Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

Glan

Har du brukt mye hurtiglading?
Ladet til 80 eller 100% hjemme?
Bare litt intresert i hvordan batteriet har blitt behandlet for å holde seg såpass

Kamelkongen

Hei, har nå kjørt 99000 med min 2013 modell Tekna. Kjører ca 15 mil hver dag og lader stor sett 100% 2 ganger i døgnet.
96 % SOC. Hvordan ligger jeg an?

lifern

#527
Lader til 100 %hver natt.
Blir også mye lading mellom 75 og 100%.
Har Aldri kjørt til skilpadda dukker opp.
Mistet baren på 82 Soh.
Da hadde jeg kjørt over 150000 km.
SVART EUROLEAF 2013

leafnor

Kamelkongen, du ligger an som majoriteten av de som har kjørt 100.000. Dvs, normalt nivå.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Trond.Strom

Kamelkongen SOC viser bare ladestatus poå bilen nå, så 96% sier lite. Derimot har du SOH på 86% noe som må sies å være normalt. Min 2011 modell har SOH på 84%. I mitt tilfelle falt SOH ganske fort første året før det har flatet ut og falt sakte fra ca 90% til nå 84%

Matheus

Hei, eg har opplevd rask nedgang med SOH og andre parameterne på bare 4 måned :(
Fra 13.6.17 til 13.9.17:
Ahr fra 59,45 til 56,84
SOH fra 90 til 86%
Hx fra 90,73 til 85,14

Det er skremmende at det går så fort. Har noen opplevd dette? Hva er det som skjer?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

tomrh

Min gikk fra SOH=86 i begynnelsen av mai til 82 i begynnelsen av august.

Det er "sesongvariasjoner". Nå når det begynner å blir kaldere så går SOH gradvis opp igjen, men ikke like mye.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Ja, oppleves. Vinterhalvåret står verdiene stille mer eller mindre, og på sommer rører de seg, og da nedover.  :angel:
Så "normalt".
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Myrvang

Min (2015 24 kWh) gikk fra 100%-89% på 2-3 mnd da sommeren forsøkte seg tidligere i år. Nå, etter noen 100% ladinger og en del hurtigladinger, er den på 92-93%.

Vet ikke hvor mye vekt man skal legge i SOH, men bilen min er 2 år og har gått 24.000 km, har lest at 10% tap 1. året er normalt og at det stabiliseres noe etter dette?

For mitt bruk har det ikke mye å si om kapasiteten faller 10% i året da jeg har under en mil til jobb, men blir vanskeligere å forsvare lengre turer om rekkevidde svekkes for mye.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Evelen

Leaf 2014

Karl-Wilhelm

Sitat fra: Myrvang på lørdag 16. september 2017, klokken 23:25
Min (2015 24 kWh) gikk fra 100%-89% på 2-3 mnd da sommeren forsøkte seg tidligere i år. Nå, etter noen 100% ladinger og en del hurtigladinger, er den på 92-93%.

Vet ikke hvor mye vekt man skal legge i SOH, men bilen min er 2 år og har gått 24.000 km, har lest at 10% tap 1. året er normalt og at det stabiliseres noe etter dette?

For mitt bruk har det ikke mye å si om kapasiteten faller 10% i året da jeg har under en mil til jobb, men blir vanskeligere å forsvare lengre turer om rekkevidde svekkes for mye.

1% per 10.000km er flott, men normalen er nok høyere. Ditt kapasitet tap virker være svært høyt dog, står den mye på 100%?

Sitat fra: Evelen på søndag 17. september 2017, klokken 18:23
hmm, er dette grunn til bekymring?

Huff da, ser ut som tre av modulene har kapitulert, får du i det heletatt startet og kjørt den?
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Evelen

:o hva betyr det egentlig?
kjører uten problemer til nå
Leaf 2014

Karl-Wilhelm

#537
Sitat fra: Evelen på søndag 17. september 2017, klokken 19:04
:o hva betyr det egentlig?
kjører uten problemer til nå

Leaf sin batteripakke består av 48 moduler, hver modul har 4 celler, 2 i serie og 2 i paralell. Siden disse 48 modulene er koplet i serie vil hele pakken miste sin evne til å levere strøm til motor-kontrolleren dersom en modul dør. Jeg sa tre, men ser ut til at det er feil på x-antall celler i to moduler...

Hvis jeg forstår deg rett og jeg ikke er helt på jordet er kjøretøyet nå ute av drift, og du må på service å bytte batteripakke eventuelt erstatte de modulene med feil på.

Du beskriver at du har en Amerikansk Leaf, ikke Norsk, kjøpte du av en forhandler?
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Evelen

hmm, dette er egentlig bare er bilde jeg tok av leafspy i det jeg parkerte i sta, har aldri hatt noe problem med å kjøre den, så den er i drift.. mhm.
US Leaf ja, kjøpt av forhandler, med 2-3 år garanti mener jeg det var.
Leaf 2014

Karl-Wilhelm

Sitat fra: Evelen på søndag 17. september 2017, klokken 21:20
hmm, dette er egentlig bare er bilde jeg tok av leafspy i det jeg parkerte i sta, har aldri hatt noe problem med å kjøre den, så den er i drift.. mhm.
US Leaf ja, kjøpt av forhandler, med 2-3 år garanti mener jeg det var.

Dersom en antar at dette ikke er en programvarefeil i LeafSpy, så kan du jo gjøre en ny undersøkelse ved neste fulllading.

Jeg vil dog anbefalle deg å ta kontakt med forhandler og informere om svært lave celler/moduler i driftbatteriet, ville også vært forsiktig med langtturer inntil videre.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA