukt

mo73ro

Nå legger vel de fleste (alle?) produsenter inn en buffer i bunn og topp. Det er vel 10% totalt på Leaf, slik at selv om batteripakken er på 24 kWt, så kan bare 21,3 benyttes.

Dette er vel for å hindre nettopp full opplading og utlading.

Men er enig i at om bilen skal stå ubrukt over flere dager og tilkoblet ville jeg latt den lade kun til 80%.

Benytter selv timertrikset slik at bilen ikke lades til mer enn 80% og så setter jeg ladetidspunkt i Leaf Manger slik at den lader til 100% på morningen når jeg trenger det lille ekstra.

Kan nevne at selger mente jeg bare kunne lade til 100% hele tiden, for det var da 5 års garanti.....
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Limbeck

Kanskje jeg også skal gjøre det. Jeg bruker som regel bare 50-60% av batteriet mellom hver lading

Porsgrunn

Sitat fra: mo73ro på onsdag 16. september 2015, klokken 20:36
Nå legger vel de fleste (alle?) produsenter inn en buffer i bunn og topp. Det er vel 10% totalt på Leaf, slik at selv om batteripakken er på 24 kWt, så kan bare 21,3 benyttes.

Dette er vel for å hindre nettopp full opplading og utlading.



Det er også et poeng at dette er ikke linjert. Prosenter er ikke viktig her det er veldig høy og lav spenning som akselererer nedbrytingen av batteriet.

I topp og bunn av ladekurven utsettes batteriet for økt stress. Vi skal derfor være glad "alle" elbil produsenter er klar over dette. Den såkalte bufferen er mer en nødvendighet for at Litium batterier skal kunne brukes til elbil i det hele tatt.

Det har også vist seg at tid på maks spenning er viktigere enn om det gjøres ofte. Med det mener jeg at det sannsynligvis er være å stå fulladet hele helgen, enn å time det slik at bilen er full rett før avgang hele resten av uken.

Kapzx

Sitat fra: Powerflux på onsdag 16. september 2015, klokken 18:34
Sitat fra: khiladi på onsdag 16. september 2015, klokken 18:28
F.eks; Jeg bruker Leafen til og fra byen som er cirka 20km totalt, så setter jeg på laderen og lar den være tilkoblet ihvertfall 6 timer.

Hvis jeg kjører langt og har igjen 20 - 50km når jeg er hjemme, så lar jeg den lade til dagen etter, cirka 11 - 13 timer. (Spørs når jeg kommer hjem og skal ut igjen dagen etter seff)




Så det du sier er at den svært ofte lades på høy SOC til 100% og blir stående fulladet over tid? Har jeg forstått det riktig?

Hvis det er tilfellet er det vel et prakteksempel på what not to do :-[

I litt over ett år gjorde jeg det. Etter det har jeg bare ladet til 100% og kanskje 2 -3 timer ekstra. Og nå lader jeg fortsatt til 100%, men hvis jeg har igjen cirka 80-90 km når jeg er tilbake hjemme, så lader jeg noen ganger ikke og lar den bare stå til dagen etter. (hvis jeg skal reise langt, over 50 - 60km en vei, så lader jeg seff til 100%)
Nissan Leaf 2012

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: mo73ro på onsdag 16. september 2015, klokken 20:36
...
Kan nevne at selger mente jeg bare kunne lade til 100% hele tiden, for det var da 5 års garanti.....
Garantien har en begrensning på inntil 100.000km eller 5 år etter hva som inntreffer først. Hos meg var det 100.000km som kom først etter 3,5 år. Deretter kommer "batteribegrensning" som går på antall streker mistet/restkapasitet (målt hos Nissan) før man utløser en garantisak hos Nissan på selve batteriet.
I praksis blir det omtrent umulig å få en garantisak på batteriet i Norge hvis det ikke er en feil på dette fra starten av.

mo73ro

Sitat fra: Finnøy på torsdag 17. september 2015, klokken 07:24
Sitat fra: mo73ro på onsdag 16. september 2015, klokken 20:36
...
Kan nevne at selger mente jeg bare kunne lade til 100% hele tiden, for det var da 5 års garanti.....
I praksis blir det omtrent umulig å få en garantisak på batteriet i Norge hvis det ikke er en feil på dette fra starten av.

Helt korrekt og det var også poenget mitt som var et innspill til at selgere kanskje ikke helt har kunnskap nok.

Nå skal vel strengt tatt en garanti være en sikkerhet mot fabrikasjon feil og ikke mot normal slitasje ved bruk. På en elbil er batteriet i den sammenheng en slitedel akkurat som bremseklosser og skiver.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Mumitrollet

Sitat fra: mo73ro på onsdag 16. september 2015, klokken 20:36

Benytter selv timertrikset slik at bilen ikke lades til mer enn 80% og så setter jeg ladetidspunkt i Leaf Manger slik at den lader til 100% på morningen når jeg trenger det lille ekstra.



Kunne du forklart hvordan man gjør denne innstillingen? Idag har jeg stilt inn timeren på 80% fra kl 00.00-00.00.

Takker for svar
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

mo73ro

Sitat fra: Mumitrollet på torsdag 17. september 2015, klokken 09:23
Sitat fra: mo73ro på onsdag 16. september 2015, klokken 20:36

Benytter selv timertrikset slik at bilen ikke lades til mer enn 80% og så setter jeg ladetidspunkt i Leaf Manger slik at den lader til 100% på morningen når jeg trenger det lille ekstra.



Kunne du forklart hvordan man gjør denne innstillingen? Idag har jeg stilt inn timeren på 80% fra kl 00.00-00.00.

Takker for svar
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Limbeck

Fikset 80%lading jeg også. Jeg er aldri under 20% i løpet av dagen

Electrix

Selv har jeg satt timeren slik at den er ferdig med å lade kl 0700, da drar jeg på jobb. Bilen bestemmer da selv når det er på tide å starte ladingen avhengig av hvor mye som er igjen på batteriet. I sommerhalvåret setter jeg den til 80% og i vinterhalvåret øker jeg til 100% på ukedagene fordi forbruket da er noe høyere. Den står uansett bare en kort tid fulladet og siden den akkurat er ferdig med lading når jeg skal hente den så er også batterien litt varmere enn ellers og jeg får litt økt rekkevidde på dette. En annen bieffekt er at den da lader når forbruket ellers er lavest, så det er bedre for belastningen av nettet, og man lader ofte på "overskuddskraft".
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

DannyRS

Bare husk at om du lader både med 10A og 16A, så kan du gå på en liten blemme.
Bilen "husker" hvilken effekt den ble ladet med sist, og legger dette til grunn for å beregne nødvendig tid til opplading.
'14 Nissan Leaf Acenta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA