Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading på Nordby senteret (Svinesund)

Startet av krisrst, fredag 16. oktober 2015, klokken 23:24

« forrige - neste »

krisrst

I dag var jeg ute en tur på Gardermoen.. Tenkte lade litt ved McDonalds der og kom i skade for å se en fyr forsøke å rive ut en chademo kontakt. Ja, mens den ladet. Måtte forklare at han faktisk måtte stoppe ladingen først så han ikke fikk lysbue eller noe slikt.

Skjønner ikke folk hvordan dette funker? I etterkant tenker jeg jo at det ikke er rart at chademo-laderne feiler med slik behandling. Tviler sterkt på at disse laderne er bygget for å takle at kabelen blir revet ut under drift. Er de ikke bygget intuitivt nok?

RaBalder

En chademo-lader (eller ccs eller type2) er på ingen måte intuitiv og i hverfall ikke idiotsikker.

Og man må på ingen måte tro at bare man har en mer eller mindre dyr ladestasjon så er alle feilkilder eliminert. Da må man få kontroll på sjåføren eller enda mer presist, den som tar seg av tilkobling av ladeledningen.


  • Det finnes en mengde videoer på nettet som det er mulig å titte på for å sette seg inn i hvordan ting gjøres. Det er dog ikke sikkert at alle sjåfører ser på noen av disse.
  • Ved salg av en elbil, så burde selger faktisk alltid ha en gjennomgang av hvordan man kobler til en ladekabel (ladestasjon eller ladekladd rett i shuko blir det samme). Dette gjelder både ved salg fra forretning, men også privat-personer som selger en elbil bør føle litt ansvar for å vise dette. Det er ikke dermed sagt at det er kjøperen av en elbil som står for mishandling av ladestasjoner ved lading.

Dog, renspikka idioti er det vanskelig å få gjort noe med  :(

TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Electrix

Chademo pluggene er jo designet på en veldig lite intuitiv metode, spesielt første generasjon. Når i tillegg mange hurtigladere har skilt med instruksjon eller instruksjon i displayet som viser hvordan man setter inn 1. gen plugg samtidig som hurtigladeren har 2.gen plugg som opereres helt motsatt så er det ikke rart at folk blir forvirret.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA