Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: leafnor på tirsdag 15. august 2017, klokken 19:14
Sitat fra: leafnor på lørdag 15. juli 2017, klokken 19:50
I dag ble det SOH 82. Hx 67,02, Ahr 54.25
101 QC, 3727 L1/L2
Kjørt 119.751 km
Vet jo at det går en vei, men liker ikke "farten".
SOH: 81
Hx 65,66
Ahr 53,73
QC 102, 3772 L1/L2
121.302 km
Vært 4 hurtigladinger den her helgen, den siste sent i går. Leste verdier nå etter fullading, og da er SOH opp som det pleier å bli etter en serie QC:

Spenning: 392,75V
GIDS: 226
SOC: 94,4%
SOH: 82
Hx 66,10
Ahr 53,90
QC 107, 3823 L1/L2
123.263 km

Snitt på hver lading siden siste måling er ca 40 km . Det er bedre enn snitt på 31,2km for bilens samlede distanse og lading. Er blitt mer kjent med bilen og vi er nok ikke like "redde" lengre, plugger inn mer når vi må, ikke når vi kan.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Myrvang

Plugger alltid inn laderen når jeg er i garasjen, er det dumt eller har det noe å si?

Kjører bort ca 15% tur/retur jobb, så lader som oftest fra 65-80%.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

tomrh

Å lade fra 65 til 80% skal ikke ha noe å si.

SOH faller tilsynelatende mer når man lader til 80%. Dette fordi balanseringsladinga skjer kun når man lader fullt, og cellene kommer mer og mer i ubalanse. BMS tror da at kapasiteten da er lavere. Noen 100% ladinger og SOH viser «riktig».
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

dissern

Jeg har dessverre ikke Leafspy, men i dag så jeg noe nytt som jeg ikke har sett før på vår 2011 Leaf som er gått i underkant av 52k km. Hvorfor er det flere streker på batteristatus enn indikatorstreker? Trodde det var omvendt når man mistet en strek. Noen som vet hva som skjer?

Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Matheus

Det ser akkurat slik ut når du mister en strek. Ikke omvendt.
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

dissern

#560
Sitat fra: Mateusz på onsdag 27. september 2017, klokken 09:39
Det ser akkurat slik ut når du mister en strek. Ikke omvendt.

Ok, da vet jeg det. Trodde alltid et var omvendt jeg, at det var de "lange" strekene som forsvant. Jaja, mistet en strek, det er vel bare å forvente  :+1:
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Lynet

Sitat fra: dissern på onsdag 27. september 2017, klokken 09:58
Sitat fra: Mateusz på onsdag 27. september 2017, klokken 09:39
Det ser akkurat slik ut når du mister en strek. Ikke omvendt.

Ok, da vet jeg det. Trodde alltid et var omvendt jeg, at det var de "lange" strekene som forsvant. Jaja, mistet en strek, det er vel bare å forvente  :+1:
Jeg også mistet en strek i forrige uke. 2011 modell og gått 55000km.
Kan se ut som at det er alder og ikke km som tar batteriet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

tomrh

#562
Er en kombinasjon. Mange 12-mod med 110+ k km og en 13-mod med 160 k km som har mistet, tydelig at kjørelengde påvirker ~20% av det totale kapasitetstapet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sylwester

Sitat fra: dissern på onsdag 27. september 2017, klokken 09:37
...
Hvorfor er det flere streker på batteristatus enn indikatorstreker?
...

Barene til venstre er hvor fulladet batteriet ditt er og den kan alltid være 100%. Barene (prikkene) til høyre viser hvor mye kapasitet det er igjen, dvs. energimengden du har tilgjengelig når bilen er fulladet. Den første prikken er 15% og de neste er 6,25%. Dvs. du vet at når du er ladet opp til 100% så har du 22*0,85 = 18,7kWh nå istedenfor 22kWh da bilen var ny.

Jeg tenker 85% på 2011-modell er helt innenfor normen. De fleste merker ikke så mye til dette siden de tør kjøre bilen lengre ned og mer effektivt enn da de fikk bilen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Myrvang

Etter å ha vært nede på SOH 88% i sommer hadde jeg 2 uker med masse kjøring, lading til 100% og ca 20 hurtigladinger er bil nå oppe på 98% SOH. Kan man stole på tallene i Leaf Spy?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Trekkoppbil

Det er ganske vanlig at tallene går opp og ned, men jeg har ikke opplevd fullt så stor oppgang som 10 prosentpoeng.
Jeg har aldri funnet noen god forklaring på hvorfor SOH går opp etter hurtigladinger, mens det finnes visse spekulasjoner i ulike tråder.
Man kan ikke stole på tallene. Når man er kommet under 20% SOC, hender det at man plutselig mister mange % og kwt.

Myrvang

#566
Dette er for 2 uker siden...

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

tomrh

Opplever at tallene er mye mer til å stole på for 2012-mod. Det forsvinner ikke GIDs når bilen er nesten tom, og SOH varierer ikke så mye.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

lifern

SVART EUROLEAF 2013

Goggen123

Noen som vet om forhandler (BNH) tar seg bryet med å lese av data med Leafspy når bil skal på service om man spør om dette? Jeg leaser og er interessert i å vite batteristatus mhp om jeg skal kjøpe ut bilen. Batterirapporten deres er vel ikke bruka des til noe?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA