Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns videoer

Startet av akseln, lørdag 17. oktober 2015, klokken 16:30

« forrige - neste »

akseln

Det har vært noen poster om klimaanlegget, men kan ikke finne noen som har hatt samme problem som meg. Utfordringen ser ut til å være at klimaanlegget på "Auto" ikke klarer å få temperaturen opp (eller ned) til innstilt temperatur.

I dag tidlig startet jeg fra garasjen med 8 grader ute, 14,5 grader inne i bilen og klimaanlegget på 22 grader. Når jeg kom frem til jobb etter 40 minutter, så er temperaturen fortsatt bare 16,5 grader inne i bilen. Det virker nesten som om bilen kjører "range mode" selv om den ikke står på. Jeg måtte skru opp temperaturen til 26 grader for å få "skrudd på varmen" og få litt lunk i bilen.

Tilsvarende i sommer så kan temperaturen være 26 grader når jeg starter og bilen klarer ikke å kjøle ned til innstilt temperatur uten at jeg skrur den ned til 16 grader.

Hadde bilen inne på service i mai og da testet de og "friskmeldte" klimaanlegget. Tipper de egentlig bare skrudde på max og målte at det kom varme.

Sandvika

Kanskje et dumt spørsmål, men hvordan ser du temperaturen i bilen?

akseln

Det burde jeg skrevet. Ser det via Tesla-appen. Temperaturen der tilsvarer rimelig godt "opplevd temperatur" i bilen.

cairnz

Sitat fra: akseln på onsdag 16. september 2015, klokken 10:37
Det burde jeg skrevet. Ser det via Tesla-appen. Temperaturen der tilsvarer rimelig godt "opplevd temperatur" i bilen.

Tja, rimelig godt er relativt. Vent til det er vinter, minusgrader, du har klima på 24 grader, den blåser kaldluft, og tror bilen er 26 grader, og alt er bare kaldt (bortsett fra under førersetet :))
Elbilist

akseln

tja, problemet er mer at bilen viser at det er 16 grader og blåser kaldluft, selv om klimaet står på 22 grader.

Er det en annen temperaturføler som styrer klimaanlegget enn det som viser temperaturen i appen?

fredag

Jeg har problemer med kjøling når den står på luft utenfra. Jeg må ha på resirkulering av luft for at kjøling skal virke tilfredsstillende. Er det stort mer enn 24 grader ute er den veldig treg med å få ned temperaturen.

Har tenkt til å be dem sjekke gasstrykket på kjøleanlegget på neste service.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

cairnz

Sitat fra: akseln på onsdag 16. september 2015, klokken 10:47
tja, problemet er mer at bilen viser at det er 16 grader og blåser kaldluft, selv om klimaet står på 22 grader.

Er det en annen temperaturføler som styrer klimaanlegget enn det som viser temperaturen i appen?

Hvis du trykker to ganger på frontrutevarmeren går den i "DEFROST MAX" og blåser kun varmt overalt. Kan være raskeste måten å få opp temperaturen (og fjernet dugg/kondens). Ikke en permanent løsning, men kanskje greit for der og da når man er litt frossen? :)
Elbilist

cra

Lurer på om jeg kanskje opplever det samme. Har tidligere syntes det har vært ideelt med 19o innstilling, men i det siste har jeg måttet justere opp/ned oftere for å nå komfor-temperatur.

Synes også det blir veldig kaldt på beina; trur det alltid er litt trekk der. Tror ikke det er en bug, desverre, men rett og slett måten det er designet på.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RaBalder

Her tror jeg man må gå litt mer metodisk til arbeidet. Dvs dokumentere at det er for dårlig.

Sette opp to-tre temperatur-målere.

  • En ute ved siden av bilen som måler utetemperatur på en representativ måte (bør ikke stå i sol-skinn, men heller i skygge
  • Sett en i passasjer-setet foran slik at den måler luft-temperatur i skulderhøyde
  • Og eventuelt sett en likedann i baksetet

Finn en dag der det er kaldt ute. Og bilen er like kald.

  • Sett deg inn i bilen og ta første målepunkt av alle de to/tre temperaturer
  • Sett så på klimaanlegg med default valg og innstilt temperatur på 22 grader (både høyre og venstre side).
  • Mål temperaturene hvert minutt og før opp på et skjema

Dette er dokumentasjon som vil vise om noe er galt. Og som er et godt hjelpemiddel også for verkstedet.

sisc1337

Sitat fra: akseln på onsdag 16. september 2015, klokken 10:47

Er det en annen temperaturføler som styrer klimaanlegget enn det som viser temperaturen i appen?

Det er det nok mest sansynlig ja. Denne temperaturtransmitteren fungerer nok bare som en indikator og har ingenting med selve klima anlegget å gjøre.
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

akseln

Sitat fra: RaBalder på onsdag 16. september 2015, klokken 11:38
Her tror jeg man må gå litt mer metodisk til arbeidet. Dvs dokumentere at det er for dårlig.

Enig med deg. Har tidligere bare tatt skjermdumper av telefonen som dokumentasjon, men dette blir nok litt for lite vitenskaplig. Da blir det nok å utstyre seg med termometre, stoppeklokke og skjema :-)

Baldrian

Jeg opplever akkurat det samme.  Har klaget to ganger når bilen har vært på service, men de sier det er OK.  I sommer kjørte jeg en langtur i ca. 25 grader ute og A/C på auto og 20 grader. Har et termometer i bilen som er kalibrert og det viste 24,5 grader på mesteparten av turen. Viften gikk da på trinn 3 og det kom lite kald luft fra ventilene.  Setter man tempraturen på LOW, så kommer det imidlertid masse kald luft og viftehastigheten øker. Dette sier meg at det har noe med selve tempraturstyringen å gjøre, og det burde da kun være en software sak å fikse dette.

APP'n viste ca. én grad kaldere, men det kan jo hende at temraturføleren i bilen sitter lavere (jeg målte i brysthøyde og uten solpåvirkning).

Det jeg heller ikke skjønner er at Teslaeiere i California aksepterer dette med 30-35 grader utendørs.

Thor2014


Cobos

Jeg er egentlig rimelig fornøyd med effekten av klimaanlegget, selvom jeg også mistenker at det har blitt litt rarere de siste 4-5 månedene. Dermed er min mistanke at dere som opplever problemer har et faktisk problem i selve klimaanlegget eller tempsensorer, men det er også gjort noe med software som har forsterket dette. Lever dokumentasjon som Rabalder sier og få service til å se på det.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

zimba07

Husk å skifte (pollen)filter.

Jeg hadde merkbart dårligere effekt på klimaanlegget de siste ukene før jeg hadde 1 års service. Etter servicen var alt som det skulle igjen og jeg tipper det var tette filter som var hovedårsaken.

---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA