Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bmw i3 vs Nissan Leaf vs e-Golf etc

Startet av Kapzx, søndag 18. oktober 2015, klokken 00:23

« forrige - neste »

Kapzx

Hei folkens!

Jeg satt meg inn i Leafen igår og da jeg startet den så fikk jeg plutselig øye på at det var en prikk for mye? Eller har det blitt redusert?

Hadde den på service for cirka 2 måneder siden og da sa han at batteriet var i full god stand.

Se på bilde selv og kommenter:
Nissan Leaf 2012

BE

Det er redusert med en prikk. Er dette en norsk bil, eller er det en US-importert? Høy kilometer?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

ThomasEL

#2
Skalaen til venstre (den som fortsatt har 12 streker) er nåværende ladestatus. Den viser at du har ladet batteriet opp mot 100% av tilgjengelig kapasitet.

Skalaen til høyre viser derimot batteriets totale nåværende kapasitet, den er altså et mål på hvor mye energi som kan dyttes inn i batteriet. At du nå har mistet en strek her, forteller at batteriet nå har tapt kapasitet. Vanligvis mister du denne første streken når batteriet har tapt ca 15% av sin originale kapasitet.

Dette viser forøvrig igjen at de såkalte batteriraportene til Nissan ikke er verdt papiret de er skrevet på.
Gå tilbake til Nissan og spør hvorfor de ikke forteller sannheten! Be om å få se den virkelige helserapporten, ikke det "svadaet" de har servert deg.

Vanlige "lekfolk" med en OBD2-dongel og Leafspy kan lese ut ganske mye om batteriets tilstand. Det kan garantert verkstedet også, det er bare det at det de finner der har de tydeligvis ikke fortalt deg...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Kapzx

Ah, Såpass ja!

Det er en norsk bil som ble kjøpt slutten av 2012, men har ikke brukt den så altfor mye da jeg både har bil 2 og 3. Men tror nok kilometern ligger på rundt 40k eller noe slikt.

Leste nettopp på nissan sine sider om at det kun er garantisak dersom det er igjen 9 streker?

Hva bør jeg gjøre?

Tusen takk igjen!! :D
Nissan Leaf 2012

ThomasEL

Neppe noe du kan gjøre sånn rent garantimessig. Men ville likevel bedt Nissanverkstedet gi deg en skikkelig rapport. Om ikke annet så for å dobbeltsjekke at de finner samme kapasitetstap som displayet viser.

Alle batterier mister gradvis kapasitet, men er nok veldig ulikt når et tap på +/- 15% inntreffer
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Kapzx

Aha, neimen det skal jeg gjøre.
Veldig kjeldelig, men det får da være.

Tusen takk for hjelp! :)
Nissan Leaf 2012

mo73ro

Sitat fra: khiladi på onsdag 16. september 2015, klokken 15:50
Ah, Såpass ja!

Det er en norsk bil som ble kjøpt slutten av 2012, men har ikke brukt den så altfor mye da jeg både har bil 2 og 3. Men tror nok kilometern ligger på rundt 40k eller noe slikt.

Leste nettopp på nissan sine sider om at det kun er garantisak dersom det er igjen 9 streker?

Hva bør jeg gjøre?

Tusen takk igjen!! :D

Dette gir meg nok en indikasjon på at alder har mer å si for restkapasitet enn kjørelengde og lading.

Har vært inne på det flere ganger, blant annet her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15740.msg399895.html#msg399895
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Limbeck

Er å miste en prikk uvanlig ved 40000 da? Siden garanti garanterer 10 prikker ved 100 000.

BE

Jeg er litt nysgjerrig, er det slik at bilen har vært lite brukt og stått mesteparten av tiden tilkoblet og/eller ladet til 100%?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

mo73ro

Sitat fra: Limbeck på onsdag 16. september 2015, klokken 17:51
Er å miste en prikk uvanlig ved 40000 da? Siden garanti garanterer 10 prikker ved 100 000.

Nei, de garanterer for at kapasitet i forhold til nytt batteri ikke skal under 70% i løpet av 5 år / 100000 km.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

ThomasEL

Dette er nok ikke nødvengigvis unormalt, alder tatt i betraktning. Selv om kjørelengden nok ligger under snittet blant de som har mistet en strek.

Men er for ille at ikke verkstedet nevner tapt kapasitet i det hele tatt. Slik jeg forstår trådstarter sa de tvert i mot at alt var tipp topp.

Så siden dette ikke skjer av seg selv, så får heller vi kunder kreve å se den VIRKELIGE batterirapporten når vi er innom service. Det er nok langt på vei den samme informasjonen som vi får ut av Leaf Spy, men likevel presser vi da Nissan litt... Tiden da de kunne si "12 streker, alt 100% topp" til kundene bør være forbi
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Kapzx

Sitat fra: BE på onsdag 16. september 2015, klokken 17:55
Jeg er litt nysgjerrig, er det slik at bilen har vært lite brukt og stått mesteparten av tiden tilkoblet og/eller ladet til 100%?

Det er litt blandet.
F.eks; Jeg bruker Leafen til og fra byen som er cirka 20km totalt, så setter jeg på laderen og lar den være tilkoblet ihvertfall 6 timer.

Hvis jeg kjører langt og har igjen 20 - 50km når jeg er hjemme, så lar jeg den lade til dagen etter, cirka 11 - 13 timer. (Spørs når jeg kommer hjem og skal ut igjen dagen etter seff)

Var hos forhandleren og spurte generelt angående hvordan jeg bør gjøre dersom jeg skal på ferie i en ukes tid, og da sa han at jeg bare bør la den være på og lade.

Hva er best, tok han feil?
Nissan Leaf 2012

Powerflux

Sitat fra: khiladi på onsdag 16. september 2015, klokken 18:28
F.eks; Jeg bruker Leafen til og fra byen som er cirka 20km totalt, så setter jeg på laderen og lar den være tilkoblet ihvertfall 6 timer.

Hvis jeg kjører langt og har igjen 20 - 50km når jeg er hjemme, så lar jeg den lade til dagen etter, cirka 11 - 13 timer. (Spørs når jeg kommer hjem og skal ut igjen dagen etter seff)




Så det du sier er at den svært ofte lades på høy SOC til 100% og blir stående fulladet over tid? Har jeg forstått det riktig?

Hvis det er tilfellet er det vel et prakteksempel på what not to do :-[
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Limbeck

#13
Jeg kjører som regel til jeg har 5-6 streker igjen og lader to ganger daglig.

1 prikk tilsvarer vel 1/12 av 100% og det er da ikke så galt på 40 000?

BE

Jeg har misstanke til at mye av kapasitetstapet er nettopp dette at batteriene i lange tider står på 100%. Det er ikke ukjent at litiumbatterier ikke liker å stå med høy SOC (State Of Charge).

Dette er det flere her på forumet som er klar over, og derfor konsekvent lader til 80% med mindre de trenger alle kapasitet,  hvor en da lader fullt rett før en kjører for å hindre att batteriene står lenge på 100%.

Dessverre har jeg vel enda til gode å høre en forhandler/selger komme med denne anbefalingen. Noe som nok skyldes manglende opplæring eller feilinformasjon fra Nissan.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA