Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Trekkoppbil, fredag 16. oktober 2015, klokken 18:25

« forrige - neste »

bjaolsen

Sitat fra: olegregert på onsdag 16. september 2015, klokken 08:43
I Norge har man 230/400 V anlegg avhengig av bygge tidspunkt.  Industrien bruker 680 anlegg for prosessindustri. Så vidt meg bekjent er ikke 800V eksisterende løsning i Norge.

Volt er vel minst interessant mer hvor mye amp og om det er 1 eller 3 fase løsning bilen kan håndtere ?

Som nevnt tidligere, her snakker en om DC spenning til/på batteriet.

Det er ikke noe problem å lage en likeretter som "pumper opp" spenningen, selv om det nok fører til noe tap (varme) i laderen.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Electrix

Sitat fra: olegregert på onsdag 16. september 2015, klokken 08:43
I Norge har man 230/400 V anlegg avhengig av bygge tidspunkt.  Industrien bruker 680 anlegg for prosessindustri. Så vidt meg bekjent er ikke 800V eksisterende løsning i Norge.

Volt er vel minst interessant mer hvor mye amp og om det er 1 eller 3 fase løsning bilen kan håndtere ?
Nå må vi ikke blande likestrømmen i ladere og batterier med vekselstrømmen i strømnettet vårt. I dag er det 230/400V TN som gjelder for vanlig bygg og bolig, og i tillegg brukes 690V i industrien. Man kan fint lage 800VDC av 400VAC på samme måte som man kan lage 5VDC til telefonen fra 230VAC i kontakta. Volt er interessant fordi man får mer effekt inn i bilen med samme kabeltverrsnitt, men samtidig blir det potensielt farligere med høyere spenning, og man må ha bedre isolasjon og beskyttelse.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Det trenger ikke være så klomplisert å få til kombinert 400V og 800V lading. De vanlige elbilene har i dag en batteripakke på ca 400V og to kontaktsett som kobler batteriet til laderen etter at bil og lader har tatt en prat og funnet ut at de passer sammen:
Batt+ til Lader+
Batt- til Lader-

Har man to 400V batteripakker trenger man bare 3 ekstra kontaktsett (1 betyr at denne aktiveres 0 betyr at den ikke aktiveres):

Ved 400V lader:
1  Batt1+ til Lader+
1  Batt2+ til Lader+
0  Batt1- til Batt2+
1  Batt1- til Lader-
1  Batt2- til Lader-

Ved 800V lader:
1  Batt1+ til Lader+
0  Batt2+ til Lader+
1  Batt1- til Batt2+
0  Batt1- til Lader-
1  Batt2- til Lader-

Til sammenligning har vel tesla 8 kontaktsett, 4 som kobler Type2 kontakten til interne ladere ved vanlig lading og 4 som kobler den samme kontakten direkte til batteriet ved DC lading.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Griffel

Sitat fra: Electrix på onsdag 16. september 2015, klokken 10:06
Det trenger ikke være så klomplisert å få til kombinert 400V og 800V lading. De vanlige elbilene har i dag en batteripakke på ca 400V og to kontaktsett som kobler batteriet til laderen etter at bil og lader har tatt en prat og funnet ut at de passer sammen:
Kompleksiteten ligger ikke hvordan kontakter legges om en kobler  om fra 800V i serie til 400V i parallell, men heller på de problemene som oppstår når en kobler om så store batterier som dette fra serie til parallell. Her snakker vi om stor batteripakker og store strømmer, og en liten ubalanse mellom pakke 1 og pakke 2 resulterer i store strømmer fra det ene batteriet til det andre, som stiller ekstra krav til kontrollen av slik omkobling.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Det er en viktig grunn til at blant annet Tesla har valgt å holde seg rundt 400V. Halvledere i spenningsområdet 800V til 1000V er langt dyrere. I tillegg kommer store designutfordringer med hensyn til isolasjon.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

ArneS

#20
Hurtiglading av de nye elbilene til Porsche og Audi vil være basert på en 150kW CCS standard.

Electrive newsletter:
Audi and Porsche play electric catch-up: The brands presented their electric studies "e-tron quattro concept" boasting 370 kW and the "Mission E" with 440 kW on the eve of the IAA. Both have a range of around 500 km and indirectly set out to take on Tesla. A new turbo charging system based on the CCS standard with a 150 kW DC charging capacity is said to help both EVs out of the starting blocks, making them long distance ready by 2018. With the Tiguan, VW also presented its next plug-in hybrid and VW head Martin Winterkorn talked about the prospect of another 20 electrified variants from the Polo to the Phaeton by 2020. On this evening, it seems VW is finally ready to face electric mobility. But: pretty studies are not enough. A successful market launch needs hard facts.
jalopnik.com (Porsche), topgear.com (Porsche), autocar.co.uk (Audi), autoblog.com (Audi)
http://jalopnik.com/porsche-mission-e-the-tesla-killer-only-porsche-could-1730586929
http://www.topgear.com/car-news/frankfurt-motor-show/mission-e-porsches-600bhp-all-electric-sports-car-2018
http://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-frankfurt-motor-show/production-version-audi-q6-e-tron-quattro-cost-around-%C2%A360k
http://www.autoblog.com/2015/09/14/audi-e-tron-quattro-concept-311-mile-electric/

P85+ Signature (solgt)
P85DL

Griffel

Sitat fra: ArneS på onsdag 16. september 2015, klokken 12:36
Hurtiglading av de nye elbilene til Porsche og Audi vil være basert på en 150kW CCS standard.
150kW i 15 min er ikke mer enn 37kWh =80% vil bety et batteri mindre enn 50kWh. Noe som selvfølgelig ikke er nok til 500km rekkevidde. Spesielt ikke med en Porsche. Så batteriet er nok mye større enn dette, så når de skriver om sitt 800V ladesystem er det  snakk om vesentlig høyere effekt enn dette. Nærmere det doble?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ArneS

I pressemeldingen fra Audi sier de at bilen vil få et 95kWh batteri og at ladingen vil ta ca 50 min, så da stemmer det ganske bra med 150kW
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Griffel

Sitat fra: ArneS på onsdag 16. september 2015, klokken 22:44
I pressemeldingen fra Audi sier de at bilen vil få et 95kWh batteri og at ladingen vil ta ca 50 min, så da stemmer det ganske bra med 150kW
Og om Porsche benytter samme bateri må deres 800V SC levere over 300kW slik jeg skrev.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ArneS

Porsche og Audi samarbeider om ladestandard så det vil forundre meg om de vil avvike noe særlig i effekt på hurtigladerne. 150 - 200kW kan nok bli første versjon med mulighet for fremtidig effektøkning.
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Griffel

Sitat fra: ArneS på torsdag 17. september 2015, klokken 15:22
Porsche og Audi samarbeider om ladestandard så det vil forundre meg om de vil avvike noe særlig i effekt på hurtigladerne. 150 - 200kW kan nok bli første versjon med mulighet for fremtidig effektøkning.
Men dette samarbeidet er nok ikke om 800V enheten som er omtalt som første innlegg i denne tråden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

janegils

Sitat fra: ArneS på torsdag 17. september 2015, klokken 15:22
Porsche og Audi samarbeider...

Ikkje så overraskande sidan begge er ein del av Volkswagen Group...

ArneS

Sitat fra: Griffel på torsdag 17. september 2015, klokken 21:47
Men dette samarbeidet er nok ikke om 800V enheten som er omtalt som første innlegg i denne tråden.

Vi har alle våre drømmer, og som de selv sier i annonsen "Tomorrow does not yet exist but our dreams do".
P85+ Signature (solgt)
P85DL

THE

Sitat fra: ArneS på torsdag 17. september 2015, klokken 22:51
Sitat fra: Griffel på torsdag 17. september 2015, klokken 21:47
Men dette samarbeidet er nok ikke om 800V enheten som er omtalt som første innlegg i denne tråden.

Vi har alle våre drømmer, og som de selv sier i annonsen "Tomorrow does not yet exist but our dreams do".

Det var 7 bilprodusenter som var med i standardiseringsarbeidet rundt CCS. (Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche and Volkswagen). Et nytt utkast av CCS standarden, IEC 62196-3, støtter opp til 125A ved 850V. Det vil si at både Audi og Porsche, og for så vidt elbiler fra hvilken som helst bilprodusent som bruker CCS kan dukke opp med 800V batterier om få år. 125A ved 800V gir ladeeffekt på opp til 100kW, så de kan ikke basere seg på dette utkastet av CCS-standarden for å nå 150-200kW ved 800V. Regner med det er et kontinuerlig utviklingsarbeid i forbindelse med ladesystem.

Alle bilfabrikanter vet at 100kW blir for lav effekt ved hurtiglading av batteripakker på 100kWh+. Hvis elbil skal ta over for fossilbiler til langkjøring, kjøring med tilhenger/campingvogn og tyngre varebiler som alle har et høyere forbruk enn små personbiler, så må batteripakkene være store nok til 400-500 km rekkevidde per lading, og samtidig kunne hurtiglades på mindre enn 30 minutter.  Forbruk på 300Wh/km betyr batteripakker på 150kWh for å nå 500 km rekkevidde. Lading til 80% på 30 minutter krever at du skal ha 120kWh inn på batteriet på 30 minutt, i snitt 240kW ladeeffekt. Da må hurtigladere levere opp til 300kW. Hvis ikke disse ladeeffektene kommer, så tror jeg at hydrogen kan bli valget som energilager på nesten alle biler for yrkeskjøring. De som jevnlig trekker tilhenger over lengre strekninger og/eller har mye langkjøring vil også velge bort batteribiler hvis hurtiglading ikke blir hurtig nok.

Legger ved link til ei brosjyre fra Phoenix contact som inneholder en del informasjon om ladestandarder og pluggtyper. Viser blant annet hva som er forskjell på standard i USA, Europa og Asia https://www.phoenixcontact.com/assets/downloads_ed/global/web_dwl_promotion/Bro_E-Mobility_Eng_low.pdf 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ArneS

Jeg sier ikke at det ikke kommer 800V men det er lenger frem. Dagens infrastruktur må først og fremst utvides raskt fordi > 80% av bilene i de neste årene vil bare ha en rekkevidde på 150-250 km og kan bare lade med lavere strømforbruk på 50 kW
De tyske bilprodusentene kommer til å endre CCS-standarden, som kan aktivere effektnivåer på 150-250kW, dette inkluderer å innlemme høy spenning på 800V også. Denne endringen vil sannsynligvis komme i 2017 for å bli en del av standarden, og de første bilene vil komme i 2018-2019. Dette gjelder først og fremst premium biler (~ 100k Euro, som Tesla) med relativt små salgstall.

Business case for slik lade infrastruktur er ganske annerledes: Det kommer etterhvert biler (som Porsche og dagens Tesla) med store batteripakker som har 400km + rekkevidde. Så dette vil bli installert på korridorer mellom store byer (som Tesla nettverket) Vi snakker om store stasjoner med 150-500 kW installert på ett sted, og vi snakker om store investeringer.
Disse 800V bilene vil være bakover kompatibel med dagens 200-500V stasjoner, slik at de kan også lade på eksisterende infrastruktur.
P85+ Signature (solgt)
P85DL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA