Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Innovasjon: Varme

Startet av tma, lørdag 17. oktober 2015, klokken 12:37

« forrige - neste »

tma

Jeg pendler ca. 6mil på E18 (Larvik-Holmestrand). der ligger jeg Konsekvent i 120-130km/t.
Klarer en brukt Leaf fra 2013-2014 denne rekkevidden en vei vinterstid i -15grader snø/slaps, bruk av varmeapparat og god lyd i stereoen dvs. (worst case scenario)?
Har mulighet til å lade på jobben så det er snakk om en vei

Fint hvis noen med denne erfaringen i denne hastigheten fortelle meg om dette lar seg gjøre, eller blir det snaut med batterikapasiteten?
Ønsker ikke svar som maks hastighet på e18 er 110km/t...du bryter loven, kjør heller kollektiv. Min erfaring i 90km/t osv....

kodalse

Jeg vil tippe Ja! på det spørsmålet.
Finnes sikkert de som har kjørt strekningen før deg i samme hastighet og ulike årstider.

Min 2012 modell hadde fint klart det, men den er litt modifisert...

Klart, kjører du foran brøytebilen i 30 cm snø kan det jo holde hardt :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

MortenRA

Etter min erfaring, bør det ikke være noe problem i det hele tatt. Selv har jeg kjørt mye Hedrum - Horten, og har vel fortsatt til gode å bruke mer enn 40% til fergekaia med full spiker hele veien. Mao kan jeg ikke se for meg annet enn at 1.5-2mil skal gå helt smertefritt.

Om Leafen ligger godt på veien med den hastigheten i snøslafs er vel en annen sak  :P
Tesla Model S 75D - Soon to come

tma

Hei,

Takk for svar.
Ja, jeg ligger nok ikke i 130km/t i snøslaps :) setter det litt på spissen her for å få frem et worst case scenario for Leafen 8)

Jeg skal kunne bruke en Leafen som det var en helt vanlig bil, dvs ikke ta hensyn til varme, hastighet, lyd osv. i de 6milene jeg skal pendle. Klarer jeg strekningen på en ladning så er jeg fornøyd.

Men jeg er spent om det er noen som har akkurat denne erfaringen?

v-i-c

Sitat fra: tma på onsdag 16. september 2015, klokken 08:43
Jeg pendler ca. 6mil på E18 (Larvik-Holmestrand). der ligger jeg Konsekvent i 120-130km/t.

Nå vet jeg ikke misvisningen på ditt speedometer, vil anbefale deg å teste reel hastighet opp mot GPS.
Ingen vil vel anbefale deg bevist å kjøre med større hastighet en den som er lovlig (110 km/t).

Det er minimalt å spare (maks 5 til 10 min) på å gå opp fra reel hastighet 110 til 130 på den strekningen.
når du sier 120 til 130 mener du da vist på ditt spedometer eller den reel hastigheten målt med f.eks gps.

Nei du bør som tidligere nevt ikke bevist kjøre for fort og atpåtil "skryte" av at du bevist overtrer de lover og regler som gjelder for ferdsel på våre veier. ....
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

peren nokleby

Hei. Dette tror jeg ikke lar seg gjøre. Har 45 km til jobben på E18 og det er problemer med å nå fram i værste tilfeller på vinteren. Mulig du kommer fram hvis du kjører i 60 km.

knuterik

Sitat fra: peren nokleby på onsdag 30. september 2015, klokken 17:04
Hei. Dette tror jeg ikke lar seg gjøre. Har 45 km til jobben på E18 og det er problemer med å nå fram i værste tilfeller på vinteren. Mulig du kommer fram hvis du kjører i 60 km.


Med den kjørestilen så er du ihvertfall så ubehagelig nær å kjøre tom, at jeg absolutt ikke ville satset på det.
- du vil vel ikke få magesår av rekkeviddeangsten heller vel ;-)

Om du kan lade på jobb, så er du *soleklart* innefor.
Om du ikke kan lade på jobb, tror jeg at 2016 Leaf'en er svaret for deg. Da vil du på worst-case dager kjøre som beskrevet uten å lade på jobb, og allikevel ha kapasitet til ettermiddagsærend uten å *måtte* lade først.



Dog:
Selvfølgelig lar det seg nok gjøre med gammel Leaf også - men ikke uten å tenke Eco-kjøring og max 100-110 på worst-case dager.
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

kodalse

Sitat fra: knuterik på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 14:57
Sitat fra: peren nokleby på onsdag 30. september 2015, klokken 17:04
Hei. Dette tror jeg ikke lar seg gjøre. Har 45 km til jobben på E18 og det er problemer med å nå fram i værste tilfeller på vinteren. Mulig du kommer fram hvis du kjører i 60 km.


Med den kjørestilen så er du ihvertfall så ubehagelig nær å kjøre tom, at jeg absolutt ikke ville satset på det.
- du vil vel ikke få magesår av rekkeviddeangsten heller vel ;-)

Om du kan lade på jobb, så er du *soleklart* innefor.
Om du ikke kan lade på jobb, tror jeg at 2016 Leaf'en er svaret for deg. Da vil du på worst-case dager kjøre som beskrevet uten å lade på jobb, og allikevel ha kapasitet til ettermiddagsærend uten å *måtte* lade først.



Dog:
Selvfølgelig lar det seg nok gjøre med gammel Leaf også - men ikke uten å tenke Eco-kjøring og max 100-110 på worst-case dager.

Nå tror jeg dere roter dere vekk i egne betraktninger.
Trådstarter har jo presisert med uthevet tekst at det er snakk om 6 mil en vei.

Mener dere virkelig at han ikke skal klare 6 mil i 120-130km på nåla?
Jeg er rimelig sikker på at det går med min 2012 selv i relativt mange minusgrader og god varme i bilen.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

OlavEmil

Sitat fra: peren nokleby på onsdag 30. september 2015, klokken 17:04
Hei. Dette tror jeg ikke lar seg gjøre. Har 45 km til jobben på E18 og det er problemer med å nå fram i værste tilfeller på vinteren. Mulig du kommer fram hvis du kjører i 60 km.

Høyrest ut som det må vere noko alvorleg gale med Leafen din, om du har problemar med å klare 45km på ei lading, uansett kor gale forhold det er :o.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

fws

Nå er det heldigvis ikke så ofte slapseføre i -15 grader. Min erfaring er at det er rullemotstanden som tar mest rekkevidde. Så slaps og våt veibane er merkbart. Når det gjelder tempratur er det hovedsaklig oppvarming av bilen som tar strøm. Hvis du skal varme opp en bil fra f. eks -15 grader uten at bilen er tilkoblet, kan det gå mye strøm. Så forhåndsvarming er nok å foretrekke. Ellers kan jeg nevne at du bør ha mer enn 10A lading på jobben. hvis du har under 20% igjen på batteriet rekker den ikke lade til 100% på en arbeidsdag. Men med 16A skulle det ikke være noe problem.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Trekkoppbil

Når det gjelder rekkevidde, kan man aldri komme med noen garantier som skal dekke alle slags forhold: Max fart, lågt lufttrykk, piggdekk, høy snø, skare som brister, motvind, sprengkulde, brøyteplog montert på bilen, takboks, overvekt, jordskred, atomkrig, strømbrudd på jobben osv.  Det er ikke enkelt for andre å forestille seg hvilke forhold du vil kjøre under, da det kan være mange parametere.
I veitrafikken må man kunne innrette seg etter forholda. Spesiellt når man kjører el-bil, og man vil før eller siden komme bort i en ekstraordinør situasjon der man bør ligge bak et vogntog i 80 km/t, for at man skal komme fram.
For den som har absolutte krav, vil jeg ikke love noe som helst.

Per Erland Nøkleby

Hei

Det er nok sant.

Men det er ikke dermed sagt at jeg er misfornøyd ! Tvert imot !!

Jeg er utrolig bra fornøyd med min Nissan Leaf og har rundet 50 000 km uten å ha stoppet en gang, hverken pga strøm mangel eller andre tekniske problemer.

Har lyst til å dele en bra historie om hvor lønnsomt det kan være å kjøre EL bil.

Overnatting på Hotel i Oslo i weekenden (Sommer).

Sandefjord - Oslo = 15 kr (lading om natten, gratis bompenger)
Parkering Oslo to netter = Kr 0 (Ofte kr 500/natt ellers)
Oslo - Sandefjord = Kr 0 (Gratis lading på parkeringsplass)

Kan det bli bedre ? T/R Sandefjord - Oslo m/parkering Kr 15  :) :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA